در حال بارگذاری ...
نگاهی به حضور چهره‌های مطرح سینما و تئاتر در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر

آتش بازی ستاره ‌ها‌ در فجر سی وشش

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امسال میزبان نمایش‌های مختلفی با حضور چهره‌های شناخته‌شده سینما و تئاتر خواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر، بدون شک سالِ 96، سالِ حضور ستاره‌های سینما و بازگشت چهره های مطرح تئاتر به عرصه نمایش است؛ ستاره‌ها و چهره هایی که برخی صرفا برای تجربه از سینما به تئاتر آمدند و توانستند به سالن‌هایِ خاموش تئاتر کمک کنند و برخی نیز پس از مدت ها به این عرصه بازگشتند و دوباره درخشیدند و مهارت و توانمندهای خود را در بازیگری به اثبات رساندند. جایگاه ستاره‌ها در تئاتر ایران، جایگاه‌ها مهم و موثری در جهت تقویت ارتباط با مخاطب است  و نمی توان منکر این قضیه بود. چه‌بسا این جایگاه در سال های اخیر جشنواره تئاتر فجر نیز بیش از دوره‌های گذشته موردتوجه قرارگرفته است و امسال هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. با توجه به اعلام آثار راه‌یافته در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌هایی در این دوره روی صحنه خواهند رفت، که حضور ستاره‌های سینما و تئاتر، نقش مؤثری در استقبال مردم از آن‌ها داشته است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به حاشیه ها و جزئیات حضور بازیگران مطرح سینما و تئاتر در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر.

 

مهناز افشار؛ یکی از آن چند نفر 

مهناز افشار یکی از همان ستاره‌های معروفی است که حضورش در تئاتر، موجب واکنش بسیاری از اهالی این حوزه شد و حواشی حضورش در تئاتر، سبب کوچ بسیاری از بازیگران سینما به تئاتر شد. او با بازی در نمایش «آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد، موج گسترده‌ای از انتقادهای تئاتری‌ها را علیه سینمایی‌ها فراهم کرد. به‌گونه‌ای که بیش از نیمی از اهالی تئاتر با حضور سینمایی‌ها در تئاتر (بدون هیچ نوع آموزش و آگاهی صرفاً جهت تجربه) مخالف کردند. افشار اما فارغ از توجه به این مسائل، به کار خود در تئاتر ادامه داد و هرچند سال یک‌بار، علاوه بر بازی در فیلم‌های معناگرا و تجاری سینمای ایران، با بازی در نمایش‌هایی همچون «بیست و یک‌بار مردن در سی روز»، «دورهمی زنان شکسپیر» و «دکلره» (اجرا در خارج از کشور) از تجربه و محک زدن خود در تئاتر دست نکشید و به فعالیت خود در این عرصه ادامه داد. او امسال درحالی‌که مشغول بازی در فیلم «شاه کش» در سردترین مناطق کشور بود و قرارداد بازی در سریال «گلشیفته» را بسته بود، پیشنهاد بازی در نمایش «الیور توئیست» را قبول کرد. افشار در این نمایش بازیگر نقش نانسی یکی از شخصیت‌های اصلی و مؤثر داستان «الیور توئیست» نوشته چارلز دیکنز است.

 

نوید محمد زاده؛ جایگزینِ ستاره عصیانگر سینما

نوید محمد زاده که اصالتاً جزو بازیگران تئاتر است و از صحنه تئاتر به سینما آمده، پس از بازی در فیلم «عصبانی نیستم» و درخشش در فیلم «ابد و یک روز»، با پیشنهادهای سینمایی بسیاری مواجه شد و به‌عنوان یکی از ستاره‌های جوان سینمای ایران شناخته شد. محمد زاده که تعلق‌خاطر خاصی نسبت به تئاتر دارد، ازجمله بازیگرانی است که بعد از موفقیت و شناخته شدن در سینما، تئاتر را رها نکرده است. او اواسط امسال در نمایش «پچ‌پچ‌های پشت خط نبرد» روی صحنه رفت و پس‌ازآن، تهیه‌کنندگی یک نمایش را بانام «زندگی در تئاتر» به عهده گرفت. محمد زاده اواخر پاییز امسال نیز با نمایش «الیور توئیست» روی صحنه رفت که حضورش در این نمایش خالی از حاشیه نبود. او 15 روز پس از اجرا و با روی صحنه رفتن سعید چنگیزیان بازیگر جایگزین، فعالیت خود را در این نمایش آغاز کرد و پس از چند روز که روی صحنه رفته بود، گریم خود را در نقش بیل سایکس (شخصیت تبهکار و بی‌رحم نمایش) عوض کرد و گریمش در «الیور توئیست» به طرز عجیبی تغییر کرد.

محمد زاده در این نمایش نقشی را بازی می‌کند که ابتدا قرار بود حامد بهداد آن را بازی کند. بهداد اما به دلیل فشارهای روحی ناشی از اجرای نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» نتوانست در این نمایش را بازی کند و درنهایت، محمد زاده نقش بیل سایکس فعلی را در «الیور توئیست» بازی کرد. محمد زاده که سال گذشته با نمایش «دیابولیک؛ رومئو و ژولیت» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت، امسال با نمایش «الیور توئیست» در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد.

 

هوتن شکیبا؛ شمایلی متفاوت از منفورترین شخصیت رمانِ مشهور چارلز دیکنز

هوتن شکیبا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که پس از بازی در سریال «لیسانسه ها» جایگاهش در بازیگری تغییر کرد و در میان مردم شناخته‌تر شد، این روزها از او به‌عنوان یکی از چهره‌های مهم تئاتری نیز یاد می‌شود. او با ایفای نقش در نمایش «الیور توئیست» و بازی در نقش سخت و متفاوت فاگین  که کمتر کسی می‌تواند حدس بزند پشت آن گریم سنگینش، چهره چه بازیگری قرار دارد، انتظارات را نسبت به خود بیشتر کرد. او این روزها علاوه بر اجرای این نمایش در تالار وحدت، هم‌زمان در نمایش «صد در صد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی به ایفای نقش می‌پردازد و در هر دو کار می‌درخشد. شکیبا امسال با این دو نمایش به ترتیب در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل و مهمان مسابقه تئاتر ایران در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و بعید نیست بازی شکیبا موردتوجه داوران جشنواره تئاتر فجر قرار نگیرد.

 

آتیلا پسیانی؛ جسور و تجربه گرا 

 آتیلا پسیانی بازیگر سینما و تئاتر، که مردم بیشتر او را به‌واسطه هنرنمایی در فیلم‌های «روز شیطان»، «دوزن» و «هیوا» می‌شناسند، امسال با دو نمایش«الیور توئیست» به عنوان بازیگر و نمایش «صدسال تنهایی» (مسابقه تئاتر بین‌الملل) به عنوان کارگردان در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. او که سال گذشته با نمایش «دیابولیک؛ رومئو و ژولیت» میهمان و مسابقه بین الملل در جشنواره فجر حضور داشت،  امسال در دو بخش میهمان و مسابقه تئاتر بین الملل شرکت خواهد کرد. پسیانی به خاطر روحیه تجربه‌گرایی که دارد از معدود بازیگرانی است که جسارت تجربه شکل‌های متفاوت اجرا و انگیزه برای کارهای تازه را دارد. نمایش «صد سال تنهایی» از جمله نمایش های امسال است که هنوز اجرای عمومی اش شروع نشده است. 

 

ستاره اسکندری؛ پس از سه سال در نمایش دیگری از مهین صدری

ستاره اسکندری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که شهرت او بیشتر به خاطر بازی در مجموعه‌های تلویزیونی، مخصوصاً مجموعه «نرگس» است، به‌عنوان یکی از بازیگران حرفه‌ای و شناخته‌شده تئاتر نیز لقب گرفته است. او امسال پس از سه سال دوری از تئاتر، با نمایش «نفر دوم» به کارگردانی مهین صدری به این عرصه بازگشت. اسکندری چند سال پیش تجربه مشترک همکاری با این کارگردان را در نمایش «هم هوایی» داشت. او در این نمایش نقش زنی را بازی می‌کند که  در دوران نوجوانی عاشق می‌شود ولی مرد داستان به جبهه می‌رود و هرگز برنمی‌گردد. او در ازدواج‌های مکرر و باروری‌های ناقص نیز سرنوشت محتومی دارد، همیشه به تغییر امیدوار است ولی این تغییرها هیچ‌گاه رخ نمی‌دهند. اسکندری امسال با «نفر دوم» در بخش مهمان مسابقه تئاتر ایران نیز حضور خواهد داشت. 

 

بهناز جعفری؛ بار دیگر در نمایشنامه معروف علیرضا نادری

بهناز جعفری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، نخستین بار با نقش کوتاهی در فیلم «روسری آبی» دیده شد و برای بازی کوتاهش در فیلم «خانه‌ای روی آب»‌ ساخته بهمن فرمان آرا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را از بیستمین جشنواره فیلم فجر گرفت. او همچنین در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «تلفن همراه رئیس‌جمهور» دریافت کرد.

جعفری بازی در تئاتر را با نمایش «سلطان مار» به کارگردانی گلاب آدینه در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و در نمایش‌های کارگردانان شاخصی چون بهرام بیضایی، محمد رحمانیان، علیرضا نادری و ... به ایفای نقش پرداخته است. جعفری که سال‌ها پیش در نمایش «کوکوی کبوتران حرم» به ایفای نقش پرداخته بود، امسال نیز بار دیگر در اجرای مجدد این نمایشنامه به کارگردانی افسانه ماهیان حضور یافت. این نمایش امسال در بخش مسابقه تئاتر ایران پذیرفته‌شده است.

 

الهام کردا؛ تجدید خاطره درخشش نمایش «هم هوایی»

الهام کردا از بازیگران مستعد و حرفه‌ای تئاتر است که بدون شک، پیشینه حضور او در عرصه نمایش و ایفای نقش در آثاری چون «خنکای ختم خاطره»، «دو لیتر در دو لیتر صلح»، «17‌دی کجا بودی؟» و «هم‌هوایی»به‌یادماندنی است. او که مسیری جدی را در بازیگری طی کرده است، با ورود به حوزه سینما و حضور در نقش‌های تأثیرگذار استعداد خود را در پرده سینما هم نمایان کرده است. کردا امسال در نمایش‌های متعددی ازجمله «زبان تمشک‌های وحشی»، «اگه بمیری» و «نفر دوم» به ایفای نقش پرداخت که در هر سه بازی‌های متفاوت و قابل‌تحسین را از خود به نمایش گذاشت. او امسال با دو نمایش  «اگه بمیری» و «نفر دوم» به ترتیب در دو بخش مسابقه تئاتر ایران و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. ترکیب الهام کردا، ستاره اسکندری و مهین صدری در نمایش «نفر دوم»، اجرای خاطره‌انگیز «هم‌هوایی» را یادآوری می‌کند. کردا در نمایش «اگه بمیری» نیز نقش زنی را بازی می‌کند که پس از مرگ همسرش به حقایقی در مورد او پی می‌برد و نسبت به همسرش شک می‌کند. 

 

عاطفه رضوی؛ حضور در دو نمایش مهم تئاتر ایران

عاطفه رضوی از دوران نوجوانی فعالیت خود را در سینما با بازی در فیلم «آن‌سوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری آغاز کرد سپس دوره‌ دوساله تئاتر را در وزارت ارشاد گذراند و پس از پایان آن، زیر نظر عبدالله اسکندری گریم را آموخت و بیشتر به سمت فعالیت در این رشته گرایش پیدا کرد. رضوی اخیراً در دو نمایش «کوکوی کبوتران حرم» و «آبی مایل به صورتی» حضور پیدا کرد که هر دو در بخش مهمان مسابقه تئاتر ایران سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر پذیرفته‌شده‌اند.

رضوی در نمایش «کوکوی کبوتران حرم» نمایشنامه معروف علیرضا نادری، به همراه مرضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی، مرضیه وفا مهر، یلدا عباسی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی، شقایق دهقان و شیدا خلیق به ایفای نقش می‌پردازد.

 

غزل شاکری؛ بازگشت مجدد کاراکتر محبوب دوران کودکی به صحنه

غزل شاکری از دوران کودکی فعالیت جدی خود را با بازی در فیلم‌های «ماهی» و «گلنار» آغاز کرد. شاکری که علاوه بر بازیگری، کار طراحی صحنه و لباس و موسیقی هم انجام می‌دهد، از بازیگران به‌شدت کم‌کار سینمای ایران است. به‌گونه‌ای که در کارنامه بازیگری  او فقط تجربه بازی در پنج فیلم و یک سریال ثبت‌شده است. غزل شاکری با درخشش در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی و ایفای نقش آذر موفقیت سال‌های نخست بازیگری خود را مجدداً تکرار کرد. شاکری در واپسین روزهای سال 1392، به همراه اشکان خطیبی و رضا یزدانی در نمایش «در روزهای آخر اسفند» به کارگردانی محمد رحمانیان حضور پیدا کرد. او پس از چهار سال، بار دیگر در تئاتر حضور پیدا کرد و آبان ماه امسال با بازی در نمایش «آکواریوم» به کارگردانی سیامک احصایی دومین تجربه تئاتری خود را پشت سر گذاشت. شاکری به همراه کاظم سیاحی و روح‌الله حق‌گوی لسان، یکی از نقش‌های اصلی نمایش را ایفا می‌کند.  این نمایش بر اساس قصه‌ای از مهرک قزوینی است و توسط سیامک احصایی و مهرک قزوینی نوشته‌شده است. «آکواریوم» در بخش مهمان مسابقه تئاتر ایران سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر پذیرفته‌شده است.

 

لیندا کیانی؛ آنچه بعد از رفتن مادر گذشت

لیندا کیانی بازیگر فیلم‌های «انزوا» و «ماجرای نیمروز»، امسال برای سومین بار پس از بازی در نمایش‌های «یافت‌آباد» و «گستره سکوت»، تجربه بازی در تئاتر را، با نمایش «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» به کارگردانی ندا هنگامی پشت سر گذاشت. این نمایش که در بخش مرور مسابقه تئاتر ایران حضور دارد به دلیل بازی‌ها و مضمون متفاوتی که دارد، موردتوجه بسیاری از مخاطبان و منتقدان تئاتر نیز قرار گرفت. «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» درباره زندگی پنج خواهر است که 

نقش مهناز خواهر بزرگ‌تر را لیندا کیانی بازی می‌کند. مهناز دختر بزرگ خانواده است که در زمان ترک کردن خانه توسط مادرش ۱۴ ساله‌اش بوده است و قطعاً بیش از دیگر خواهرانش شاهد بر آنچه بعد از رفتن مادر بر پدر گذشت و آنچه پدر بعد از رفتن مادر بر سر دختران آورد بوده است.

مهناز در غیاب پدر گویی به احضار امر غایب می‌پردازد و با تحکمی که در کلامش جاری است پدر را یادآوری می‌کند. تماشای هنر بازیگری او درصحنه‌ی تئاتر برای مخاطبانی که بیشتر او را بر صفحه‌ تلویزیون و یا پرده‌ی سینما دیده‌اند فرصتی مغتنم است.

 

نازنین بیاتی؛ شبیه شخصیت لورا وینگ‌فیلد در «باغ‌وحش شیشه‌ای»

نازنین بیاتی بازیگر فیلم‌های «دربند»، «رخ دیوانه» و «فرشته‌ها باهم می‌آیند» که به‌واسطه پرویز شهبازی به سینما معرفی شد، با تجربیاتش در سینما، یک نامزدی سیمرغ و جایزه‌ی انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی‌ای که در کارنامه موفق خود دارد. او امسال برای اولین بار توانست به عرصه نمایش نیز ورود پیدا کند. بازی در دو نمایش با نام‌های «دی روز» به کارگردانی علی سرابی و «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» به کارگردانی ندا هنگامی، فرصت مغتنمی بود تا در کنار این دو کارگردان جوان و مستعد تئاتری، شیوه اجرای زنده را در بازیگری بیاموزد. او که در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با نمایش ندا هنگامی حضور یافته است، در این نمایش کنار سه خواهر دیگر، مهسا ایرج پور، شیرین اسماعیلی و معصومه رحمانی به ایفای نقش می‌پردازد. 

نازنین بیاتی در «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» نقش لاله را بازی می‌کند که نقشش با لورا وینگ‌فیلد یکی از شخصیت‌های نمایش «باغ‌وحش شیشه‌ای» نوشته تنسی ویلیامز شباهت دارد.

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

نظرات کاربران