در حال بارگذاری ...
اتابک نادری در حاشیه اختتامیه دومین جشنواره تئاتر فجر استانی خوزستان عنوان کرد

جشنواره‌های فجر استانی فرصت ایجاد موج مخاطب‌پذیری است

اتابک نادری در اختتامیه جشنواره فجر استانی خوزستان گفت: جشنواره‌های تئاتر فجر استانی، جشنواره‌ای غیررقابتی و صرفا برای ایجاد موج مخاطب‌پذیری است و در آن اصلا بحث کیفیت بالا و پایین مطرح نیست.

به گزارش ایران تئاتر، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی در حاشیه مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر فجر استانی خوزستان در شهرستان بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خوزستان گفت: باید هنرمندان تئاتر را عادت دهیم تا فقط به جشنواره‌های مختلف داخلی مانند فجر، تئاتر منطقه ای فکر نکنند.

او افزود: هنرمندان تئاتر کشور برای این که اثرشان بتواند خارج از کشور دیده شود. باید اثر خود را درست بسته‌بندی کنند و به دست مخاطب برسانند.

مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی ادامه داد: درست بسته بندی کردن یعنی یک نمایش درست فیلم برداری و صدا برداری شود، پلان‌های درست گرفته شود تا اثر به درستی به کشورها و فستیوال‌های معتبر دنیا معرفی شود و راه را برای آن‌ها باز کند.

نادری با اشاره به دلایل حذف جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و بی‌اثر بودن آن‌ها در کیفیت تئاترها گفت: جشنواره‌های منطقه‌ای، جشنواره‌های واسطه‌ای برای رسیدن به جشنواره فجر بودند که به خودی خود هویت و اهدافی نداشتند هر چند برخی آن را محلی برای تبادل نظر و معرفی دیگر کارگردان‌ها می‌دانستند اما همه این‌ها تعاریفی است که به 10سال پیش برمی‌گردد.

نادری ادامه داد: با توجه به این که در جشنواره‌های منطقه‌ای هنرمندان کارهای یکدیگر را نمی‌دیدند و چیزی برای مخاطب نداشت، مسیر رسیدن آثار به جشنواره تئاتر فجر تغییر کرد و بنا شد بهترین اجرا با بهترین نوع فیلم‌برداری و صدابرداری انجام شود تا هیات انتخاب (نه هیات داوران) و اهل فن آن‌ها را ببینند.

او با اشاره به سهم اجراهای شهرستان‌ها در سالن‌های نمایش تهران بیان کرد: چند سال گذشته دولت در حوزه سالن‌ها همه کاره بود اما الان با وجود سالن‌های نمایش مختلف خصوصی و غیرخصوصی که در تهران وجو دارد هرشب بالغ بر 100 نمایش روی صحنه می‌رود.

مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: اگر گروهی قصد دارد نمایش‌اش در تهران اجرا و دیده شود باید زمینه آن را نیز خودش فراهم کند و اول این سوال را از خودش بپرسد که چه ضرورتی دارد تا این تئاتر در تهران اجرا شود.

او بیان کرد: اگر هنرمندان تئاتر می‌خواهند مخاطب خود را در سطح کشور پیدا کند باید پله پله و از سالن‌های کوچک اقدام کند.

نادری بیان کرد: هفته گذشته شاهد اجرای نمایشی از یک گروه آزاد در یک سالن غیردولتی در تهران بودیم که مطلقا به زبان آذری به همراه موسیقی آذری، ضرب المثل آذری و قصه آذری بود، این نمایش با این ویژگی‌ها ماهیت پیدا می‌کند و چیزی برای مخاطب تهرانی با خود به همراه دارد که در تهران نیست.

نادری افزود: هر گروهی که بخواهد در سالن‌های تهران اجرا داشته باشد ابتدا به سالن مورد نظر درخواست می‌دهد که پس از موافقت مدیر سالن نمایش ما نیز حمایت‌های خود را از نمایش انجام می‌دهیم.

مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی با بیان این که جشنواره‌ها باید برآیند تولید باشد گفت: جشنواره تئاتر در خوزستان هنوز برآیند تولید نیست اما در استان‌های دیگری مانند خراسان رضوی، تبریز برآنید تولید است.

وی بیان کرد: معتقدیم نباید به سراغ جشنواره رفت و سعی می‌کنیم از جشنواره فرار کنیم و تلاش بر این است به سمت افزایش تولید تئاتر در طول سال روی بیاوریم زیرا تا زمانی که تفکر جشنواره‌ای از بین نرود فقط جشنواره و رویداد داریم.

نادری بیان کرد: جشنواره تئاتر فجر استانی؛ جشنواره‌ای غیررقابتی و صرفا برای ایجاد موج مخاطب‌پذیری است که در آن اصلا بحث کیفیت بالا و پایین مطرح نیست بلکه آمده تا مردم تئاتر ببیند و همین دیدن تئاتر ملاک است.

وی تاکید کرد: وقتی جشنواره‌ای رقابتی می‌شود در خوشبینانه ترین حالت هنرمندان تنها کارهای یکدیگر را می‌بینند و جایزه جشنواره برایشان اهمیت پیدا می‌کند.

مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی افزود: امیدواریم به روزی برسیم که وقتی از مدیران خوزستانی بخواهیم جشنواره‌ای در استان‌شان برگزار کنند بگویند به خاطر اجراهای عمومی سالن‌ها پر است و نمی‌توانیم اجراهایمان را تعطیل کنیم.

آئین اختتامیه دومین جشنواره فجر استانی خوزستان پنج شنبه 21 دیماه 1396 با حضور ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، اتابک نادری مدیر امور استانهای اداره کل هنرهای نمایشی کشور، اردشیر صالح پور نویسنده و پژوهشگر تئاتر کشور، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و مسئولین استانی و محلی در تالار آفاق بهبهان برگزار شد.




مطالب مرتبط

دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند
دبیر هفدهمین رویداد اعلام کرد

آثار نهایی بخش تئاتر ملی رضوی 19 اسفند معرفی می‌شوند

اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از تاریخ اعلام آثار نهایی این جشنواره از روز شنبه نوزدهم اسفند خبر داد و گفت با این اعلام درنهایت ۱۲ تا ۱۵ اثر برای اجرای عمومی معرفی خواهد شد.

|

اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران نمایش کمدی «از نظر سیاسی بی‌ضرر»

رابطه بینامتنی با جنوب در نمایشی غیربندری/اجرا حمال متن نیست

در عرصه تئاتر، ‎ابراهیم پشت‌کوهی نامی شناخته‌شده و کنجکاوی‌برانگیز است؛ کارگردانی از دیار جنوب که علاوه بر هواداران نمایش‌های بومی و جنوبی، موفق شده با خلق سبک خاص خود در تئاتر خیل گسترده‌ای از تماشاگران پایتخت‌نشین را به نمایش‌های خود علاقه‌مند کند. او پس از ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

نظرات کاربران