در حال بارگذاری ...
گفت وگو با محمد حاتمی نویسنده ،کارگردان و بازیگر تئاتر

در نمایش گزارش از منطقه صفر به اهمیت انسجام خانواده در اجتماع می پردازم

محمد حاتمی بازیگر ، کارگردان ارزنده و با تجربه ایرانی فارغ التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری ازدانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است . او فعالیت های بازیگریش را در عرصه تئاتر از سال ۱۳۵۷ و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در ادامه در دهه های بعد با کارگردان های مشهوری مثل پری صابری در نمایش آنتیگونه ، سیاوش طهمورث در نمایش های معرکه در معرکه و عاشق کشون ، امیر دژاکام در نمایش شمس ، بهروز غریب پور در نمایش ایکاروس همکاری داشت.

محمد حاتمی از سال 1382  کارگردانی تئاتر را با نمایش شب آوازهایش را می خواند آغاز کرد . در ادامه کارنامه کاری حاتمی نمایش هایی مثل سه گانه اورنگ ، پرواز ایکار ،مرثیه خواب ، خواب گردها ، تولدی دیگر ، لیر شاه ، پروانه های آسیایی و... به چشم می خورند. در سینما هم حاتمی کارنامه قابل اعتنایی دارد؛ او در چند فیلم مجموعه مثل آژانس شیشه ای  با ابراهیم حاتمی کیا همکاری داشته و در مجموعه پر مخاطبی مثل دلنواران بازی خوبی انجام داده است .محمد حاتمی جوز موسسین گروه تئاتر جم است که نمایش هایی مثل حضور درآینه پریشان ، علی کوچیکه ، شب آوازهایش را می خواند ، من آلیس ...، مقام عاشقی و مرثیه ی خواب توسط این گروه روی صحنه رفته اند. بازی در آثاری مثل هفت شهر عشق، ترانه مادری ، زمانه، این زن حرف نمی زند نیز از تجربه های خوب کاری حاتم محسوب می شود . نمایش پالت به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی آخرین اثر صحنه ای وی بوده است که تابستان امسال در تماشاخانه ایران شهر با بازی  سوسن پرور، مهران رنج بر، بهنام شرفی، سمیرا کریمی، محمد نادری و محمد حاتمی روی صحنه رفت . محمد حاتمی درگفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید تئاتریش گفت : متنی را با عنوان گزارش از منطقه صفر برای به روی صحنه بردن آماده کرده ام که قصد دارم اسفند ماه روی صحنه اجرایش کنم. نمایش گزارش از منطقه صفر یک اثر تئاتر فیلم مستند است .در صحنه هایی که ویدیو پرداکشن حضور دارد در اصل به روایتگری اتفاقات داستان می پردازد . صحنه های فیلمی هم شامل بخش های آرشیوی و بخشی هم با حضور بازیگران ساخته می شود و کارگردانی بخش ویدویی نمایش برعهده نیما قفا نوری است . نمایش چند بازیگر زن دارد که قصد دارم از میان چهره های سرشناس بازیگری تئاتر انتخابشان کنم . البته به هیچ وجه برای انتخاب بازیگر به گیشه و جذب مخاطب فکر نمی کنم و توانایی بازیگر برای ایفای نقشش برای من مهم است .

 حاتمی در باره مضمون و درون مایه نمایش گفت : مضمون نمایش کاملا انسانی است و در جهان امروز بسیار مورد توجه است . شخصیتهای زن نمایش زنان عادی هستند که در اجتماع در دور و برمان زیاد می بینیم. زن هایی هستند که برای تحکیم خانواده تلاش می کنند و خاستگاهشان متعلق به طبقه فرو دست جامعه است . به نظر من بحث زن در چارچوب خانواده دارای اهمیت و تاکید است . انسجام خانواده در شرایط فعلی جامعه بسیار مهم و ارزشمند است .

وی با تاکید بر پر هزینه تولید نمایشش عنوان کرد : برای این کار به تهیه کننده نیاز داریم و صحبت های مقدماتی با چند تهیه کننده انجام داده ایم تا در کنار نمایش باشند و نمایشی شایسته و حرفه ای روی صحنه ببریم.

این بازیگر در ادامه سخنانش تاکید کرد : برای سال 97 مذاکراتی با تئاتر شهر داشته ام تا نمایش جنت مکان ، خلد آشیان را روی صحنه اجرا کنم . در این نمایش علاوه بر کلرگردانی بازی هم می کنم. مضمون این نمایش اجتماعی است.  

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران