در حال بارگذاری ...

خبرهایی از ششمین روز جشنواره تئاتر شهر

ایران تئاتر: در ششمین روز از برگزاری جشنواره مطالبی از رحیمی‌محمدنژاد یکی از کارگردانان «زمستان»، شقایق هاشمی کارگردان «من» و هما پریسان یکی از کارگردانان «آواز ستاره‌ها» خواهید خواند.

جشنواره تئاتر شهر به راهی برای حضور جوانان در جشنواره فجر تبدیل شود
 
محمد نژاد که به‌عنوان کارگردان به‌همراه امین رحیمی‌نیاکان با نمایش «زمستان» نوشته باقر سروش در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: در زندگی عظیم و شیرین خیانتی رخ می‌دهد و شیرین  به‌قصد انتقام گرفتن، از مزدک؛ برادر عظیم استفاده می‌کند و ...
رحیمی‌محمدنژاد درباره دلیل انتخاب نمایشنامه «زمستان» گفت: نمایشنامه‌های بسیار زیادی درباره تم خیانت خوانده‌ام و در این جنس نمایشنامه‌ها اتفاق‌ها بسیار رو بوده است و درحالی‌که هنوز به صحنه دوم نمایش نرسیده‌ایم، تمام داستان و رازهایش برملا می‌شود اما نمایشنامه «زمستان» متفاوت است. در این نمایشنامه شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که می‌توان به این نتیجه رسید که هیچ‌کدام از آدم‌های قصه، گناهکار نیستند. انگار فقط یک سوءتفاهم میان این زوج به‌وجود آمده است . نمایشنامه این پتانسیل را داشت و ما در طراحی‌ها و فرم اجرا و کارگردانی کاملا حرفه‌ای برخورد کردیم تا صحنه پایانی مخاطب همچنان درگر داستان است و تنها در صحنه پایانی رازها برملا می‌شوند.
رحیمی‌محمدنژاد درباره اهمیت جشنواره تئاتر شهر؛ گفت: جشنواره تئاتر شهر بسیار جوان‌پسند است و جوان‌ها به‌دنبال این است که از جنبه‌های آپارتمان‌نشینی و شهرنشینی بهره ببرند و آن‌چه در ذهن دارند را مطرح کنند. یکی از فایده‌های جشنواره واقعا حضور جوانان است. از سویی دیگر بودجه‌ای که برای این جشنواره در نظر می‌گیرند، بسیار مناسب است. هیچ‌گاه غیرحرفه‌ای برخورد نکرده‌اند و هیچ‌گاه از سوی آن‌ها بدقولی ندیده‌ایم. همچنین هنرمندان بسیار خوب و مطرحی برای این جشنواره داوری می‌کنند.
وی در ادامه افزود: تنها عیب جشنواره این است که گروه‌های برگزیده جشنواره به‌صورت مستقیم به جشنواره تئاتر شهر معرفی نمی‌شوند درحالی‌که جشنواره‌های دانشجویی و یا حتی جشنواره ماه شرایطی داشتند که گروه‌ها را به فجر می‌فرستادند. از دید من از هفتمین دوره جشنواره تئاتر شهر باید در این مورد فکری کرد چون جوان‌ها راهی به‌سوی جشنواره تئاتر فجر ندارند.
کارگردان «زمستان» درباره برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران، گفت: در دوره‌های گذشته داوران شرایط دشواری داشتند. به این دلیل است که جشنواره در پردیس برگزار می‌شود. این مساله از این جهت که تمام آثار به‌صورت متمرکز اجرا می‌شوند، اتفاق خوبی است اما این اتفاق از نظر مکان اجرا دشواری‌هایی به‌وجود آورده است. دور بودن این سالن سبب شده است بسیاری از هنرمندان که ما دوست داریم آثار ما را ببینند، نتوانند به تماشای نمایش‌های حاضر در جشنواره بنشینند. در سال‌های گذشته تالار مولوی، پلاتو اجرا تئاتر شهر، محراب و ... در اختیار جشنواره قرار گرفته بودند که به مرکز شهر نزدیک هستند. سالن‌های این مجموعه بسیار بهتر و حرفه‌ای‌تر از سالن‌های مرکز شهر تهران هستند و درمجموع این تمرکز، اتفاق خوبی است.
این هنرمند تئاتر درباره برنامه اجرای عمومی نمایش «زمستان» گفت: قطعا این نمایش به اجرای عمومی خواهد رسید اما ممکن است در زمینه عوامل و یا گروه بازیگران تغییری در اجرای عمومی پیش بیاید. امیدوارم همواره سالن‌ها پر از مخاطب باشد تا بازیگران و کارگردان‌ها از اجرا لذت ببرند و از حضور مخاطبان انرژی بگیرند.
محمد نژاد در پایان گروه اجرایی نمایش «زمستان» را معرفی کرد: باقر سروش نمایشنامه «زمستان» را نوشته است و من به‌همراه امین رحیمی‌نیاکان کارگردانی آن را برعهده داریم و طراحی صحنه نمایش را هم انجام داده‌ایم. محمدنژاد، تکتم رسول‌زاده، زهره بختیاری و محمدمهدی توکلی گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به امیرنشاطی؛ طراح نور، حمیدصلامی؛ عرفان فرشی‌زاده؛ آهنگساز، محمدبرزویی؛ دستیارکارگردان و گلاره اکبری؛ برنامه‌ریز و منشی صحنه اشاره کرد.


"من"، نمایشی که به جنگ و تاثیر آن بر کودکان می پردازد
 
شقایق هاشمی که به‌عنوان کارگردان با نمایش «من» نوشته بهداد بلیغ‌فر در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: نمایشنامه به جنگ و تاثیر آن روى کودکان مى‌پردازد؛ مادرانى که بنا به جبر جغرافیا به سوگ فرزندشان مى نشینند...
وی در ادامه افزود: ویژگى اصلى نمایش جهان شمول بودن آن است که بسیار برایم جذاب بود. متنى که بهداد بلیغ‌فر زحمت نگارش آن را براى اجرا کشیده است، براى یک فرد یا مردم یک شهر و یا حتى یک قاره نوشته نشده است که از دید من این وجه از متن قابل تقدیر است؛ درباره نمایشنامه «من» تنها می‌توانم بگویم: یگانگى در عینِ بیگانگى!
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایى نمایش خود گفت: شیوه اجرایى نمایش تلفیقى از واقعیت و فانتزى است، که البته به دیدگاه من همه سبک‌های استفاده شده در نمایش از رئالیته شکل می‌گیرد...در اجرا  از نرِیشِن و دیالوگ استفاده شده است که بنا به شیوه استفاده از آن تماشاگر درگیر احساسات می‌شود و مخاطب با آن، هم‌ذات‌پندارى مى‌کند.
هاشمی درباره اهمیت جشنواره تئاتر شهر؛ گفت: برگزارى این جشنواره ایجاد انگیزه براى کارگردانان و بازیگران جوانى که غالبا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند کرده است و مى‌تواند به مرور جایگاه ویژه‌اى در تاریخ تئاتر ایران باز کند.
کارگردان «من» درباره برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران، گفت: سالن‌هاى پردیس تهران بنا به دور بودن و موقعیت بد مکان به نظر شخصى من بسیارى از مزیت‌هایى که داراست، ازجمله سالن‌هاى آکوستیک، ابعاد مناسب و ... کم‌رنگ کرده است.
این هنرمند تئاتر درباره برنامه اجرای عمومی نمایش «من» گفت: اجراى عموم نمایش براى من و گروه موکول مى شود به اختتامیه این جشنواره، چون هم‌زمان نمى‌شود به چند موقعیت اجرایى، همچون جشنواره، اجراى عموم، سالن مناسب و ... تمرکز کرد، ولى قطعا جشنواره شهر پایان نمایش «من» نخواهد بود.
یاس هاشمی در پایان گروه اجرایی نمایش «من» را معرفی کرد: این نمایش جدیدترین اثر گروه تئاتر «هامون» است. بهداد بلیغ‌فر نمایشنامه «من» را نوشته است و خودم کارگردانی آن را برعهده دارم. یاسمن رادمنش، امیرعلی رادمنش، آنالی شکوری، مهشید حنیفه، سیمین به‌فر و بهداد بلیغ‌فر گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به سیاره بهبهانی؛ آهنگساز، بهداد بلیغ‌فر؛ طراح صحنه و پویا طهماسبی و محبوبه طهماسبی اشاره کرد.

 

جذابیت نمایش «آواز ستاره‌ها» ناهنجاری‌های اجتماعی جوانان است
هما پریسان یا هما پارسایی که به‌همراه احمد صمیمی به‌عنوان کارگردان با نمایش «آواز ستاره‌ها» نوشته مهرداد کوروش‌نیا در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، ضمن اعلام این نکته که شیوه اجرای آن‌ها مینیمالیستی است، درباره داستان این نمایش، گفت: نمایش قصه دو خواهر ستاره و شهلا را روایت می‌کند که از شمال کشور به تهران مهاجرت کرده‌اند، شهلا آرایشگر است و ستاره خواهر کوچکتر در کارهای سالن به او کمک می‌کند، صاحبخانه آنها مردی است مجرد که هر دو کلیه‌اش را از دست داده و ماهی یکبار دیالیز می‌شود، ستاره تصمیم می‌گیرد که یکی از کلیه‌هایش را برای پیوند به او بدهد که بعد از انجام آزمایش متوجه می‌شود که ...
این هنرمند تئاتر درباره دلیل انتخاب «آواز ستاده‌ها» برای حضور در جشنواره تئاتر شهر، گفت: جذابیت نمایشنامه «آواز ستاره‌ها» ناهنجاری‌های اجتماعی جوانان است که گر چه مهرداد کورش‌نیا سال‌ها پیش آن را نوشته اما به شکل عجیبی امروزی و هم‌سو با دغدغه‌ها من است!
پریسان درباره اهمیت جشنواره تئاتر شهر؛ گفت: جشنواره شهر از نظر من یکی از معتبرترین جشنواره‌هایی است که سالیانه برگزار می‌شود و ویترین مناسبی است برای دیده شدن جوانانی که در این حرفه جویای نامند.
کارگردان «آواز ستاره‌ها» درباره برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران، گفت: در اینکه پردیس تئاتر تهران، مجتمع فنی خوبی، از لحاظ امکانات اجرایی برای تئاتر است شکی نیست، اما همیشه با خودم فکر می‌کنم که ای‌کاش می‌شد این مجتمع را برداشت و به مرکز شهر انتقال داد، چراکه به شدت بد مسیر است و همین امر باعث رکود این مجتمع عالی می‌شود، البته این نکات، نظر شخصی من هستند و حتما مسئولین هدف و افق مشخصی برای احداث این مجتمع داشته‌اند.
هما پریسان در پایان گروه اجرایی نمایش «آواز ستاره‌ها» را معرفی کرد: این نمایش کاری از گروه تئاتر سکوت به‌سرپرستی سامان خلیلیان است. مهرداد کوروش‌نیا نمایشنامه «آواز ستاره‌ها» را نوشته است و من به‌همراه احمد صمیمی کارگردانی و طراحی‌صحنه آن را برعهده داریم. خشایار مرادی، ندا قربانیان و حامد نساج‌بخارایی، به‌عنوان بازیگر، من و احمد صمیمی را همراهی می‌کنند. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به مهسا پارسایی؛ طراح لباس، فرژام فلکی؛ آهنگساز، آراد عسگری؛ نوازنده گیتار الکتریک، امیرحسین زندامیری و مصطفی مباشرامینی؛ دستیاران کارگردان، مریم خطیبی؛ منشی صحنه، علیرضا واهب؛ مدیر صحنه و محمد صمیمی؛ عکاس اشاره کرد.

 




نظرات کاربران