در حال بارگذاری ...
گفت وگو با فاروق حسن‌پور نویسنده و کارگزدن نمایش آئینه زندگی

نمایش آیینه زندگی برگرفته از آئین و سنن کردستان است

ایران تئاتر :فاروق حسن پور کارگردان و بازیگر باسابقه مریوانی بیش از سه دهه است که در حوزه تئاتر فعالیت مستمر و جدی دارد و تاکنون در بیش از۶۰ نمایش بازی داشته است.

بازی در نمایش"دروغ واقعی‌" به کارگردانی"یاسین رمضانی‌"؛ سنندج‌؛ 1365 ‌ ،بازی در نمایش"‌شاید تو راست گفته باشی‌" به کارگردانی"یاسین رمضانی‌"؛ ‌ اجرا در‌؛ ‌ 1365 ‌ بازی در نمایش"‌‌کنفرانس مادرید‌" به کارگردانی"‌‌هادی هوشیاری‌"؛ ‌ مریوان‌ 1368 ‌ ،بازی در نمایش"‌‌بازگشت‌" به کارگردانی"‌هادی هوشیاری‌"؛ ‌‌مریوان‌؛ ‌ 1369 ‌ ب،ازی در نمایش"‌‌بچه تابستان‌" به کارگردانی"‌‌مدریک قادری‌"؛ ‌‌مریوان، سنندج؛ ‌‌ 1370 ‌ بازی در نمایش"‌پنجره‌ای بر بادها‌" به کارگردانی"‌رحمان هوشیاری‌"؛ ‌‌مریوان‌؛ ‌ 1371 ،بازی در نمایش"‌دوازده سوار‌" به کارگردانی"‌فاتح بادپروا‌"؛ ‌‌مریوان‌؛ ‌ ‌ 1372 ‌ ،بازی در نمایش"‌سرگذشت اصنام" به کارگردانی"‌جمال ایمانی"؛ ‌‌مریوان‌؛ ‌ ‌ 1373 بازی در نمایش"پیاده‌ها" به کارگردانی"کمال مهربانی"؛ ‌‌مریوان‌؛ ‌ ‌ 1374 ،بازی در نمایش"تابستانه" به کارگردانی"فاتح بادپروا"؛ ‌‌مریوان‌؛ ‌ ‌ 1375 بازی در نمایش"حصار" به کارگردانی"فاتح بادپروا"؛ ‌‌مریوان‌؛ ‌ ‌ 1376 بازی در نمایش"آنک انسان" به کارگردانی"پیشرو تنگدست"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1377 ،بازی در نمایش"دلهره‌های نوح" به کارگردانی"پیشرو تنگدست"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1378، بازی در نمایش"پیکر بی سر پدرم" به کارگردانی"مختار محمدی"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1379 ،بازی در نمایش"چرکه سماله سه رسه هول" به کارگردانی"مختار محمدی"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1380 ،بازی در نمایش"ژانی ژن" به کارگردانی"فاتح بادپروا"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1381 بازی در نمایش"پیک نیک در میدان جنگ" به کارگردانی"فاتح بادپروا"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1382 ،بازی در نمایش"حصار کارتونی" به کارگردانی"مختار محمدی"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1383 ،بازی در نمایش"زندانی فراری" به کارگردانی"مختار محمدی"؛ اجرا در(؟)‌؛ ‌ ‌ 1384 بازی در نمایش"رژه مرگ" به کارگردانی"مختار محمدی"؛از جمله کارهای مهمش هستند. وی جوایز زیادی به دست آورده است . دریافت دیپلم افتخار بازیگری از جشنواره استانی برای نمایش"تابستانه"؛ 1375 ،دریافت جایزه بازیگری دوم از جشنواره منطقه‌ای غرب ایران در مریوان برای نمایش"آنک انسان"؛ 1377 ،دریافت جایزه بازیگری اول از جشنواره منطقه‌ای مریوان برای نمایش"دلهره‌های نوح"؛  از این جمله جوایز هستند و به خاطر نمایش آئینه زندگی حسن پور از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان سال جاری جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورد. وی همچنین عضو هیئت مدیره انجمن نمایش مریوان؛ 1378 – 1377 رئیس انجمن نمایش مریوان؛ 1378 – 1377 بوده است .با حسن پور در باره اجرایش نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

درنمایش «آیینه زندگی» چقدر به ویژگی های بومی توجه داشته اید؟

نمایش "آیینه زندگی"به  برخی از نمادهای سنتی و بومی محلی همچون رقص‌های کردی که برای نشان دادن اتحاد مردم اجرا می‌شود،می پردازد و بیانگر این است که در هر زمانی «حفظ وحدت و یکپارچگی» می‌تواند دشمنان را شکست دهد و نمایش «آیینه زندگی» رویکردی دقیق به رقص محلی و یا به نوعی همان فرم فیزیکال امروزی متداول است هه‌لپه‌رکی  دارد ودر کنارش جزئیاتی بومی و رفتاری مردم نیز مورد دویکرد قرار می گیرد .درفرهنگ کردی رقص‌های  زیادی وجود دارد که کمتر نشانی از آنها در این روزگر دیده می شود و در اجرایم  از یک رقص کُردی موسوم به "قره پیرژن" که برای نشان دادن میزان تأثیر و توانایی اتحاد و همبستگی مردم در برابر دشمنان بوده، استفاده شده است.در بین مردم کُرد به ویژه مردمان شهرستان مریوان برای عروسی، حنابندان، شادی، شکست و گریه‌کردن رقص های محلی متعددی وجود دارد که آنها را جمع‌آوری و با هم آمیخته شدام و در این تئاتر آیینه زندگی به نمایش گذاشته می‌شود. هر حال در کردستان برای هر مراسمی رقص خاصی وجود دارد. در کلیت در نمایش 11 نوع رقص وجود دارد.

 

نمایش های خیابانی چه ویژگی هایی دارند؟

تئاتر خیابانی به واسطه قرابت و نزدیکی که با تماشاگر دارد . می تواند اثر گذاریش بیشتر باشد و تماشاگر درگیر فضای نمایش می شود و به نظرم مردمی تر است . شاید نمایش های صحنه ای تخصصی تر باشد. اما باندازه  تئاتر خیابانی  قدرت اثر گذاری بین مخاطب عام را ندارد .

 

چند بار تا به حال در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته اید؟

چند باری به عنوان بازیگری در فجر حضو داشته ام. اما نمایش آئینه زندگی اولین تجربه کارگردانیم بابت حضور در جشنواره تئاتر فجر است.

 

به نظر شما جشنواره تئاتر فجر با سایر جشنواره های تئاتری چه تفاوت هایی دارد؟

جشنواره تئاتر فجر نبض تئاتر ایران است و هر سال چکیده و عصاره تئاتر ایران در جشنواره در معرض دید قرار می گیرد .

 

گفتنی است نمایش آئینه زندگی 30 دی درمحوطه تئتر شهر اجرا می شود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران