در حال بارگذاری ...
در نشست پرسش و پاسخ قائم‌مقام جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

دشتی: 85 درصد آثار از اجرای زنده انتخاب شد

نشست پرسش و پاسخ اصغر دشتی قائم‌مقام سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با حضور پریسا مقتدی مدیر بخش استان‌ها و مرور جشنواره در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست که اداره آن را حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره بر عهده داشت ابتدا پریسا مقتدی با اشاره به تغییر روش در انتخاب آثار بخش مرور نسبت به سالهای قبل گفت: همانطور که می‌دانید امسال 70 هنرمند مرتبط با تئاتر از میان حدود 120 هنرمند انتخاب شدند.
مدیر بخش مرور ادامه داد: پس از ارتباط با افراد این فهرست، کسانی که زیر هفت اثر را دیده‌اند، کسانی که به هردلیل مایل به حضور در تیم کارشناسی نبودند و یا مایل بودند حضورداشته باشند اما نامی از آن‌ها برده نشود از این فهرست ریزش کرد و درنهایت 70 نفر برای این کار انتخاب شدند. این افراد با دریافت دفترچه‌های مخصوصی که در این خصوص طراحی‌شده بود به انتخاب آثار پرداختند. یکی از شروط حضور این افراد در تیم کارشناسان این بود که هر فرد لازم بود در مورد حداقل 7 نمایش این بخش رأی دهد؛ بنابراین اگر رأی کسی به 7 اثر نرسد لازم است فیلم نمایش را ببیند تا به درصد استاندارد لازم در رأی‌گیری برسیم.
در ادامه این نشست اصغر دشتی قائم‌مقام جشنواره به اعلام نتایج به‌دست‌آمده از آنالیز آرای 70 کارشناس بخش مرور پرداخت.
اصغر دشتی درباره میزان آرای کسب‌شده گفت: با توجه به اینکه اولویت امسال ما دردیدن نمایش زنده بود درمجموع 1550 رأی از 70 کارشناس در خصوص 127 نمایش کسب شد. از این تعداد 1340 رأی مربوط به آثار زنده و 210 رأی مربوط به فیلم آثار بود که درواقع 13.5 درصد آرای کسب‌شده از فیلم و 86.5 درصد از آثار زنده به شمار می‌رود.بنابراین بیش از 85 درصد آثار از اجرای زنده انتخاب شد.
در ادامه این نشست تجزیه‌وتحلیل‌هایی از آرای به‌دست‌آمده درباره تفکیک کارشناسان بر اساس میزان نمایش‌های دیده‌شده، درصد تفکیک حرفه کارشناسان به‌کل اعضا، نسبت سهم تماشاخانه‌ها در آثار پذیرفته‌شده، نسبت آثار پذیرفته‌شده در بخش مسابقه از آثار تهران و شهرستان‌ها، نسبت سهم تماشاخانه‌های دولتی، خصوصی، دانشگاهی و اداره کل هنرهای نمایشی به‌کل آثار و ... ارائه شد.
قائم‌مقام جشنواره در این خصوص گفت: از 70 کارشناسان انتخاب بخش مرور 11 نفر بالای 30 اثر، 12 نفر بین 20 تا 30 اثر، 17 نفر بین 15 تا 20 اثر، 23 نفر بین 10 تا 15 اثر، 5 نفر بین 7 تا 10 اثر و 2 نفر کمتر از 7 اثر نمایشی را به‌صورت زنده داوری کردند. همچنین در این طرح که از حرف مختلف مرتبط با تئاتر و حتی چهره‌های سیاسی هم حضور داشتند نویسندگان، بازیگران، کارگردانان، منتقدین و روزنامه‌نگاران هرکدام با حدود 11.5 درصد بیشترین سهم را داشتند و پس‌ازآن طراحان شامل طراحان صحنه، لباس، گرافیک و گریم درمجموع با 14.5 درصد در این رأی‌گیری شرکت داشتند و سیاسیون با 2.8 درصد نیز در شمار کمترین سهم از حضور در این گروه 70 نفره را داشته‌اند.
دشتی درباره سهم تماشاخانه‌ها با توجه به آثار پذیرفته‌شده گفت: درمجموع از 24 سالن و مرکز تئاتری آثار به جشنواره راه یافت که مجموعه تئاتر شهر، با 395 رأی و حدود 25 درصد آرا بیشترین سهم و پس‌ازآن به ترتیب ایرانشهر، مولوی، پالیز بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.
بنا بر آمار استخراج‌شده تماشاخانه‌های بخش خصوصی 30.2 درصد، مجموعه‌های زیر نظر اداره کل هنرهای نمایشی و تماشاخانه‌های زیر نظر شهرداری هرکدام 26.6 درصد و بخش دانشگاهی با 16.6 از آثار پذیرفته‌شده را به خود اختصاص دادند.
اصغر دشتی در ادامه سه رکن اصلی شیوه انتخاب توسط کارشناسان را تنوع در نسل‌های تئاتری، تنوع در سلایق تئاتری و تنوع در سبک‌های تئاتری اعلام کرد و افزود: این شیوه روش کاملاً جدیدی در انتخاب آثار نیست اما بر اساس نیازهای جشنواره تئاتر فجر طراحی شد و قطعاً در کنار حسن‌هایی که دارد عیوبی هم خواهد داشت. ما خودمان برخی از آسیب‌های این روش را دستی بودن می‌دانیم و با دیجیتالی کردن خطاهای انسانی حذف می‌شود. همچنین لازم است بیش از 70 کارشناس در این فهرست قرار بگیرند و هر کارشناس در حوزه تخصص خود ضریبی را شامل شود تا رأی‌گیری تخصصی‌تری اتفاق بیافتد و همچنین ازنظر من خوب است که نام این افراد هم اعلام شود.
دشتی در ادامه گفت: ما علاقه‌مند بودیم این سازوکار درباره انتخاب آثار شهرستان‌ها هم صورت گیرد که به دلیل کمبود زمان امکان‌پذیر نشد و امیدواریم سال آینده بشود با این روش به انتخاب آثار برسیم.
در ادامه نشست پریسا مقتدی در پاسخ به سؤال ایران تئاتر درباره سازوکار کسانی که در فهرست کارشناسان قرار داشتند و اثری از آن‌ها متقاضی حضور در جشنواره هستند گفت: یکی از شروط قیدشده در دستورالعمل این کار که همان ابتدا به کارشناسان منتقل شد این بود که کارشناسان حق ندارند درباره نمایش خود رأی بدهند که در دفترچه‌های ارسالی تمام کارشناسان در صفحه مربوط به نمایش خود با اعلام نقششان در آن صفحه در رأی‌گیری آن اثر شرکت نکردند.
همچنین اصغر دشتی در پاسخ به سؤال ایران تئاتر درباره نتایج به‌دست‌آمده از این نوع نظرسنجی گفت: درنهایت آثاری بودند که ما انتظار داشتیم در جشنواره پذیرفته شوند که در ناباوری دیدیم که رأی لازم را نیاورد و آثاری بودند که ما بعید می‌دانستیم بتوانند رأی لازم را بیاورند اما رأی آوردند و پذیرفته شدند.




مطالب مرتبط

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

نظرات کاربران