در حال بارگذاری ...

خبرهایی از هشتمین روز جشنواره تئاتر شهر

در خبرهای هشتمین روز از جشنواره تئاتر شهر شما می‌توانید مطالبی از «درب پله‌های اضطراری» به کارگردانی مریم داننده، مرتضی شاه‌کرم نویسنده و کارگردان «سانتی‌متر»، امیر دلفانی نویسنده و کارگردان «رابطه» را پیگیری کنید.

«درب پله‌های اضطراری» به روی مخاطبان گشوده می‌شود
نمایش درب پله‌های اضطراری به کارگردانی مریم داننده روز پنجشنبه 7 دی‌ماه اولین اجرای خود را در سالن استاد نصیریان ساعت 16 و دومین اجرا را در روز جمعه ساعت 17 پشت سر می‌گذارد.
مریم داننده، کارگردان نمایش «درب پله‌های اضطراری» درباره این نمایش گفت: این نمایش، داستان مادر و چهار دخترش در آپارتمانی را بازگو می‌کند که بعد از فوت آقای خانه، اتفاقاتی جالب برای آن‌ها پیش می‌آید...
وی در مورد ملاک اصلى انتخاب گروه خود در اجرا این نمایش اظهار کرد: ملاک اصلی من، در انتخاب گروه نهایى بازیگران براى شرکت در جشنواره؛ تلاش، نظم، دقت و تمرین بیشتر و حضور فعالانه‌تر آن‌ها در کلاس‌ها بوده است.
کارگردان نمایش «درب پله‌های اضطراری» در مورد تاثیر حضور جشنواره‌ها بر افزایش کیفیت و کمیت آثار خاطر نشان کرد: حضور جشنواره‌ها در شرایط اکنونی سیاست های تئاتری بهتر از نبودن آن‌هاست. به عقیده من بهتر است موضوعات متنوع تر و با هدف ها و سیاست های فرهنگی طولانی مدت برای جشنواره‌ها در نظر گرفته شود.
کارگردان نمایش «درب پله‌های اضطراری» سبک اجرایی مدرسه تئاتر و تاثیر آن بر مخاطب و عوامل کار را وابسته به مطالعات آماری روی نظر مخاطبان عنوان کرده و گفت: مدرسه تئاتر، سبک اجرایى ویژه و متفاوتى ندارد، در مورد اثرگذارى هر نمایشى بر مخاطب هم قطعا بعد از اجراى آن نمایش و سپس مطالعه آمارى نظرات مخاطبان، میتوان اظهار نظر کرد. مسئله ای که می تواند بر گروه اجرایى اثر گذارباشد، لذتى است که از یاد گرفتن انجام یک کار گروهى به آن‌ها دست خواهد داد، به ثمر رساندن تلاشى که چندین ماه طول کشید و لذت بردن از نتیجه ى آن، مرور آموخته ها و به کارگیرى مهارت ها، در اهالی این کار، بسیار مفید و لذت بخش است.
وی همچنین درباره بیان اطلاعاتی از شیوه کار مدرسه تئاتر تصریح کرد: مدرسه تئاتر همانگونه که از نامش پیداست به استمرار در زمینه های مختلف آموزش، پژوهش و ایجاد زمینه های پرورش استعدادها و تواناییهای مختلف هنری، اجتماعی و فرهنگی تاکید دارد. در این دوره ها علاوه بر طی نمودن و امتحانات مستمر عملی از دانش پذیران و هنرجویان در سنین مختلف، تاکید فراوانی بر بروز خلاقیتها در زمینه های بازیگری، نویسندگی، طراحی های لباس و صحنه وجود دارد که تمامی مراجعه کنندگان بر طبق سن، استعداد و توانایی خود بتوانند به کار گروهی و بروز خلاقیتهای خود در زمینه تئاتر اهمیت ویژه ای قائل شده  و دارای اعتماد به خویش و گروه باشند.
داننده در پایان گفت: من به همه دست اندرکاران و عوامل ستاد جشنواره، تمامی حاضران در کلیه بخش ها چه آنهایی که پذیرفته شده اند و چه آنهایی که پذیرفته نشده اند، خسته نباشید می گویم.
گفتنی است عوامل این کار به شرح زیر است؛ نویسنده و کارگردان؛ مریم داننده فرد/ دستیار کارگردان؛ صنم ناصری/ طراح صحنه؛ محمد داننده فرد/ طراح لباس؛ مهرنوش بلمه/ موسیقی؛ سیاوش حکیم/ بازیگران کار؛ پریا افرند، بهار زهدی، درسا شیرخوانی، ملینا ملازم و...

 

روایت انسان‌های مکانیکی در «سانتی‌متر»
مرتضی شاه‌کرم که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «سانتی‌متر» در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: خانواده‌ای محترم به دارایی خود چوب حراج می‌زنند تا بتوانند خانه‌ای را پیش‌خرید کرده و صاحب‌خانه بشوند. تا زمان آماده شدن خانه جدید و برای مدتی کوتاه، مجبور می‌شوند که هفت نفری در واحدی سی‌وپنج متری زندگی کنند. فضای آن واحد موقت به‌قدری کم  است که محدودیت مکان به‌شدت روی زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. تحویل خانه جدید به تعویق می‌افتد و رفته‌رفته با گذشت زمان فشارها روی پدر بیشتر و بیشتر می‌شود تا شبی که قرار است برای آن‌ها مهمان عزیزی هم بیاید و آن‌ها جایی برای پذیرایی ندارند و ...
وی در ادامه افزود: دغدغه من همواره این بود که انسان‌ها تبدیل به انسان‌های مکانیکی شده‌اند. داستان ما درباره خانواده‌های پرجمعیت و خانه‌های کوچک است. شیوه اجرایی ما از دل نمایشنامه گرفته شده است. درنتیجه شیوه اجرایی ما بسیار بسته است
این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش «سانتی‌متر» گفت: بعد ازذ آن‌که نمایش در قالب جشنواره تئاتر شهر روی صحنه رفت، در سالن استادانتظامی خانه هنرمندان «سانتی‌متر» را به اجرای عمومی می‌رسانیم. رای‌زنی‌های اولیه انجام شده است و تنها باید فیلم کار را به این سالن ارائه دهیم.
شاه‌کرم درباره دلیل حضور خود در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت:  ما در این نمایشنامه درباره اجتماع، مسکن و خانواده را مطرح می‌کنیم که سه مبحث بسیار مهم شهری و شهرنشینی است و احساس کردم برای حضور در جشنواره تئاتر شهر اثر مناسبی است.
وی در ادامه افزود: از سویی دیگر جشنواره تئاتر شهر یکی از جشنواره‌های بسیار خوبی است که در ایران برگزار می‌شود. از سویی دیگر حضور شهرام کرمی هم دلیل بسیار محکمی برای حضور گروه ما در این جشنواره محسوب می‌شود.
مرتضی شاه‌کرم درباره برگزاری ششمین دوره از جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران گفت: پردیس تئاتر خاوران مکانی فوق‌العاده برای اجرای تئاتر است، اما اگر بتوانیم از لحاظ امکانات نور و صدا سالن‌ها تجهیز شود، شرایط بهتری به‌وجود می‌آید. همچنین باید تماشاگران را بیشتر با پردیس تئاتر خاوران آشنا کرد چون تئاتر با مخاطب زنده است و باید تمهیدی اندیشید که سالن‌های این مجموعه مملو از مخاطب شود.
کارگردان «سانتی‌متر» در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: این نمایش کاری از گروه «سکوت» به سرپرستی سامان خلیلیان است. نمایشنامه «سانتی‌متر» را خودم نوشته ام و کارگردانی آن را هم برعهده گرفته‌ام و البته به‌عنوان بازیگر هم در این نمایش حضور دارم. محسن پوشایی، مسعود شامی، پروا آغاجانی، ابتسام بغلانی، ماهان عابدی، سارینا رزاق‌مرندی و ابوالفضل جلیلیان دیگر بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به پروا آغاجانی؛ دستیار، برنامه‌ریز و طراح لباس، میلاد خرمن‌بیز؛ طراح صحنه اشاره کرد.


لزوم در نظر گرفتن سرویس ایاب‌وذهاب برای پردیس تئاتر تهران
امیر دلفانی که به‌عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «رابطه» در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: این نمایش بر اساس روابط میان انسان‌ها نوشته شده است. داستان نمایش از این قرار است که در یک آپارتمان پنج‌طبقه بوی تعفن یک جنازه به مشام ساکنین می‌رسد. این اتفاق سبب می‌شود ساکنین این آپارتمان بعد از مدت‌ها یکدیگر را ببینند و بشناسند. مخاطب پابه‌پای این افراد، زندگی خصوصی انسان‌ها را در مواجهه با یک اتفاق می‌بیند تا تفاوت رفتار انسان‌ها در خلوت و در مواجهه با انسان‌های دیگر مشخص شود. البته مرگی که در این آپارتمان اتفاق افتاده است، تشنج بیشتری را در روابط میان انسان‌ها پیش آورده است.
دلفانی درباره دلیل حضور خود در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت:  نمایشنامه «رابطه» را سال 1392 نوشته بودم و همواره این دغدغه را داشتم که این نمایشنامه را روی صحنه ببرم که احساس کردم جشنواره تئاتر شهر بهترین موقیعت برای اجرای نمایش است. البته نمایشی که روی صحنه می‌رود، دقیقا همان متنی که سال 92 نوشته شد، نیست. پس از انتخاب گروه بازیگران، متن بازنویسی شد و تمرین‌های خود را آغاز کردیم. درواقع اثری که در قلاب جشنواره تئاتر شهر روی صحنه می‌رود، حاصل یک کار گروهی با مشارکت تمام اعضای گروه ما است. بازیگران در زمینه شخصیت‌پردازی بسیار به من کمک کردند.
وی در ادامه افزود: جشنوار تئاتر شهر جشنواره بسیار سالمی است و این جشنواره می‌تواند بهترین جولانگاه برای آزمون‌وخطا کردن افرادی باشد که صرفا تئاتر را برای تئاتر کار می‌کنند. افرادی که در این جشنواره حضور دارند، کسانی هستند که مدت‌هاست تئاتر کار می‌کنند؛ نجابت خود را کنار نگذاشته‌اند و عاشقانه برای تئاتر کار می‌کنند. اگر حتی این حضور بعد مالی‌ای هم داشته باشد، از آن در راستای کاری که ارائه می‌دهند، استفاده می‌کنند. این جشنواره در راستای شناسایی و پرروش استعدادها گام برمی‌دارد و فرصت را برای گروه‌های تجربی فراهم می‌کند تا کمی با دغدغه کمتر به تئاتر بپردازند و به اجرای عمومی و دیده‌شدن فکر کنند.
این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش «رابطه» گفت: برای اجرای عمومی نمایش عجله‌ای ندارم چون دوست دارم مخاطبان از گروه ما کاری کامل و جامع ببینند. امیدوارم در فصل بهار سال آینده به اجرای عمومی برسیم. اگر از سوی سازمان فرهنگی‌وهنری شهرداری حمایتی از گروه ما صورت بگیرد راحت‌تر می‌توانیم شرایط را برای اجرای عمومی نمایش فراهم کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد، بیشتر تلاش می‌کنیم و با روندی که همواره در گروه ما وجود دارد؛ یعنی کار گروهی پیش برویم و بدون دغدغه به اجرای نمایش فکر کنیم.
امیر دلفانی درباره برگزاری ششمین دوره از جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران گفت: من با برگزاری جشنواره در پردیس تئاتر تهران موافق هستم چون این مجموعه بسیار خوش‌ساخت و استاندارد است اما متاسفانه بعد مسافت کمی از مخاطبان این سالن کاسته است. اگر تمهیدی اندیشیده شود که سرویس‌هایی برای دیدن تئاتر در اختیار مخاطبان تئاتر قرار گیرد و امکاناتی همچون ایستگاه مترو یا بی‌آر‌تی در نزدیکی این مجموعه احداث شوند، می‌توان امیدوار بود که این سالن مورد استقبال قرار گیرد. از سویی دیگر باید این نکته که پردیس تئاتر تهران برای تئاتری‌ها ساخته شده است باید تبلیغ شود.
کارگردان «رابطه» در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: نمایشنامه «رابطه» را خودم نوشته ام و کارگردانی آن را هم برعهده گرفته‌ام. خشایار قائدرحمتی، نگار سرلک، سامان قهرمانی‌نژاد، سعید کمانی، مهسا نظری، روشنک خسروی، حسین برفی‌نژاد، فائزه یوسفی، حسین جزجوادی و شکوفه جعفری گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان روح امامی؛ طراح صحنه، علی موسوی؛ طراح نور، هومن مرادی؛ طراح گرافیک، شهرام خطی؛ طراح مدیا و جلوه های تصویری، مبین بهاروند؛ طراح صدا، گلدیس نمازیان؛ عکس، امیر زاوش؛ مشاور نمایشنامه، محمد علیپور؛ مدیر صحنه و حسام کلاته؛ ساخت و اجرای دکور اشاره کرد.




نظرات کاربران