در حال بارگذاری ...

خبرهای پنجمین روز از جشنواره تئاتر شهر

در مطالب و خبرهای امروز جشنواره تئاتر شهر انتشار کتاب نقد صحنه ویژه ششمین جشنواره تئاتر شهر، نمایش «ماه و ژیار» کاری از سحر صفرپور، نمایش «شاهزاده و خرس» به کارگردانی علیرضا دهقانی خواهید خواند

کتاب نقد صحنه منتشر می‌شود


کتاب نقد صحنه که به‌صورت ویژه‌نامه‌ی ششمین جشنواره‌ی تئاتر شهر و با حضور منتقدان تئاتر در دست انجام است به‌زودی منتشر می‌شود.
این کتاب که مدیرمسئول آن شهرام کرمی و سردبیرآن بهزاد صدیقی است با حضور نویسندگان و منتقدانی همچون رامین فناییان، مصطفی محمودی، فرهاد امینی، هومن نجفیان، احسان زیور عالم، وحید خانه‌ساز، کامبیز جهانگیری آماده می‌شود.
دبیر تحریریه این کتاب رامین فناییان، مدیر هنری ابراهیم حسینی و شورای نقد بهزاد صدیقی، مصطفی محمودی و رامین فناییان تشکیل می‌دهند.
دیگر همکاران انتشار و آماده سازی این کتاب شکیبا فدایی، حسن پور گل محمدی، کیانوش احمدی هستند. منیژه فریدی ویراستاری و حسام رستمیان نمونه‌خوانی را بر عهده دارند. دبیر عکس این ویژه نامه رضا موسوی است.
این کتاب شامل نقد نمایش‌های بخش مسابقه و کودک و نوجوان ششمین جشنواره‌ی تئاتر شهر خواهد بود که در روز آخر  جشنواره و به‌صورت رنگی در قطع وزیری منتشر می‌شود.

 

اجرای «ماه و ژیار»‌ حمیدرضا نعیمی در جشنواره تئاترشهر
نمایش «ماه و ژیار» کاری از سحر صفرپور در جشنواره تئاترشهر به صحنه می‌رود.
این نمایش‌نامه‌ سه شخصیت اصلی دارد پلنگ، شاپرک و ژیار. این سه به قله یک کوه می‌روند تا هر کدام آرزو و خواسته خود را به ماه بگویند؛ که از قضا شب ابری است و ماه زیر ابرها پنهان، پس تصمیم می‌گیرند ماه را صدا بزنند. در این هنگام باد پدیدار می‌شود و به آن‌ها می‌گوید امشب فقط یکی از شماها می‌تواند با ماه حرف بزند. هر کدام از شخصیت‌ها به نوعی از خود گذشتگی کرده و در آخر همه به نحوی به خواسته خود می‌رسند.
نمایش‌نامه «ماه و ژیار» به شیوه مینی‌مال اجرا می‌شود. این اثر با زبانی ساده با نوجوانان درباره فلسفه و وجود موجودات سخن می‌گوید.
محسن علی‌محمدی، تارا حیدری و پیمان کلانتری بازیگران نمایشند.
طراح صحنه سحر صفرپور و طراح لباس روشنک کریمی محسوب می‌شوند.
نمایش «ماه و ژیار» به مدت 60 دقیقه، سه‌شنبه 5 دی ماه در دو سانس 15 و 18:30 در سالن استادمشایخی پردیس تئاتر تهران به صحنه می‌رود.


 
نمایشی که از خودشناسی می‌گوید
نمایش «شاهزاده و خرس» نوشته ماندانا عبقری با طراحی و کارگردانی علیرضا دهقانی به صحنه می‌رود.
علیرضا دهقانی توضیح داد: نمایش‌نامه «شاهزاده و خرس» به موضوعات متنابه نوجوانان چون ترس، دروغ، غرور، بدقولی و بدجنسی می‌پردازد. این اثر در قالب‌ داستانی جادویی از شاهزاده خانومی که دچار طلسم غرور خود شده می‌گوید که در کنار بقیه شخصیت‌های نمایش به تحول و روشنایی باطن دست پیدا کرده و در جهت خودشناسی و انسان شناسی گام برمی‌دارد.
وی درباره تکنیک اجرایی نمایش اظهارداشت: سعی گروه در جهت رسیدن به اجرایی فانتزی و زیبایی‌شناسانه پیش رفته است. نمایش در قالب اجرای زنده و استفاده از حرکت و فرم اجرا می‌شود. با توجه به مخاطب نوجوان در به‌کارگیری دکور، نور، لباس و اکسسوار کلاسیک تلاش کردیم انتخاب مناسبی داشته باشیم.
به گفته دهقانی، مهم‌ترین ویژگی نمایش پرداختن به موضوع خانواده به عنوان منشا خوبی‌ها و تولد صفات نیکو در انسان‌ها به ویژه نوجوان است.
ماندانا عبقری، حمیدرضا حسین‌علی، سعید عزیزی، الهام اصغری، پویا شش‌پری، راشین رضایی  و احمد عباس‌زاده در نمایش بازی می‌کنند.
طراح صحنه ماندانا عبقری، طراح لباس رکسانه عبقری و عروسک‌گردان  عاطفه کریمی هستند.
«شاهزاده و خرس» قصه تووه پسری اسکیمویی است که روح بزرگ و قلب مهربانی دارد. از بد روزگار پدرش دچار حادثه‌ای شده و خانواده‌ او به سختی روزگار می‌گذرانند. شبی یک خرس قطبی در ازای پرداخت مقدار زیادی جواهر، از تووه می‌خواهد که به قصر او برود. خانواده تووه، او را وادار می‌کنند تا با خرس برود؛ اما اتفاقاتی در پیش است.
نمایش «شاهزاده و خرس» کاری از گروه تئاتر خنیا است که در بخش کودک و نوجوان با سیستم تئاتر پداگوژی (تئاتر آموزشی) در حال فعالیت هستند.
این نمایش چهارشنبه 6 دی ماه در دو سانس 15 و 17 در سالن استادرشیدی پردیس تئاترتهران به صحنه می‌رود.

 




نظرات کاربران