در حال بارگذاری ...

نمایش‌های کلاسیک در اجراهای فصل بهار برادوی

برادوی این روزها خود را برای اجرای مجموعه‌ای از نمایش‌های کلاسیک با حضور ستارگان معروف تئاتر آماده می‌کند و این در حالی است که در اجراهای این فصل از نمایش‌های جدید خبری نیست و بیشتر نمایش‌ها بازآفرینی یا اجرای جدیدی از نمایش‌های قدیمی هستند.

برادوی این روزها خود را برای اجرای مجموعه‌ای از نمایش‌های کلاسیک با حضور ستارگان معروف تئاتر آماده می‌کند و این در حالی است که در اجراهای این فصل از نمایش‌های جدید خبری نیست و بیشتر نمایش‌ها بازآفرینی یا اجرای جدیدی از نمایش‌های قدیمی هستند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، تئاتر در همه جای دنیا به خاطر داشتن مخاطبان خاص در مضیقه مالی بیشتری نسبت به سینما و یا دیگر هنرهای هفت‌گانه است و تئاتر برادوی نیز از این امر مستثنی نیست.
مخارج سنگین اجرای یک نمایش در سالنی با ظرفیت حداکثر پانصد تن اغلب بدین معناست که نمایش‌های گمنام شانسی برای اجرا نخواهند داشت، حتی اگر توسط نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان معروف نوشته شده باشند.
برادوی در ماههای آینده شاهد اجرای جدیدی از برخی نمایش‌های کلاسیک خواهد بود تا شاید بدین ترتیب فروش گیشه‌ای خود را تضمین کند. از جمله این نمایش‌ها”باغ وحش شیشه‌ای“با بازی جسیکا لنج و کریستیان سلاتر،”اتوبوسی به نام هوس” با بازی ناتاشا ریچاردسون و”چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد” با بازی کاتلین ترنر است. همچنین ستاره معروف هالیوود دنزل واشنگتن که محبوبیت فراوانی دارد در نمایش معروف”ژولیوس سزار” ایفای نقش خواهد کرد در حالی که دیگر بازیگر معروف”جیمز ارل جونز” در نمایش”بر روی برکه طلایی” از ارنست تامپسون حضور خواهد داشت.
بجز نمایش‌های تک بازیگر و دپی گلدبرگ، تعداد نمایش‌های غیر موزیکال برادوی در این فصل انگشت شمارند و در مجموع پنج نمایش هستند. از میان این پنج نمایش”دموکراسی“ و ” Pillow man “ در تماشاخانه ملی لندن و نمایش”تردید” در سالن‌های نمایش خارج از برادوی پیش‌تر به اجرا گذاشته شده بودند که موفقیت‌آمیز بودند. همچنین اجرای دیگری از نمایشنامه‌ برنده پولتیزر دیوید ممت در سال 1984 تحت عنوان”گلن گاری ‌گلن رز” در ماه آوریل مجدداً بر روی صحنه خواهد رفت و دیگر نمایش جدید او با نام”عشق“ خارج از برادوی اجرا خواهد شد. نیل‌پیر، مدیر هنری کمپانی تئاتر آتلانتیک که کارگردانی”عشق” را برعهده دارد می‌گوید:«برادوی این روزها به مقدار هزینه‌ای که اجرای نمایش در پی خواهد داشت توجه بیشتری نشان می‌دهد و در مورد آن سخت‌گیری بیشتری به خرج می‌دهد.» وی با اشاره به اینکه کمپانی تئاتر آتلانتیک بدون داشتن هیچ گونه سوبسید دولتی نمایش‌های معروفی را بر روی صحنه می‌برد که گاه هزینه اجرای خود را پوشش نمی‌دهند گفت:« ما در حال انجام کاری هستیم که ریسک بیشتری به دنبال دارد.»
با بودجه‌ای معادل 2 میلیون دلار برای اجرای نمایشی در برادوی رین تبیس نمایشها باید پول بیشتری صرف تبلیغات و نیز داشتن اجرا به مدت 20 تا 30 هفته کنند و همین امر باعث می‌شود که بسیاری از نمایش‌های کم بودجه در تماشاخانه‌های برادوی بر روی صحنه نروند. یکی ازنمایش‌هایی که چندی پیش در برادوی بر روی صحنه رفت اما به خاطر مشکل بودجه زود جمع شد نمایش”درّ اقیانوس” بود که حتی فروش این نمایش نتوانست بخشی از هزینه‌های اجرای آن را جبران کند.
در چنین شرایطی و نیز با توجه به الزامی که تماشاخانه‌های بزرگ برای جذب جهانگردان و انبوه تماشاگران در خود حس می‌کنند اجرای نمایش‌های موزیکال و با نمایش‌های معروفی همچون”700 یکشنبه” بیلی کریستال به نفع برادوی است.
fayazi hashem-1.jpg