در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با دو کارگردان عضو گروه کارشناسى آثار بخش مرور جشنواره تئاتر فجر عنوان شد:

تکثر آرا امکان خطا را پایین می‌آورد

با نگاهی به شیوه حضور ۷۰ نفر در شورای کارشناسی آثار بخش مرور جشنواره تئاتر فجر می‌توان این موضوع را بررسی کرد که آیا این روش اعمال سلیقه توسط چند نفر و شبهاتی در انتخاب آثار را از میان خواهد‌برد؟ در متن زیر با حضور حسین پاکدل و نادر برهانی‌مرند این موضوع بررسی می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر حسین پاکدل که به عنوان یکی از نمایندگان صنف کارگردانان در شورای کارشناسی آثار بخش مرور جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، شرکت این تعداد را در هیات انتخاب دربرگیرنده طیف وسیع‌تری از سلایق می‌داند و توضیح می‌دهد: «این 70 نفر که به کارشناسی آثار پرداختند، خارج از این حرفه نبودند و حضور این تعداد طبعا سلایق بیشتر و گسترده‌تری را دربرمی‌گیرد؛ اما جمع‌آوری آرا این تعداد و بررسی آنها کار را برای هیات اجرایی سخت‌تر و زحمت آنها را بیشتر می‌کند. چون این کار انرژی و وقت زیادی می‌برد.»
پاکدل ادامه می‌دهد: «من از جزییات اجرای این طرح آگاه نیستم؛ اما وقتی ستاد جشنواره چنین طرحی را پیاده می‎کند به همه چیز فکر کرده است. حالا اینکه چقدر تیزبینی داشته باشند و در شمارش آرا دقت کنند، جز کارهایی است که به ستاد مربوط می‌شود. این رفتار پیش از این در خانه سینما هم اجرا شد؛ اما تعداد زیادی از افراد به صورت حضوری به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند که خروجی بی‌مسئله‌ای داشت. مهم این است که ما بتوانیم افکار عمومی را قانع کنیم.»
کارگردان نمایش «کابوس حضرت اشرف» با اشاره به اینکه این نوع رای‌گیری درصد خطا را پایین می‌آورد، می‌گوید: «طبیعتا همه این 70 نفر تمامی نمایش‌ها را ندیدند و چنین توقعی هم از آنها وجود ندارد؛ اما درصدی از آنها به تماشای هر نمایش نشستند که این کار همپوشانی لازم را ایجاد می‌کند و از جهت آماری، آمار منطقه‌ای و عادلانه‌ای را به دست می‌آورد که ضریب خطا را پایین خواهد آورد.»
پاکدل بحث‌هایی را که پیرامون این روش انتخاب به وجود آمده، ناشی از این می‌داند که چنین طرحی برای اولین بار است که به اجرا گذاشته شده و طبعا درباره آن تحلیل و تفسیرهای مختلفی وجود خواهد داشت.
نادر برهانی‌مرند دیگر کارگردان تئاتر هم از جمله اعضای گروه کارشناسی بود. او به دلیل مشغله کاری موفق به تماشای نمایش‌های زیادی نشده اما به گفته‌های اعضای ستاد اجرایی جشنواره اعتماد کرده و از میان آثار محدودی که به تماشای آنها نشسته، برترین‌های خود را برگزیده و آرا خود را به ستاد جشنواره اعلام کرده است. از میان نمایش‌هایی که او به آنها نمره بالایی داده، تعدادی انتخاب شدند و تعدادی از آنها هم در میان نمایش‌های برگزیده نیست، چراکه او به همراه 69 نفر دیگر امتیاز خود را به نمایش‌ها داده و سلیقه او نمی‌تواند به تنهایی در انتخاب آثار دخیل باشد.
برهانی‌مرند دراین‌باره می‌گوید: «من حدود ده نمایش را در طول سال دیدم که به اعضای ستاد هم توضیح دادم اما خانم مقتدی و آقای دشتی به من گفتند که اگر تنها هفت نمایش را دیده باشید، می‌توانید دراین امتیازدهی شرکت کنید. چراکه درصد امتیازاتی که یک نمایش خواهد گرفت اهمیت دارد نه تعداد آرایی که به آن تعلق می‌گیرد. با اینکه من می‌خواستم از حضور در گروه کارشناسی به دلیل کم بودن نمایش‌هایی که دیدم عذر بخواهم اما آنها آگاهانه پشت این روش ایستادند و از آن حمایت کردند. حتما این کار برای آنها قابل دفاع است و می‌توانند دلایل خود را برای انتخاب این روش بازگو کنند.»
 کارگردان نمایش «سردار» با بیان اینکه حسن استفاده از این روش انتخاب، این است که اعمال سلیقه کمتری در آن وجود دارد، توضیح می‌دهد: «حسن این روش این است که سلیقه در انتخاب‌ها کمترین نقش را دارد چون آرا متکثر است و رای‌های ناب‌تری در نهایت به دست می‌آید و کیفیت نمایش‌ در انتخاب آثار حرف اول را می‌زند»

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران