در حال بارگذاری ...
گفت و گو با علیرضا مهران کارگردان دور از دسترس اطفال نگه داری شود در فجر36:

در این نمایش، مفهوم مهم تر از تصویر است

«دور از دسترس اطفال نگه داری شود» به کارگردانی علیرضا مهران از ۲۸ تا ۳۰ دی ساعت ۲۰ در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش «به علاوه فجر» تماشاخانه شانو به صحنه می رود.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «دور از دسترس اطفال نگه داری شود» به کارگردانی علیرضا مهران از 28 تا 30 دی ساعت 20 در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش «به علاوه فجر» تماشاخانه شانو به صحنه می رود؛ به همین مناسبت گفت و گو با کارگردان نمایش را در ادامه می خوانید.

علیرضا مهران از هنرمندان پرکار و فعال تئاتر است که طی چند سال اخیر در عرصه تئاتر دینی فعالیت‌های چشم‌گیری داشته است، او در سال ۹۲ هم برای نمایش «غروب روزهای اول پاییز» در جشنواره تئاتر مقاومت و هم برای نمایش «سیاه غزال» در جشنواره تئاتر آیینی سنتی برگزیده شد. حضور فعال او در عرصه تئاتر دینی باعث شده که مهران جوایزی را نیز در جشنواره‌های سوره ماه حوزه هنری، جشنواره ملی مقاومت خرمشهر، جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی و… کسب کند. در کارنامه هنری او همکاری با کارگردانان تئاتر و سینما از جمله حمید سمندریان، سیروس مقدم، سامان سالور، محمود عزیزی، سیما تیرانداز، خیرالله تقیانی‌پور و… دیده می‌شود. علیرضا مهران در سال ۱۳۵۹ در تهران متولد شد. تحصیلات او در رشته ی نقشه‌کشی ساختمان است و در کلاس های کانون بازیگری استاد حمید سمندریان آموزش دیده است. آثار او تا کنون در جشنواره های تئاتر جوایز بسیار گرفته است. در کارنامه هنری او همکاری با کارگردانان تئاتر و سینما از جمله حمید سمندریان، سیروس مقدم، سامان سالور، محمود عزیزی، سیما تیرانداز، خیرالله تقیانی‌پور و… دیده می‌شود. هم چنین او در سریال های دیوار، مدینه، زیر هشت، روز سرنوشت، بچه های نسبتا بد و فیلم سینمایی آمین خواهیم گفت ایفای نقش کرده.
مهران درباره خط داستانی نمایش بیان کرد:این نمایش، داستان زندگی یک زن و شوهر که مواد مخدر(شیشه) مصرف می کنند و پسر 7 ساله خود را ساعت 6 صبح به قتل می رسانند و 6 بعدازظهر متوجه می شوند؛ در سه اپیزود نمایش را می بینیم؛ اپیزود اول از زاویه زن که معتقد است او این جنایت را انجام داده، اپیزود دوم از زاویه نگاه مرد که اعتقاد دارد خودش این جنایت را انجام داده و اپیزود سوم از زاویه دید افسر پلیس است که متوجه می شویم زن و مرد هر دو این جنایت را انجام داده اند.
او در ادامه عنوان کرد: نمایشنامه «دور از دسترس اطفال نگه داری شود» سال 91 در جشنواره فجر جز متن های برگزیده شد و سال 92 مهدی پاشایی آن را کارگردانی کرد و من هم جز بازیگران نمایش بودم و طراحی صحنه هم برعهده من بود و حالا با کارگردانی خودم30 شب در تماشاخانه شانو به صحنه رفت.

مهران درباره علت انتخاب این نمایشنامه عنوان کرد: مهم ترین ویژگی این متن این است که متاسفانه مواد صنعتی شیشه در حال حاضر گریبانگیر خیلی از افراد جامعه است و به زمان و مکان خاصی مرتبط نمی شود. و این متن را در هر زمان و مقطعی می شود به صحنه برد و دلیل من برای اجرای مجدد، وجود این معضل فراگیر است.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش این گونه توضیح داد: من در تجربه هایی که کارگردانی می کنم تلاشم بر مینی مال کار کردن است و این کار هم از دیگر تجربه هایم مستثنی نیست. قصه و روایت نمایش بسیار ساده است با میزانسن های مینی مال، و چون خودم طراح صحنه نمایش نیز هستم، سعی کردم کار سر راست باشد و زیاد درگیر تصویر نشدم؛ زیرا از نظر من مفهوم مهم تر از تصویر است و طراحی صحنه نه تخته سفید است که فضاسازی ها را انجام می دهد.

مهران که چهارمین حضور کارگردانی اش در فجر است؛ عوامل نمایش را معرفی کرد: نمایشنامه براساس طرحی از محمدرضا قلی پور و نوشته فرشته فرشاد است. در این نمایش حامد رحیمی نصر، پرستو علیزاده، منصور رحیمی و خودم ایفای نقش می کنیم و طراح گریم سارا بلبلی است.

 

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران