در حال بارگذاری ...

خبرهایی از هفتمین روز جشنواره تئاتر شهر

ایران تئاتر: در خبرهای امروز ششمین جشنواره تئاتر شهر به مطالبی از تئاترهای خیابانی، محمدحسین شکرگذار، کارگردان «از طهران تا تهران»، زهرا مریدی، کارگردان «دگردیسی»، کوروش شاهونه کارگردان «شرم و دغدغه» اختصاص دارد.

اجراهای خیابانی ؛ شاد و پرشور و البته پر مخاطب
نمایش‌هایی مثل؛ «دگردیسی»، «از طهران تا تهران»، «آبی که قطع شد» و «من، تو، او» آثاری بودند که مخاطبان، نقش پررنگی در تکامل نمایش ایفا کردند. نکته قابل‌توجه آثار پنجمین روز از نمایش؛ حضور کودکان بسیاری بود که با شور و شوق آثار را تماشا می‌کردند.
نمایش دگردیسی؛ این نمایش به کارگردانی زهرا مریدی درباره شبکه‌های مجازی و تاثیر این شبکه ها بر کودکان و آینده آن ها اجرا شد. نمایشی که شاید این روز ها بحث مهم و البته اصلی جامعه ما باشد. مخاطبان این نمایش از کودکان تا بزرگسالان بودند چراکه؛ توصیه هایی مهم و کاربردی از زبان عروسک ها به کودکان و مادران می داد و مخاطب بسیار با آن هم ذات پنداری می کرد.
نمایش از طهران تا تهران؛ نمایشی به کارگردانی محمدحسین شکرگذار درباره معضلات و مشکلات هنر تئاتر مخصوصا تئاتر خیابانی. نمایشی که به نوعی حال و هوای تهران قدیم را با سبک موزیکال برای مردم زنده می کرد.
نمایش آبی که قطع شد؛ نمایشی به کارگردانی حامد نظامی اصل درباره معضل کم آبی و تاثیر آن در اشتغال و مشکلاتی که بوجود می آورد با زبان کمدی بحث می کرد و جالب توجه است که مخاطب را با خود نیز همراه می کرد.
نمایش شورایی من، تو، او؛ نمایشی با حال و هوای متفاوت دیگر نمایش ها، نمایشی که حتی هنرمندانش هم متفاوت بودند، هنرمندانی با قلب های بزرگ! این نمایش به کارگردانی مصطفی دهشت درباره نگرش و دیدگاه مردم و جامعه نسبت به افراد معلول بود. این اثر با زبان طنز و شاد مسائل و مشکلات این هنرمندان معلول را بیان کرد و از مردم خواست که نگاهشان را به این افراد تغییر بدهند چراکه؛ انسان ها هیچ تفاوتی با هم ندارند...
نمایش شورایی من، تو، او با حضور مریم کاظمی بعنوان تماشاگر و مشارکت او در نمایش اجرا شد.

 

از طهران تا تهران؛ از درد مشترک هنرمندان تئاتر می گوید
محمدحسین شکرگذار، کارگردان نمایش «از طهران تا تهران» درباره نمایش خود گفت: در ابتدا باید گفت که؛ این نمایش چندین بار از ورژن صحنه به خیابانی تغییر حالت داده است و از آنجایی که من روی بخش نمایش های ایرانی تحقیق می کنم، بیشتر در این حوزه فعالم و سعی در تلفیق فضای ایرانی با فضای مدرن دارم.
وی افزود: ما شیوه تخت حوضی را برای این کار انتخاب کردیم چراکه؛ مناسب ترین شیوه اجرایی برای نمایش های محیطی و خیابانی است و کاملا دست هنرمند برای بیان معضلات جامعه باز است.
این کارگردان درمورد هدف خود از اجرا این نمایش اظهار کرد: هدف ما، بیان درد و مشکلات مشترک فرهنگی مان است. مسئله فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، الگو گرفتن از مسائل بد مدرنیته و استفاده نادرست از آن ها در جامعه است.
علی الخصوص مشکلات تئاتر خیابانی که کمتر به آن پرداخته می شود و نسبت به آثار صحنه ای مهجور تر است.
شکرگذار درباره یکی از ویژگی های آثار خود تصریح کرد: ویژگی کار ما، قسمت های موزیکال و موسیقی، قابلیت کمدی بودن و تکنیک بازی در بازی است.
کارگردان نمایش «از طهران تا تهران» در خصوص تاثیر جشنواره های تئاتر بر افزایش کمیت و کیفیت تولیدات تئاتری تاکید کرد: جشنواره به علت رقابتی بودن، بسیار به فرهنگ تئاتر دیدن کمک می کند و بر افزایش تولیدات تئاتری موثر است.
محمدحسین شکرگذار در پایان درباره استقبال مخاطبان از آثار خیابانی گفت: به نسبت ساعتی که اجراهای خیابانی، اجرا می شوند و با توجه به فصل زمستان و حال و هوای مردم، استقبال خوب بود.

 

شبکه‌های مجازی در حال نابودی کودکی کودکانمان است
زهرا مریدی، کارگردان نمایش «دگردیسی» درباره نمایش خود گفت: حرف من در این نمایش؛ بازی کردن والدین با کودکان بود. به علت اینکه پدرومادر ها برای کودکانشان وقت نمی گذارند، گاه بچه ها را ناخواسته به سمت شبکه‌های مجازی ترغیب می کنند و اگر شادی و نشاط برای کودکان باشد، جذابیت دنیای مجازی نمی تواند آن ها را به سمت شبکه‌های مجازی بکشاند.
وی همچنین درمورد گروه سنی و سلیقه مناسب برای تماشا نمایش «دگردیسی» اظهار کرد:  نظر من این بود که این نمایش برای همه باشد. یعنی کودکی که این نمایش را می بیند به این نتیجه برسد که در کنار دنیای مجازی می تواند بازی هم بکند و پدر و مادر هم وقتی از بیرون نگاه می کند به این نتیجه برسد که شاید من هم مقصرم. نظرمن این بود که به گونه ای کار کنم که برای همه سنین موثر باشد.
مریدی درباره استقبال از نمایش تصریح کرد: استقبال را نمی توان در جشنواره بر کارهای تئاتر خیابانی سنجید چراکه؛ در کار خیابانی امکان تبلیغ وجود ندارد ولی اگر این اثر در تئاترشهر اجرا می شد، ناخواسته برای مردم جالب می شد و ناخواسته استقبال از کار بالا می رفت ولی اینجا به دلیل اینکه؛ مخاطب آنچنانی ندارد نمی توان بر استقبال مخاطب تاکید کرد.
این کارگردان درمورد ویژگی بارز اثر خود خاطرنشان کرد: ویژگی اصلی کار من، عروسکی بودن است و مطمئنم بر مخاطب اثرگذار است. به علت اینکه؛ رشته دانشگاهی من، کار عروسکی بوده، من همیشه سعی می کنم از عنصر بی جان عروسک در کارهایم استفاده می کنم.
کارگردان نمایش «دگردیسی» درخصوص استفاده از عروسک هایی با چهره ها و لباس های متفاوت تاکید کرد: این تفاوت برای این بود که بگویم این مسئله تنها برای کشور ما نیست و جهانی است و بچه های کل دنیا درگیر این معضل هستند و کودکی شان به نوعی در حال نابودی است.
مریدی در پایان افزود: با بچه هایمان بازی کنیم و برایشان وقت بذاریم، دوران کودکی خیلی کوتاه است و اگر دیر بجنبیم، می بینیم که دوران کودکی کودکانمان تمام شده است.

 

جشنواره تئاتر شهر به برگزاری ورک‌شاپ نیاز دارد
 کوروش شاهونه که به‌عنوان کارگردان با نمایش «شرم و دغدغه» نوشته سید جواد اشکذری در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: این اثر نمایشی رئالیستی و بر اساس اتفاقی مستند و واقعی است که در استان خراسان روی داده است. یک نفر، برادر و پدر خود را به قتل رسانده است و ما برشی از زندگی برادر دیگر این فرد را می‌بینیم که خود را در گودالی زندانی کرده است و به این فکر می‌کند که برادر خود را ببخشد و یا به خون‌خواهی پدر و دیگر برادرش تقاضای قصاص کند. او برای این تصمیم‌گیری تنها سه روز فرصت دارد.
وی در ادامه افزوود: رئالیستی بودن متن و دغدغه‌هایی که در نمایشنامه وجود داشت سبب شد این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کنم.
شاهونه درباره اهمیت جشنواره تئاتر شهر؛ گفت: جشنواره تئاتر شهر می‌تواند به یک جشنواره بسیار مهم تبدیل شود. البته بهتر است در قالب جشنواره ورک‌شاپ‌هایی را زیر نظر هنرمندانی که دغدغه تئاتر دارند، برگزار کنند. تعامل داشتن گروه‌های جوان حاضر در جشنواره با اساتید تئاتر می‌تواند اتفاق بسیار خوبی را در دل جشنواره رقم بزند.
این هنرمند تئاتر درباره دلیل حضور خود در ششمین جشنواره تئاتر شهر گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل من حضور شهرام کرمی؛ دبیر این جشنواره است. شهرام کرمی انسانی درست و دغدغه‌مند است. هر جشنواره‌ای که با دبیری شهرام کرمی برگزار شده است، بسیار منظم بوده است و شان هنرمندان در آن جشنواره‌ها کاملا حفظ شده است.
کارگردان «شرم و دغدغه» درباره برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران، گفت: به‌نظر می‌رسد کیفیت سالن‌های پردیس تئاتر تهران با توجه به بودجه‌ای که صرف آن‌ها شده است، بسیار خوب است. البته تا زمانی‌که نمایش خود را در این سالن اجرا نکنم نمی‌توانم نسبت به سالن اطلاعات کامل و جامعی داشته باشم.
این هنرمند تئاتر درباره برنامه اجرای عمومی نمایش «شرم و دغدغه» گفت: پس از آن‌که نمایشم را در جشنواره اجرا کردم، درباره برنامه اجرای عمومی آن فکر می‌کنم چون ابتدا باید بازخوردها را ببینم و سپس از شرایط و میزان کمک ستاد برگزاری جشنواره از نمایش‌های حاضر در جشنواره مطلع شوم و سپس در این باره تصمیم بگیرم.
شرم و دغدغه نوشته جواد اشکذری با کارگردانی کورش شاهونه روز سه شنبه 5 دی ماه در سالن استان نصیریان و در نوبت های 18 و 20 روی صحنه می رود. در این نمایش داوود ونداد، عارفه معماریان و پریسا محمدزاده به ایفای نقش می پردازند. ایمان خان محمدی به عنوان دستیارکارگردان و مینا فرهنگ نیا در بخش ویدیو آرت با این گروه همکاری می کنند.




نظرات کاربران