در حال بارگذاری ...
بررسی نقش رسانه در توسعه تئاتر استان ها (اصفهان)

رسانه‌‌ها عامل افزایش 50 درصدی تماشاگران تئاتر در اصفهان

هوشنگ جمشیدیان رئیس انجمن نمایش استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۵۰درصد تماشاگران تئاتر در استان اصفهان از طریق رسانه‌ها جذب هنر نمایش شده‌اند.

هوشنگ جمشیدیان رئیس انجمن نمایش استان اصفهان در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره جایگاه و نقش رسانه‌ها در توسعه و گسترش هنر نمایش با بیان اینکه رسانه می‌تواند باعث رونق صد در صدی هنر تئاتر شود، عنوان کرد: رسانه می‌تواند علاوه بر اینکه توجه مردم را به اصل هنر تئاتر معطوف کند، بلکه می‌تواند آینه تمام‌نمایی برای تمام نمایش‌ها بوده و هنر تئاتر را به روز نگه دارد.

جمشیدیان در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه می‌تواند به پختگی و کارآمدتر شدن تئاتر کمک شایانی کند، افزود: از ارتباط نداشتن تئاتر و رسانه، قطعا هنرمندان ضربه خواهند دید. هنرمندانی که اهمیت رسانه را در اطلاع‌رسانی و جذب مخاطب زیاد می‌دانند، تعامل بیشتری با رسانه‌ها دارند؛ اما کسانی هستند که به این تعامل اعتقادی ندارند و فکر می‌کنند که خودبه‌خود معجزه می‌شود و مردم اطلاع پیدا می‌کنند. اهالی رسانه به سراغ هر دو گروه می‌روند؛ اما بیشتر با کسانی ارتباط دارند که اهمیت ارتباط دوطرفه با رسانه را درک می‌کنند.

رئیس انجمن نمایش استان اصفهان در ادامه درباره تعامل گروه‌های تئاتری و رسانه‌ها در استان اصفهان گفت: اگر بخواهیم رسانه‌ها را دسته‌بندی کنیم، رادیو و رسانه‌های نوشتاری کمک بسیاری به تئاتر در استان اصفهان کرده‌اند و تلویزیون کمتر زیر بار اطلاع‌رسانی نمایش‌ها می‌رود. البته صحبت‌هایی کردیم و برنامه‌هایی داریم که بتوانیم از روش اطلاع‌رسانی در تلویزیون هم برای رونق تئاتر کمک بگیریم.

رئیس انجمن نمایش با بیان اینکه اطلاع‌رسانی، باعث جذب بیشتر مخاطب شده و باعث تشویق هنرمندان نیز می‌شود، بیان کرد: اصفهان 5 هزار نفر تماشاگر دارد که حدود 2500 نفر آن‌ها از طریق اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها به تئاتر جذب شده و به تماشای نمایش‌ها می‌نشینند. در گذشته دو سالن فعال در اصفهان داشتیم، اما اکنون 27 مرکزی فعال تئاتری داریم؛ در واقع مکان‌هایی که استعداد اجرای تئاتر را داشت، اما فعال نبود، امروزه فعال شده و از طریق اطلاع‌رسانی به مخاطب هر شب در اکثر این مراکز نمایش‌هایی با سالنی پُر از مخاطب به صحنه می‌روند.

او در ادامه درباره استفاده هنرمندان و گروه‌های تئاتری از فضای مجازی در استان اصفهان عنوان کرد: ما در فضای مجازی با تشکیل کانال‌های تخصصی و ویژه تئاتر سعی داریم از تمام ین ظرفیت به نفع هنر نمایش بهره بگیریم. در همین راستا در حال حاضر یک کانال داریم با نام «اقتصاد هنر» که در آن به چگونگی جذب مخاطب و به سمت خودکفایی رفتن گروه‌های تئاتری می‌پردازیم. در کانالی دیگر با نام «پژوهش تئاتر» به معرفی متون، مقالات و کتب مربوط به تئاتر می‌پردازیم. کانالی دیگر با نام «تئاتر بانوان» داریم که به نویسندگان، بازیگران و کارگردانان خانم استان اصفهان اختصاص دارد و همچنین نمایش‌های مخصوص بانوان را نیز معرفی می‌کند. یک گروه عمومی با عنوان «کلینیک هنر» هم داریم تا آحاد مردم بتوانند با گروه‌های تئاتری در ارتباط باشند و در نهایت یک گروهی داریم که مخصوص 40 گروه ثبت شده استان اصفهان است که از این طریق گروه‌ها می‌توانند با یکدیگر و با اعضای انجمن ارتباط برقرار می‌کنند.

رئیس انجمن نمایش استان اصفهان درباره ظرفیت درگاه استانی که زیر نظر انجمن‌های نمایش استان‌ها فعالیت می‌کنند نیز گفت: ما در حال حاضر و به مرور داریم از تمام ظریفیت‌های درگاه تئاتر استانی که متولی آن انجمن نمایش استان است استفاده می‌کنیم و در حال حاضر تمام اطلاعات مربوط به نمایش‌هایی که به صحنه رفته و می‌روند را مخاطبان می‌توانند ببینند. ضمن اینکه در این درگاه گروه‌های تئاتری معرفی می‌شوند و با کارگردان‌های آثار روی صحنه نیز گفت‌وگوهایی انجام می‌شود. حتی سعی می‌کنیم نظرات و نقد مخاطبان را نیز تا حدی در درگاه استانی جمع‌آوری کنیم و آنها را در اختیار گروه‌های تئاتری قرار بدهیم.

جمشیدیان در پایان درباره وجود خبرنگاران متخصص تئاتر در استان اصفهان نیز عنوان کرد: ما در اصفهان خبرنگارانی داریم که به تئاتر علاقه‌مند هستند و خبرنگاران دیگری نیز داریم که خبرنگاران افتخاری انجمن هنرهای نمایشی هستند و به گفت‌وگو با کارگردان‌ها و عوامل نمایش می‌پردازند. در واقع از این طریق توانسته‌ایم خبرهای تمامی گروه‌هایی را که نمایشی بر صحنه دارند پوشش دهیم و همچنین با تمام آن‌ها گفت‌وگویی نیز داشته باشیم؛ اما متاسفانه خبرنگار تخصصی در حوزه تئاتر در اصفهان نداریم؛ اما در تلاش هستیم تا در این زمینه نیروهای متخصص پرورش بدهیم.




نظرات کاربران