در حال بارگذاری ...
خواندنی های جشنواره تئاتر فجر در طول تاریخ

سی و پنج نکته از سی و پنج دوره

ایران تئاتر-احمد عظیمی:جشنواره تئاتر فجر به سی و ششمین دوره‌اش رسیده است و به نظر می‌رسد با تمام اوج و فرودهایش و حرف‌هایی که حواشی آن همواره وجود داشته و جدا از کیفیت آثار که همواره امری نسبی است، این رویداد ازلحاظ ساختاری و کمی رشد قابل توجهی داشته است .در این نوشتار اتفاقات جذاب و خواندنی جشنواره تئاتر فجر در سی‌وپنج دوره گذشته را مرور می‌کنیم.

جشنواره تئاتر فجر به سی و ششمین دوره‌اش رسیده است و به نظر می‌رسد با تمام اوج و فرودهایش و حرف‌هایی که حواشی آن همواره وجود داشته و جدا از کیفیت آثار که همواره امری نسبی است، این رویداد ازلحاظ ساختاری و کمی رشد قابل توجهی داشته است. آنچه امروز به‌عنوان جشنواره تئاتر فجر شناخته می‌شود از مسیری گذر کرده که با نگاهی به آن می‌توان آن را آیینه تاریخ 4 دهه گذشته ایران دانست. در سال‌های جنگ تحمیلی جشنواره حال و هوایی داشت که مخصوص آن سال‌ها بود و بعدتر باروی کار آمدن دولت‌های مختلف حال و هوای جامعه یا حوادث اجتماعی باز جشنواره را تحت تأثیر خود قرارداد. از سوی دیگر در این سال‌ها و با از دست دادن نسل قبل با مرور دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر می‌توان هم آن‌هایی را یافت که تنها یادشان مانده هم ردپای کسانی را دنبال کرد که امروز هنرمندانی  جهانی‌اند. می‌توان بسیاری را پیدا کرد که امروز در تئاتر نامی برای خود دست‌وپا کرده‌اند یا حتی در جای دیگری مشغول‌اند و از صحنه تنها خاطره‌اش رادارند.  در این نوشتار با نگاهی به اتفاقات جذاب و خواندنی جشنواره تئاتر فجر در سی‌وپنج دوره گذشته را مرور می‌کنیم؛

 

 1-اولین دوره جشنواره تئاتر فجر 12 تا 22 بهمن در سال 61 برگزار شد، در این دوره مکان‌ها متعددی میزبان جشنواره بودند که ازجمله آن می‌توان به موزه هنرهای معاصر اشاره کرد. این دوره از جشنواره در میان جوایزی خود برگزیده بازیگری کودک هم داشته است.

2- خسرو شکیبایی در دور چهارم جشنواره فجر برای کارگردانی نمایش «بی‌قانون» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

3- جشنواره فجر از ابتدا بین‌المللی نبود و تنها کارهایی از سراسر ایران در آن حضور داشتند اما در دوره ششم یک نمایش خارجی در این جشنواره حضور داشت، نمایشی از کشور عراق به نام «فریاد زنان مسلمان عراق» که در سال آخر جنگ ایران و عراق در تهران و در جشنواره فجر به روی صحنه رفت.
4- بخش کودک جشنواره فجر در دوره ششم اضافه می‌شود و می‌توان آن را اولین بخش مستقل فجر دانست که برای آن مسابقه‌ای جداگانه‌ای  با نگاه تخصصی برگزار شد.

5- بخش آیینی سنتی و بخش عروسکی در دوره هفتم جشنواره (سال 67) به این رویداد اضافه می‌شود. در این دوره بخشی تحت عنوان پرده‌خوانی نیز برگزار می‌شود که در طی ده روز ده پرده‌خوانی جدا با موضوعات مختلف از قبیل انقلاب، جنگ، فلسطین و ... اجرا می‌شوند.

6- در دوره هشتم، نهم و یازدهم جشنواره فجر، یعنی سال‌های 68،69 و 71 بنا بر اعلام دبیرخانه این رویداد، بخش مسابقه برگزار نشد و فقط 8 گروه برگزیده (در دوره 8 و 9) اعلام شدند.
7- اصغر فرهادی کارگردان نام‌آشنای این روزهای سینمای ایران در دوره سیزدهم جشنواره با نمایش «ماشین نشین ها» در جشنواره فجر حضور داشت. او در دوره شانزدهم نیز با نمایش «آخرین قهرمانان زمین» در جشنواره فجر حضور داشت.
8- بخش خیابانی از دوره چهاردهم جشنواره اضافه می‌شود و برای آن هیئت‌داوران جداگانه‌ای نیز انتخاب می‌شود.

9- بهرام بیضایی در جشنواره شانزدهم که در سال 76 برگزار شد حضوری پررنگ داشت. او در این دوره دو اثر خود یعنی «کارنامه بندار بیدخش» و «بانو آئویی» را به جشنواره آورد و دو نمایشنامه دیگرش یعنی «سلطان مار» و «در حضور باد» توسط گروه‌های دیگری در جشنواره حضور داشتند.
10-از اتفاقات جالب دیگر دوره شانزدهم فجر می‌توان به حضور مهین اسکویی کارگردان توانمند تئاتر آناهیتا نام برد که با نمایش «خواستگاری» در این جشنواره حضور داشت.
11 - دوره هفدهم جشنواره فجر گامی جدی به‌سوی بین‌المللی شدن برمی‌دارد؛ در این دوره بخش خارجی به آن اضافه می‌شود که 9 اثر از کشورهای آلمان، ایتالیا، ارمنستان، تاجیکستان و ترکمنستان در آن به روی صحنه می‌روند.
12- روبرتو چولی کارگردان سرشناس آلمانی برای اولین بار در دوره هفدهم جشنواره به ایران می‌آید و 3 نمایش «باغ آلبالو»، «گزارش به آکادمی» و «پینوکیو» را در تهران به روی صحنه می‌برد. حضور او تا سه دوره دیگر ادامه پیدا می‌کند و  سه دوره پیاپی به فجر می‌آید.

13- جشنواره تئاتر فجر در دوره هجدهم برای اولین بار عنوان بین‌المللی را به نام خود اضافه می‌کند. در این دوره 10 اثر از کشورهای سوئد، نروژ، آلمان، ایتالیا، ارمنستان و فلسطین در جشنواره شرکت می‌کنند.
14- اتفاق دیگری که در دوره هجدهم جشنواره بین‌المللی فجر رخ می‌دهد اضافه شدن بخش تئاتر دانشگاهی به این رویداد مهم تئاتری است.

15- دوره هفدهم با  10 اثر از آلمان ، ایتالیا ، ارمنستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان و هند در قالب بخش خارجی جشنواره عملاً قدم به عرصه بین‌الملل می‌گذارد و از هجدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر است که این رویداد بخشی با عنوان "بین‌الملل" را به خود اضافه می‌کند، و این‌گونه دریچه‌ای تازه به روی تئاتر ایران گشوده می‌شود.

16_ در طول برگزاری جشنواره فجر همواره مراسم بزرگداشت متعددی برای بازیگران، کارگردانان و هنرمندان مختلف برگزارشده است اما بزرگداشت‌های دوره نوزدهم را می‌توان متمایزتر دانست. در این دوره از سه نویسنده مطرح تقدیر شد؛ مراسم بزرگداشت هوشنگ گلشیری، اکبر رادی و سیمین دانشور در سال 89 و در قالب دوره نوزدهم جشنواره تئاتر فجر برگزار شد.

17_ در دوره نوزدهم جشنواره فجر بخشی ویژه بانام انتفاضه برگزار شد که در آن دو نمایش از ایران و یک اثر از فلسطین اجرا شد. هم‌چنین در این دوره بخش ویژه‌ای برای تعزیه دیده شد.

18_ کشور سوریه در دوره بیستم جشنواره فجر با نمایش «شام شب طولانی» اثر وایلدر در بخش بین‌الملل جشنواره فجر حضور داشت. 

19_ در دوره بیستم جشنواره انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر برای اولین بار جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها را به‌طور گسترده برای بیش از 40 نمایش حاضر در جشنواره فجر برگزار کرد. این جلسات در دوره‌های بعد هم کمابیش انجام شد اما تاکنون در هیچ دوره‌ای به گستردگی آن دوره  برگزار نشده است.

20_ در دوره بیست و سوم بخشی تحت عنوان «ویدئو آرت» به جشنواره اضافه شد که در این بخش 8 اثر بر اساس 8 نمایشنامه معروف تاریخ تئاتر تولید شد.

21_ در دوره بیست چهارم جشنواره ، افتتاحیه به‌صورت کاروانی و در فضای باز برگزار شد. کارناوالی که از میدان انقلاب به سمت تئاتر شهر راه افتاد آغازگر این رویداد تئاتری بود.

22_ در دوره بیست و چهارم جشنواره بخش جنبی فیلم برگزار شد که در آن فیلم‌ها و فیلم تئاتری‌هایی که بر اساس نمایشنامه‌های برتولت برشت اجراشده بود تحت بخشی ویژه اکران شد. در میان این آثار فیلم‌هایی به کارگردانی فریتز لانگ، پیتر شومان، هاینر مولر و... به نمایش در آمدند.

23_ در دوره بیست و پنجم جشنواره فجر، مراسم بزرگداشت به شکل وسیع و با دعوت از پیشکسوتان سراسر ایران انجام شد. در این دوره سی تن از بزرگان عرصه تئاتر تقدیر شدند.

24_ جشنواره بیست و ششم که در بهمن‌ماه 1386 برگزار شد را می‌توان بزرگ‌ترین دوره فجر ازلحاظ کمی دانست. در این سال 181 اثر صحنه‌ای، خیابانی و محیطی در 13 بخش جشنواره اجرا شد.

25_ فجر 26 میزبان دو تن از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ تئاتر ایران بود؛ بهرام بیضایی و حمید سمندریان با دو نمایش افرا و ملاقات بانوی سالخورده در بخش مرور بیست و ششمین دوره جشنواره فجر اجرا داشتند.

26_  از اتفاقات دیگر این دوره می‌توان به حضور کمپانی مشهور برلین آنسامبل اشاره کرد. کلاس پیمن کارگردان صاحب‌نام این کمپانی با نمایش ننه دلاور در بخش بین‌المللی فجر 26 حضور داشت. برلین آنسامبل چهره‌های صاحب‌نامی همچون برت ولت برشت، فردریش دورنمات، هاینر مولر و ... را به‌عنوان مدیر خود و کارگردان میزبانی کرده است.

27_ مائتی ویسنی یک، نویسنده نام‌آشنای رومانیایی که برای مخاطبان ایرانی شناخته‌شده است  در دوره بیست و هفتم به تهران آمد و کارگاهی آموزشی در مورد نویسندگی برگزار کرد.

28_  در دوره بیست و هشتم (1388) بیش از 13 عنوان کتاب به مناسبت برگزاری جشنواره توسط انتشارات نمایش چاپ شد و در قالب این جشنواره از آنان رونمایی شد. چاپ این تعداد عنوان کتاب در ادوار مختلف فجر تا این دوره  بی‌سابقه است. (در مقایسه با دوره‌های قبل)

29_ جشنواره فجر در سال 89 میزبان دو کارگردان صاحب‌نام بین‌المللی است؛ رومئو کاستلوچی و پیتر اشتاین با دو اجرا به تهران می‌آیند.

30_ یکی از بخش‌های جالب جشنواره تئاتر فجر، بازار تئاتر ایران است که از دوره 28 تا 30 در سه دوره پیاپی و به‌طور منظم برگزار شد.

31- در اختتامیه سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر بزرگداشت دکتر علی رفیعی به‌پاس یک‌عمر زحمات هنری‌اش  برگزار شد. در این مراسم تعدادی از بازیگران آثار دکتر رفیعی ازجمله رؤیا تیموریان، افشین هاشمی، ستاره اسکندری، مهرداد ضیایی، فرشته صدر عرفایی و... به همراه محمد چرم شیر قطعه‌ای نمایشی را در ستایش علی رفیعی اجرا کردند.

32- ویژگی اکثر آثار دعوت‌شده به بخش بین‌الملل که از کشورهای خارجی در این دوره حضور داشتند فرم گرایی و بی‌کلام بودنشان بود.

33- در دوره سی‌وپنجم جشنواره دو تن از بازیگران باسابقه تئاتر ایران اصغر همت و هدایت هاشمی با دو مونولوگ یعنی پرتره مرد ریخته و افسانه ببر در جشنواره حضور داشتند. همچنین پارسا پیروزفر مونولوگی دیگر با عنوان ماتریوشکا را در این دوره به روی صحنه برد. هدایت هاشمی برگزیده بازیگری مرد بخش مرور تئاتر ایران را برد و اصغر همت جایزه ویژه این بخش را از آن خود کرد. پارسا پیروزفر نیز جایزه بازیگری بخش بین‌الملل را برد.

34- نمایش در اعماق اثر ماکسیم گورکی نویسنده شهیر روس در دوره سی‌وپنجم جشنواره تئاتر فجر حضور داشت که بعد از اثر ماندگار مهین اسکویی در قبل از انقلاب و کارگردانی زنده‌یاد مصطفی عبداللهی این برای سومین بار بود که نمایشنامه گورکی در ایران اجرا می‌شد اما این بار توسط گروهی گرجستانی.

 35- سعید اسدی دبیر دو دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر (دوره 34 و 35) تنها فردی است که در دهه اخیر دو دوره متوالی ریاست این رویداد تئاتری را بر عهده داشته است.

 

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران