در حال بارگذاری ...
  • گفت وگو با ستاره اسکندری بازیگرنمایش نفر دوم

    دوست دارم دائما از‌ نقش ها و قالب های گذشته بازیگریم دور شوم

    ایران تئاتر: نمایش نفر دوم رفتار شناسی از عشق ها و تردیدها و دل مشغولی های دختران و زنان ایرانی در سه دهه اخیر رادر قالبی روایتگر و ذهنی را در معرض دید مخاطب قرار می دهد. ستاره اسکندری سالها است که بدون حاشیه و موثر در بازیگری فعالیت می کند و ازجمله بازیگران محبوب و پرکار تلویزیون سینما و تئاتر است. «نفر دوم» روز اول (۲۸ دی) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۲۰ در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود؛ به همین دلیل گفت و گو با بازیگر نمایش را بازنشر می کنیم.

    اسکندری هیچگاه درطول دوران بازیگریش نخواست به سمت ستاره بودن برود .هرچند با خیلی از بزرگان سینما وتئاتر وتلویزیون درنقش های متفاوت و چند وجهی کارکرده است .به طورحتم هیچگاه مخاطبان بازی های او را در نمایش هم هوایی ، سعادت مردمان تیره روز ، عشقه وسریال های مرگ تدریجی یک رویا در قالب ساناز نقش زنی در آستانه فرو پاشی روحی وروانی ومعتاد به الکل و یا بازی زیبایش در نقش یک خانم دکتر مصمم و تلاشگر درسریال های حیرانی وفاکتور هشت را فراموش نخواهند کرد . موقعی که اسکندری در قالب یک مادر پا به سن گذاشته سنتی درکنار مهدی هاشمی و در سریال زعفرانی بازی کرد. به درستی توانست نقش یک زن سی سال ازخودش بزرگتر را بازی کند. اسکندری درکارهایی نظیر : نرگس ،فاکتور 8، دندون طلا ، حیرانی ، ماه مهربان، ایستگاه، حامی و مسافر ری حضور داشته است . اسکندری در تئاتر هم با بزرگانی مثل بهرام بیضایی ، محمد رحمانیان و داود میر باقری همکاری کرده است ودر سال 79 جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره تئاتر فجر را برای بازی در  نمایش سعادت لزران مردمان تیره‌روز و دومین جایزه اش به عنوان بازیگر برتر جشنواره تئاتر، در سی و سومین دوره و برای بازی در نمایش هم هوایی را به دست آورد. ستاره اسکندری، الهام کردا، مهین صدری و مریم حسینی بازیگران نفر دوم را تشکیل می دهند . محمدرضا حسین زاده مدیرتولید، روح اله زندی فرد دستیار کارگردان و برنامه ریز، شیما میرحمیدی طراح صحنه، غزاله معتمد طراح لباس و مهرداد متجلی طراح پوستر، آنونس و عکاس این پروژه نمایشی هستند. با ستاره اسکندری در باره حضورش در نمایش نفر دوم گفت وگویی انجام داده ایم .

     

    حضور در نمایش نفر دوم به دلیل همکاری موفق شما با مهین صدری در سال های گذشته بود؟

    موقعی که مهین صدری با من صحبت کرد نمایش نامه ای در میان نبود و متن در گفت وگوها و جلسات مفصلی که با نویسنده و کارگردان و الهام کردا داشتیم نوشته شد . به خوبی از میزان توانایی های صدری در کارش شناخت داشتم و جنس دغدغه و تفکراتش می شناختم و به کارش اعتماد داشتم.

     

    آیا نمایش نامه نفردوم در پروسه یک کارکارگاهی نوشته شد؟

    نویسنده نمایش نامه مهین صدری است.ما بازیگران نظراتمان را ابراز کردیم  و از میان حرفها کار و متن شکل گرفت .

     

    ایفای نقش هایی از جنس نقش های نمایش نفر دوم کار دشواری به لحاظ اجرا است؟

    برایم ویژگی های این نوع شخصیتها که در مرز بین زندگی و روایت قرار دارند خیلی جذاب است .در صحنه هایی نقش را زندگی می کردم و در جایی دیگر دست به روایتگری و بیان شرح ماوقع می زدم.

     

    آیا نمایش نفر دوم را می توانیم نمایشی در باره احوالات زن معاصر ایرانی بدانیم؟

    نمایش نفر دوم برای من روایت زندگی یک خانواده در بستر اجتماعی سیاست زده است . خانواده ای که در یک جامعه پر از فراز و نشیب و پر از اتفاق زندگی می کنند و اینکه این اتفاقات اجتماعی می آیند و در خصوصی ترین لحظات شخص شریک و همراه می شوند . بنابراین نمایش نفر دوم فقط به مختصات زن ایرانی نمی پردازد . نگاه و ذهنی مهین صدری محدویت ندارد و کلیت را روایت می کند .

     

    آیا می توانیم از جهاتی نمایش نامه نفر دوم را در تداوم فضای نمایش نامه هم هوایی بدانیم؟

    نمی شود با قطعیت گفت نفر دوم در تداوم هم هوایی است. اما هر دویشان از ذهن یک نویسنده جاری و نوشته شده اند . مهین صدری در آثارش از تجربیات زیستی خودش استفاده می کند و مضامینی را مورد استفاده قرار می دهد که نظرش را جلب می کند . معتقدم هر دوی این متنها بسترهای مشترکی با هم دارند .

     

    به نظر شما تلاش مهین صدری برای فاصله گیری از شیوه اجرایی تئاتر مستند و مونولوگ و استفاده از روایتگری در نمایش نفر دوم موفقیت آمیز بوده است؟

    کارگردان ونویسنده ای جسارت می کند و چشم در چشم تماشاگر اعلام می کند که نمی تواند به طور صد درصد دلخواهی حرفهایش را در قالب نمایش بیان کند . به همین دلیل مهین صدری گام روبه جلویی در کارش برداشته است . کارهای مستند مشخصاً ریشه در واقعیت دارند . اما در نمایشی مثل نفر دوم برشی از اتفاقات واقعی با خیال و تخیل درهم آمیختگی پیدا می کند و کار پیچیده تری نسبت به سایر آثار صدری محسوب می شود .

     

    تاریخ هایی که در هر بخش نمایش در بالای سالن حک می شد براساس چه ویژگی هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

     کارکردهای متفاوتی از بابت ارجاع به تاریخ های خاص  از قبیل عنصر زیباشناسی و مفهومی وجود دارد و از نگاهی دیگر حاوی یک نوع شاعرانگی و فاصله گذاری هم هست . بارها پیش آمده ما متوجه گذشت اتفاقی در یک تاریخ خاص در زندگی مان نمی شویم و همه چیز شبیه هم است و فقط یک گاه شمار می بینیم.

     

    در نمایش تاکیدی بر تاثیر گذاری حضور آدم ها بر زندگی سایر آدم ها وجود دارد؟

    آدمیزادی که به دنیا می آید مدام سنگین و سنگین تر به لحاظ خاطرات شخصی می شود و فکر می کنیم که چیزهایی را به فراموشی سپرده ایم . در حالی که همه این مشاهدات و تجربیات در ذهن و روح ما حک بسته و وجود دارد. برای من نمایش دوم مملو از استعاره است و یک جور تاثیر گذاری از جنس شعر بر روح و روانم داشته است . به طور مثال هم هوایی برای من یک نمایش صرف و با روایت یک اتفاقی  است که رخ داده و من فقط به نقشم فکر کرده ام . اما در نفر دوم به زندگی فکر کرده ام و به واسطه نوع و جنس کار رجوعی هم به شرایط بیرونی داشته ام و درونم را هم مورد واکاوی قرار دادم و به عبارتی بازی در این نمایش بریم یک چالش بزرگ و کار بسیار سخت و سنگینی بود .

     

    در کنار حضور درخشان شما در تئاتر بازی در سریال های تلویزیونی برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

    تلویزیون رسانه ارزشمند و اثر گذاری است و البته باید در ساخت برخی از سریالها دقت نظر بیشتری وجود داشته باشد. تا جایگاه و اثر گذاری رسانه ملی تداوم داشته باشد.

     

    در کارنامه بازیگری شما نقش های زنان روشنفکر و تحصیل کرده و هم زنان عامی و معمولی دیده می شود .آیا به ایفای نقش های متفاوت اعتقاد دارید؟

    جزو گروه بازیگرانی هستم که به تنوع نقش اعتقاد دارم  و انتخاب هایم در همین راستا است و دوست دارم دائما نقش های متفاوتی را بازی کنم و از قالب های گذشته بازیگریم دور شوم. این رویه نشاٌت گرفته از تربیت و تفکر تئاتریم است . در تئاتر بازیگر با شخصیت های متفاوتی مواجه است . ممکن است در نمایشی نقش زن احساساتی و بورژوا را بازی کنید و یا زنان طبقه متوسط و فرودست . تنوع نقش ها در تئاتر بیشتر و گسترده تر است.

     

    گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




    مطالب مرتبط

    مهین صدری در گفت و با ایران تئاتر مطرح کرد

هنر چیزی جز سوال طرح کردن و نشان دادن آن به مخاطب نیست
    مهین صدری در گفت و با ایران تئاتر مطرح کرد

    هنر چیزی جز سوال طرح کردن و نشان دادن آن به مخاطب نیست

    ایران تئاتر: نمایش نفر دوم به واکاوی زخم ها ، دلمشغولی ها ، استرس ، ترس ها و تردیدهای انسان امروزی در قالبی بی زمان و بی مکان می پردازد. مهین صدری در سال های اخیر به خصوص در حوزه نوشتاری به نامی معتبر و قابل توجهی تبدیل شده و نمایش نامه های او نظیر هم هوایی و از زیر زمین تا پشت بام ...

    |

    نقد«... و چند داستان دیگر» نمایش حاضر در فجر36:

پیام دراماتیک ، پیام تئوریک
    نقد«... و چند داستان دیگر» نمایش حاضر در فجر36:

    پیام دراماتیک ، پیام تئوریک

    ایران تئاتر- مسعود موسوی: نمایش «... و چند داستان دیگر» به نویسندگی و کارگردانی پیام لاریان روز چهارم(1 بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت 18 و 21 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود؛ به همین بهانه نقد نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    نقدی بر نمایش «پسران تاریخ» به کارگردانی اشکان خیل نژاد

پنداری از این بازی بی شاخ و دُم
    نقدی بر نمایش «پسران تاریخ» به کارگردانی اشکان خیل نژاد

    پنداری از این بازی بی شاخ و دُم

    ایران تئاتر_رضا آشفته: پسران تاریخ، نمایشی در نقد مدرنیسم و این دقیقا همان مسیری است که وضعیت پسامدرن محق آن است و می خواهد که این گونه متلاشی شدن و تخریب گری انسان مدرن را به چالش بکشد. این نمایش به کارگردانی اشکان خیل نژاد روز اول(28 دی) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ...

    |

    نگاهی به نمایش «قند خون»

روبرویی با تکه‌ای از واقعیت
    نگاهی به نمایش «قند خون»

    روبرویی با تکه‌ای از واقعیت

    ایران تئاتر،کیوان اسماعیلی: نمایش «قند خون» که نوشته و کارگردانی لیلی عاج است، شعار نمی دهد، فریبت نمی دهد، تنها با تکه‌ای از واقعیت روزگار مردمانی روبرویت می‌کند که همین‌جا و در همین سرزمین و در کنارمان زندگی می‌کنند.

    |

    یادداشت مریم اقبالی بر اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در فجر36

از عشق تو سر ز خاک برخواهم کرد
    یادداشت مریم اقبالی بر اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در فجر36

    از عشق تو سر ز خاک برخواهم کرد

    مریم اقبالی بازی‌دهنده‌ پیشکسوت گروه تئاتر عروسکی «آران» که از سال ۸۱ همزمان با تاسیس این گروه پرآوازه دنیای عروسک ها با آن همراه بود یادداشتی را که به بهانه «اپرای عروسکی خیام» به رشته تحریر درآورده بود در اختیار ایران تئاتر قرار داد.

    |

    گفت‌وگو با میرنادر مظلومی بازیگر نمایش «پایان بازی» در فجر 36:

بازیگری شنا کردن در حوضچه اکنون است
    گفت‌وگو با میرنادر مظلومی بازیگر نمایش «پایان بازی» در فجر 36:

    بازیگری شنا کردن در حوضچه اکنون است

    ایران تئاتر: میرنادر مظلومی از جمله بازیگران جوان در تئاتر است که تجربیات بسیاری را با ایفای نقش‌های متفاوت کسب کرده است. او کوشیده است در برآورده ساختن هدفش در نقش از کارکردهای مختلفی استفاده کند تا عنوانی که بر عهده گرفته است را در معنایی واقعی تحقق ببخشد.

    |

    قاسم رحمتی طرح مجسمه های  «اپرای عروسکی خیام»حاضر در فجر36:

چشم‌های تماشاگر، یکی از اعضای اپرا و صحنه است
    قاسم رحمتی طرح مجسمه های «اپرای عروسکی خیام»حاضر در فجر36:

    چشم‌های تماشاگر، یکی از اعضای اپرا و صحنه است

    قاسم رحمتی مدیر صحنه، طراح و سازنده مجسمه‌های اپرای خیام در یادداشت خود چشم‌های تماشاگر را یکی از اعضای اپرا و صحنه دانست. این نمایش از روز چهارم(۱بهمن) تا 7 بهمن در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۹ در تالار فردوسی به صحنه می رود. به همین مناسبت این یادداشت را ...

    |

    چند سؤال از بهروز غریب پور کارگردان  اپرای عروسکی خیام  حاضر در فجر36:

ما را از فراموش‌خانه نرانید!
    چند سؤال از بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی خیام حاضر در فجر36:

    ما را از فراموش‌خانه نرانید!

    ایران تئاتر- علی اکبر عبدالعلی زاده : اپرای عروسکی خیام از دیروز یک بهمن تا هفتم بهمن در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۹ در تالار فردوسی به صحنه می رود.

    |

    گفت وگو با ندا هنگامی کارگردان نمایش خانه ای در انتهای خیابان بهار در فجر 36:

اشیاء برایم معانی متفاوتی دارند
    گفت وگو با ندا هنگامی کارگردان نمایش خانه ای در انتهای خیابان بهار در فجر 36:

    اشیاء برایم معانی متفاوتی دارند

    ایران تئاتر: ندا هنگامی مدرس ، نویسنده و کارگردان تئاتری بیش از یک دهه است که حضور جدی در تئاتر دارد و نمایش نیمروز اسکاتلند را براساس نمایشنامه مکبث درسی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا کرد و پیش‌تر نیز این اثر را در قالب اجرای عمومی به صحنه برده بود.ماضی ...

    |

    گفت وگو با امیر حسن دوانی طراح صحنه نمایش هفت عصر هفتم پاییز در فجر 36:

اشیاء دارای روح هستند و استفاده از آنها در دکور به باور پذیری فضای نمایش کمک می کند
    گفت وگو با امیر حسن دوانی طراح صحنه نمایش هفت عصر هفتم پاییز در فجر 36:

    اشیاء دارای روح هستند و استفاده از آنها در دکور به باور پذیری فضای نمایش کمک می کند

    ایران تئاتر:دفاع مقدس و زندگی سردارانش پتانسیل های زیادی در جهت استفاده در هنرهای نمایشی دارند . نمایش هفت عصر هفتم پاییز نمایش کم شخصیتی است. در این نمایش به سال های بعد از دوران جنگ (۱۳۶۹) پرداخته شده است و شروع داستان چالش های بین زن و شوهری بعد از سال های جنگ است.

    |

    نظرات کاربران