در حال بارگذاری ...
پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره در گفت و گو با ایران تئاتر

یک نویسنده با چهارنمایش متفاوت در بخش های مختلف فجر

ایران تئاتر: کامران شهلایی، نویسنده و کارگردان امسال با چهار نمایشنامه، پرکارترین نویسنده سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر محسوب می شود؛ به همین دلیل با او گفتگووی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

کامران شهلایی، که امسال پرکارترین نویسنده سی و ششمین جشنواره بین المللی جشنواره تئاتر فجر است؛ در گفتگو با ایران تئاتر، این چهار نمایشنامه را معرفی کرد:  یکی از آن ها مژگان خالقی از اصفهان است که نمایشنامه «تو مشغول مردنت بودی» را براساس متد کانتور کار کرده. فکر می کنم اجرای بسیار تجربی و خاصی است. من خودم هنوز کار را نخواسته ام ببینم و ترجیحم این بود که در جشنواره شاهد نمایش باشم. این نمایش در اصفهان 20 روز اجرا رفته و استقبال چشمگیری هم از آن شده. مژگان خالقی بازیگر و کارگردان بسیار خوب و سابقه داری است و بسیار خوشحالم که متن من را برای کار انتخاب کرده. این نمایش در بخش 10 تمرین 10 اجراست که در سالن آفتاب روز شنبه 30 دی ماه به صحنه می رود.

کار دوم «کاش میشد منم بیام» است که محسن اردشیر و غنچه شکوهیان از آمل آن را کارگردانی کرده اند. این دو نفر نیز از تئاتری های با سابقه هستند و من وقتی نمایش را دیدم متوجه شدم که بسیار خاص کار کرده اند و اتفاق بسیار خوبی است و خوشحالم که این دو نفر متن من را انتخاب کرده اند.

او در ادامه با بیان این که در کشور، افراد زیادی متن های من را کار می کنند ولی واقعا این دو گروه بسیار شاخص هستند و در جشنواره هم پذیرفته شده اند و امیدوارم که دیده شوند، افزود: نمایشنامه «کاش خوابت را ندیده بودم» را هم احمد مطوری کارگردانی کرده که در بخش به علاوه فجر در سالن فانوس به صحنه می رود. این کار را هنوز فرصت نکرده ام ببینم اما بسیار برای این اجرا زحمت کشیده اند.

شهلایی که امسال نمایش «هفت روز از تیر شصت» را با محمد لارتی کارگردانی کرده و در تیرماه در سالن سایه به صحنه بردند؛ درباره حضور این نمایش در فجر توضیح داد: «هفت روز از تیر شصت» به نسبت اجرای عموم تغییری نداشته و امیدواریم که اجرای خوبی برویم و استقبال خوبی از آن بشود؛ مخصوصا تمایل دارم بعضی از عزیزانی که ندیده قضاوت کردند، نمایش را تماشا کنند. این نمایش یک مستند سیاسی است و اولین مستند سیاسی تاریخ تئاتر ایران محسوب می شود. در این نمایش رامین سیار دشتی، فرزین محدث، مژگان خالقی، فرهاد تفرشی، احمد جعفری و هدیه رضایی ایفای نقش می کنند.

وی درباره فضای سه نمایشنامه ای که از او در فجر اجرا می شوند عنوان کرد: به قول دوستان در جشنواره آن سه نمایش جز تئاترهای معیار محسوب می شوند و نمایشنامه های داستان محور هستند و فقط سبک های اجرایی که دوستان انتخاب کردند متفاوت است. هر کدام از نمایشنامه ها دنیای خود را دارند و شبیه به هم نیستند. هیچ کدام از این چهار نمایشنامه ام در گذشته در فجر اجرا نشده اند.

شهلایی ادامه داد: من دست کارگردان ها را برای اجرای نمایشنامه هایم باز می گذارم و معتقدم که کارگردان مولف دوم اثر است و دوستان کاملا روش های اجرایی خود را انتخاب می کنند؛ فقط ماهیت و کلیت متن باید حفظ شود و اینگروه ها بسیار در اجرای کار تجربه محور هستند. من به گروه ها برحسب سابقه ای که داشتند، اعتماد کردم و می دانستم که نمایش های بدی تولید نمی شود.

این نویسنده کرمانشاهی درباره سال های گذشته که در فجر حضور داشته بیان کرد: با نمایشنامه هایی مانند «دوران خوش بازنشستگی» که خودم آن را کارگردانی کرده بودم و «امشب باید بروم» که فاضل حائری آن را کارگردانی کرده بود؛ البته من بیشتر در بخش تولید متون فجر برگزیده شده ام و دوبار از آن دفعات نمایشنامه ها چاپ شده اند.

شهلایی درباره فعالیت جدیدش در زمینه تئاتر گفت: در حال حاضر نگارش نمایشنامه ای درباره شهدای بمباران را در دست دارم. من خودم اهل کرمانشاه هستم و از کودکی بمباران را در اطرافم تجربه کرده ام. درباره شهدای بمباران کار زیادی در تئاتر انجام نشده و تعداد محدودی متون وجود دارد و امیدوارم بتوانم درباره این قضیه آگاهی رسانی بیشتری کنم.  این نمایش براساس اتفاقات مستند است ولی ساختار مستند نخواهد داشت. این متن را خودم کارگردانی کرده و تابستان به صحنه می برم.

وی در پایان افزود: امسال جشنواره از لحاظ سطح کیفی آثار، جشنواره بسیار موفقی است و من خودم دوست دارم در جشنواره حتما نمایش ببینم و این اتفاق بسیار خوبی است که در بعضی سال ها اینگونه نبوده.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید

امیر حجازی، کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام» می‌گوید ازآنجاکه بخش هویت ملی را مهم‌ترین بخش جشنواره می‌داند و با توجه به اینکه نسل جوان بیشتر در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کند، تلاش کرده یک واقعه تاریخی را با استفاده از فضای دیجیتال در معرض دید مخاطب قرار دهد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم

علی مرادزاده تاکید کرد در نوشتن و اجرای نمایش «دنگ»، سعر کرده است از مضامین بومی مناطق جنوب ایران، به‌ویژه نوار ساحلی خلیج فارس استفاده کند.

|

پنجمین جلسه نقد آثار چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی
پنجمین جلسه نقد آثار چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی

نشست پنجم نقد و بررسی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42 با حضور علاقه‌مندان و رضا آشفته و سیدعلی تدین صدوقی به‌عنوان منتقد و نیز مهدی حامدسقایان، دبیر این رویداد برگزار شد و نمایش‌های «دشمن خدا»، «دموکراسی با طعم همبرگر» و «ساپو» مورد نقد و تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست

کارگردان نمایش خیابانی «آب ها مهربانند» جشنواره تئاتر فجر را از لحاظ کمی و کیفی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیا می‌داند.

|

نظرات کاربران