در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر مطرح شد:

مهندس‌پور: با جشنواره تئاتر فجر می‌توانیم به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شویم

نشست خبری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس پور، دبیر، اصغر دشتی، قائم‌مقام و دبیر اجرایی، آروند دشت آرای مدیر بخش بین‌الملل برگزار شد. مهندس پور درباره این جشنواره گفت: با این گستردگی که جشنواره تئاتر فجر دارد می‌توانیم به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شویم.

به گزارش ایران تئاتر در این نشست که با مدیریت حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره اداره می‌شد ابتدا دبیر جشنواره پاک بودن هوا و حضور اصحاب رسانه برای توجه کردن به جزئیات را دو اتفاق مهم این روز خواند و گفت: اغلب ما «کل هم عقل» هستیم و مطبوعات و رسانه‌ها جامعه را به جزئیاتی معطوف می‌کنند که در کلیات به آن پرداخته نمی‌شود.
در ادامه آروند دشت آرای مدیر بخش بین‌الملل جشنواره خلاصه‌ اطلاعاتی را از روند این بخش از جشنواره ارائه داد و گفت: از مجموع 167 فیلم نمایش که برای این بخش دیدم نزدیک به 20 اثر برای حضور در بخش‌های مختلف جشنواره انتخاب شدند. همچنین برخی از افراد شناخته‌شده را برای پنل گفتگوی جشنواره انتخاب و دعوت کردیم. بخش مهم دیگر بین‌الملل بخش رزیدنسی یا اقامت فرهنگی است که از طریق فراخوان آن را اعلام کردیم و با دریافت رزومه از متقاضیان با اولویت دادن به هنرمندان شهرستانی این کار با انتخاب چهار گروه انجام گرفت. همچنین کارگاه‌هایی با مشورت آقای مهندس پور دبیر جشنواره و دیگر مدیران جشنواره طراحی‌شده و برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست با توجه به پرسش درباره پوستر سیامک فیلی‌زاده طراح پوستر با اشاره به سابقه‌اش در طراحی پوستر گفت: از همان ابتدا یکی از شروط من برای پذیرفتن مسئولیت نگاه ساده من به پوستر بود و بر همین مبنا با توجه به شعار جشنواره ایموجی ها بنا بر گفتگو محور بودن آن انتخاب شد. تعجب، عصبانیت، شوخی، غم، عشق و قهقهه عناوین 6 پوستری هستند که درمجموع عنوان پوستر جشنواره تئاتر فجر را به خود اختصاص دادند. این‌ها را می‌شود به‌نوعی 6 ژانر تئاتری، 6 بیان تصویری یک بازیگر، 6 بیان نمایشی از سوی کارگردانان باشد که همه یک مجموعه را تشکیل می‌دهند.

در طراحی این آثار نگاه ساده شرقی در طراحی فرش‌ها و نگاه به گلیم ایرانی را در نظر داشتم و در انتخاب رنگ نیز به فضای عمومی تئاتر فکر کردم.

پس از بحث پوستر حمیدرضا ابک در پاسخ به عدم هماهنگی همیشگی در مخاطب تئاتر و تعداد صندلی در جشنواره گفت: این مشکل همیشه وجود داشته و در دوره‌های مختلف سعی شده با روش‌هایی آن را حل کنند و ما نیز امسال برنامه‌ریزی زیادی در این خصوص داشتیم که این میزان اختلاف به حداقل برسد؛ زیرا همواره نسبت متقاضی تئاتر با سخت‌افزار آن نسبت معقولی نبوده و سرانه صندلی‌ها نسبت به کسانی که می‌خواهند تئاتر ببینند کم است. تعداد اجراها محدود است و شاید
در سینما بخشی از این نیاز با کپی ویدئویی جبران ‌شود و این برای تئاتر ممکن نیست. بحث بعدی توقعاتی است که در سال‌های قبل ایجادشده اینکه مدیران بخش‌های مختلف داخل و خارج از حوزه تئاتر توقع دارند جزو تماشاگران این جشنواره لحاظ شوند که همه این موارد نیاز مشکلات حوزه بلیت و مخاطب را چند برابر می‌کند.
ابک با اشاره به انتخاب ایران کنسرت برای ارائه بلیت این دوره از جشنواره گفت: با شرایطی که جشنواره داشت ایران کنسرت بهترین گزینه‌ای بود که می‌توانست نیازهای ما را رفع کند.

 

فرهاد مهندس پور دبیر سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه دعوت و ایجاد گردهمایی در این فصل برای گروهای خارجی سخت است گفت: این جشنواره بزرگ‌ترین جشنواره و رویداد تئاتری در منطقه است. من علاقه‌مند بودم که جشنواره را به بخش‌هایی مجزا تبدیل کنیم ازجمله اینکه بخش نمایشنامه‌نویسی به تابستان منتقل شود البته امسال قبل از جشنواره برگزار شد و بخش پوستر و اقلام تبلیغی به اسفندماه منتقل‌شده است. با این گستردگی که تئاتر فجر دارد می‌توانیم به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شویم. وقتی ابوظبی تلاش می‌کند یک موزه لور کوچک در منطقه باشد به این منظور است و ما در حوزه نمایش این توان راداریم.
یکی از اصلی‌ترین هدف‌ها در برپایی این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور بیشترین گروه‌های تئاتری با بیشترین تنوع بود.
ما در برگزاری جشنواره از فراخوان عدول کردیم و البته تنها جایی که عادلانه عدول کردم این بود که بخش ایران به دو قسمت تقسیم شود و فکر می‌کردم تغییر در آن چیزی که خودم پیش‌ازاین نوشته‌ بودم بهتر است. ضمن اینکه با توجه به فشارهای زیادی که وجود داشته تغییرات می‌توانست خیلی بیشتر باشد به‌طوری‌که مهار از دستمان خارج شود و این شرایط برای من که سال‌ها از بدنه اجرایی تئاتر دور بودم متفاوت‌تر بود. وقتی تدریس می‌کنم یا کارگردانی فقط خودم هستم و خودم اما در این دوره از جشنواره به دلیل نوع نگاه من به گفتگو محور بودن بخشی از نگرش‌های من تغییر کرد و دامنه آگاهی‌های من نسبت به جامعه تئاتری تغییر کرد.
دبیر تئاتر فجر درباره گستردگی جدول جشنواره تئاتر فجر و حجم زیاد آثار هم گفت: اینکه جشنواره تئاتر فجر را مهم و بزرگ نگه‌داریم ازاین‌جهت اهمیت دارد که این جشنواره می‌تواند به یک‌قطب فرهنگی در منطقه تبدیل شود که البته باوجوداین تعداد اجرا در جشنواره، هنوز عده زیادی از نبود اثر خودشان گله‌دارند.
او همچنین در بخشی دیگر درباره برگزاری مسابقه در جشنواره گفت: مسابقه برای تئاتر را دور از شأن تئاتر ایران و جشنواره بزرگی مثل تئاتر فجر می‌دانم و دراین‌باره محمدرضایی راد، جلال تهرانی و حسن معجونی تنها کسانی بودند که به‌صراحت گفتند که فقط اجرا در جشنواره برایشان کافی است درصورتی‌که امتیاز حضور در بخش مسابقه را داشتند.
مهندس پور دراین‌باره توضیح داد: دراین‌باره درخواست‌هایی برای شرکت در مسابقه از سوی کسانی مطرح شد که گویا بر این باورند در تئاتر ایران بزرگ و کوچکی و داشتن اعتبار با گرفتن تندیس به وجود می‌آید و این بار اجرای عمومی و ملاقات با تماشاگر آن‌ها را ارضا نمی‌کند و کافی نیست حتی تماس‌هایی داشتم مبنی بر اینکه می‌خواستند حتماً در بخش مسابقه باشند چون به دلیل اینکه می‌خواهند به خارج از کشور بروند لوح و تندیس جشنواره برایشان اعتبار دارد درصورتی‌که چنین چیزی درست نیست.
دبیر این دوره از جشنواره همچنین بابیان اینکه تلاش کرده است درباره کیفیت آثار مته به خشخاش نگذارد و در لیست مهمان‌های جشنواره احترام و جایگاه هنرمندان مهم بوده و به جوان‌ترین‌ها و مسن‌ترین‌ها توجه کرده است نه اینکه چه اثری ارائه می‌کنند، ادامه داد: من در نظر داشتم یک بخش عامه‌پسند در جشنواره امسال بگنجانم اما همین واژه عامه‌پسند برای خیلی‌ها برخورنده است که به این دلیل و نیز به دلیل تنگناهای مالی مجبور به کنار گذاشتن آن شدم.
وی همچنین در ادامه با اشاره به برخی فشارهایی که وجود داشته است به نکته‌ای دیگر اشاره و اظهار کرد: آنچه در این دور از جشنواره بر آن تأکید داشتم این بود که گفت‌وگو میان اهالی تئاتر صورت گیرد و بر همین مبنا باید از خیلی تصمیمات خود صرف‌نظر می‌کردم چراکه نمی‌خواستم به تئاتری‌ها پشت کنم.
من در این دوره از جشنواره تلاش کردم حدود 50 درصد آثار به بخش مرور و 50 درصد به تولیدات تازه اختصاص پیدا کند. با این کار دبیر سال بعد شرایط بهتری برای انتخاب آثار خواهد داشت و نیمی از آثاری که سال آینده می‌توانست در انتخاب دبیر باشد امسال در جشنواره حضور دارد.
یکی از مواردی که امسال به آن توجه کردیم این بود که کارگردانانی را که زیر سه اثر و بالای سه اثر دارند را تفکیک کنیم ضمن اینکه این موضوع باعث تمسخر من از سوی برخی از همکاران شد موضوع تعجب‌برانگیز این بود که هیچ اطلاعات مدون شده‌ای به‌خصوص در شهرستان‌ها دراین‌باره وجود ندارد و همکاران من برای دانستن اینکه کسی سه اجرا هست یا خیر برای هر مورد بیش از 10 تماس تلفنی برقرار شد.
در بخش دیگر این نشست مهندس پور درباره دلایل انتخاب آثار جشنواره از کشورهای همسایه نیز گفت: ما بدون آنکه فشارهای سیاسی یا چیزی شبیه به این وجود داشته باشد و فقط به خاطر اهمیتی که جشنواره در منطقه دارد چهار اثر از کشورهای همسایه را پذیرفتیم که هرکدام حرفی برای گفتن دارند. برخلاف تصور برخی منتقدین هیچ‌کدام از این کشورها همپوشانی ایدئولوژیک با یکدیگر ندارند. از عراق 5 اثر دیدم که یکی را انتخاب کردیم. از ترکیه اثری را پذیرفتیم که درباره تضادهای گفتاری موجود در ترکیه است. اثر گرجستانی در فرمی بین روایی و مستند ساخته‌شده و مبتنی بر جامعه خودشان است. ما باید ارتباطات تازه فرهنگی با همسایگان خود داشته باشیم.
پایان‌بخش این نشست خبری درباره برگزاری بخش پوستر و اقلام تبلیغی بود. امیر اسمی مدیر بخش «پوستر و هویت بصری» و «عکس» در این خصوص گفت: نتایج برگزاری این بخش با نظر دبیر جشنواره 5 اسفندماه اعلام خواهد شد. در بخش پوستر مسابقه پوستر، نمایشگاه و کتاب خواهیم داشت و برای اولین بار مسابقه تبلیغات تئاتر با حضور داوران برگزار می‌شود و همچنین بخش هویت بصری غیررقابتی خواهد بود. در بخش عکس نیز مسابقه عکس صحنه و خارج صحنه برگزار خواهد شد.
در ابتدای این نشست کلیپی به‌منظور دعوت از مخاطبان با حضور برخی کارگردانان و بازیگران پخش شد و همچنین ۶ پوستر الهام گرفته از ایموجی های تعجب، عصبانیت، شوخی، غم، عشق و قهقهه رونمایی شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران