در حال بارگذاری ...

میزبانی تئاتر آفتاب از رزیدنسی‌های جشنواره تئاتر فجر

«رزیدنسی بینا رشته‌ای»، «رزیدنسی طراحی حرکت معاصر» و «رزیدنسی کار روی متن» پس از یک هفته گفتگو و تبادل‌نظر میان هنرمندان ایرانی و خارجی به مرحله خلق و تولید رسید و روز جمعه ۲۹دی ماه، به ترتیب در ساعت‌های ۱۱، ۱۵ و ۱۷ در سالن تئاتر آفتاب اجرا می‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر، رزیدنسی نوعی تعامل است و جشنواره تئاتر فجر در بخش بین‌الملل خود به مدیریت آروند دشت‌آرای، در هرکدام از رزیدنسی‌ها با ایجاد بستری پروژه محور و پژوهشی، هنرمندان و متخصصان بنام بین‌المللی را حول محوری مشخص در کنار هنرمندان ایرانی قرار می‌دهد تا طی مدت‌زمان مشخص به تبادل، گفت‌وگو و خلق بپردازند. رزیدنسی فرصتی (آزمایشگاهی-  تعاملی) است که جشنواره‌ها و سازمان‌های فرهنگی معتبر دنیا باهدف ایجاد شبکه‌های ارتباط فرهنگی و هنری و آشنایی بیشتر هنرمندان بادانش تئاتری به‌روز دنیا برگزار می‌کنند. رزیدنسی‌ها که گزارش-اجراهایی از تعامل میان هنرمندان از جغرافیاهای متفاوت هستند به شرح زیر اجرا می‌شوند:

- «رزیدنسی بینا رشته‌ای» با موضوع «بحران آب» توسط ادوارد سورس معمار و کارشناس فرانسوی، الیویر کلر کارگردان سوئیسی، استوارت دنیسون دراماتورژ و کارشناس بینا فرهنگی انگلیسی، دیمین سروانتس کارگردان مکزیکی، لیدا بنکدار نمایشنامه‌نویس ایرانی و بردیا دهقانی طراح صحنه ایرانی، اجرا می‌شود. «رزیدنسی بینا رشته‌ای» ساعت 11 گزارشی از تعامل میان اعضای گروه را اجرا می‌کند.

- «رزیدنسی طراحی حرکت معاصر» با موضوع «مرزهای نامرئی بین فضاهای عمومی و خصوصی» توسط دو گروه اجرا می‌شود. گروه اول را سه اجراگر ایرانی، ساغر حسینی پور، یلدا پاکزاد، سحر مکتبی و ماری اریکسون اجراگر نروژی و امید سعیدی، نوازنده نیانبان از ایران تشکیل می‌دهند. طراحی حرکت گروه دوم را مى جوهانسن کورئوگرافر سوئدی بر عهده دارد. گلنوش قهرمانی، نگین تبرا و مهان راد اجرا گران ایرانی این گروه هستند. «رزیدنسی طراحی حرکت معاصر» ساعت 15 اجرا می‌شود.

- «رزیدنسی کار روی متن» سومین گزارش-اجرای بخش Try Out است که گتان واسارات کارگردان فرانسوی، رابین استیگمن بازیگر هلندی، محمد منعم نمایشنامه‌نویس ایرانی، احمد سلگی کارگردان ایرانی، دیبا خاتمی و ملودی آرام نیا بازیگران ایرانی در ساعت 17 به اجرای این اثر می‌پردازند.

- علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای اجراهای رزیدنسی‌ها از طریق سایت ایران‌نمایش اقدام به خرید کنند. لازم به ذکر است هزینه حضور در این اجراهای ده هزار ریال است.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه 96 در تهران برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران