در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر عنوان شد

1200 هنرمند 145 اجرا در جشنواره خواهند داشت

نشست خبری ششمین جشنواره تئاتر شهر، دوشنبه ۲۷ آذرماه با حضور دبیر جشنواره، شهرام کرمی و اهالی رسانه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، شهرام کرمی برگزاری این نشست را اتفاق مبارکی دانست و افزود: رسیدن به دوره ششم خبر از رشد تئاتر می‌دهد.
وی در ادامه از همراهی دکترمحمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امیر عبدالحسینی معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران که حامی و دلسوز تئاتر هستند و با دیدی مثبت و موثر به تئاتر نگاه می‌کنند، تشکر کرد و گفت: ابتدا می‌خواستیم بنا بر مشکلات و مسایلی که داشتیم، جشنواره را به سال بعد موکول کنیم ولی معاون فرهنگی هنری تأکید زیادی داشتند که جشنواره تئاترشهر باید همین امسال به بهترین شکل برگزار شود. این رویداد برای هنرمندان است و همه آنان در برگزاری این رویداد به ما کمک کردند به‌ویژه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و اداره تئاتر که به‌عنوان حامی تئاتر ما را بسیار حمایت کردند.
دبیر ششمین جشنواره تئاترشهر همچنین اظهار داشت: جشنواره از 28 آذرماه ساعت 18 با گردهمایی هنرمندان در سالن سینما-تئاتر پردیس تهران به‌طور رسمی آغاز می‌شود و زنگ افتتاح آن توسط رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نواخته می‌شود. جشنواره در طول 9 روز در هشت بخش برگزار خواهد شد.
بخش مسابقه صحنه، بخش تئاتر کودک و نوجوان، بخش تئاتر خیابانی، بخش پرفورمنس و محیطی، بخش تئاتر دیگر، بخش نمایش نامه نویسی، بخش مدرسه تئاتر و بخش عکاسی تئاتر که به شکلی ویژه به دبیری رضا موسوی برگزار می‌شود. تمامی اجرا ها در پردیس تئاتر تهران خواهد بود به جز سه اجرا که دو تا آن ها در نگارخانه مریم و لاله و دیگری در زندان قصر اجرا می‌شود.
البته گفتنی است که؛ تئاتر های خیابانی جشنواره هم در جوار پردیس تئاتر تهران در فضا باز فرهنگسرای خاوران اجرا می شوند.
کرمی همچنین تصریح کرد: ما در این جشنواره برای اولین بار، نقد صحنه داریم، بخشی که متاسفانه ما در حوزه نمایش با کمبود آن مواجه هستیم. در این بخش، منتقدان جوان در کنار منتقدان پیشکسوت تئاتر قرار می گیرند و نمایش ها را نقد می‌کنند، البته این نقد ها زیر نظر بهزاد صدیقی برگزار شده که در نهایت هم منتشر می‌شود.
وی در معرفی نمایش های بخش جنبی توضیح داد: بخش دیگری هم به نام بخش جنبی داریم که در آن، 2 اثر که موضوعی درباره ماهیت زندگی و بافت شهری دارند مثل؛ مکعب به کارگردانی علی سلیمانی و نمایش زندان قصر اجرا می‌شود.

دبیر ششمین جشنواره تئاتر شهر در خصوص اعلام هیئت داوران بخش مسابقه صحنه اظهار کرد: شورای داوری این بخش متشکل از: اصغر همت، حمید مظفری، حمیدرضا نعیمی، جابر رمضانی و مرتضی میرمنتظمی است که بیست نمایش این بخش را قضاوت می‌کنند.
کرمی ادامه داد: کتابی را با همکاری شهرداری تحت عنوان مجموعه مقالات در تئاتر شورایی با همکاری آریان رضایی و نشر افراز بزودی منتشر می کنیم.

وی حمایت از تئاتر حرفه ای در کنار حمایت از جوانان را از جمله اهداف جشنواره تئاتر شهر برای دوره های آینده بر شمرده و گفت: علی رغم وجود زیر ساخت های موجود به دلیل مشکلات نتوانستیم این بخش را در جشنواره داشته باشیم ولی قطعا در دوره آینده حمایت از گروه های حرفه ای تئاتر را خواهیم داشت.
شهرام کرمی در بخش دیگر نشست، دوره ششم را آخرین دوره دبیری اش در این جشنواره اعلام کرده و گفت: این دوره، آخرین دوره حضور من به‌عنوان دبیر جشنواره است. امیدوارم از سال بعد با حضور دبیر جدید اتفاقات پربارتری برای تئاتر بیفتد چراکه نیاز است نگاه تحولی به این حوزه داشته باشیم، شهرداری تهران از بضاعت خوبی برخوردار است و باید با این بضاعت، امکانات تئاتری خوبی را فراهم کنند.
خوشبختانه، نسل به نسل به تعداد علاقه مندان تئاتر اضافه می‌شود و ما باید امکانات مناسبی برای رشد در این حوزه داشته باشیم و خلاقانه از رویکرد جوانان حمایت کنیم.
وی ادامه داد: در این دوره 62 گروه اجرایی داریم که 145 اجرا و 1200 هنرمند را شامل می‌شود.
شهرام کرمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره استقرار تمام بخش های جشنواره در سالن پردیس تئاتر خاوران بود، گفت: ما این سالن را برگزیدیم چراکه در پردیس تئاتر خاوران ما هم نیروی متخصص داریم و هم فضا، فضا نمایش است.
کرمی افزود: پیش فروش بلیت ها فردا از طریق سایت تیوال برای هنرمندان و عموم مردم باز می‌شود تا بلیت های خود را تهیه کنند.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی دیگر درباره بودجه خاطر نشان کرد: بودجه ما 550 میلیون است که 350 میلیون آم کمک هزینه گروه هاست،100 میلیون برای جوایز و 100 میلیون هم حق الزحمه داوران و تبلیغات است، البته گفته شده است که قرار است درصدی به بودجه ما اضافه شود.
وی نکوداشت ششمین جشنواره تئاتر شهر را مختص داریوش مودبیان عنوان کرده و گفت: خوشحالم که از 5 دوره قبل تا به حالا ما از بزرگان و اهالی خوب تئاتر تقدیر کردیم.
دبیر ششمین جشنواره تئاتر شهر در پاسخ به سوالی دیگر درباره برگزار نشدن چهارمین سوگواره خمسه گفت: امسال متاسفانه به دلیل تغییر و تحولات در شهرداری و مشکل کمبود اعتبار، نتوانستیم این رویداد را برگزار کنیم ولی تمام تلاشمان بر این است که در سال آینده این جشنواره پربارتر برگزار شود.
کرمی درباره افتتاحیه سالن تئاتر صبا نیز اظهارداشت: مراحل نهایی و تکمیلی پروژه طی شده ولی به علت اختلاف میان سازنده سالن و مرکز شهرداری تا زمانی که نتیجه کارهای حقوقی مشخص شود این پروژه متوقف است.
گفتنی است " ششمین جشنواره تئاتر شهر از 29 آذر ماه سال جاری کار خود را آغاز می کند و 7 دی ماه در سالن اصلی پردیس با حضور شهردار تهران دکتر نجفی اختتامیه را آغاز می کنیم و امیدواریم پایان این جشنواره، آغازی برای قدم گذاشتن در هفتمین جشنواره باشد.

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران