در حال بارگذاری ...
گفت وگو با رضا مهدی‌زاده طراح صحنه تئاتر

طراحی صحنه نمایش هتلی ها در تماشاخانه پالیز در اواخر بهمن انجام می دهم

رضا مهدی زاده طراح صحنه با سابقه و خوش اخلاق تئاتر و سینما سالها است در حوزه کاریش فعالیت مستمر و اثر گذاری دارد و با بزرگانی نظیر پری صابری و حمید رضا نعیمی همکاری داشته است.

مهدی زاده فارغ التحصیل کارشناس طراحی صحنه از دانشگاه هنر تهران، کارشناس ارشد کارگردانی نمایش از دانشگاه تربیت مدرس، کارشناس ارشد مهندسی معماری از دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران و مدیر گروه کارشناسی ارشد کارگردانی پردیس دانشگاه هنر تهران می باشد.مهدی‌زاده ترجمه کتاب‌های "آشنایی با صنایع صحنه" و "هندسه صحنه؛ ماهیت طراحی صحنه چیست" و نگارش مقاله‌های "اندیشه استعاری در طراحی صحنه"، "در فضا و مکان دراماتیک" و "ماهیت عملکرد فضا در طراحی صحنه با تاکید بر شیوه کنشگر" را به انجام رسانیده‌است، همچنین عضو انجمن طراحان صحنه و لباس خانه سینمای ایران، انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر ایران می باشد.او طراحی صحنه و لباس در فیلمهای سینمایی "محاکمه در خیابان" و "کارگر ساده نیازمندیم" را به عهده داشته‌است همچنین طراحی صحنه در بیش از 70 اثر نمایشی در سالن های حرفه ای تهران از جمله نمایش‌‌های "باغ دلگشا"، "فاوست"، "سقراط"، "دایی وانیا"، "دن کامیلو" و "ترور" در سالن اصلی تئاتر شهر و ... (آثار اجرا شده در سال 93 و 94) . همینطور طراحی اپراهای "فلوت سحر آمیز" و اپرای "هانسل و گرتل" در تالار رودکی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.مهدی زاده حضور و اجرا در 12 فستیوال بین المللی هنرهای نمایشی در خارج از ایران ازجمله: آرلکین روسیه، روهر آلمان، فتال لیسبون پرتغال، ساسپنس انگلستان و ....، همچنین دریافت جوایز معتبر ملی و بین المللی ازجمله دریافت تندیس بهترین طراحی صحنه از سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای طراحی صحنه نمایش های "ترور" و "هیچکس نبود بیدارمان کند" و .... را نیز در کارنامه افخارات هنری خود دارد. مهدی زاده در گفت وگو با سایت ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاریش گفت : در حال حاضر طراحی صحنه دو نمایش در حال اجرا را دارم. نمایش آبی مایل به صورتی به کارگردانی ساناز بیان و نمایش فیش آباد . نمایش آبی مایل به صورتی یک تئاتر مستند با مختصات خاص خودش است که در تماشاخانه پالیز اجرا می شود و نمایش فیش آباد به کارگردانی سیروس همتی کاری اجتماعی است که چند شبی است اجرایش در تماشاخانه سرو آغاز شده است. دو کاری که به لحاظ ساختار با هم تفاوت های زیادی دارند.

وی در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به طراحی صحنه نمایش هتلی ها تاکید کرد : نمایش هتلی ها قرار است توسط حمید رضا آذرنگ دوباره در تماشاخاته پالیز اواخر بهمن ماه اجرا شود . البته حمید رضا آذرنگ دو سال قبل این نمایش را  در ایرانشهر، سالن استاد سمندریان با بازی خودش ، نسیم ادبی، سام کبود وند، آیه کیان پور، ستایش محمودی، آناهیتا همتی و بهاره کیان افشار روی صحنه برده بود و من طراحی جدید و متفاوتی برای این نمایش در نظر گرفته ام.

مهدی زاده در باره کم حجم بودن دکور نمایش به دلیل چند اجرایی بودن سالن تصریح کرد: برای طراحی کارم به این مسائل کاری ندارم و معتقدم نباید برای طراحی صحنه در مواجه با مخاطب چیزی کم گذاشت . همیشه برای طراحی صحنه به این مسائل توجه دارم و معتقدم صحنه یک نمایش عامل ارتباطی بسیار محمکی با تماشاگر است و باید خیلی از مسائل را در طراحی منجمله وضعیت سالن نمایش و فیزیکش در نظر داشت .

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران