در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از برنامه های 6 استان برای یک رویداد بین المللی

ایرانگردی با طعم تئاتر همراه با جشنواره‌های فجر استانی

ایران تئاتر- حسین سینجلی: کاروان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عملا از امروز با آغاز جشنواره فجر استانی در استان لرستان حرکت خود را آغاز می کند.

حضور در جشنواره بین‌الملی تئاتر فجر بعنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد تئاتری خاورمیانه اتفاقی‌ست که موفقیت در آن برای هنرمندان تئاتر به ویژه هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها می‌تواند مانند پُلی باشد به سوی موفقیت‌های بیشتر، بزرگ‌تر و از همه مهم‌تر دیده شدن توسط بخش گسترده‌تری از مخاطبان تئاتر کشور. گذشته از اینکه حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چه موهبت هایی دارد، مسئله‌‌ی مهم‌تری که به نظر می‌رسد چند سالی است با برگزاری جشنواره فجر استانی به آن توجه بیشتری شده، مسئله مخاطبان تئاتر در سطح کشور است. مخاطبانی که پیش از این فرصت استفاده از آثار اجرا شده در جشنواره را نداشتند و همواره نسبت به این مسئله، به حق گلایه داشتند. در واقع به نظر می‌رسد راه‌حلی که تحت عنوان فجر استانی شناخته می‌شود، در همین راستا بوده و از این جهت برگزاری جشنواره‌های تئاتر فجر استانی اهمیت پیدا می‌کند که مخاطبان سایر استان‌ها نیز این فرصت را پیدا می‌کنند تا حداقل مقداری با مخاطبان تئاتر تهران در این رویداد بزرگ تئاتری شریک بشوند.

بر همین اساس و بنابر اعلام دبیرخانه جشنواره، امسال شش استان لرستان، مرکزی، یزد، بوشهر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری با شعار «جشن گفت‌وگوی تئاتر ایران» میزبان جشنواره های تئاتر فجر استانی هستند. اتفاقی که از شنبه 9 دی با میزبانی استان لرستان آغاز شد.

 

آمادگی لرستان برای سومین میزبانی از فجر استانی 

استان لرستان امسال سومین تجربه برگزاری جشنواره تئاتر فجر استانی را تجربه می‌کند و از این جهت باید این استان را جزو استان‌های خوش اقبال در این زمینه دانست. هر چند که باید به تئاتری‌های این استان و مسئولان فرهنگی لرستان نیز تبریک گفت که توانستند شرایطی فراهم کنند که این امکان برای این استان فراهم باشد.

فرزاد زیدی‌نژاد رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان لرستان دبیری جشنواره فجر استان‌ها در این استان را برعهده دارد.

زیدی‌نژاد درباره برگزاری این رویداد مهم تئاتری در استان لرستان با اعلام آمادگی استان برای میزبانی از گروه‌های نمایشی به ایران تئاتر گفت: جلسات هماهنگی با مسئولان استانی برگزار شده و با تشکیل ستاد استانی و کمیته‌های فنی و اجرایی امیدواریم که بتوانیم به نحوه احسن برگزار کننده این رویداد باشیم.

او در ادامه درباره گروه‌های حاضر در فجر استانی لرستان، افزود: امسال در جشنواره فجر استانی سه نمایش از تهران، یک نمایش از استان خوزستان (منطقه آزاد اروند)، یک نمایش از استان مرکزی در سالن‌های مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد و حوزه هنری اجرا می‌شود. در بخش جنبی نیز دو نمایش از استان لرستان بر اساس برنامه روی صحنه می‌روند.

در جشنواره تئاتر فجر استانی در استان لرستان نمایش‌های عروسکی «خاله سوسکه» به کارگردانی گلشن حسنوند از استان لرستان، نمایش‌های «بدن مقدس» به کارگردانی مهدی محمدی از استان مرکزی، «نمایش هفت روز از تیر ٦٠» به کارگردانی کامران شهلایی از استان تهران، نمایش «گِل» به کارگردانی یاسر خاسب از استان تهران، نمایش «شب اسرار آمیز» به کارگردانی عبدالله امیر آتشانی از استان تهران (منتخب جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان)، نمایش «سولوی مرگ» به کارگردانی سعید فیوضی از منطقه آزاد اروند و نمایش «خونه گازیا» به کارگردانی وهاب امرایی (منتخب جشنواره تئاتر استانی لرستان) برای علاقه‌مندان تئاتر روی صحنه می‌رود.

همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره نیز روز چهارشنبه ١٣ دی‌ماه ساعت ١٩ در تالار شهیدآوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار می‌شود.

 

برنامه پر و پیمان خوزستانی‌ها برای جشنواره تئاتر فجر استانی

امسال مسئولان و هنرمندان تئاتر استان خوزستان در دومین دوره میزبانی از جشنواره تئاتر فجر استانی برنامه مفصل و پر و پیمانی را تداک دیده‌اند. جشنواره فجر استانی در خوزستان امسال از روز 16 تا 22 دی‌ماه جاری در شهرهای اهواز، اندیمشک، امیدیه، بهبهان، شوش و ذرفول برگزار می‌شود.

به گفته محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن نمایش استان خوزستان امسال در جشنواره فجر استانی نمایش‌های «گل» با کارگردانی یاسر خاسب از استان تهران در مجتمع آفاق شهر بهبهان، نمایش «نوای اسرار آمیز» نوشته امانوئل اشمیت و کارگردانی ساقی عطایی از استان تهران در مجتمع آفاق شهر بهبهان، نمایش «خداحافظ یعقوبی» با کارگردانی آرین رضایی از استان تهران در پلاتو تالار آفتاب شهر اهواز، نمایش «سرگذشت چند غریق به استشهاد دار و درخت» نوشته صابر محمدی با کارگردانی مشترک مهرداد علی‌پور و علی شفیعی از استان کهگیلویه و بویراحمد در پلاتو ارشاد شهر امیدیه و نمایش «بدن مقدس» با کارگردانی مهدی محمدی از استان مرکزی در تالار خورشید شهر اندیمشک به همراه 11 نمایش که در واقع آثار برگزیده جشنواره‌های مختلف استانی در ماه‌های گذشته هستند برای علاقه‌مندان تئاتر اجرا می‌شود.

یاقوت‌پور در ادامه افزود: مراسم افتتاحیه جشنواره فجر استانی امسال روز 16 دی‌ماه در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در شهر اهواز و مراسم اختتامیه نیز روز 22 دی ماه در شهر بهبهان، همزمان با جشنواره طبیعت گل نرگس برگزار خواهد شد.

همچنین به گفته رئیس انجمن نمایش خوزستان در بخش جنبی دومین جشنواره تئاتر فجر استانی در استان خوزستان، برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی همچون؛ کارگاه آموزشی تئاتر شورایی توسط آرین محمدی در پلاتو تالار آفتاب اهواز، کارگاه آموزش بازیگری در پلاتو تالار نیایش در شهر شوش، نشست هیات مدیره کانون‌های شش گانه انجمن‌ هنرهای نمایشی خوزستان در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز، اولین نشست کانون فارغ‌التحصیلان نمایش استان خوزستان در تالار اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز، نشست شورای راهبردی تئاتر استان خوزستان و نشست مدیران دفاتر انجمن‌های هنرهای نمایشی استان خوزستان در هتل بین‌المللی رضا شهر بهبهان برگزار می‌شود.

نمایش‌های برگزیده جشنواره‌های استانی خوزستان نیز که آثار برگزیده آنها در قالب جشنواره فجر استانی اجرا می‌شوند، عبارتند از: نمایش‌های خیابانی «قزل آلا» به کارگردانی حسین کارگر و «فنیکس» با کارگردانی مرتضی امینی‌پور در محوطه تالار آفتاب شهر اهواز، نمایش «قرن» با کارگردانی بهرام آریان‌فر در پلاتو تالار نیایش شهر شوش، نمایش «هذیان» با کارگردانی مرتضی سخاوت در تالار ارشاد شهر ذزفول، نمایش «سی‌ساله که بیست ساله شد» با کارگردانی بهروز وفایی در تالار ارشاد دزفول، نمایش «کازابلانکا» با کارگردانی سیداسماعیل سخایی در پلاتو خانه فرهنگ شهر بهبهان، اجرای استندآپ کمدی در تالار خورشید شهر اندیمشک، نمایش «ظن» با کارگردانی امیر خردمند در پلاتو مجتمع فرهنگی شهر دزفول، نمایش خیابانی «من عاشق آبشارم» با کارگردانی معصومه غفوری در محوطه تالار آفتاب شهر اهواز، نمایش «نجواهای شبانه» با کارگردانی سروش مداح و محمد اشکان مهر در مجتمع فرهنگی سینمایی شهر ذزفول.

 

استان مرکزی و اولین میزبانی از جشنواره فجر استانی

امسال استان مرکزی برای نخستین بار بعنوان یکی از استان‌هایی که میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی است، از روزهای 13 تا 15 دی‌ماه در شهر اراک میزبان گروه‌های تئاتری از استان‌‌ آذربایجان غربی، سمنان و تهران خواهد بود.

به گفته خداداد خدام رئیس انجمن نمایش استان مرکزی امسال نمایش‌های نمایش «شب اسرار آمیز» به کارگردانی عبدالله امیر آتشانی از استان تهران (منتخب جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان)، نمایش «هفت روز از تیر ٦٠» به کارگردانی کامران شهلایی از استان تهران، نمایش «گِل» به کارگردانی یاسر خاسب از استان تهران، نمایش‌های «آناتومی تنهایی» با کارگردانی حامد محبی از استان آذربایجان غربی، «شرتل» با کارگردانی علی اصغر خطیب‌زاده از سمنان، نمایش« بدن مقدس» با کارگردانی مهدی محمدی و نمایش «شاه لیرک» با کارگردانی افق ایرجی (منتخبین جشنواره تئاتر استان مرکزی) در شهرهای اراک، ساوه، تفرش و شازند اجرا می‌شود.

به گفته خدام نمایش‌های در دو سانس و در شهر شازند سالن اداره ارشاد فرهنگ و اسلامی، در شهر تفرش پلاتو کانون پرورش و فکری، در ساوه سالن شهید چمران و در شهر اراک سالن فرهنگسرای آینه، میزبان گروه‌های تئاتری هستند.

 

اجرای 7 نمایش صحنه‌ای در جشنواره فجر استانی بوشهر

استان بوشهر نیز همانند استان لرستان امسال برای سومین بار میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی است. جهانشیر یاراحمدی رئیس انجمن نمایش استان بوشهر و دبیر جشنواره استانی استان بوشهر نیز از آمادگی این استان برای سومین میزبانی از جشنواره تئاتر فجر استانی خبر داد و به ایران تئاتر گفت: استان بوشهر امسال از روز 16 تا 21 دی‌ماه میزبان 5 گروه نمایشی از استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد است.

یاراحمدی در ادامه با اشاره به رضایت مسئولان تئاتر کشور از روند برگزاری جشنواره در ادوار گذشته در این استان، افزود: امیدوارم دوره سوم نیز بتوانیم به بهترین شکل ممکن این جشنواره را برگزار کنیم.

امسال در جشنواره تئاتر فجر استانی در استان بوشهر هفت نمایش صحنه‌ای، از جمله نمایش «گل» نوشته و کار یاسر خاسب از استان تهران، نمایش «نوای اسرار آمیز» نوشته امانوئل اشمیت و کارگردانی ساقی عطایی از استان تهران، نمایش «بوی خواب» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی سهراب سلیمی از استان تهران، نمایش «سرگذشت چند غریق به استشهاد دار و درخت» نوشته صابر محمدی با کارگردانی مشترک مهرداد علی‌پور و علی شفیعی از کهگیلویه و بویراحمد، نمایش «رییس» نوشته و کار شیما جوادپور و نمایش «موسیو ابراهیم» کار علیرضا کوشک جلالی از استان بوشهر، در روزهای 16 تا 21 دی‌ماه برگزار می‌شود.

 

میزبانی یزدی ها از 5 گروه نمایشی در جشنواره فجر استانی 

استان کویری یزد هم برای سومین دوره میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی است. امسال این استان در جشنواره فجر استان میزبان 5 گروه نمایشی از استان‌های تهران، کرمان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان است.

به گفته امیر صاحب‌جلال رئیس انجمن نمایش استان یزد با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر استانی امسال از روز 14 تا 17 دی‌ماه جاری برگزار می‌شود، گفت: در این دوره سه شهر یزد، مهریز و اردکان میزبان گروه‌های نمایشی هستند و اسکان و پذیرایی هر گروه نمایشی برعهده شهرستانی است که آن نمایش در آنجا اجرا می‌شود.

صاحب جلال همچنین با بیان اینکه امسال برای تسهیل هنرمندان پیشکسوت برای تماشای نمایش‌ها از صدور کارت ویژه برای پیشکسوتان تئاتر خبر داد و افزود: امسال با توجه به زمان کمی که برای برگزاری جشنواره داشتیم تصمیم گرفتیم که بعد از اجرای هر نمایش طی نشستی (شبیه کارگاه) با عوامل اجرا، کارگردان هر نمایش از زبان خودش شیوه اجرایی‌اش را برای علاقه‌مندان تشریح کند.

امسال نمایش‌ «ابوبکرمحمدی، فاطمه محمدی» به کارگردانی جلال تجنگی از استان تهران در پلاتو تالار هنر شهر یزد، نمایش «گِل» به کارگردانی یاسر خاسب از استان تهران در پلاتو تالار هنر شهر یزد، نمایش «پینوکیو» به کارگردانی امیر شیخ جبلی از استان اصفهان در تالار فرهنگ شهر اردکان، نمایش «بادبان و دریا را باد برده است» به کارگردانی مصطفی محمدی از استان چهارمحال و بختیاری در پلاتو تالار هنر شهر یزد، نمایش «رسم عاشقی آب‌ها» به کارگردانی مازیار رفعتی از استان کرمان در تالار فرهنگ شهر مهریز و نمایش «زری سلطان» با کارگردانی جعفر دل‌دل از استان یزد در پلاتو تالار هنر (منتخب جشنواره استانی) اجرا می‌شود.

 

چهارمحال و بختیاری ایستگاه پایانی جشنواره های فجر استانی

استان چهارمحال و بختیاری بعنوان آخرین استان برگزارکننده جشنواره تئاتر فجر استانی در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال از روز 19 تا 23 دی‌ماه جاری میزبان 5 گروه تئاتری است.

به گفته فرشید بزرگ‌نیا رئیس انجمن نمایش استان چهارمحال و بختیاری امسال نمایش‌ «پلکان» با کارگردانی محمد احمدزاده از استان گیلان، نمایش «خداحافظ یعقوبی» با کارگردانی آرین رضایی از استان تهران، نمایش «بدن مقدس» با کارگردانی مهدی محمدی از استان مرکزی و نمایش «گل» با کارگردانی یاسر خاست از استان تهران همگی در در پلاتو مجتمع مهر شهرکرد و نمایش «خانه‌ای وجود داشت» با کارگردانی مشترک مرضیه اشرفیان و مهدی فدایی در تالار هنر شهرکرد اجرا می‌شود.

بزرگ‌نیا درباره بخش جنبی این جشنواره نیز توضیح داد: امسال در بخش جنبی دو کارگاه خواهیم داشت؛ یکی کارگاه «تئاتر شورایی» توسط آریان رضایی و دیگری کارگاه «بدن در تئاتر»  توسط یاسر خاسب است که در روزهای برگزاری جشنواره در سالن مجتمع مهر برگزار خواهد شد.

او همچنین درباره مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: امسال تصمیم داریم مراسمی باشکوهی برگزار کنیم و بر همین اساس در مراسم اختتامیه این جشنواره از روسای انجمن‌های 5 استان دیگری که میزبان جشنواره‌های تئاتر فجر استانی بودند و همچنین مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی این 5 استان را دعوت کردیم و امیدواریم با حضور این میهمانان اختتامیه باشکوهی را برای این جشنواره برگزار کنیم.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران