در حال بارگذاری ...
رضا گوران در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد

سال آینده دو نمایش به صحنه می برم

ایران تئاتر: رضا گوران نویسنده، مدرس و کارگردان نام شناخته شده ای در تئاتر در یک دهه اخیر با اجراهای موفقی نظیر یرما و ابرهای پشت خنجره است. گوران دارای مدرک کاردانی «ژنتیک گیاهی» از دانشگاه آزاد ورامین و کارشناسی ادبیات نمایشی را از دانشکده ‏هنر و معماری اخذ کرده است.

گوران تاکنون نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های «می‌خوام بخوام»، «داستان یک پلکان»، «ابرهای پشت حنجره»، نویسندگی«خاموشی دریا»، کارگردانی «دست بالای دست»، «آرامش از نوعی دیگر»، «شب آوازهایش را می‌خواند»، «یرما»، «آدم آدم است»، تله تئاتر «نرجس» و... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. از دیگر فعالیت‌های رضا گوران می‌توان به گذراندن کارگاه کارگردانی مدرن جهت حذف بیان ادبی در تئاتر سوییس در شهر مونترکس، سرپرستی کارگاه بیومکانیک میرهولد با نگاهی به آثار لورکا تهران در اداره تئاتر، برگزاری ورک‌شاپ در دانشگاه سینماتئاتر به مدت یک ماه و ریاست هیات داوران در جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر اشاره کرد. او تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و خارجی شده است. برخی از این جوایز عبارتند از: جایزه بهترین طراحی صحنه برای نمایش «آرامش از نوعی دیگر» از جشنواره دانشجویی فجر (۱۳۸۰ – ۱۳۷۹‏)، جایزه بهترین کارگردانی برای «شب آوازهایش را می‌خواند» از جشنواره دانشجویی فجر (۱۳۸۲ – ‏‏۱۳۸۱‏)، جایزه اول طراحی صحنه و لباس و نور از دید داوران و منتقدان «آرتیگوشه» از اولین دوره ‏جشنواره سراسری ماه (۱۳۸۳‏)، جایزه بهترین کارگردانی برای نمایش «یرما» از جشنواره بین‌المللی فجر(۱۳۸۷)، جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس برای «یرما» از جشنواره بین‌المللی فجر، کاندید چهار رشته (بازیگری زن، بازیگری مرد، نویسندگی و طراحی صحنه) در جشنواره فجر برای نمایش «ابرهای پشت حنجره»، برنده جایزه بهترین نمایشنامه و طراحی صحنه برای نمایش «ابرهای پشت حنجره» از جشنواره بین‌المللی فجر، بهترین کارگردان زیر ۴۰ سال از دید انجمن منتقدان و نویسندگان برای نمایش «ابرهای پشت حنجره»‌ (۱۳۸۹)، برنده جایزه بهترین نمایشنامه اقتباسی از هلند برای نمایش «آدم، آدم است». او همچنین تجربه مجری‌گری برای برنامه‌هایی چون «دور میز شب»، «سفید» و... را نیز در کارنامه خود دارد و تا کنون داوری جشنواره‌های متعددی را بر عهده داشته است. او در زمینه تدریس تئاتر در دانشگاه و موسسات هنری نیز فعالیت دارد.

گوران در گفت‌وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های کاریش گفت: مشغول تدریس در موسسه کارنامه و کارگاه های آزاد بازیگری هستم و اولین فیلم نیمه بلند سینمایی ام را با عنوان راه طولانی ساخته ام و مترصد ساخت فیلم بلند سینمایی ام هستم؛ اما تئاتر همچنان دغدغه اصلی و جدیم است و سال آینده دو نمایش را روی صحنه اجرا می کنم .

گوران در باره متن هایی که قرار است در سال آینده بر اساس آنها نمایش هایی را اجرا کند متذکر شد: دو متن این نمایش ها اقتباسی هستند و چند گزینه دارم که هنوز قطعی نشده اند .

این کارگردان در باره مضمون و عوامل فیلم راه طولانی گفت: فیلم یک درام اجتماعی است و در باره زندگی زن و شوهر جوانی است که در حاشیه شهر زندگی می کنند. این زوج جوان قصد دارند رازهای نگفته خودشان را به هم بگویند که در این راه اتفاقاتی در زندگیشان رخ می دهد. نویسنده فیلم نامه راه طولانی خودم بودم و مسعود امینی تیرانی به عنوان مدیر فیلمبرداری، حسین بشاش  صدابردار، پیمان جعفری تهیه کننده، سهیلا گلستانی ، لیندا کیانی ، حسام محمودی  و نازنین بیاتی بازیگران هستند.

گوران در باره این پرسش که کارگردانی در تئاتر چه تفاوت هایی با کارگردانی در سینما دارد تصریح کرد  برای من هر دوی این مدیوم ها جذابیت دارد و بین آنها تفاوت های زیادی دارد. امیدوارم بتوانم در سینما هم مثل تئاتر به دغدغه هایم بپردازم .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 




نظرات کاربران