در حال بارگذاری ...
گفت و گو با حسن عابدی کارگردان نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ»

فاصله جامعه امروز از ذات انسانی

نمایش « تب سرد روی پیشانی داغ» نوشته علی حاتمی نژاد از ۱ دی‌ماه در تالار سایه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است. حسن عابدی کارگردان نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ» معتقد است: نمایش می‌تواند برای همه ما تلنگر باشد و هر فرد با خود بگوید شاید من هم یک کیوان هستم؟!

حسن عابدی کارگردان نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ» در مورد اجرای این اثر و انتخاب این متن گفت: «علت انتخابم نگاه معاصر و دردمندانه به شرایط انسان امروز بود؛ انسان امروز که وضعیت بسیار خاصی دارد و خانواده در جوامع انسانی به‌نوعی تعریفش فرق کرده است. به نظر می‌رسد که انسان ها در جزیره هایی به نام «زندگی» مشغول هستند و موضوعاتی مثل سردی آدم ها نسبت به هم قضاوت ها و اساسا فاصله از ذات انسانی و گرمی که قبلا داشتیم و امروز هم می توانستیم داشته باشیم، نداریم. این نمایش به موضوعاتی اشاره می کند که امروز به واقع در یک خانواده شاهد آن هستیم».
او در مورد شخصیت کیوان که شخصیت اصلی نمایش است توضیح داد: «این شخصیت در نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ» همان شخصیت یا مردی است که در خیلی از زندگی ها یک طرف و وزنه مشکلات است. وقتی می گوییم زن و مرد تشکیل خانواده می دهند و مشکلات خانواده هم ناشی از این دو نفر است، یعنی هر کدام از آنها به اندازه خودشان در مشکلات سهم دارند. مرد نمایش ما، همان شخصیت بی قرار، زیاده خواه شاید حتی کمی پلشت و ناتوان در درک زن و مردی تنوع طلب است که عامل از هم پاشیدگی زندگی اش شده است. پنهان کاری هایی که این مرد نسبت به زن و زندگی دارد، طبیعتا در ذهن زن هم تاثیر می گذارد و وقتی درونیات ذهنی زن نسبت به مردش عینی می شود، هردو به جایی می رسند که تصمیم می گیرند از هم جدا شوند. کیوان مثل خیلی از مردهای امروزی است که رازهایی درونش دارد و بعضا فکر می کنند زن از این شرایط آنها باخبر نیست.»
وی در ادامه در رابطه با انتخاب پیام دهکردی گفت « مادر این نمایش نیاز به پرداختی به شدت دقیق از نقش اصلی یعنی کیوان را داشتیم. ما بازیگری تحلیلگر و شش دانگ می خواستیم که باری به هر جهت در صحنه حضور نداشته باشد و واقعا بداند که قرار است در هرلحظه چه کنشی نشان دهد و دهکردی واقعا چنین بازیگری است»
عابدی در رابطه با پارسا که در نمایش برادر کوچک کیوان است گفت: «من معتقدم در این زندگی های آشفته، افرادی مثل شخصیت پارسا که معلولیت دارد، در واقع نماینده کسی است که در این زندگی ضربه می خورند. کسی که در اتاقش جیغ می زند، شاهد پلشتی ها و دعواهای زن و شوهر است. او وقتی رازهای آشکار و پنهان را می شنود، گاهی سکوت می کند، در خودش می ریزد، گاهی هم خشمش را بروز می دهد. پارسا با اینکه برادر کیوان است، اما آسیب دیده و قربانی این زندگی شده است. او له شده در زیر چرخ دنده های آدم های بی اعصاب و سرد و ماشینی امروز است. پارسا نماد زندگی مریض است، او مریضی با تب سرد روی پیشانی داغ است».
کارگردان نمایش در مورد آنچه دوست دارد تماشاگر از نمایش با خود ببرد، گفت: «من فقط دوست دارم او تا مدتی فکر کند که چه دیده است. به خودش و زندگی اش رجوع کند. دوست دارم به مخفی کاری هایش، رفتارش و ارتباطش با خانواده اش رجوع کند. نمایش «تب سرد روی پیشانی داغ» می‌تواند برای همه ما تلنگر باشد و هر فرد با خود بگوید شاید من هم یک کیوان هستم؟! اگر تماشاچی بعد از دیدن این تئاتر از خود پرسید کجا قرار گرفته است و چقدر مثلا به همسرش دروغ می گوید و چه چیزی هایی را از او پنهان می کند و اصلا حاضر است برای همسرش چه کارهایی کند، ما به هدف خودمان رسیده ایم. ما در بحران انسانی که با آن رو به رو هستیم بسیار ضروری است که نترسیدم و این مسائل را صریح بیان کنیم».
نمایش « تب سرد روی پیشانی داغ» نوشته علی حاتمی نژاد و به کارگردانی حسن عابدی از 1 دی‌ماه در تالار سایه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است.
تب سرد روی پیشانی داغ از اول دی‌ماه ساعت 18 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهربه روی صحنه می رود. علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر روز غیر از شنبه‌ها به تئاتر شهر مراجعه کنند. همچنین می توانند جهت خرید بلیط به سایت تیک 8 به آدرس http://tik8.co/2kC95zn مراجعه نمایند.

 




نظرات کاربران