در حال بارگذاری ...
گفت وگو با آندیا نوشاد نویسنده و کارگردان نمایش کِتو

روایت خلاء وجودی آدمها در کتو

آندریا نوشاد دانش آموخته تئاتراز دانشگاه هنر و تربیت مدرس است و از سال ۱۳۸۴ فعالیت های حرفه ای تئاتر را آغاز کرده است .و سابقه بازیگری و کارگردانی در تئاتر را دارد و با استاتیدی نظیر حسین فرخی و آتیلا پسیانی همکاری داشته است و سالها در حوزه تئاتر دانشگاهی، تئاتر پرفورمنس و تئاتر عروسکی نیز حضور موثری داشته است.

کارگردانی نمایش تخیل خالی خیال ، کارگردنی نمایش زمان به عقب برنگشته ، کارگردانی نمایش خیالم کن تا خیالت شوم ،دستیار کارگردان در نمایش"ناتان و تبیلت" به کارگردانی"حمید دهقانی"؛ تهران، پلاتوی مرکزی دانشکده سینما ـ تئاتر؛ 1385، منشی صحنه در نمایش"بازی ناتمام" به کارگردانی"حمید هاشمی‌پور"؛ تهران، نهمین جشنواره دانشجویی؛ 1385،منشی صحنه و مدیر صحنه در نمایش"شب نشینی با شکوه آقاجون" به کارگردانی"حسین فرخی"؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ 1385منشی صحنه در نمایش"ماجرای ناموس پرستان" به کارگردانی"سیمین غلامی"؛ تهران، نهمین جشنواره دانشجویی؛ 1385، بازی در نمایش"باد شیشه‌ را می‌لرزاند" به کارگردانی"مهدی کوشکی"؛ تهران، تالار کوچک مولوی؛  از جمله کارهای کارنامه کاری نوشاد هستند. نمایش کتو در گروه تئاترهای پرفورمنس آرت قابل ارزیابی است که با توجه به شکل متفاوت زبانی و چیدمان متمایز فرمی می تواند همراه با نقاط قابل تامل جذاب و جلب توجه کننده برای مخاطب باشد.در خلاصه داستان این نمایش آمده : زیست‌های ناکامل، تلاش‌های بی‌ثمر، اولویت دادن به کارهای بیهوده بجای دنبال کردن هدفی معین، حس دورافتادگی از نزدیکان، کمبود اعتماد بنفس، نیاز مداوم به رفتن و کندن، نارضایتی ایکه بنظر هیچوقت برطرف نمیشود، خلاءیی در درون که از دنیای مادی دورمان می‌کند و به شعر و هنر و معنویات پیوندمان می‌زند؛ همه این خصلت‌ها طبق علوم باستانی ستاره‌شناسی هندی، ناشی از قرارگیری کتو در مکان خاصی حین تولد فرد است.با  نوشاد در باره اجرای نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

اسم نمایش برگرفته از ریشه های فرهنگ هندی است؟

بله ، «کِتو» از افسانه ای قدبمی مردمان هند است . زمانی که آب حیات میان خدایان تقسیم می شد و دیوی با خوردن جرعه ای از آب حیات با کلک می خواهد جاودان بشود. خدایان متوجه کرده اش می شوند وسرش را از تن جدا می کنند تا هر یک به راهی مجزا کشیده شوند. تن بدون سر همان کتو است و سر بدون تن، راهو می باشد ومی شوند 2 گره قمری که از دو سمت مخالف هم هستند و زمانی که هرکسی به دنیا بیاید و تحت تاثیر اینها باشد . در شخصیتش یک سری خصوصیات نهادینه می شود و وجود این خصلتها اجتناب ناپذیر هم هست . خصوصیاتی مثل اینکه همیشه در درون خودش خلایی دارد و همیشه تلاش می کند، اما نمی رسد . بنابراین یک آدم شهودی است و از خودش فرار می کند و برخوردار از محافظت والدین است و نمی تواند ارتباط عاطفی درستی برقرار کند.

 

این نمایش نامه را چند ماه قبل در تماشاخانه دا اجرای صحنه ای کردید؟

بله، نمایش یک پرفورمنس آرت محسوب می شود و در آن اجرا تمام تمرکزمان بر نشان دادن خلا وجودی آدم ها بود و اینکه تلاش می کنند و این تلاش به جایی نمی رسد. در اجرای آماده شده خیابانی برای جشنواره تئاتر فجر در مورد آدم هایی است که از خودشان فرار می کنند و دنبال هویت هستند و معتقدم مفاهیم از طریق زبان بدن خیلی بهتر از کلام می تواند به مخاطب منتقل شود و به نظرم پرفورمنس و پرفورمنس آرت خیلی بیشتر از تئاتر می تواند درمان کننده باشد. این نوع از اجرا به دلیل این که مبتنی بر زبان بدن می باشد، نیاز به فرصتی برای تفکر مخاطب دارد و بینندگان این اجرا سال ها با مفاهیم این نوع اجرا در ذهن خود درگیر می شوند و گاهی یادمان می رود که اولین ارتباط میان آدم ها از طریق بدن به جای زبان شکل گرفت و معتقدم پرفورمنس می تواند با افراد و سلایق مختلف ارتباط برقرار کند.

 

در چند دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور داشته اید؟

 این دومین حضورم در جشنواره تئاتر فجر محسوب می شود.

 

جشنواره تئاتر فجر چه ویژگی های متمایز کننده ای از سایر جشنواره ها دارد؟

مهم ترین ویژگی اش بین المللی بودن آن است . هنرمندان متعددی از شهرهای ایران در زمان برگزاری جشنواره دور هم جمع می شوند و تمرکزشان روی تئاتر است و با بهترین کارشان به فجر می آیند.

 

گفتنی است نمایش کتو یکشنبه ، سه شنبه و جمعه اول و سوم و ششم بهمن در محوطه تئاتر شهر اجرا می شود .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران