در نشست رسانهای جشنواره تئاتر فجر مطرح شد:
مهندسپور: با جشنواره تئاتر فجر میتوانیم به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شویم
نشست خبری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس پور، دبیر، اصغر دشتی، قائممقام و دبیر اجرایی، آروند دشت آرای مدیر بخش بینالملل برگزار شد. مهندس پور درباره این جشنواره گفت: با این گستردگی که جشنواره تئاتر فجر دارد میتوانیم به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شویم.
به گزارش ایران تئاتر در این نشست که با مدیریت حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره اداره میشد ابتدا دبیر جشنواره پاک بودن هوا و حضور اصحاب رسانه برای توجه کردن به جزئیات را دو اتفاق مهم این روز خواند و گفت: اغلب ما «کل هم عقل» هستیم و مطبوعات و رسانهها جامعه را به جزئیاتی معطوف میکنند که در کلیات به آن پرداخته نمیشود.
در ادامه آروند دشت آرای مدیر بخش بینالملل جشنواره خلاصه اطلاعاتی را از روند این بخش از جشنواره ارائه داد و گفت: از مجموع 167 فیلم نمایش که برای این بخش دیدم نزدیک به 20 اثر برای حضور در بخشهای مختلف جشنواره انتخاب شدند. همچنین برخی از افراد شناختهشده را برای پنل گفتگوی جشنواره انتخاب و دعوت کردیم. بخش مهم دیگر بینالملل بخش رزیدنسی یا اقامت فرهنگی است که از طریق فراخوان آن را اعلام کردیم و با دریافت رزومه از متقاضیان با اولویت دادن به هنرمندان شهرستانی این کار با انتخاب چهار گروه انجام گرفت. همچنین کارگاههایی با مشورت آقای مهندس پور دبیر جشنواره و دیگر مدیران جشنواره طراحیشده و برگزار میشود.
در ادامه این نشست با توجه به پرسش درباره پوستر سیامک فیلیزاده طراح پوستر با اشاره به سابقهاش در طراحی پوستر گفت: از همان ابتدا یکی از شروط من برای پذیرفتن مسئولیت نگاه ساده من به پوستر بود و بر همین مبنا با توجه به شعار جشنواره ایموجی ها بنا بر گفتگو محور بودن آن انتخاب شد. تعجب، عصبانیت، شوخی، غم، عشق و قهقهه عناوین 6 پوستری هستند که درمجموع عنوان پوستر جشنواره تئاتر فجر را به خود اختصاص دادند. اینها را میشود بهنوعی 6 ژانر تئاتری، 6 بیان تصویری یک بازیگر، 6 بیان نمایشی از سوی کارگردانان باشد که همه یک مجموعه را تشکیل میدهند.
در طراحی این آثار نگاه ساده شرقی در طراحی فرشها و نگاه به گلیم ایرانی را در نظر داشتم و در انتخاب رنگ نیز به فضای عمومی تئاتر فکر کردم.
پس از بحث پوستر حمیدرضا ابک در پاسخ به عدم هماهنگی همیشگی در مخاطب تئاتر و تعداد صندلی در جشنواره گفت: این مشکل همیشه وجود داشته و در دورههای مختلف سعی شده با روشهایی آن را حل کنند و ما نیز امسال برنامهریزی زیادی در این خصوص داشتیم که این میزان اختلاف به حداقل برسد؛ زیرا همواره نسبت متقاضی تئاتر با سختافزار آن نسبت معقولی نبوده و سرانه صندلیها نسبت به کسانی که میخواهند تئاتر ببینند کم است. تعداد اجراها محدود است و شاید
در سینما بخشی از این نیاز با کپی ویدئویی جبران شود و این برای تئاتر ممکن نیست. بحث بعدی توقعاتی است که در سالهای قبل ایجادشده اینکه مدیران بخشهای مختلف داخل و خارج از حوزه تئاتر توقع دارند جزو تماشاگران این جشنواره لحاظ شوند که همه این موارد نیاز مشکلات حوزه بلیت و مخاطب را چند برابر میکند.
ابک با اشاره به انتخاب ایران کنسرت برای ارائه بلیت این دوره از جشنواره گفت: با شرایطی که جشنواره داشت ایران کنسرت بهترین گزینهای بود که میتوانست نیازهای ما را رفع کند.
فرهاد مهندس پور دبیر سیوششمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه دعوت و ایجاد گردهمایی در این فصل برای گروهای خارجی سخت است گفت: این جشنواره بزرگترین جشنواره و رویداد تئاتری در منطقه است. من علاقهمند بودم که جشنواره را به بخشهایی مجزا تبدیل کنیم ازجمله اینکه بخش نمایشنامهنویسی به تابستان منتقل شود البته امسال قبل از جشنواره برگزار شد و بخش پوستر و اقلام تبلیغی به اسفندماه منتقلشده است. با این گستردگی که تئاتر فجر دارد میتوانیم به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شویم. وقتی ابوظبی تلاش میکند یک موزه لور کوچک در منطقه باشد به این منظور است و ما در حوزه نمایش این توان راداریم.
یکی از اصلیترین هدفها در برپایی این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور بیشترین گروههای تئاتری با بیشترین تنوع بود.
ما در برگزاری جشنواره از فراخوان عدول کردیم و البته تنها جایی که عادلانه عدول کردم این بود که بخش ایران به دو قسمت تقسیم شود و فکر میکردم تغییر در آن چیزی که خودم پیشازاین نوشته بودم بهتر است. ضمن اینکه با توجه به فشارهای زیادی که وجود داشته تغییرات میتوانست خیلی بیشتر باشد بهطوریکه مهار از دستمان خارج شود و این شرایط برای من که سالها از بدنه اجرایی تئاتر دور بودم متفاوتتر بود. وقتی تدریس میکنم یا کارگردانی فقط خودم هستم و خودم اما در این دوره از جشنواره به دلیل نوع نگاه من به گفتگو محور بودن بخشی از نگرشهای من تغییر کرد و دامنه آگاهیهای من نسبت به جامعه تئاتری تغییر کرد.
دبیر تئاتر فجر درباره گستردگی جدول جشنواره تئاتر فجر و حجم زیاد آثار هم گفت: اینکه جشنواره تئاتر فجر را مهم و بزرگ نگهداریم ازاینجهت اهمیت دارد که این جشنواره میتواند به یکقطب فرهنگی در منطقه تبدیل شود که البته باوجوداین تعداد اجرا در جشنواره، هنوز عده زیادی از نبود اثر خودشان گلهدارند.
او همچنین در بخشی دیگر درباره برگزاری مسابقه در جشنواره گفت: مسابقه برای تئاتر را دور از شأن تئاتر ایران و جشنواره بزرگی مثل تئاتر فجر میدانم و دراینباره محمدرضایی راد، جلال تهرانی و حسن معجونی تنها کسانی بودند که بهصراحت گفتند که فقط اجرا در جشنواره برایشان کافی است درصورتیکه امتیاز حضور در بخش مسابقه را داشتند.
مهندس پور دراینباره توضیح داد: دراینباره درخواستهایی برای شرکت در مسابقه از سوی کسانی مطرح شد که گویا بر این باورند در تئاتر ایران بزرگ و کوچکی و داشتن اعتبار با گرفتن تندیس به وجود میآید و این بار اجرای عمومی و ملاقات با تماشاگر آنها را ارضا نمیکند و کافی نیست حتی تماسهایی داشتم مبنی بر اینکه میخواستند حتماً در بخش مسابقه باشند چون به دلیل اینکه میخواهند به خارج از کشور بروند لوح و تندیس جشنواره برایشان اعتبار دارد درصورتیکه چنین چیزی درست نیست.
دبیر این دوره از جشنواره همچنین بابیان اینکه تلاش کرده است درباره کیفیت آثار مته به خشخاش نگذارد و در لیست مهمانهای جشنواره احترام و جایگاه هنرمندان مهم بوده و به جوانترینها و مسنترینها توجه کرده است نه اینکه چه اثری ارائه میکنند، ادامه داد: من در نظر داشتم یک بخش عامهپسند در جشنواره امسال بگنجانم اما همین واژه عامهپسند برای خیلیها برخورنده است که به این دلیل و نیز به دلیل تنگناهای مالی مجبور به کنار گذاشتن آن شدم.
وی همچنین در ادامه با اشاره به برخی فشارهایی که وجود داشته است به نکتهای دیگر اشاره و اظهار کرد: آنچه در این دور از جشنواره بر آن تأکید داشتم این بود که گفتوگو میان اهالی تئاتر صورت گیرد و بر همین مبنا باید از خیلی تصمیمات خود صرفنظر میکردم چراکه نمیخواستم به تئاتریها پشت کنم.
من در این دوره از جشنواره تلاش کردم حدود 50 درصد آثار به بخش مرور و 50 درصد به تولیدات تازه اختصاص پیدا کند. با این کار دبیر سال بعد شرایط بهتری برای انتخاب آثار خواهد داشت و نیمی از آثاری که سال آینده میتوانست در انتخاب دبیر باشد امسال در جشنواره حضور دارد.
یکی از مواردی که امسال به آن توجه کردیم این بود که کارگردانانی را که زیر سه اثر و بالای سه اثر دارند را تفکیک کنیم ضمن اینکه این موضوع باعث تمسخر من از سوی برخی از همکاران شد موضوع تعجببرانگیز این بود که هیچ اطلاعات مدون شدهای بهخصوص در شهرستانها دراینباره وجود ندارد و همکاران من برای دانستن اینکه کسی سه اجرا هست یا خیر برای هر مورد بیش از 10 تماس تلفنی برقرار شد.
در بخش دیگر این نشست مهندس پور درباره دلایل انتخاب آثار جشنواره از کشورهای همسایه نیز گفت: ما بدون آنکه فشارهای سیاسی یا چیزی شبیه به این وجود داشته باشد و فقط به خاطر اهمیتی که جشنواره در منطقه دارد چهار اثر از کشورهای همسایه را پذیرفتیم که هرکدام حرفی برای گفتن دارند. برخلاف تصور برخی منتقدین هیچکدام از این کشورها همپوشانی ایدئولوژیک با یکدیگر ندارند. از عراق 5 اثر دیدم که یکی را انتخاب کردیم. از ترکیه اثری را پذیرفتیم که درباره تضادهای گفتاری موجود در ترکیه است. اثر گرجستانی در فرمی بین روایی و مستند ساختهشده و مبتنی بر جامعه خودشان است. ما باید ارتباطات تازه فرهنگی با همسایگان خود داشته باشیم.
پایانبخش این نشست خبری درباره برگزاری بخش پوستر و اقلام تبلیغی بود. امیر اسمی مدیر بخش «پوستر و هویت بصری» و «عکس» در این خصوص گفت: نتایج برگزاری این بخش با نظر دبیر جشنواره 5 اسفندماه اعلام خواهد شد. در بخش پوستر مسابقه پوستر، نمایشگاه و کتاب خواهیم داشت و برای اولین بار مسابقه تبلیغات تئاتر با حضور داوران برگزار میشود و همچنین بخش هویت بصری غیررقابتی خواهد بود. در بخش عکس نیز مسابقه عکس صحنه و خارج صحنه برگزار خواهد شد.
در ابتدای این نشست کلیپی بهمنظور دعوت از مخاطبان با حضور برخی کارگردانان و بازیگران پخش شد و همچنین ۶ پوستر الهام گرفته از ایموجی های تعجب، عصبانیت، شوخی، غم، عشق و قهقهه رونمایی شد.