در حال بارگذاری ...
احمد دامود، هوشنگ آزادی‌ور و جمشید خانیان

بزرگداشت سه پیشکسوت عرصه تئاتر در جشنواره تئاتر فجر

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای احمد دامود، هوشنگ آزادی‌ور و جمشید خانیان بزرگداشت برگزار می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم بزرگداشت احمد دامود، هوشنگ آزادی‌ور و جمشید خانیان بعنوان سه هنرمند شناخته شده و پیشکسوت تئاتر به پاس سال‌ها فعالیت تئاتری در مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

احمد دامود کارگردان، بازیگر، پژوهشگر، مترجم و مدرس دانشگاه است. او دانش‌آموخته کارشناسی روانشناسی از دانشگاه تبریز، ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه کلمبیا آمریکا و کارشناسی ارشد آموزش تئاتر از دانشگاه لوبولا آمریکا است. او در سال 1983 به عضویت انجمن درام واشنگتن درآمد و در مؤسسه تئاتری آرنا استیج، مهمترین مؤسسه تئاتری شرق آمریکا بعد از برادوی فعالیت خود را آغاز کرد. دامود در سال 1383 از سوی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران بعنوان بهترین پژوهشگر و مؤلف برگزیده شد. او کتاب‌هایی همچون «بازیگری و پرفورمنس‌آرت»، «اصول کارگردانی تئاتر»، «بازیگری متد» و... را تألیف و کتاب‌هایی مانند «تکنیک بازیگری»، «بازیگر حرفه‌ای»، «کار عملی بازیگر» و... را ترجمه کرده است. این پیشکسوت نمایش‌های «در ساحل»، «چهارمی»، «کلاف سردرگم»، «باغ‌وحش شیشه‌ای» و... را در واشنگتن به صحنه برده و در نمایش‌های «هیاهوی بسیار برای هیچ»، «تراموایی به نام هوس»، «خانه عروسک» و... ایفای نقش کرده است.

هوشنگ آزادی‌ور پس از فعالیت در انتشارات فرانکلین و ساخت چند فیلم مستند به کارگاه نمایش رفت و بعنوان دستیار آربی آوانسیان به کار تئاتر مشغول شد و دو نمایش را کارگردانی کرد و در آن زمان جادو نمایشنامه را به صحنه برد. در سال 1354 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و از دانشگاه «بیل» مدرک کارشناسی ارشد در رشته تهیه و تولید فیلم دریافت کرد. از سال 1361 در جوار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و 10 جلد کتاب ترجمه و یک جلد کتاب درباره هنر سنتی ایران تألیف کرد. آزادی‌ور ترجمه کتاب سه‌جلدی «تاریخ تئاتر جهان» نوشته اسکار براکت و نمایشنامه‌های «شب افسون»، «شب جنایتکاران»، «رومئو و ژولیت» و... را در کارنامه خود دارد. او همواره در کنار ساختن فیلم و ترجمه کتب ، مقالاتی را در زمینه سینما و تئاتر در مجلات هنری منتشر کرده است. وی همچنین دستی در نگارش و شعر نویسی دارد.

جمشید خانیان داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر متولد آبادان است. او در کنار داستان‌نویسی به شکل جدی و مستمر نمایشنامه هم می‌نویسد؛ «یک نیمروز در اتاق بازجویی» و «پرگار» از جمله آثار اوست که بارها بر روی صحنه تئاتر رفته‌اند. برخی از آثار داستانی خانیان مانند «پس یوسف من کجاست؟» و «پول» به زبان‌های انگلیسی، لهستانی و روسی ترجمه و چاپ شده است و تعدادی نیز جزو منتخبان و برگزیده‌های بین‌المللی بوده‌اند.

گفتنی است، بزرگداشت این سه پیشکسوت شناخته شده تئاتر روز 9 بهمن‌ماه 96 در مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران