در حال بارگذاری ...
کارگردان طرب نامه شهر خیال پس از اولین اجرای عمومی به ایران تئاتر گفت :

شیوه های نمایش ایرانی هنوز برای مخاطب جذاب است

ایران تئاتر: کیوان نخعی نویسنده و کارگردان نمایش «طرب نامه شهرخیال» که از دیروز ۱۱ دی ماه اجراهای خود را آغاز کرده، اعتقاد دارد که اساسا شیوه‌های قصه‌گویی و روایت به دلیل علاقه‌مندی مردم به آیین و سنت‌ها ، شیوه های نمایش ایرانی هنوز برای مخاطب جذاب است

کیوان نخعی نویسنده آثاری چون «تنگنا»، «مترسک»، «هپروت»و... در خصوص روند شکل‌گیری نمایش «طرب نامه شهرخیال» که از دیروز 11 دی ماه اجراهای خود را در سالن شماره یک تماشاخانه ارغنون آغاز کرده و در هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز حضور داشته است گفت: ایده این نمایش به سال‌های پیش باز می‌گردد که باتوجه به دقت در نگارش متن ترجیح دادم تا جای ممکن آن را بازنویسی کنم. حال به این دلیل در جشنواره‌های گذشته شرکت نداشته‌، امسال با این متن در جشنواره هجدهم حضور پیدا کردم. البته دلیل این تصمیم آن است که چنین متن‌هایی باید به شکل کارگاهی صورت پذیرد، بنابراین سعی کردم با داشتن این خاصیت که در آن خلاقیت بازیگران بسیار مهم شمرده می‌شود اثری را تولید کنم؛ زیرا بازیگران در این شیوه باید اتودهای مختلف، بینش کافی درباره متن و تحقیق را سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانند نقشی را ایفا کنند.

او در ادامه افزود: با این توضیحات باید اضافه کنم در این نمایش با گروهی همکاری داشته‌ام که با ایده و تفکرات خود تلاش کرده‌اند تا اثری در خور توجه را پیش روی مخاطب قرار بدهند. نکته مهم درباره شکل‌گیری این نمایش آن است که من این اثر را به زنده‌یاد مجید فروغی تقدیم کرده‌ام که در این نوع نمایش‌ها تبحر زیادی داشته و اکنون نبودش به این گونه آثار لطمه زیادی را وارد کرده است.

او در خصوص شیوه اجرایی نمایش خود اضافه کرد: شیوه‌های نمایش ایرانی آن‌قدر تکنیک‌های زیاد و خوبی در خود دارد که باید از آن به نحوه درستی استفاده شود. بنابراین دلیل این نگاه در نمایش «طرب نامه شهرخیال» به پیشبرد داستان در شیوه اجرایی مطلوب در جهت اقتضای داستان صورت گرفته است که باید به شیوه‌های تخت حوضی، پرده خوانی و تعزیه اشاره داشت. البته باید یادآور شوم که شکل موزه ای تخت حوضی باید حفظ شود و به مراتب از آن چون بزرگان این گونه نمایشی استفاده کنیم و حتی این داشته‌ها را به آن سوی مرزها برده و در معرض دید دیگر جوامع جهت آگاهی و اطلاع از قابلیت‌های نمایش ایرانی قرار بدهیم.

این نویسنده و کارگردان درباره ویژگی‌های آثار نمایش‌های ایرانی که می‌تواند نظر مخاطب را جلب کند افزود: اساسا شیوه‌های قصه‌گویی و روایت به دلیل علاقه‌مندی مردم به آیین و سنت‌ها جزو ویژگی‌های شاخص به حساب می‌آید. بنابراین سعی کرده‌ام این لازمه را در نمایش «طرب نامه شهرخیال» حفظ و رعایت کنم که این امر با آگاهی کامل بوده و دلایل خاص خودش را به همراه دارد.

کیوان نخعی درباره اهمیت تولید و تبعات نمایش‌هایی که جنبه مردم پسند بودن دارند بیان داشت: در اصل «تئاتر» به عنوان یک هنر لوکس به شمار می‌رود که عده‌ای از مخاطبان ممکن است از اثری خوششان بیاید و عده‌ای دیگر خیر. به طورمثال تئاترهایی مخاطبان خاص خود را دارند که این موضوع اصلا به نشانه بد بودن آن اثر نیست و حتی نمایش‌هایی که با استقبال خوبی رو به رو می‌شوند هم دلیل خوب بودن نمایش نخواهد بود. در واقع هنرمندان نمایش باید تلاش داشته باشند که برای انواع سلیقه‌ها آثاری مورد توجه‌ای را تولید کنند و تنها نباید برای خنداندن صرف مخاطب دست به هر کاری بزنند. حال روی صحنه آوردن چنین نمایش‌هایی باتوجه به داشتن مسائل روز که مخاطبان دوست دارند بشنوند دارای اهمیت خواهد بود. زیرا که در داستان این نمایش‌ها به مسائل و مشکلات اجتماعی اشاره دارند که مردم از نزدیک با آن مسائل رو به رو هستند در روایت نمایش مطرح می‌شود.

نخعی درباره عوامل نمایش عنوان کرد: از تیم گذشته فقط یکی از بازیگران تغییر کرده و مجید آهنگران به جای شهرام مسعودی آمده است و آن هم به دلیل مشغولیت زیاد بازیگران تئاتر است. دیگر بازیگران این نمایش علیرضا ناصحی، علی یداللهی، داوود معینی‌کیا، صائب دادو، صفورا خوش‌طینت، علی بک‌محمدی و شیدا رزم شعارا هستند.

نخعی درباره انتخاب سالن ارغنون برای اجرای خود گفت: خوشبختانه این سالن اخیرا افتتاح شده و سالن خوبی هم هست نزدیک 150 نفر تماشاگر در آن جای می‌گیرد و کارهای خوبی آنجا در حال اجرا است، ما هم به مدیریت سالن پیشنهاد دادیم و استقبال هم شد.

او در پایان درباره داستان «طرب نامه شهر خیال» بیان کرد: طرب نامه شهر خیال داستان شیری فرهیخته است که وارد شهری می‌شود، پول شیر را می‌دزدند، شیر به دادگاه شکایت می‌کند، ولی متهم می‌گردد. سرنوشت او به گونه‌ای رقم می‌خورد که به نوشتن کتاب آشپزی رو می‌آورد.

 




نظرات کاربران