در حال بارگذاری ...
نگاهی به آثار حاضر در بخش به علاوه فجر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

جایی برای مشارکت تماشاخانه ها خصوصی با بزرگترین رویداد تئاتری کشور

ایران تئاتر- شمیس پورشاهرضایی: یکی از دستاوردهای مهم دوره سی و چهارم جشنواره، به کارگیری ظرفیت ایجاد شده از رویش تماشاخانه های خصوصی و امکان بروز و ظهور بخشی دیگر از تولیدهای تئاتر ایران در این تماشاخانه ها، علاوه بر ظرفیت پذیرفته شده در بخش اصلی جشنواره و تحت عنوان «به علاوه فجر» بود، که با توجه به استقبال مخاطبان و اقبال عمومی، دبیرخانه تصمیم گرفت ادامه این حرکت نوپا را به صورت کاملتر و شایسته تر در دوره سی وپنجم و سی و ششم نیز ادامه دهد.

بخش «به علاوه فجر» که امسال یوسف باپیری مدیر آن است؛ علاوه بر نزدیک کردن جشنواره فجر به استاندارد مطلوب یک فستیوال بزرگ و بین المللی، فرصتی برای مشارکت بیشتر تماشاخانه ها و گروه های با هویت و برنامه و سامان دهی شده را ذیل عنوان بزرگترین رویداد تئاتری ایران فراهم ساخته و به تقویت فصل جدیدی از فعالیت های تئاتری در بخش دولتی و خصوصی که امروزه شاهد آنیم یاری می رساند. افزایش گستره ی اجراهای نمایشی در تعداد بیشتری از تماشاخانه ها، جغرافیای وقوع جشنواره را در شهر تهران به شکلی وسیع تر و با امکان دسترسی بیشتر مخاطبان به اجراهای تئاتری برگزیده امکان پذیر می سازد. تفویض اختیار انتخاب آثار به مدیران سالن ها و ایجاد امکان تازه ای برای تعامل گروه های نمایشی و سالن های اجرا، تحت عنوان برنامه های جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از خصوصیات ممتاز این بخش در جشنواره سی و چهارم به شمار می رفت. ضمناً در گزارش بعضی نمایش ها فاقد اطلاعات تکمیلی است ،این بدان علت است که این نمایش ها برای اولین بار در بخش فجر پلاس جشنواره اجرا خواهند شد ودادها زیادی از آنها موجود نیست.

در آستانه آغاز به کار سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای آشنایی بیشتر مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر نگاهی کوتاه و گذرا به آثار حاضر در این بخش می‌کنیم:

ده تمرین ده اجرا در تئاتر آفتاب
سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با هدف توجه و تاکید بر «تمرین» و «پژوهش»های اجرایی، افزون بر بخش‌های رسمی و اصلی، و بر اساس پیشنهادنامه‌های دریافتی، بخشی را با عنوان Try out «تمرین اجرا» با حضور 10 گروه جوان در تئاتر آفتاب برگزار میکند.

آنها افزون بر تمرین اجرا، به تشریح فرایند تمرینات، ایده‌های اجرایی، رویکردهای نمایشی و وجوه پژوهشی و تئوریک خود خواهند پرداخت و در این‌باره با تماشاگران گفت‌وگو می‌کنند تا بر اساس این گفتمان به صورتبندی تمرینات یا اجراهای بعدی بپردازند.

پروژه‌های بخش Try out عبارتند از:

- «شهر بازی»، تجربه‌ای بر موسیقی-پرفورمنس از بامداد افشار، تهران به مدت 70  دقیقه ساعت 18 و 20:30  پنج شنبه 28 دی

-گزارش-اجرای رزیدنسی های جشنواره ساعت 11، 15، 17 جمعه 29 دی که در این بخش دستاوردهای سه رزیدنسی جشنواره به اجرا خواهند رفت. این رزیدنسی‌ها عبارتند از:

 رزیدنسی کار روی متن، با همکاری یک کارگردان فرانسوی، یک بازیگر هلندی و یک نمایشنامه‌نویس ایرانی.
 رزیدنسی بینارشته‌ای؛ با همکاری یک کارشناس آب از فرانسه، یک کارگردان مکزیکی، یک کارگردان سوئیسی، یک بازیگر ایرانی، یک نمایشنامه‌نویس ایرانی و یک طراح صحنه ایرانی.
 رزیدنسی طراحی حرکت معاصر؛ با همکاری یک طراح حرکات از سوئد، یک نوازنده ایرانی و سه اجراگر ایرانی.

- «تو مشغول مردنت بودی»، تجربه‌ای بر ایده‌های اجرایی تادئوش کانتور از مژگان خالقی، اصفهان و با نویسندگی کامران شهلایی به مدت 60 دقیقه ساعت 18 و 20:30 شنبه 30 دی
- «[اسپینوزا]، [دیگران]، و [ما]»، جستجویی بر تنانگی فلسفه در اجرا از محمدرضاعلی‌اکبری، تهران که به مدت 70  دقیقه ساعت 11 و 15 یکشنبه 1 بهمن به صحنه می رود.
- «باک»، بازنمایی تمرینات گروه تئاتر گاراژ به نویسندگی احسان عزتی و کارگردانی علی مسعودی، قم به مدت 120  دقیقه ساعت 11 و 15 دوشنبه 2 بهمن به صحنه می رود.

- «توضیح صحنه»، جستجویی در رابطه مکان و خاطره بر صحنه تئاتر از کیوان سررشته، تهران به مدت 50  دقیقه ساعت 11 و 15 سه شنبه 3 بهمن

- تمرین اجرای «Idle Art»، جستجویی در مفهوم «اینجا و اکنون» در اجرا از احسان شایانفر، تهران به مدت 90 دقیقه ساعت 11 و 15 چهارشنبه 4 بهمن
- «بهارشکنی»، جستجویی بر شیوه اجرایی با رویکرد شناختی به فراموش‌خانه ذهن از فریبرز کریمی، تهران به نویسندگی محمد حسین معارف به مدت 50 دقیقه ساعت 11 و 15 پنج شنبه 5 بهمن
- «همان باش؛ که نیستی»، جستجویی در شناخت ماهیت و هویت با نگاه به جنسیت از سامان ارسطو؛ تهران که به مدت 50 دقیقه ساعت 11 و 15 جمعه 6 بهمن اجرا می شود.
- «رقص ابرهای نقطه‌ای»، جستجویی در تاثیر نگاه در حضور بدن در واقعیت مجازی از حضور ستاره فاتحی، فردریک رودریگرز، یلدا پاکزاد. ایران- هلند به مدت 40 دقیقه ساعت 11 و 15 شنبه 7 بهمن
- «جادویت میکنم»، جستجویی در خلق کوریوگرافی با ایده محدود کردن حرکت از احسان همت، ایران- بلژیک که به مدت 40 دقیقه ساعت 11 و 15 یکشنبه 8 بهمن به صحنه می رود.

تئاتر مستقل تهران

در تئاتر مستقل تهران سه نمایش به صحنه می روند که البته دو اثر از این آثار در گذشته اجرا شده و در بخش مسابقه هم قرار دارند.

- «این یک پیپ نیست» به نویسندگی و کارگردانی سید محمد مساوات که دور اول اجراهای خود را فصل پاییز با بازی محمد علی محمدی، رومینا مؤمنی، ابراهیم نائیج، میلاد آریافر، حسین منفرد و علی حسین زاده در همین سالن اجرا رفته بود؛ علاوه بر این که در بخش مسابقه تئاتر بین الملل حضور دارد، جز آثار فجر پلاس هم محسوب می شود. هم چنین این نمایش از 17 دی ماه دور دوم اجراهای خود را در تئاتر مستقل تهران شروع کرده. «این یک پیپ نیست» به مدت  100 دقیقه پنج شنبه 28 دی ساعت 18 و 21 به صحنه می رود.

- «گتو» نوشته سپیده علیزاده و به دراماتورژی نسیم ریاضی، از تولیدات تئاتر مستقل تهران به کارگردانی سعید بهنام است.

این نمایش اولین محصول ورکشاپ - اجرای تئاتر مستقل تهران است که در طی یک دوره آموزشی و کارگاهی ۶ ماهه توسط تئاتر مستقل تهران و با همکاری سعید بهنام، محمد مساوات، علیرضا کی منش و شهروز دل افکار تولید شده است. این اثر بر مبنای تئاتر تصویری و با همکاری گروه هنرجویان شرکت کننده در ورکشاپ های آموزشی تئاتر مستقل تهران آماده شده. در شهرها و مناطق دیگر به محله ای که ساکنان آن غالبا از یک قوم یا از یک مذهب باشند «گتو» گفته می شود و امروز در کل به مناطق فقیر شهری که بیشتر، مهاجران یا اقلیت ها در آن ساکنند «گتو» گفته می شود. این نمایش اجراهای خود را از 24 دی در تئاتر مستقل تهران آغاز کرده و در بخش فجر پلاس سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به مدت 70 دقیقه جمعه و شنبه 29 و 30 دی ساعت 18 و 21 به صحنه می رود.

- «شب دشنه های بلند» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی علی شمس است که مرداد و شهریور امسال با بازی سام کبودوند، فرزین محدث، مرضیه وفا مهر، رامین سیاردشتی، مارال فرجاد و سجاد تابش به صحنه رفت. این اثر علاوه بر حضور در بخش فجر پلاس، در بخش مسابقه تئاتر ایران-الف هم حضور دارد.این اثر نمایشنامه‌نویسی ایران را در فاصله بین سالهای ۴۹ تا ۹۵ در برمی‌گیرد و در واقع ادای دینی به نمایشنامه‌نویسان ایرانی است. «شب دشنه های بلند» شنبه 7 بهمن ساعت 18 و 21 در تئاتر مستقل تهران اجرا می شود.

تماشاخانه ارغنون

تماشاخانه ارغنون که پس از تعطیلی ای طولانی از 20 آبان امسال دوباره فعالیت های خود را آغاز کرده؛ امسال با 13 نمایش در بخش فجر پلاس جشنواره حضور دارد که در ادامه به این آثار می پردازیم.

- «طرب نامه شهر خیال» به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی، امسال در هجدهمین دوره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور داشت و پس از آن اجراهای خود را از 11 دی ماه در تماشاخانه ارغنون آغاز کرد. در این نمایش که داستان شیری فرهیخته است که وارد شهری می‌شود، پول شیر را می‌دزدند، شیر به دادگاه شکایت می‌کند، ولی متهم می‌گردد و سرنوشت او به گونه‌ای رقم می‌خورد که به نوشتن کتاب آشپزی رو می‌آورد؛ مجید آهنگران، علیرضا ناصحی، علی یداللهی، داوود معینی‌کیا، صائب دادو، صفورا خوش‌طینت، علی بک‌محمدی و شیدا رزم شعارا ایفای نقش می کنند. این نمایش به مدت 60 دقیقه پنج شنبه و جمعه 28 و 29 دی ساعت 19:30 در سالن یک تماشاخانه ارغنون به صحنه می رود.

- «من در پوست شیر هم نمی گنجم» اقتباس روزبه حسینی از نمایشنامه «در پوست شیر» اثر شان اوکیسی، نویسنده ایرلندی است که توسط صبا آزادی کارگردانی شده است. این نمایش که در رپرتوار سه نمایش اقتباسی گروه وناگهان که در تماشاخانه انتظامی برگزار شد، حضور داشته؛ درباره دانل شاعری عاشق پیشه است که برای مدتی اقامت در آپارتمانی هم اتاقی شوماس میشود. مینی و دیگر اهالی ساختمان تصور میکنند که او شاعری جمهوری خواه است که این اشتباه درام نمایش را شکل میدهد. «من در پوست شیر هم نمی گنجم» اثر برگزیده از سوی داوران و تماشاگران رپرتوار سه نمایش اقتباسی گروه و ناگهان شد و به همین علت 5 شب در تماشاخانه پایتخت به صحمه رفت. در این نمایش که به مدت 65 دقیقه چهارشنبه و پنج شنبه 4 و 5 بهمن ساعت 21 در سالن یک تماشاخانه ارغنون به صحنه می رود؛ فرهاد تفرشی، علیرضا دری، کیا شقاقی، میثم غنی‌زاده و فاطمه نوروزی ایفای نقش می کنند.

- «تمام زنان اجنه شیخ محمود» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی که اجراهای خود را از 2 دی در تماشاخانه ارغنون آغاز کرده؛ دیگر نمایش حاضر در فجر پلاس است. این نمایش درباره آلبرکامو یکی از کردهای کردستان عراق است که الان توی سوریه آواره شده؛ او یه رمان به زبان عربی نوشته و اسمش را گذاشته الغریب است و تینا آخوند تبار، ایمان اصفهانی، رامین پرچمی، مرجان پور محمودی، روشنک رضایی مهر، شراره سلیم بیات، مهرداد سنجابی، شیرین کلاهی، علیرضا میرزا محمد علی، نرگس نیک سیرت و بهاره على یار در آن ایفای نقش می کنند. «تمام زنان اجنه شیخ محمود»  پنج شنبه و جمعه 28 و 29 دی ساعت 21 به مدت 60 دقیقه در سالن دو تماشاخانه ارغنون به صحنه می رود.

به این علت که دیگر نمایش های فجرپلاس سالن ارغنون هنوز اجرای عموم نرفته اند و اطلاعات کمی از آن ها در دسترس است؛ به معرفی کوتاه هر کدام بسنده می کنیم:

- «سرگذشت چند غریق به استشهاد داد و درخت» نویسنده: صابر محمدی /کارگردان: مهرداد علی پور و علی شفیعی نژاد / 60 دقیقه/ جمعه 6 بهمن ساعت 19:30 و 21 سالن یک

- «ناگهان برخیزند...به آواز دیگر» نویسنده و کارگردان: سعیده آجربندیان / 70 دقیقه / شنبه و یکشنبه 7 و 8 بهمن ساعت 19:30 سالن یک

- «زیر گنبد کبود» نویسنده و کارگردان: هادی حوری / 60 دقیقه / دوشنبه و سه شنبه 2 و 3 بهمن ساعت 21 سالن یک

- «گودبای پارتی» نویسنده: احمدرضا جندقی / کارگردان: صالح خواجه / 60 دقیقه / شنبه و یکشنبه 7 و 8 بهمن ساعت 21 سالن یک

- «صالحان» نویسنده: آلبرکامو / کارگردان: حجت الله کشاورز و مهران ایرانی / 70 دقیقه / شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه 29 دی و 1، 2 و 3 بهمن ساعت 19:30 سالن دو

- «دیوانه در جعبه» نویسنده: غلام رضایی / کارگردان: رومینا ایلمک فروش / 75 دقیقه / چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه 4، 5، 6، 7 و 8 بهمن ساعت 19:30 سالن دو

- «تیمون آتنی» نویسنده و کارگردان: مهدی رضایی  / 70 دقیقه / شنبه، یکشنبه و دوشنبه 30 دی، 1 و 2 بهمن ساعت 21 سالن دو

- «نسل دیتون» نویسنده و کارگردان: امین محمد رضایی / 65 دقیقه / سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه 3، 4 و 5 بهمن ساعت 21 سالن دو

- «هجوم» نویسنده: علی صفری / کارگردان: رها حاجی زینل / 70 دقیقه / جمعه، شنبه و یکشنبه 6، 7 و 8 بهمن ساعت 21 سالن دو

تئاتر باران

در تئاتر باران 6 نمایش در بخش فجر پلاس اجرا می شوند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

- «نفس عمیق» نمایشی از آوا شفافی است که از 19 دی اجراهای خود را در تئاتر باران آغاز کرده. این نمایش درباره دو راهبه و دو سرباز است که چهار شخصیت اصلی نفس عمیق را تشکیل می دهند و به مباحثی همانند ایمان، شجاعت و جنگ می پردازد. در «نفس عمیق» افشین زعیم، هانیه فراهانی، آزاده سیفی و رامین مسیبی ایفای نقش می کنند. این نمایش به مدت 60 دقیقه شنبه 30 دی ساعت 18:20 به صحنه می رود.

- «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی علی روان بد، شهریور امسال به صحنه رفت. در این نمایش
امیر شریعت، ایمان نظیفی، مریم قریشی، فربد علی نقیان، مرتضی مرادی، ابوالفضل سلحشور، مسعود رحیمی، حوریه پورصائب، بهاره اشخاصی، نیلوفر امامی، حانیه پور محمدیان، سجاد غفاری، حسن هژبری و پریا خماریان ایفای نقش می کنند. این نمایش به مدت 90 دقیقه جمعه، شنبه و یکشنبه 6، 7 و 8 بهمن ساعت 18:20 اجرا می شود.
- «بیست متری (جوادیه)» نمایشی به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی است که پس از حضور در ششمین جشنواره تئاتر شهر، از 10 دی اجراهای خود را در تئاتر باران آغاز کرد. در این نمایش بهروز پناهنده، سارا اللهیاری، امیر عدل پرور و هومن بنایی ایفای نق می کنند. «بیست متری (جوادیه)» به مدت 60 دقیقه شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه 30 دی، 1، 2 و 3 بهمن ساعت 21 به صحنه می رود.
3 اثر دیگری که در این بخش در تئاتر باران حضور دارند، اولین اجراهای نمایش ها هستند:
- «باطل السحر» نویسنده و کارگردان: محمدرضا شاه مردی / جمعه، شنبه و یکشنبه 6، 7 و 8 بهمن ساعت 17

- «صید ماهی» نویسنده: بنیامین سیدین، تینا سورانی و آرمان میرعبدالخلق / کارگردان: محمدرضا بصیری / 60 دقیقه / چهارشنبه و پنج شنبه 4 و 5 بهمند ساعت 18:20

- «29 مهر 96» نویسنده: دیانا فتحی / کارگردان: میلاد نیک آبادی / 70 دقیقه / چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه 4، 5، 6، 7 و 8 بهمن ساعت 21

خانه نمایش دا

- «سیم و سرمه» به نویسندگی و کارگردانی روزبه حسینی اولین اجراهای خود را در بخش فجرپلاس سی و ششمین جشنواره تئاتر بین المللی فجر می رود. «سیم و سُرمه» روایتی تو در تو و موسیقایی است که قصه‌ای عاشقانه را در یک سیر زمانی از دوران پهلوی اول تا امروز، روایت می‌کند که از عشق و عاشقی می‌گوید و از سیاه و مطربی. در این نمایش میثم غنی زاده و سیما شکری ایفای نقش می کنند. «سیم و سرمه» به مدت 50 دقیقه یکشنبه و دوشنبه 1 و 2 بهمن ساعت 18 و 20 به صحنه می رود.

- «آشویتس زنان» نمایشی از علی صفری است که شهریورماه در خانه نمایش دا به صحنه رفت. این نمایش، یک نمایش تاریخی با روایتی ثابت نیست؛ یک فضای تو در تویی است که همزمان هم به سال های ابتداییِ دهه ی ۴۰ میلادی در لهستان می رود، هم در روزهای معاصر ایران سر. این نمایشنامه به دغدغه ها و مشکلات زنان می پردازد و وجود کوره های آدم سوزی در آشویتس تنها یک بستر برای بیان دردهای این زنان است و زندگی سه دختر لهستانی، فرانسوی و آلمانی را روایت می کند که هرکدام از آنها در بازه‌ای از زمان زندگی شان تحت الشعاع جنگ قرار می گیرد و هرکدام به ترتیبی پایشان به آشویتس باز می شود. نقطه مشترک زندگی این افراد یک هنرمند نوازنده پیانو است که به جنگ اعزام می شود اما در نهایت به یکی از جنایتکارترین نازی‌های جنگ جهانی دوم تبدیل می شود؛ اسم این شخصیت هانس زیمر است. در این نمایش یگانه رجبی، یاسمن میرزایی، شهرزاد محمودی و امیر شمس ایفای نقش می کنند. «آشویتس زنان» به مدت  45 دقیقه چهارشنبه 4 بهمن ساعت 18 و 20 اجرا می شود.

- «پرفورمنس فراموشی موازی» تجربه ای از شاهد علوی است که در آبان و آذر به مدت 5 شب در خانه نمایش دا به صحنه رفته بود. این نمایش تجربه موازی، حاصل و مجموعه‌ای از پرفورمنس‌های شاهد علوی است که با ماهیت انسان امروز، در این سال‌های اخیر در مکان‌های مختلف اجرا برده است. اجراگران این پرفورمنس صبا بهرامی، مائده ملکی و آسمان نصیری، شاهد علوی، آرمان رهایی، عرفان خاکسار، ابوالفضل میرسلیمانی، بیژن محمدی و احمد قوی پنجه هستند. «پرفورمنس فراموشی موازی» به مدت 50 دقیقه پنج شنبه 5 بهمن ساعت 18 و 20 اجرا می شود.

- جمعه 6 بهمن برگزیدگان فستیوال دایره در خانه نمایش دا به صحنه می روند:

«درخت بیدی که می شناسمش» طراح: پانته آ شایسته / ساعت 17

«هیپروسیمی» طراح: نگار اسماعیلی / ساعت 18:30

«بی وزنی» طراح: محمدرضا غریب زاده / ساعت 19:30

«جانان آراسته» طراح: هرش آرمند / ساعت 20:30

«دیاستاسی» طراح: کامیار صالح پور / ساعت 21:30

- شنبه 7 بهمن دیگر برگزیدگان فستیوال دایره به صحنه می روند:

«زمان» طراح: آذر امیرخوانساری / ساعت 18:30

«خویش» طراح: خاتون فلاح / ساعت 19:30

«دستان» طراح: خاتون فلاح / ساعت 20:30

«دیاستاسی» طراح: کامیار صالح پور / ساعت 21:30

- یکشنبه 8 بهمن برگزیدگان فستیوال موندا به صحنه می روند:

«روبراهی نازی» نویسنده و کارگردان: حسن جنت مکان / ساعت 18

«آخرین نفس» طراح: آرشام آریانی / ساعت 20

تماشاخانه سه نقطه سالن استاد شکیبایی

در تماشاخانه سه نقطه تمام نمایش هایی که اجرا می شوند، پیش از این اجرای عموم نرفته اند:

- «تک بی بی» نویسنده و کارگردان: داود پورحمزه / 60 دقیقه / پنج شنبه، شنبه، دوشنبه، چهارشنبه، جمعه و یکشنبه 28 و 30 دی، 2، 4، 6 و 8 بهمن ساعت 19

- «ستاره شناس» نویسنده: دیوید ون کولارت / کاگردان: مسعود صالحی / 60 دقیقه / جمعه،  یکشنبه، سه شنبه و شنبه 29 دی، 1، 3 و 7 بهمن ساعت 19

- «آهسته گویی» نویسنده و کارگردان: نگین ضیایی / 60 دقیقه / پنج شنبه، شنبه، دوشنبه، چهارشنبه، جمعه و یکشنبه 28 و 30 دی، 2، 4، 6 و 8 بهمن ساعت 20:30

- «سنزا به ایتالیایی یعنی...» نویسنده و کارگردان: ماندانا جباری / 60 دقیقه / جمعه، یکشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و شنبه 29 دی، 1، 3، 5 و 7 بهمن ساعت 20:30

تماشاخانه شانو

شانو، تماشاخانه تازه تاسیسی با مدیریت قطب الدین صادقی است که از زمان افتتاح آن تاکنون میزبان نمایش های پرمخاطبی بوده.

- «بلافیگورا» نوشته یاسمینا رضا و به کارگردانی سروش طاهری از 3 دی ماه در تماشاخانه شانو به صحنه رفته. داستان این اثر در باره از هم گسیختگی زندگی غربی مشخصاً از نوع فرانسوی آن است؛ تراژدی عدم ارتباط مدرنی که در بین انسان ها دیده می شود. بلافیگورا یک کلمه ایتالیایی است؛ به معنی صورت زیبا. در این نمایش سوسن مقصودلو ، مانلی حسین پور، بهروز سروعلی شاهی ،شهره رعتی و میثم راز فر بازی می کنند. «بلافیگورا» به مدت 85 دقیقه پنج شنبه، جمعه و شنبه 28، 29 و 30 دی ساعت 18 به صحنه می رود.

- «من» نمایشی به نویسندگی حمید ورد و فرهاد تجویدی و به کارگردانی فرهاد تجویدی است که تاکنون اجراهای متعددی در تالار محراب، پردیس تئاتر تهران و تماشاخانه شانو داشته است. این نمایش که اثر برگزیده «دومین جشنواره تئاتر شهر» و «سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» بوده، روایت نمایشی از زندگی مردمان شهر و رفتار اجتماعی آن‌ها در برابر یکدیگر است که تضاد رفتاری اشخاص جامعه در چند تابلو نمایشی را نشان می‌دهد. شیوه اجرایی این نمایش تلفیقی و مدرن که مبتنی بر بدن و حرکت گروهی است با تصویرسازی هیجانی یک نوع وضعیت مطلوب انسانی را تجسم می‌کند. در این نمایش که یک کلاس بازیگری را به تصویر می کشد؛ حدود 80 بازیگر جوان ایفای نقش کرده اند. «من» به مدت 90 دقیقه سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه 3، 4 و 5 بهمن ساعت 18 به صحنه می رود.

- «دور از دسترس اطفال نگهداری می شود» نمایشی به نویسندگی فرشته فرهاد و براساس طرحی از محمدرضا قلی پور و به کارگردانی علیرضا مهران است. این نمایش که درباره بازپرسی است که در صحنه جرم از مادر و پدری معتاد که فرزند معلولشان آتش گرفته و جان باخته بازجویی می کند و آن ها را وادار به بازسازی صحنه جرم می نماید؛ از 13 دی در تماشاخانه شانو به صحنه رفته است. در «دور از دسترس اطفال نگهداری می شود» حامد رحیمی نصر، پرستو علیزاده، منصور عربی و علیرضا مهران ایفای نقش می کنند. این نمایش به مدت  50 دقیقه پنج شنبه، جمعه و شنبه 28، 29 و 30 دی ساعت 20:30 به صحنه می رود.

2 نمایش دیگر اجراهای اول خود را در بخش فجر پلاس سپری می کنند:

- «مات» نویسنده: کریل چرچیل / کارگردان: علیرضا اجلی / 60 دقیقه / شنبه و یکشنبه 7 و 8 بهمن ساعت 18

- «بیگانه خوران» نویسنده و کارگردان: حامد رحیمی نصر / 75 دقیقه / از یکشنبه تا یکشنبه 1 تا 8 بهمن ساعت 20

تماشاخانه فانوس

- «کاش خوابت را ندیده بودم» نویسنده: کامران شهلایی / کارگردان: احمد مطوری / 70 دقیقه / پنج شنبه، جمعه و شنبه 28، 29 و 30 دی ساعت 19:30
- «کاکل زری گوهر» نویسنده و کارگردان: مهشید حسینیان / 90 دقیقه / یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه 1، 2 و 3 بهمن ساعت 19:30
- «پاره سنگ در جیب هایش» نویسنده: مری جونز / کارگردان: فرهاد حیدری و حامد قاسمی / 100 دقیقه / چعارشنبه، پنج شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه 4، 5، 6، 7 و 8 بهمن ساعت 19:30

تماشاخانه استاد مشایخی

- «یک خاکستری کم رنگ»(چشم اندازی از آثار متاخر ساموئل بکت) / «صدای پا» کارگردان: شاهین چگینی / «آن هنگام کوارتت 1+2» کارگردان: مهسا لطیفی خواه / 75 دقیقه / از پنج شنبه تا پنج شنبه از 28 دی تا 5 بهمن ساعت 18:30
- «کمدی شعر و بقا» نویسنده و کارگردان: کاترین ون بوردن / 65 دقیقه / شنبه و یکشنبه 7 و 8 بهمن ساعت 18:30

تماشاخانه همای سعادت

- «حکایتی ناتمام برای دخترم مده آ» نویسنده و کارگردان: سمیه سلیمی / 50 دقیقه / جمعه 29 دی ساعت 16 و 18
- «کسوف» نویسنده: ایوب آقاخانی / کارگردان: هادی شمس / 60 دقیقه / شنبه 30 دی ساعت 16 و 18
- «تابوت سعادت» نویسنده: سعید اسدی / کارگردان: عرفان قوهستانی /  60 دقیقه / یکشنبه 1 بهمن ساعت 16 و 18
- «ماداگاسکار» نویسنده: احسان نوروزی / کارگردان: محمدحسین شهریاری / 60 دقیقه / دوشنبه 2 بهمن ساعت 16 و 18
- «تراس» نویسنده: ژان کلود کریر / کارگردان: بهروز عبادی / 60 دقیقه / سه شنبه 3 بهمن ساعت 16 و 18
- «آسمان برای تو می بارد» نویسنده: سیدعلی موسویان / کارگردان: سعید دولتی / 70 دقیقه / پنج شنبه 5 بهمن ساعت 16 و 18
- «چشم ها» نویسنده: مسعود هاشمی نژاد / کارگردان: حمید دادگر / 60 دقیقه / جمعه 6 بهمن ساعت 16 و 18
- «آن سه روز» نویسنده: عسل سلیمانی / کارگردان: حمیدرضا بلورچی / 60 دقیقه / یکشنبه 8 بهمن ساعت 16 و 18




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

نظرات کاربران