در حال بارگذاری ...
توسط انتشارات دانشگاه سوره

«جایگاه و نقش‌های زنانه در مجالس شبیه‌خوانی و تخت حوضی» روانه بازار کتاب شد

کتاب «جایگاه و نقش‌های زنانه در مجالس شبیه‌خوانی و تخت حوضی» نوشته عسل عصری ملکی توسط انتشارات دانشگاه سوره وارد بازار کتاب شد.

به گزارش ایران تئاتر، انتشارات دانشگاه سوره به تازگی کتابی با عنوان «جایگاه و نقش‌های زنانه در مجالس شبیه‌خوانی و تخت حوضی» (در سال‌های 1200-1357 ه.ش) نوشته عسل عصری ملکی با مقدمه‌ای از محمود عزیزی و کاظم شهبازی در دو هزار نسخه و با قیمت 16 هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

عسل عصری ملکی در پیشگفتار این کتاب آورده: با مطالعه کتاب‌های پژوهشی در حوزه نمایش‌های سنتی به ویژه گونه‌های نمایشی شبیه‌خوانی و تخت حوضی و اشاراتی هر چند مختصر، در رابطه با حضور زنان در این نمایش‌ها شده، درخواهیم یافت حضور آنها در این نمایش‌ها، با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. در اکثر کتاب‌ها و مقاله‌های موجود، با توضیحاتی اجمالی در رابطه با فنون اجرایی نمایش‌های زنانه و یا بیان نمودن خلاف شرع و عرف جامعه بودن حضور آنها در نمایش‌ها و عدم حضورشان برای حفظ حرمت‌ها و احترام به شان والای ائمه معصومین(ع)، موضوع را فیصله داده‌اند. انگشت شمارند آثاری که در آنها نویسندگان دلایل اجرای نمایش‌های زنانه و محدودیت‌های آنان در نمایش‌های سنتی ایرانی را تشریح کرده باشند؛ در این اثر نیز معمولا به نوع حضورشان و یا به نحوه اجرای نمایش‌ها پرداخته شده است. از اینرو پژوهشگر ترغیب شد تا بر روی عامل موثر در ایجاد این محدودیت‌ها و واکنش‌هایی که نسبت به آن وجود داشت، متمرکز شود؛ چراکه به باور وی، کنکاش در رابطه با حضور زنان در نمایش‌های سنتی از مباحث بسیار مهم در این حوزه است.

کتاب حاضر مشتمل بر سه فرصل به شرح ذیل است که با بهره گیری از منابع متعدد تنظیم شده‌اند: فصل نخست به آشنایی با برخی از بنیان‌های نظریه پیر بوردیو که در این کتاب مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، می‌پردازد. فصل دوم موقعیت اجتماعی و فرهنگی زنان بین سال‌های 1200 تا 1357 هجری شمسی را تشریح خواهد نمود؛ و در فصل پایانی نمایش‌های زنانه و نقش زنان در نمایش و تئاتر سال‌های 1200 تا 1357 هجری شمسی، بررسی خواهند شد؛ همچنین مطالبی افزون بر مطالب بیان شده در فصل مذکور تحت عنوان پیوست در پایان کتاب آورده شده‌اند.

عسل عصری ملکی کارشناس صحنه تئاتر، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است و تاکنون فعالیت‌های پژوهشی و نگارشی متعددی را در حوزه نمایش انجام داده است. او عضو گروه نویسندگان رادیو نمایش البرز بوده و تاکنون عناوینی همچون؛ نمایشنامه‌نویس برگزیده برای نگارش نمایشنامه «جنین» در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایشنامه‌نویس برگزیده برای نگارش نمایشنامه «حکایت زنی بی‌نام و نشان» در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، رتبه دوم نگارش نمایشنامه «توبه‌ی ننه مبارک» در بخش نمایشنامه‌نویسی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک و... را از آن خود کرده است.




نظرات کاربران