در حال بارگذاری ...
یوسف باپیری بیان کرد:

«به علاوه تئاتر فجر» بخش فرعی نیست

یوسف باپیری، مدیر بخش «به علاوه تئاتر فجر» این دوره از جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد انتخاب آثار این بخش برعهده مدیران تماشاخانه های خصوصی بوده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری مهر یوسف باپیری مدیر بخش «به علاوه تئاتر فجر» این دوره از جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که نمایشی که در دوره گذشته در همین بخش از جشنواره اجرا داشته امسال هم بتواند در جشنواره حضور داشته باشد، گفت: در طول چند سالی که بخش «به علاوه تئاتر فجر» راه اندازی شده است تلاش شده انتخاب آثار در اختیار مدیران سالن ها قرار گیرد. در این دوره امکان دارد نمایشی در یکی از سالن های مستقل در بخش «به علاوه تئاتر فجر» حضور داشته و جزو اجراهای عمومی آن سالن باشد و در دوره بعد نیز در بخش مرور جشنواره شرکت داده شود.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره بخش اصلی و فرعی وجود ندارد بلکه گروه های الف و ب داریم که بخش الف شامل سالن های دولتی و نیمه دولتی هستند و گروه ب شامل تماشاخانه های خصوصی و مستقل که نمایش های بخش «به علاوه تئاتر فجر» در بخش ب اجرا می شوند. با این چیدمان که در جدول جشنواره هم قابل مشاهده است تلاش کردیم اهمیت بخش «به علاوه تئاتر فجر» را بالا ببریم و واژه فرعی و اصلی را از روی آثار برداریم.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: از زمانی که این بخش راه اندازی شد، قصد بر این بود که شبیه بخش «آف» جشنواره های دیگر باشد و سالن های خصوصی و تئاترهای مستقل بتوانند نمایش هایی را در طول ایام جشنواره به صحنه ببرند به همین دلیل طبیعتا قوانینی که در طول جشنواره شامل سالن های دولتی می شود شامل این سالن ها نخواهد شد. در بخش الف به گروه هایی که در سالن های دولتی و نیمه دولتی به صحنه می روند کمک هزینه پرداخت می شود به همین دلیل یک نمایش نمی تواند ۲ بار در جشنواره شرکت کند و کمک هزینه دریافت کند اما در بخش «به علاوه تئاتر فجر» ما با سالن ها سر و کار داریم نه گروه های نمایشی و آثاری که در این سالن ها اجرا می شوند، کمک هزینه ای دریافت نمی کنند.

باپیری بیان کرد: البته ما تاکید کردیم بیشتر نمایش‌هایی در این بخش اجرا شوند که تولیدات سال گذشته و یا جدید این سالن ها باشند، اما قانونی وجود ندارد که نمایش هایی که در حال حاضر در این سالن ها اجرای عمومی می روند نتوانند در دوره بعد در بخش مرور حضور یابند.

وی درباره چگونگی اجرای نمایشی که در دوره قبل در بخش «به علاوه تئاتر فجر» حضور داشته و امسال هم در یکی از زیرمجموعه های این بخش اجرا می شود، توضیح داد: نکته ای که وجود دارد این است که در بخش «به علاوه تئاتر فجر» ما با سالن دارها سروکار داریم و پروسه انتخاب آثار مثل بخش الف نیست که یک نمایش نتواند ۲ بار در جشنواره حضور پیدا کند چون همه چیز بستگی به انتخاب مدیران تماشاخانه ها دارد و آنها هستند که یک اثر نمایشی را برای اجرا در سالنشان انتخاب می کنند.

کارگردان «مرگ هوتن» تصریح کرد: مساله دیگر نیز این است که امسال بخش متفاوتی به نام Try Out وجود دارد که در واقع یک تمرین - اجرا محسوب می شود و ممکن است نمایشی که قبلا در جشنواره حضور داشته و یک یا چند سال قبل تولید شده است امسال با شیوه ای متفاوت به صورت یک تمرین - اجرا به صحنه برود و گزارشی از یک اجرا باشد نه یک اجرای کامل. ویژگی اجراهای بخش Try Out با بقیه اجراهای جشنواره تفاوت دارد با این وجود قانونی هم وجود ندارد که نمایشی که قبلا در جشنواره حضور داشته، نتواند در این بخش به صحنه برود.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: تلاش ما این بوده است که در این دوره از جشنواره بخش «به علاوه تئاتر فجر» را تقویت کنیم و در واقع این بخش سروسامان پیدا کند و واقعا شبیه به بخش «آف» جشنواره های معتبر شود البته رسیدن به این امر احتیاج به یک پروسه چند ساله دارد اما تلاش ما این بوده که امسال هر سالن اتیکت خودش را داشته باشد و قرار است مخاطب بداند در هر سالنی چه نوع نمایشی را می‌بیند.

یکی از شائبه های پیش آمده درباره سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر این است که برخی آثار که در سال ۹۵ روی صحنه رفته اند و همچنین در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته نیز در بخش «به علاوه تئاتر فجر» حضور داشتند امسال بار دیگر در یکی از زیرمجموعه های همین بخش امسال نیز پذیرفته شده اند.




نظرات کاربران