در حال بارگذاری ...
یک بخش جذاب سی و ششمین دوره در آینه مطالب ایران تئاتر

همه آنچه باید درباره بخش مرور فجر بدانید

ایران تئاتر: دبیرخانه سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر از میان تولیدات تئاتری در فاصله زمانی آذرماه ۱۳۹۵ تا آبان‌ماه ۱۳۹۶ اسامی ۳۶ اثر را برای شرکت در بخش مرور اعلام کرده است که به منظور همکاری با شما مخاطب گرامی جهت انتخاب نمایش های مورد علاقه، به برخی از آنها به صورت مشروح اشاره می کنیم.

سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در بخش مرور در حالی با 36 اثر نمایشی رونمایی شد که از این تعداد 27 اثر سهم گروههای تهران، 3 اثر سهم گروههای مشهد، 2 اثر سهم گروههای رشت و یک اثر سهم گروههایی از گچساران، آمل، بندرعباس و دزفول بود.

نظر به اینکه آثار بخش مرور ماحصل اجراهای عمومی است، بسیاری از آنها تحت پوشش خبری سایت ایران تئاتر به عنوان اصلی ترین پایگاه خبری تئاتر کشور قرار داشته اند.

در این گزارش به منظور یادآوری این نمایش ها برای شما مخاطب گرامی، یکبار دیگر نقدها، یادداشت‌ها و گفت و گو هایی که در این خصوص منتشر شده است را مرور می کنیم تا با آمادگی بهتر و اطلاعات بیشتر این جشنواره را پیگیری نمایید.

ذکر این نکته ضروری است که از بین 36 نمایش بخش مرور، در یکسال گذشته 23 مورد به صورت ویژه –به جز اطلاع رسانی- تحت پوشش ایران تئاتر قرار گرفته اند و 62 عنوان مطلب (شامل 17 گفت و گوی با کارگردان، 17 یادداشت، 13 نقد، 10 مصاحبه با گفت و گو با بازیگر، یک گفت و گو با نویسنده و یک گفت و گو با تهیه کننده) تهیه شده است، که به صورت مشروح به آنها اشاره می شود:

 

آنا کارنینا

نمایش «آنا کارنینا» به نویسندگی و کارگردانی آرش عباسی از تهران، خردادماه سال 96 در تماشاخانه ایرانشهر برای عموم اجرا شد. این نمایش با بازی معصومه رحمانی و بهنام شرقی، نمایش آدم‌های شکست خورده‌ای است که تظاهر به برنده شدن می‌کنند، اما حقیقت چیز دیگری است.

شما مخاطب گرامی برای آشنایی با این نمایش که روز جمعه 6 بهمن به روی صحنه می رود، می توانید علاوه بر مطالعه مصاحبه با کارگردان نمایش با عنوان «وظیفه هنرمند اشنایی به روز رسانی آثار مناسب با حال دوران است» و مصاحبه با معصومه رحمانی بازیگر نمایش با عنوان «دوست ندارم به هر قیمتی بازیگر شوم»،  یادداشت جابر قاسمعلی  «کارگردانی هوشمندانه؛ میزانسنی ساده و آرام با تمپویی پیچیده و پرشتاب» را مطالعه کنید.

لازم به توضیح است در طول نمایش آناکارینا نشست نقد کانون منتقدان بر نمایش نیز در دانشکده خبر برگزار شد که پیشنهاد می کنیم پیش از نمایش مشروح آن را نیز مطالعه کنید.

 

ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی

نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» به نویسندگی و کارگردانی جلال تجنگی، از تهران آبان‌ماه سال 95 در تماشاخانه سنگلج برای عموم اجرا شده است. «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» درباره زندگی یک زوج مسلمان ایرانی ساکن تهران است که مردِ داستان اهل سنت و زن شیعه است. شخصیت‌های این نمایش زوجی تحصیلکرده هستند و با تدریس خصوصی امور زندگی خود را می‌گذرانند و با تمام مسائل و مشکلاتی که پیرامونشان وجود دارد مسیر زندگی خود را با قدرت ادامه می‌دهند. این نمایش یک اثر رئالیستی است و روندی قصه محور را دنبال می‌کند و به همین خاطر می‌تواند با طیف متنوعی از تماشاگران ارتباط برقرار کند. این نمایش یک درام اجتماعی با پس زمینه مذهب، سیاست و تفاوت‌های مذهبی است.

مهران نائل، وحید آقاپور، سرور عرب‌پور، امین میری و اتابک نادری بازیگران نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» هستند.

این نمایش که قرار است جمعه 6 بهمن ماه در سالن سنگلج به روی صحنه رود، در طول اجرا بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفت و منتقدان زیادی از منظر متفاوت آن را ارزیابی نمودند. در ایران تئاتر نیز 4 نقد و یادداشت از این اثر صورت گرفت که مخاطبان گرامی می توانند برای آمادگی بهتر در تماشای اثر مروری بر آنها داشته باشند:

حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند عضو شورای مرکزی ارزشیابی و نظارت  طی یادداشتی با عنوان «جلال، عشق و سیاست» به ویژگی‌های نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» به کارگردانی جلال تجنگی اشاره کرد.

بیژن عبدالکریمی از اساتید فلسفه نیز پس از تماشای این نمایش، دست به قلم شد و در یادداشتی با عنوان «پرداختی نو به موضوعی که زیر خاکستر است» عنوان کرد: در کشور ما این مسئله شیعه و اهل سنت یک جور آتش زیر خاکستر است و می تواند به لحاظ ژئوپلتیک و به لحاظ امنیت کشور بسیار خطرناک باشد، اما تا به حال با شیوه نمایش ابوبکر محمدی ، فاطمه محمدی به این موضوع مهم پرداخته نشده است.

احمد رضا حجارزاده منتقد تئاتر در نقدی بر این اثر با عنوان «فاطمه فاطمه است»، نمایش یکی از آثار موفق جلا تجنگی عنوان کرد.

ارمغان بهادروند نیز در یادداشت دیگری با عنوان «از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست» در خصوص این نمایش نوشت: جلال تجنگی خردمندانه، در گرد و غبار قرائت های نامعتبر از دین، تئاتر را به معرکه ی تعارض عقاید و مواجهه ی باورها تبدیل می کند و با گردگیری از ستیز پنهانی که بی هیچ نمود آشکاری در ادبیات رسمی جامعه، در ذهنیت طبقات اجتماعی شعله ور است، ما را متوجه ی خودمان می کند. اخطار جلال تجنگی اخطار به نظام رفتاری رواج یافته ای است که هدفمند و بی هدف، به دنبال تولید سوءتفاهماتی است که همزیستی مردم را خدشه دار می کند.

در کنار این یادداشت ها و نقدها ایران تئاتر مصاحبه ای نیز با کارگردان این نمایش انجام داد و وی در آن تاکید کرد: «نمایش ما نوعی هشدار است». که پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر از نمایش، مروری نیز بر آن داشته باشید.

 

اگه بمیری

نمایش «اگه بمیری» نوشته فلوریان زلر با ترجمه سانازفلاح فرد و کارگردانی سمانه زندی‌نژاد از تهران، مرداد و شهریورماه سال 96 در تماشاخانه ایرانشهر برای عموم اجرا شده است. داستان «اگه بمیری» درباره زنی است که شوهرش را در یک تصادف از دست داده است. این زن بعد از مرگ همسرش شروع می‌کند به کنکاش در زندگی گذشته و رابطه‌ با شوهرش می کند.

در این نمایش که روز جمعه 29 دی ماه ساعت 17 در سالن ناظر زاده به روی صحنه می رود، رضا بهبودی، ستاره پسیانی ، کاظم سیاحی و الهام کردا ایفای نقش می‌کنند.

ایران تئاتر در طول اجرای این نمایش، مصاحبه ای با سمانه زندی نژاد با عنوان «اگه بمیری داستان فقدان هاست»  انجام داد. او در خصوص نمایش گفت: فقدان حضور آدم ها در زندگی را از دلایل مهمی برای ساخت نمایش «اگه بمیری» برشمرد.

 

برای کلاه آهنی‌ها

نمایش «برای کلاه آهنی‌ها» به نویسندگی و کارگردانی پژمان عبدی از تهران بعنوان نمایشی که یک بار در اردیبهشت‌ماه سال 93 در تماشاخانه مشایخی و یک بار نیز در بهمن‌ماه سال 95 در سالن تئاتر باران برای عموم اجرا شده، از دیگر آثاری است که در بخش مرور جشنواره سی‌وششم اجرا خواهد شد.

در این نمایش که در هشتمین دوره‌ جشنواره سراسری تئاتر ماه موفق به دریافت پنج جایزه برتر (نمایشنامه، کارگردانی، طراحی صحنه، بازیگری زن و بازیگری مرد شده، بازیگرانی همچون؛ سیه ضیایی، محمد‌علی حسینعلی‌پور، میثاق زارع و پژمان عبدی ایفای نقش می‌کنند.

برای شناخت بهتر از این نمایش می توانید یادداشتی را که کاظم هژیرآزاد با عنوان «به شوخی مسموم می کنند» در زمان اجرای نمایش برای ایران تئاتر نوشته است، مطالعه نمایید.

 

پایان بازی

نمایش «پایان بازی» بر اساس نمایشنامه «رومولوس کبیر» نوشته فردریش دورنمات با ترجمه سیدمحمد سعیدی و طراحی و کارگردانی و دراماتورژی افشین زمانی، شهریورماه سال 96 در تماشاخانه سنگلج برای عموم اجرا شده است

در این نمایشی آخرین روز حکومت پادشاهی را می‌بینید که مشتاقانه در انتظار  سقوط کشورش است...

در «پایان بازی» علی قربانخانی، مهیار قزل سوفلو، سیدمحمد سعیدی، محمد شهباز طهرانی، فرزاد آیتی، مونا کرمی، فرانک جلیلی، بیاینا محمودی، میر نادر مظلومی، نریمان عابدی، آرین فرزانه، سهیل محزون، وحید کلیایی، سیدعلی موسوی، شیرین‌ صفایی، افشین زمانی و محمدرضا خادمی ایفای نقش می‌کنند.

برای آشنایی با این نمایش که در روز دوشنبه 2 بهمن ماه ساعت 16 و 19 در سنگلج برگزار می شود می توانید مصاحبه با میرنادر مظلومی بازیگر این نمایش را با عنوان «بازیگری شناکردن در حوضچه اکنون است» و نقد علی رحیمی با عنوان «راز سر به مهر پادشاهی با آرمانهای وارونه» را مطالعه کنید.

 

خانه‌ای در انتهای خیابان بهار

نمایش «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار» به نویسندگی محمد چرم شیر و کارگردانی ندا هنگامی از تهران، اسفندماه سال 95 در تماشاخانه ایرانشهر برای عموم اجرا شده است.

در این اثر نمایشی که لیندا کیانی، نازنین بیاتی، مهسا ایرج پور، شیرین اسماعیلی و معصومه رحمانی در کسوت بازیگر حضور دارند، ما با خانه‌ای طرف هستیم که یک جمله تکان‌دهنده در آن گفته می‌شود: «مامان مدت‌هاست مرده، چرا از این خونه نمی‌زنید بیرون؟ قفل این خونه از داخله» و نمایش از جایی شروع می‌شود که پدر و مادر زنده نیستند و به‌گونه‌ای پیش می‌رود که در خانه‌ای در انتهای خیابان بهار قفل است، چون ذهن آدم‌های آن خانه قفل شده است.

پیش از حضور در سالن اجرای این نمایش در روز دوشنبه 2 بهمن ماه ساعت 18 و 21، پیشنهاد می کنیم مصاحبه با ندا هنگامی با عنوان «مادر با رفتنش یک جور کار انتحاری انجام می دهد» و مهسا ایرج پور بازیگر نمایش با عنوان «تلاش بیهوده ناهید برای متفاوت بودن» را مطالعه نمایید.

 

چند درجه سوتفاهم در مقیاس اتللو

نمایش «چند درجه سوتفاهم در مقیاس» نوشته محسن رهنما با کارگردانی حبیب اله دانش و نقش‌آفرینی محمدرضا ترابی از تهران، شهریورماه سال 96 در سالن مکتب تهران برای عموم اجرا شده است. «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» داستان بازیگر نقش اتللوست که خودش را در صحنه کشته، فرصتی یافته تا علت مرگ خود را که به موازات داستان اتللوی شکسپیر است، برای مخاطبین بیان ‌کند.

مونودرام «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» در اقع روایت امروزی اتللوی شکسپیر است. بازیگر اتللو به رابطه نامزدش، بازیگر دزدمونا و بازیگر نقش کاسیو ظنین است، در حالیکه بازیگر یاگو در این ماجرا نقشی ندارد، اما عشق امیلی بازیگر نقش همسر یاگو، به بازیگر اتللو سوی دیگر پیچیده شدن این روابط چند وجهی است.

برای آشنایی با این نمایش پیشنهاد می کنیم ضمن مطالعه مصاحبه حبیب الله دانش با عنوان «این اثر تجربه‌ای متفاوت از اتتلو کلاسیک است»، یادداشت های رفیق نصرتی با نام «اتللو و همراه همیشگی‌اش مردن و زنده شدن» ، رضا رضوی با نام «خنیاگری در مقیاس روزگار نو»  و جمشید خانیان با عنوان «نیاز ما و نیاز تئاتر  امروز ماچنین نمایشی است» را مرورکنید.

 

دشمن خدا

نمایش «دشمن خدا» به نویسندگی و کارگردانی عمادالدین رجبلو از تهران در مردادماه سال 96 در پلاتو اجرا تئاترشهر برای عموم اجرا شده و بعنوان یکی از آثار بخش مرور جشنواره روز دو شنبه 2 بهمن ماه ساعت 15 و 17:30 در  پلاتوی اجرای تئاتر شهر  اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش که از نمایش‌های منتخب بیست‌وپنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره است آمده: فرقی نمیکنه چند سالته. مهم اینه که دروغ بگی دشمن خدایی. در واقع این اثر دو اپیزود اجتماعی و‌ اخلاقی است. اپیزود اول فضای آموزشی مدرسه و دوم پادگان نظامی است. در اپیزود اول دو دختربچه سر یک برگه انشاء دعوایشان می‌شود قضاوت درباره کدام برگه برای چه کسی است بر عهده تماشاگران گذاشته‌شده است. اپیزود دوم درباره دو سرباز است که باهم درگیر شده و یکی از آن‌ها زخمی شده است یکی از سربازان شهادت داده که این‌ها باهم درگیر شده‌اند داستان به‌گونه‌ای جلو می‌روند که دروغ و واقعیت خلط شده و درواقع خود سربازان در تردید دروغ و راست‌گویی قرار می‌گیرند.

رضا وحیدی‌فر، پورنیک کاوش، محمد حسین صفایی، امیر محمد درویش، محدثه شیر علی، ملیکا البرزی و مارال سینه سپهر بازیگران نمایش «دشمن خدا» هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با این نمایش پیشنهاد می کنیم یادداشت هوشنگ گلمکانی با عنوان «بند باریک و سیب های گناه نخست» را مطالعه نمایید.

 

سر بسته از تهران

نمایش «سر بسته از تهران» نوشته و کار مجتبی کریمی با بازی فرزانه میدانی و پژمان یاوری از تهران به بخش مرور جشنواره فجر راه یافته است. این نمایش که برنده تندیس بهترین بازیگر زن، بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران را از آن خود کرده، آبان ماه سال 95 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر برای عموم اجرا شده است.

سربسته از تهران قرار است روز پنج شنبه 5 بهمن ماه در دو سانس 16:30 و 19 در تالار قشقایی تئاتر شهر به روی صحنه رود.

پیشنهاد ایران تئاتر این است که پیش از اجرای نمایش مصاحبه با مجتبی کریمی نویسنده و کارگردان نمایش را با عنوان «به چالش کشدین یک موقعیت از خلال عبور از دل تئاتر» و فرزانه میدانی بازیگر نمایش «برای ایفای نقشم گذشته ای در اختیار نداشتم» مرور کنید و یادداشت بهنام حبیبی با عنوان «حرکت از ابهام تا خاموشی» را از نظر بگذرانید.

 

شب دشنه‌هاى بلند

نمایش «شب دشنه‌هاى بلند» به نویسندگی، طراح و کارگردانی على شمس از تهران در  شهریور ماه سال 96 در سالن تئاتر مستقل تهران برای عموم اجرا شد.  این نمایش نمایشنامه‌نویسی ایران را در فاصله بین سال‌های ۴۹ تا ۹۵ در برمی‌گیرد و به گفته کارگردان این نمایش در واقع ادای دینی به نمایشنامه‌نویسان ایرانی است.

مرضیه وفامهر، سام کبودوند، فرزین محدث، رامین سیاردشتی، خاطره حاتمی و سجاد تابش بازیگران این اثر نمایشی هستند.

برای پیش آگاهی از این اثر که شنبه 7 بهمن ماه در ساعت 18 و 21 در تئاتر مستقل ایران به روی صحنه می رود، می توانید علاوه بر مطالعه مصاحبه با علی شمس کارگردان نمایش با عنوان «ننگ بر کارگردانی که برای نمایش التماس بازیگر را بکند» و مرضیه وفامهر بازیگر نمایش با عنوان «خیلی ها به جای صرف انرژیشان در کار خلاقانه، آن را صرف تخریب دیگران می کنند»، مروری نیز بر نقدها و یادداشت های این نمایش داشته باشید.

گروه نمایش در زمان اجرا در یادداشتی عنوان کرد: «شب دشنه های بلند در حمایت از قربانیان اسیدپاشی به روی صحنه رفت».

ابراهیم پشت کوهی در یادداشت دیگری در خصوص نمایش نوشت: «شبی که روشن است » و سیدعلی صالحی در یادداشت خود برای این نمایش بر «برهوت» تاکید دارد.

سیدعلی تدین صدوقی نیز در نقد خود بر این نمایش قابل تامل آنرا «پست مدرنی جادویی بر حال ما جن زدگان» معرفی می کند.

 

شلتر

نمایش «شلتر» نوشته ساناز بیان با کارگردانی امین میری و نقش‌آفرینی الناز اسمعیل‌زادگان، بهار اعتماد، سمیرا اکبری، سارا بانکی، بهنوش پات، ساناز پوردشتی، ستاره جباری، خدیجه حسانی، ساجده حمیدی، سرور خسروانی، نیلوفر دربندی، مرضیه زهری، امید سلیمی، آنالی شکوری، پریا قانع و مهدیه کوهستانی، کاری از گروه تئاتر «احساس آبی»،  بهمن‌ماه سال 95 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برای عموم اجرا شده است.

این نمایش بر اساس تحقیقات فراوانی که از فروردین ماه سال 94 آغاز شده، روی صحنه شکل اجرایی گرفته و حاصل مصاحبه با ۴۹ کاراکتری است که روزگاری در بدترین شرایط و در مناطقی چون دروازه غار تهران کارتن خواب بودند، برای زنان باردار و افرادی که ناراحتی قلبی دارند توصیه نمی‌شود.

برای آشنایی با شلتر که چهارشنبه 4 بهمن ماه در تالار قشقایی تئاتر شهر صحنه را در می نوردد می توانید ضمن مطالعه گفت و گوی ایران تئاتر با کارگردان نمایش با عنوان «ترکیب بازیگران را طوری چیدم که بازیگر حرفه ای وکارتن خواب واقعی قابل تشخیص نباشد»، نقد سیدعلی تدین صدوقی را با عنوان «مسئولین باید به تماشای این نمایش بنشینند» بخوانید.

 

فروغ سارا‌پینا

نمایش «فروغ سارا‌پینا» به نویسندگی و کارگردانی محسن حسینی از تهران، یک تئاتر پرفورمنس است که شهریورماه سال 96 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برای عموم روی صحنه رفته است.

داستان در ستایش عشق و هنر و برگرفته از آثار فروغ فرخزاد، سارا کین و پینا باوش است؛ اما بیوگرافی هنرمندان مدنظر نیست و به دلیل اشتراک این سه بانوی هنرمند که در زمان خود اسطوره بودند و آثارشان شاعرانه و زنانه است؛ انتخاب شده‌اند. در این نمایش روجا جعفریان، سپیده صیفوری، روزبه مهر،‌ الهه مونسی، آزاده به منش و محسن حسینی ایفای نقش می‌کنند.

برای آشنایی با «فروغ ساراپینا» پیشنهاد می کنیم مصاحبه ایران تئاتر با محسن حسینی با عنوان «شاید قید اجرا را بزنم» و یادداشت نرگس آبیار با عنوان «تلاش جنون آمیز برای بیان خویشتن» را مطالعه کنید.

 

قند خون

نمایش «قند خون» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج که در شهریورماه سال 96 در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر اجرا شده، در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر اجرا شده است. داستان آن به روایت مشکلات اجتماعی مردم حاشیه‌نشین و کارگران یک کارخانه تعطیل‌شده در ورامین می‌پردازد.

در این اثر نمایشی الهام شعبانی، ارسطو خوش رزم و پریا وزیری ایفای نقش می‌کنند.

برای آشنایی با این نمایش که روز سه شنبه 3 بهمن ماه ساعت 16 و 18:30 در تالار سایه به روی صحنه می رود و یک معضل اجتماعی را به تصویر می کشد می توانید گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش عنوان «با افتخار می گویم که یک کارگرزاده ام»، گفت و گو با الهام شعبانی بازیگر و طراح لباس نمایش با عنوان «همیشه در بازیگری خودم را به جای شخصیت واقعی قرار می دهم»، و یادداشت لیلی عاج «حرف دل همه کارگران» را مطالعه کنید.

همچنین کیوان اسماعیلی یادداشتی با عنوان «روبرویی با تکه ای از واقعیت»،  تواج دانش بهزادی یادداشتی با عنوان «معلق بین ذات شیرین و تلخی جامعه» و اردشیر شیرخدایی یادداشتی با عنوان «آینده قابل واگذاری نیست» دارد، که برای شناخت بیشتر از نمایش پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

 

مانوس

نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده از تهران بهمن ماه سال 96 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برای عموم اجرا شده و امسال در بخش مرور جشنواره سی‌وششم فجر در روز شنبه 30 دی ماه در تالار قشقایی روی صحنه می‌رود.

در نمایش مستند «مانوس» حسان بیات فر، ابراهیم عزیزی، السا فیروزآذر، احسان کرمی، صبا گرگین پور، حمیدرضا محمدی، نسرین نکیسا و نرگس نیک سیرت، ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش که تماشای آن برای افراد زیر ۱۴سال، زنان باردار و بیماران قلبی توصیه نمی‌شود، سرگذشت پناهجویانی است که به کشور استرالیا مهاجرت کردند و در جزیره مانوس گرفتار شدند.

برای شناخت بهتر از نمایش پیشنهاد می کنیم گفتگوی ایران تاتر با کارگردان نمایش را با عنوان «مهاجرت همیشه برای من دغدغه مهم بوده است»، گفتگوی با احسان کرمی بازیگر نمایش را با عنوان «بازی در نمایش مستند ظرادف خاص خودش را دارد» و نقد صمد چینی فروشان با عنوان «اولین گزارش شبه مستند از تراژدی پناه جویی در قرن بیست و یکم» را مرور کنید.

 

سرآشپز پیشنهاد می کند

نمایش کمدی موزیکال «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» نوشته رضا شفیعیان است که توسط محمد امیر یاراحمدی بازنویسی شده و شهاب‌الدین حسین‌پور آن را کارگردانی کرده است. این نمایش که خردادماه سال 96 در تماشاخانه سنگلج برای عموم اجرا شده، داستان ضحاک پادشاه ظالم ایرانی است که از چاقی رنج می‌برد و تصمیم می‌گیرد برای تغییر رویه غذایش کنکور آشپزی برگزار کند.

این نمایش روز شنبه 7 بهمن ماه در سالن سنگلج به روی صحنه می رود و برای آشنایی با آن می توانید نقد رضا آشفته بر نمایش را با عنوان «سرآشپز پیشنهاد می کند»، یادداشت عرفان ناظر با عنوان «سرآشپز پیشنهاد می کند» و نقد سید علی تدین صدوقی بر این اثر را با عنوان «کمدی تراژی حماسی» مرور کنید.

 

مفیستو

نمایش «مفیستو» نوشته آرین منوشکین (بر اساس رمان کلائوس مان) با ترجمه ناصر حسینی‌مهر و کارگردانی مسعود دلخواه، تیرماه سال 96 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفته است. این نمایش یک اقتباس تئاتری از یکی از مهم‌ترین رمان‌های قرن بیستم با همین عنوان است و با الهام از داستان دکتر فاستوس و مفیستوفلس (شیطان در افسانه‌های آلمانی) و در اعتراض به سیاست‌های فرهنگی حزب نازی در آلمان نوشته شده است.

مرتضی اسماعیل‌کاشی، محمدرضا علی‌اکبری، پریسا رضایی، ژیلا آل‌رشاد، امیرحسین سرداریان، هادی آقابزرگی، پوریا سلطان‌زاده، اشکان هورسان، عبدالرضا نصاری، راحیل روحانی‌زاده، افسون دلخواه، فرزانه زینتی، محمدمهدی شاهی، فطیما یثربی، معصومه بیگی، محبوبه تفضلی، محمد صادقی، مصطفی مقیمی، ایران مسعودی، رضا موسوی، مرتضی کوهی، سمانه آقازمانی، فرزین حاجیلو، محمدعلی شهیدی، منا رستگار، امیرحسین قنبری، مهرنوش حاجی‌خانی، احسان کاکاوند، فرهاد حاجیلو، حسین یوسفی و میلاد افواج، بازیگران این نمایش هستند.

برای آشنایی بیشتر با نمایش مفیستو می توانید علاوه بر مطالعه گفتگوی ایران تئاتر با مسعود دلخواه با عنوان «ضعف هایی در نمایش نامه نویسی ایران است که در رشته های دیگر نیست»، نقد عطاالله کوپال با عنوان «متاتئاتر به نام مفیستو» و نقد رضا اشفته با عنوان «پست شدن ژن برتر» را مرور کنید.

 

و چند داستان دیگر

نمایش «و چند داستان دیگر» به نویسندگی و کارگردانی پیام لاریان فروردین ماه سال 96 در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شده است. نمایش که مهدی حسینی‌نیا، حمید رحیمی، معصومه کریمی، مجتبی فلاحی، سینا کرمی، الهه شه‌پرست، سجاد تابش، کیوان ساکت اف، ملودی آرام نیا و مریم نقیبی ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش که شنبه اول بهمن ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود،  آمده: خشونت، تنها چیزیست که همواره با آدمی در حرکت است. آدم به خواب و خوراک شاید احتیاج پیدا نکند، اما به خشونت چرا...

خوانندگان گرامی برای پیش آگاهی از این نمایش می توانند نقد مسعود موسوی با عنوان «پیام دراماتیک، پیام تئوریک» را مطالعه نمایند.

 

خسیس

نمایش موزیکال «خسیس» نوشته ژان بابتیست مولیر با ترجمه و کارگردانی مریم کاظمی تابستان سال 96 در پردیس تئاتر تهران (خاوران) سالن علی نصیریان برای عموم اجرا شد. در این نمایش حسین محب اهری، جمشید جهان زاده، ساقی زینتی، افشین زارعی، همون رهنمون، میلاد رمضانی(ورجاوند)، عرفان میدانلو، حسام کلانتری، نازنین صفا، مهراد زمانی، فاطمه خدابنده لو، سعید قره داغلی، حسن همتی، مهدی رمضانی، شادی کارآیین، نرگس صفامنش، سمیه بیگی، سعید طاهری، مجید مظفری، تانیا زارع، امیر فلاحی راد، ایمان مسعود، پارسا سوهانی، شقایق اصلانی، پدر ام قره خانی، بیتا اتفاق، سما احمدی و سبا کریمیان، امیرعلی بنی هاشم، باران خسرو نژاد، مانی مصحفی، فریماه کیهانی و افرا فردافشار ایفای نقش می‌کنند.

«خسیس» داستان هارپاگون پیرمرد خسیسی است که خانواده و دوستان و کارکنانش از خست بی‌اندازه او در رنج و عذاب هستند. او می‌خواهد با دختر جوانی که معشوقه پسرش است ازدواج کند. برای پسر خودش یک بیوه زن پولدار و برای دخترش هم یک پیرمرد مایه دار انتخاب کرده است... اینها با عث اختلافات بین پدر و فرزندان می‌شود.

برای شناخت بهتر از این نمایش می توانید گفتگوی ایران تئاتر با مریم کاظمی تحت عنوان «تا کی باید دنبال عوض کردن ظاهر باشیم» و نقد سید علی تدین صدوقی با عنوان «کمدی کلاسیم دراماتیک و برابر با اصل» که در زمان اجرای نمایش برای ایران تئاتر نوشته است را مطالعه نمایید.

 




نظرات کاربران