در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش‌های خارج از صحنه جشنواره تئاتر فجر

مجموعه‌ای از نمایش‌های خیابانی سراسر ایران

تئاتر خیابانی یکی از بخش‌های خارج از صحنه جشنواره تئاتر فجر است. در این بخش هفده نمایش از سراسر ایران حضور دارند که یازده اثر برگزیده جشنواره مریوان، دو اثر برگزیده جشنواره لاهیجان و چهار اثر برای اولین بار برای اجرا در این دوره انتخاب شده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است.
در این بخش که مدیریت آن را حمید پورآذری به عهده دارد، 41 نمایش حضور دارند که از میان آنها هفده نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین‌الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه مهمان انتخاب شده‌اند.
در متن پیش رو هفده اثر حوزه خیابانی که از شهرهای تهران، لاهیجان، مریوان، سنندج، ایلام، مشهد، بروجرد، یزد، آبادان، رشت و رودسر به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.

یک سو تفاهم کوچک
این نمایش به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیر رجب‌پور یکی از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. محسن پورنظری، متین زاوُشی، امیر رجب‌پور، امیر خُلقی بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: همه چیز از یک پیامک شروع شد، پیامکی که در آن نوشته بود حقوق شهروندی را نوشتیم و لطفا بروید مطالعه کنید... .

تر خشک تفکیک
این نمایش به نویسندگی حسن حامد و با کارگردانی شیدا خانزاده یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: اِبی درختی و داریوش موشه، به خاطر مصرف بیش از حد مواد و آلوده کردن محیط زیست به کما رفته‌اند و میان زمین و آسمان گرفتار شده‌اند و ... . امیر حامد، ارشد امیراسکندری، شیدا خانزاده بازیگرانی هستند که در این نمایش 30 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

جاده قیدار
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مشترک شهریار بهاری و علی رضاپورجعفر یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: درویش، روح یک انسان مرده را در بند و زنجیر به میان مردم می‌آورد و از او می‌خواهد داستان مرگ خود را تعریف کند و در این میان همسرش که مشغول چای فروختن است، وارد ماجرا می‌شود... . شهریار بهاری، صُهِیب محمدیار، رؤیا اسدی، بابک محمدی، محمدحسین شمشیری، شقایق شاه مرادی بازیگرانی هستند که در این نمایش 30 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

جنگ زیر پوست
این نمایش با نویسندگی مشترک امین جوکار و بهنام کاوه و با کارگردانی بهنام کاوه دیگر اثری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: داستان واقعی "امین جوکار" که پدر و مادرش در زمان جنگ به عنوان پرستار در جبهه‌های جنگ مشغول خدمت بوده‌اند. این دو دچار بیماری گال می‌شوند و موقع بازگشت به خانه نمی‌توانند بچه خود را بغل کنند و مجبورند از او دوری کنند. این خاطره تلخ در ذهن امین مانده است و مسبب این اتفاق را جنگ می‌داند. بهنام کاوه، الهام چاسبی، سپهر کهن‌زاده، فاطمه اصوانی بازیگرانی هستند که در این نمایش 30 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

صادره از اروند (خَیِن)
این نمایش با نویسندگی و کارگردانی مشترک فرامرز غلامیان و هیام احمدی تولید شده و برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: این نمایش از زبان اروندرود روایت می‌شود که به شکل یک شخصیت، خاطرات قدیم آبادان و هشت سال دفاع مقدس را بیان می کند... .فرامرز غلامیان و هیام احمدی بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

مخاطب خاص
این نمایش به نویسندگی کرامت یزدانی و کارگردانی مریم نیک آیین دیگر اثری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: گوشی سارا در آستانه ازدواجش توسط یک نفر هک شده و شخص هکر قصد دارد با عکس و اطلاعات خصوصی سارا، او را تهدید و از او اخاذی کند... . مریم نیک آیین، احسان زرین آبادی، علی دهقانپور، سلمان حیدریان، نجمه پیله ور بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

تولیدی لیلی و مجنون
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: مجنون که از نظر هوشی در سطح بالایی است، موفق به کسب تندیس بلورین جشنواره جوان خوارزمی می‌شود. اما بر آن است تا سطح دانش خود را ارتقا دهد و به کشف نایافته‌های جهان دست یابد. مجنون سوار کشتی می‌شود اما کشتی‌اش غرق شده و در جزیرهای ناشناخته با لیلی آشنا می‌شود و ... . سامان شکیبا، حسین ایزدی، مهتاب زند، مهدی جودکی، میلاد صادقزاده، کوروش معین فرد بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

آخرین مرزهای اشتغال
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: تلویزیونی در حال پخش تیزری با موضوع رفع بیکاری است که مورد تمسخر مردم قرار می‌گیرد، اما کم کم مردم جذب شده و برایش کف می‌زنند، اگرچه در پایان مشخص می‌شود سهم مردم از ایجاد اشتغال، کولبری است و ... . خبات فتحی، هیوا سورانی، آرینا صید محمدی، فرید منوچهری، آروین حسینی، آرام ساعدپناه بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

ویروس
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سعید خیراللهی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: زندگی محمود از تولد تا جوانی ‌و چگونگی زندگی تباه ‌شده‌ و مرگ ناخواسته‌اش، توسط چند ویروس روایت می‌شود. مصطفی کولیوندی، احمد جعفری، سعید خیراللهی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

تندیسی برای شهر
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: مردی برای میدان شهر، مجسمه‌ای ساخته است ولی نم‌یداند سر چه کسی را بر روی مجسمه قرار دهد. مختار محمدی، هیلین محمدی، هاولان محمدی بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

موسسه کاریابی
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی الهه پور‌جمشید یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: زن و مرد دست‌فروشی بر سر جای فروش اجناس خود با یکدیگر درگیر هستند که دو نفر از شرکت کاریابی به آنها پیشنهاد کار می‌دهند و ... . مهدی ضیائیان‌پور، محسن قمصری، ندا اصغری، محمد نوحیان، الهه پورجمشید بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

بوکس
این نمایش به طراحی و کارگردانی محمود فلاحی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: مسابقه بوکسی برای تصاحب بازار داخلی ایران بین دو شرکت‌کننده ایران و چین برگزار می‌شود اما بوکسور ایرانی به خاطر عدم حمایت مردم و خرید نکردن کالای ایرانی دستانش بسته است و ... . کریم جشنی، احسان دبیرنژاد، حمید ابری، میلاد شهرکی، وحید حسنپور بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

درد دل روی خط حامل
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کولیوندی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: گروه نوازنده‌‌ای که روزگاری نت‌ها را از روی خطوط حامل می‌خوانده، این‌بار خطوط پیاده‌رو‌های شهر، نت‌های زندگی‌اش را شکل داده‌اند. مصطفی کولیوندی، امین برزگر، علی‌اصغر اسماعیلی بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

فرار از زندان
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی فرامرز قلیچ‌خانی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: سه زندانی قصد فرار از زندان دارند .آنها طبق نقشه‌ای که در دست دارند پیش می‌روند اما از جای دیگری سر در می‌آورند و ... . سعید رحیمی، احمد جعفری، فرامرز قلیچ‌خانی بازیگرانی هستند که در این نمایش 25 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

داد درد دارد
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی عبید رستمی یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: مردم شهر اسیر ترافیک صوتی شده‌اند، شهری که از در و دیوارش داد می‌بارد و آدم‌هایش به جای حرف‌زدن داد می‌‌زنند و ... . فردین قادری، نیما ایمان‌زاده، پریسا قلی‌پور، زانیار اصلانی، حیدر غلامی، فواد ابراهیمی، آراد قادری بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

آینه زندگی
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی فاروق حسن‌پور یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: در این نمایش روایتی دراماتیک از زندگی روزمره، عشق، جنگ، شکست، پیروزی، خشکسالی، نیایش، جشن محصول و ... مردم کردستان، با تکیه بر آیین باستانی و ماندگار این منطقه به صورت حرکات آیینی ارائه می‌شود. آرمان کیوان، آزاد پزشک، رامین احمدی، بِلال پاداش، زانیار مُلایی، هژیر کوشش، زانکو داریوش، شیرکو بابک، کیمیا حسن‌پور، پریسا یعقوبی، کارو پَرندی، ریژوان عزیزی، تِه‌رِزه راوند، مونا تَبَت بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

گیله دخت
این نمایش به نویسندگی نگار نادری و با کارگردانی آرزو علیپور یکی دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره فجر انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: درخت پربار و سرسبز ده خشک می‌شود. اهالی روستا برای احیای درخت تصمیم جدیدی می‌گیرند و ... . امیر امینی، شکوفه آقاجان‌نژاد، کامیاب فلاحتی، مرضیه یکتایی، جواد آتش‌دهقان، سینا ایمانی، صدف امینی، مائده داداشی، نیما مسعودی بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

علاقمندان به تماشای این آثار برای آگاهی از زمان نمایش‌ها می‌توانند به جدول جشنواره مراجعه کنند.
سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت 9 بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس‌پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان‌ها برگزار می‌شود. امسال مدیر بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) حمید پورآذری است.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران