در حال بارگذاری ...
مهران نائل در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد

بهار 97 بهمن کوچیک را در کانادا به صحنه می برم

ایران تئاتر: مهران نائل کارگردان، تهیه کننده،‌ بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما دارای لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است و سال ها است که با بزرگانی نظیر حسن فتحی، فرهاد مهندس پور ومحمد مهدی عسگر پور همکاری داشته است.

مهران نائل نمایش بهمن کوچیک را در سال 95 و امسال در باز تولیدی جدید این بار نمایش را در سالن تازه تاسیس پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برد. اتوبوس شب(کیومرث پوراحمد)،کیمیا و خاک(عباس رافعی)، تعبیر خواب(رضا دادویی)، درها و پرده ها (سیامک کاشف آذر)، خانه ی کاغذی(محمود معظمی)، رقص در آتش(محرم زینال زاده)، در مسیر زاینده رود(حسن فتحی)، گلهای گرمسیری(مهدی عسگرپور)، تاکسی شانس(سعید سالار زهی)، اسمش را بگو(محمدرضا آهنج)، عملیات ۱۲۵(مسعود ابپرور و بهروز افخمی)، دولت مخفی(راما قویدل)، یک لحظه دیرتر(راما قویدل)،وآسپرین (فرهاد نجفی)، چهار حکایت از چندین حکایت رحمان (علیرضا نادری)، در جمعیت گم شد(جلال تجنگی، هاشمی پور)، آفتاب از میلان طلوع میکند(آرش عباسی)، داستان عامه پسند (آرش عباسی) ، ادیپ در راه(فابرس نیکوت، پروژه مشترک ایران- فرانسه، پاریس۲۰۰۷)، دژاوو(مهران نائل و ژولین گرهارد، پروژه مشترک ایران _آلمان، جشنواره مورگنلند آلمان و تالار مولوی تهران۲۰۰۹و ۲۰۱۰)، ایستگاه(سرگل اسلامیان، ۲۰۱۰ و ٢٠١١ در ارمنستان، ٢٠١١ترکیه)، اوراتوریو عدالت(بابک مهری) ، هوراشیو(عباس اقسامی، تهران و لیسبون، ٢٠١٣)، رویای پائیز(فریندخت زاهدی، تهران و شانگهای، ٢٠١٤) ، سه پاس..(فرهاد مهندس پور)، خانم سویج عجیب(محمد یعقوبی) از جمله کارهای ماندگار کارنامه بازیگری نائل هستند. نائل چندی پیش به عنوان تهیه کننده نمایش موفق آبجی را در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه برد.

نائل در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاریش عنوان کرد: بعد از دو اجرای موفق نمایش بهمن کوچیک در سال قبل و در تابستان 96 با بازی محمد  بحرانی، امیر سلطان احمدی، مهدی شاهپیری و مهران نائل و طراحی امیر زاغری و موسیقی نیما ناظمی که در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد، قرار است در بهار97 نمایش بهمن کوچیک را در کانادا و شهرهایی نظیر ونکور، تورنتو روی صحنه ببریم. هدف اصلیمان از این اجرای مجدد نمایش در خارج از کشور منفعت اقتصادی نیست و فقط به تجربیات این کار و ارتباط با ایرانیان خارج از کشور فکر می کنیم.

وی تصریح کرد: اصولا نمایش بهمن کوچیک بر اساس بداهه شکل گرفت و مضمنونش در باره اعتیاد است و اعتیاد تنها در ایران ، بلکه در تمام دنیا تبدیل به یک چالش بزرگ شده است و من با نگاه طنز به سراغش رفتم. در دو اجرای مختلف نمایش با توجه به شرایط اجتماعی و تغییراتی در برخی از کلمات و شوخی ها انجام شده است و ساختار کلی مان اجرای ثابت باقی خواهد ماند. بهمن کوچیک نمایشی کمدی و اجتماعی است و برای من همیشه نمایش های کمدی جذاب بوده است. واقعیت این است که آدمها احتیاج دارند زمانی شاد باشند و خنده کنند. اکثر نمایش های کمدی اجرا شده اقتباسی از نمایش نامه های خارجی هستندکه شاید در اغلبشان روح و فرم ایرانی درآنها وجود ندارد. نمایش بهمن کوچیک نشات گرفته از ذهن، روح و روان بازیگران شکل گرفت. بنابراین حرفش برای خیلی از مخاطبان ملموس و قابل فهم بود و باعث شد با نمایش ارتباط برقرار کنند

وی در ادامه تاکید کرد : در حال حاضر در نمایش تابوت خانه خاموش در تالار حافظ مشغول بازی هستم.  این نمایش فضایی سوررئال دارد و نقش آدمی را بازی می کنم که مدام در ذهنش با آدم هایی که با آنها ارتباط داشته دچار درگیری است. آدمی مالیخولیایی به نام میلاد کیانی که کارمند اداره ای است ونقش جذابی برایم بود .

نائل در بخش پایانی صحبت هایش ضمن اشاره به بازتولید اجرای آبجی افزود : در سال آینده نمایش را در یکی از سالن های خصوصی اجرای دوباره می کنیم و به واسطه رفاقتی که با مهدی شاهپیری داشتم تهیه این نمایش را بر عهده گرفتم و قصد ندارم کار تهیه کنندگی را به صورت مستمر ادامه بدهم.

 

گفت و گو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران