در حال بارگذاری ...
حمید پورآذری مدیر بخش خارج از صحنه (off stage) جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

تئاتر تنها معطوف به اجرا در سالن‌ها نیست

حمید پورآذری مدیر بخش خارج از صحنه جشنواره تئاتر فجر گفت: مهم‌ترین ویژگی آثار خارج از صحنه امسال این است همگان متوجه خواهند شد که تئاتر تنها معطوف به اجرا در سالن‌ها نیست و می‌توان کار آرتیستیک انجام داد و در سالن‌های تئاتر هم نبود.

بخش خارج از صحنه (Out of stage) جشنواره امسال با تمام حاشیه‌هایی که پیش از شروع جشنواره پیرامون آن وجود داشت اما به دلیل وجود آثار متنوع و همچنین گونه‌های مختلف نمایش‌های محیطی به یکی از بخش‌های جذاب سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تبدیل شده و به همین خاطر بسیاری از دوستداران تئاتر به ویژه اهالی فعال در عرصه نمایش‌های خیابانی چشم انتظار اجرای آثار با کیفیت و جذابی در این بخش هستند.

حمید پورآذری مدیر بخش نمایش‌های خارج از صحنه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه؛ ما امسال اساسا بخش خارج از صحنه یا (آف‌استیج) را با این باور که شهر به مثابه صحنه است و این اعتقاد که خیابان‌های شهر ما حق دارند که تئاتر خوب ببینند، طراحی کردیم و با این رویکرد کارمان را تا امروز پیش بردیم، به ایران تئاتر گفت: امسال ما در بخش خارج از صحنه تقریبا 41 اثر در جدول چیده‌ایم که از این تعداد شش کار در بخش بین‌الملل است و برای اولین بار امسال در این بخش مسابقه بین‌الملل داریم.

پورآذری در ادامه با اشاره به یکی از آثار مهم حاضر در این بخش با عنوان «شهرهای نامرئی» از کشور ایتالیا، افزود: یکی از کارهایی که امسال در بخش خارج از صحنه اجرا می‌شود و در واقع یکی از بزرگترین کارهای بخش آف‌استیج از نظر پروداکشن به حساب می‌آید، نمایش «شهرهای نامرئی» از کشور ایتالیا است که بر اساس برنامه در باغ موزه زندان قصر اجرا خواهد شد.

مدیر بخش آف‌استیج جشنواره تئاتر فجر درباره این نمایش توضیح داد: این نمایش جزو نمایش‌های بزرگی است که برای مراحل آماده‌سازی آن گروهی از ایتالیا از یک هفته قبل برای آماده‌سازی به تهران آمدند. درباره لوکیشن اجرا نیز ما حدود سه هفته قبل باغ موزه زندان قصر را پیشنهاد کردیم که خوشبختانه وقتی کارگردان این اثر لوکیشن پیشنهادی ما را دید خیلی پسندید و تصمیم گرفتند که کارشان را در این مکان اجرا کنند.

پورآذری با بیان اینکه این نمایش بر اساس کتایی به همین نام اجرا می‌شود، اضافه کرد: اتفاقی که در این کار می‌افتد این است که از بخشی از باغ موزه زندان قصر هویت‌زدایی می‌شود و بعد یک هویت جدید به آن داده می‌شود، به این شکل که چیزهایی که شاید در آنجا دیده نشده دیده می‌شود. در واقع تونل‌هایی به وسیله پارچه در این کار به وجود آمده و به وسیله نور و ویدئو پروجکشن به آنها یک هویت بصری دیگری می‌دهد که یادمان بیاید اینجا فقط آنجایی نیست که ما فکر می‌کنیم. ضمن اینکه در اساس این کار، به جز بحث بازیگری، سه عنصر پارچه، نور و ویدئو پروجکشن بسیار مهم هستند. البته حدود 30 بازیگر ایرانی نیز در این مدت به گروه ایتالیایی اضافه می‌شوند که با هم جمعیت این شهر را بسازند.

او با تاکید بر اینکه اجرای این نمایش یک اتفاق مهم در زمینه نمایش‌های محیطی و خارج از صحنه محسوب می‌شود، ادامه داد: حجم بزرگ و باشکوهی که این نمایش دارد علاوه بر اینکه نشان می‌دهد که هر جایی می‌تواند صحنه تئاتر باشد، خودش یک پیشنهادی به تئاتر ما است. بعبارتی دیگر اساسا تمام کارهای حاضر در بخش خارج از صحنه امسال در جشنواره، صرفه‌نظر از اینکه ایرانی هستند یا خارجی، سرشار از ایده‌های جدید برای تئاتر ما هستند و مهم‌ترین آنها اینست که تئاتر تنها معطوف به اجرا در سالن‌های تئاتر نیست و می‌توان کار آرتیستیک انجام داد و در سالن‌های تئاتر هم نبود. همچنین اینکه نشان می‌دهد که می‌‌شود جنگید و سخت کار کرد تا اینکه بتوان با حداقل امکانات، بیشترین بهره‌برداری را کرد. به همین خاطر تماشای نمایش «شهرهای نامرئی» را که در باغ موزه زندان قصر اجرا می‌شود را به همه علاقه‌مندان تئاتر پیشنهاد می‌کنم.

مدیر بخش نمایش‌های خارج از صحنه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین با بیان اینکه در بخش خارج از صحنه با این ذهنیت کار کردیم که اگر بتوانیم تنها چیزی حدود 30 درصد تغییر و تحول ایجاد کنیم خیلی کار بزرگی کردیم، گفت: اولین قدمی که برای دستیابی به این هدف برداشتیم این بود که، منهای آثاری که بعنوان نمایش‌های برگزیده از دیگر جشنواره‌های کشوری به جشنواره تئاتر فجر آمده بودند، انتخاب بقیه آثار را به خود هنرمندان واگذار کردیم و به نظر من در حال حاضر از 30 درصدی که مدنظر ما بود تقریبا 15 درصد آن محقق شده است.

پورآذری با تاکید بر اینکه در بخش نمایش‌های خارج از صحنه به کارها دولتی نگاه نکردیم، اظهار کرد: اساسا داوری و قضاوت در مورد کارها و نفرات در این بخش را باید به خود اهالی تئاتر خیابانی سپرد و این کار کردیم. چراکه مهم این است که خودمان باید در مورد کفییت کارها تصمیم بگیریم، خودمان باید تصمیم بگیریم که این گونه از تئاترمان را ارتقاء بدهیم. از همه مهم‌تر اینکه به نظر من تئاتر ما باید به سمتی برود که بتواند بدون حُب و بغض خودش برای خودش تصمیم بگیرد و امیدوارم که بچه‌های فعال در عرصه تئاتر خیابانی در این دوره با دقت کارها ببینند و با هم سعی کنیم که کیفیت کارهایمان را بالا ببریم.

پورآذری در پایان گفت: شاید یک زمانی نگاه به تئاتر خیابانی این شکلی بود که مثلا یک فضای خالی را با آن پر می‌کردند و یا مثلا اگر بخشی کم فروغ بود با تئاتر خیابانی آن را شلوغ می‌کردند اما در حال حاضر بعنوان یک هنر شهری باید به آن نگاه کرد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران