در حال بارگذاری ...

بخشی از تاریخ گران‌قدر تعزیه، از بین ما رفت

تعزیه‌های غریب دارای ردیف آوازی و موسیقی خاصی است که مرحوم هاشم‌فیاض اطلاعات بسیاری نسبت به آن داشت و با فوت او این کار نیز دفن شد.داود فتحعلی‌بیگی پژوهشگر و از مؤسسان انجمن تعزیه خوانان با این مطلب به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت:«ممکن است عده‌ای بتوانند تعزیه‌های غریب را بخوانند ولی این که این کار را به درستی انجام دهند، مهم است.

تعزیه‌های غریب دارای ردیف آوازی و موسیقی خاصی است که مرحوم هاشم‌فیاض اطلاعات بسیاری نسبت به آن داشت و با فوت او این کار نیز دفن شد.
داود فتحعلی‌بیگی پژوهشگر و از مؤسسان انجمن تعزیه خوانان با این مطلب به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت:«ممکن است عده‌ای بتوانند تعزیه‌های غریب را بخوانند ولی این که این کار را به درستی انجام دهند، مهم است. البته از شاگردان ایشان مثل آقایان حیدری، صفاریان، لنکرانی، علاءالدین قاسمی، مظفر قربان‌نژاد و ... هنوز هستند که تعدادی از آنان از بچه‌خوانی و تعدادی دیگر از نوجوانی نزد فیاض آموزش دیده‌اند ولی آن وسعت اطلاعات فیاض را ندارند.»
وی خاطر نشان کرد:« هاشم فیاض به شیوه خواندن و کار روی 200 مجلس تعزیه آگاهی کامل داشت. اما افراد دیگر به این میزان از تعزیه آگاهی ندارند.»
فتحعلی‌بیگی با اشاره به طی مسیر قهقرایی تعزیه در سال‌های گذشته و باقی نماندن پایگاه برای آن، تصریح کرد:« به همین علت تعزیه‌ها فرصت اجرا پیدا نکردند تا بتوانند پایدار شوند. هاشم فیاض در جشنواره آئینی سنتی سال گذشته تعزیه”چوگان بازی“ را اجرا کرد و به این ترتیب فرصت اجرا و ارائه این نوع تعزیه ایجاد شد. اگر فرصتی فراهم می‌شد که یک گروه روی این تعزیه‌ها کار می‌کردند و از همان موقع که فیاض زنده بود و انرژی داشت، آنها را رفته‌رفته ضبط می‌کردند، می‌توان امید داشت تعزیه به صورت واقعی خود باقی بماند.»
مدیر اداره تئاتر با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت فیاض گفت:« انجمن تعزیه خوانان به احتمال زیاد مراسم بزرگداشت مرحوم هاشم فیاض را چهارشنبه 26 اسفند ماه در تالار سنگلج برگزار خواهد کرد.»