در حال بارگذاری ...
گفت وگو با سروش طاهری کارگردان نمایش بلا فیگورا در جشنواره تئاتر فجر سی و ششم:

پرکارییم در سال های اخیر به واسطه دغدغه های مالی است

ایران تئاتر:نمایش بلا فیگورا نمایشی امروزی و روایتگر آدم های همین روزگار با تمام چالش های پیرامونشان هستند. یاسمینا رضا هنرمند شناخته شده و محبوبی در ایران و دنیا است و بارها آثارش از قبیل مسافر اتفاقی ، هنر و خدای کشتار روی صحنه اجرا رفته است. نمایش نامه بلافیگورا آخرین نوشته یاسمینا رضا است.

نمایش بلافیگورا که در سومین روز جشنواره(30 بهمن) در تماشاخانه شانو ساعت 18 به روی صحنه میرود. به همین مناسبت گفت و گویی از او را برای مخاطبان ایران تئاتر بازنشر می کنیم.

سروش طاهری در سال های اخیر جزء پرکارها و موفق های تئاتر در عرصه بازیگری و کارگردانی بوده است و در نمایش های نظیر بینوایان ، مروارید، فیش آباد ، بلشویک ،خانه پاکیزه ،خون ماتیک ، پاریس آبی ، سفید ، قرمز ،نمایش آرتور آویی کارگردانی و یا بازی کرده است . وی کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر است ، عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خراسان/ بازبین جشنواره نمایشنامه خوانی خراسان (سه دوره)/ داور جشنواره تئاتر کوتاه دانشجویی بوده است . طاهری در 2 فیلم سینمایی و 10 فیلم تلویزیونی و 12 سریال و 50 تئاتربازی کرده است. طاهری در زمینه تالیف و نگارش کتاب های تخصصی هنری هم اثر گذارو موفق است و چند مقاله در خصوص فرهنگ و رسانه/ بازیگری جنگ/ نمایشنامه خوانی نوشته است. سروش طاهری رتبه اول بازیگری جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت/ رتبه اول بازیگری چهارمین و هشتمین دوره تئاتر ماه/ بهترین بازیگر تئاتر خراسان (سه دوره)/ رتبه اول بازیگری مرد ششمین تئاتر بانوان ایران/ کارگردان نمونه سال/ برگزیده بازیگری مرد در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر رابرای بازی در نمایش سنگ بست به دست آورده است و همچنین برای بازی در نمایش مدریک مورد تقدیر در بخش «تازه های تئاتر ایران» قرار گرفت. نمایش بلا فیگورا دیماه در تماشاخانه شاهو روی صحنه رفته است . در این نمایش سوسن مقصودلو ، مانلی حسین پور، بهروز سروعلی شاهی ،شهره رعتی و میثم راز فر بازی دارند. منوچهر شجاع طراح صحنه ، علی گودینی به عنوان طراح چهره پردازی همکاری دارند.

 

نمایش بلا فیگورا را در تماشاخانه تازه تاسیس شاهو روی صحنه آورده اید. این مسئله چقدر در ایجاد ارتباط با مخاطب نقش داشت؟

 بلا فیگورای یاسمینا رضا اولین بار در ایران توسط بهروز سرورعلی شاهی ترجمه شده و روی صحنه می رود و همزمان با اجرای نمایش؛نمایش نامه توسط انتشارات افراز به بازار نشر آمده است. تماشاخانه شانو به واسطه مدیریتی که دارد می تواند یک سالن ویژه برای اجرای نمایش های با رویکرد نو و روشنفکرانه باشد. بلا فیگوراهم از این قاعده دور نیست و نمایش نو و متفاوتی است . زیرا همزمان خود یاسمینا رضا این نمایش نامه را در شهر پاریس روی صحنه برده است . رضا نمایش نامه را در سال 2015 نوشته است و در سال 2016 توسط استور مایر کارگردان سرشناس آلمانی هم در آلمان روی صحنه رفته است . بنابراین با یک فرصت بسیار جذاب و مهم مواجه بودیم . اما چون تماشاخانه شاهو تماشاخانه تازه تاسیسی است . هنوز آن تعداد مخاطبی که مورد نظرمان بود به دیدن نمایش نیامده اند . به همه دوستداران و علاقمندان تئاتر پیشنهاد می کنم که به دیدن این نمایش بیایند و حرف هایی دارد که می تواند برای هر مخاطبی جذابیت داشته باشد .در این نمایش فضای شیرین و کمدی هم وجود دارد.

به نظر می رسد در بلافیگورا تم جذاب رضا درباره تنش در روابط بین آدم ها دوباره دیده می شود؟ داستان این اثر در باره از هم گسیختگی زندگی غربی مشخصاً از نوع فرانسویش است. در تمام آثار رضا چنین تمی که اشاره کردید وجود دارد . تراژدی عدم ارتباط مدرنی که در بین انسان ها دیده می شود . بلافیگورا یک کلمه ایتالیایی است و معنیش صورت زیبا است . همه حرف این اثر این است که ماها در ظاهر چهره زیبا و معقولی داریم. اما در باطن پر از ناهنجاری و چالش هستیم و یاسمینا رضا خیلی ظریف و هنرمندانه به نقد این پدیده می پردازد . البته بلافیگورا با خدای کشتار خیلی متفاوت است. زیرا خدای کشتار یک تقابل را بررسی می کرد. اما در اینجا الزاماً یک تقابل مورد بررسی قرار نمی گیرد . در بلا فیگورا می بینید برخی از انسان ها در برخی از خصلتها شبیه هم هستند و ظاهر زیبایشان سایه انداخته بر اینکه کاستی هایشان دیده شود . به نظرم بلافیگورا حتی از نمایش نامه خدای کشتار رضا در برخی ازجهات نمایش نامه بهتری است .

 

آدم های نمایش بلا فیگورا با زدن صورتک تلاش می کنند خود واقعیشان را پنهان کنند؟

همینگونه است و مدام در تلاش هستند در شرایط مختلف ظاهرشان را حفظ کنند و نشان بدهند همه چیز روبه راه است . موقعی که مشکل و چالشی به وجود می آید شرایط تغییر پیدا می کند.. ویژگی که در تمام آدم ها و حتی مردم خود ما وجود دارد؟ بله، این نوع رفتار خصلت تمام آدمها است . در زندگی شهر نشینی مردم نشان می دهند که چقدر آدم های متمدنی هستند. اما با بروز بحران است که چهره واقعی رو می شود. زلزله دو هفته پیش تهران را در نظر بگیرید که بعد از آن حادثه مردم در صف بنزین و رانندگی چه کارهای خارج از عرفی انجام دادند. بنابراین زندگی شهری نشینی چنین الزاماتی به همراه دارد . موقعی می شود ادعا کرد که شخص، آدمی موجه با رفتارهای درست و زیبا است که در مواقع بحرانی مطقی رفتار کند .

 

در نمایش آندره ا هم علیرغم جنس رفتاریش نشان می دهد که آدم چندان بدی نیست؟

در مواجه نخست تماشاگر با آندره ا فکر می کند که با چه آدم منفی و بدی مواجه است . اما در ادامه متوجه می شود که آندره ا از تمام شخصیتهای نمایش که خودشان را خوب نشان می دهند بهتر است . مادر پیر نمایش هم درست مثل آندره ا است و سیرت یکسانی دارند. عدم ارتباط بین آدمها در این روزگار تبدیل به یک بحران جهانی شده است؟ بحران اصلی فضای مجازی است .در کشورما مردم تبدیل به مجاز شده اند و آنچه در باره خودشان در اینستاگرام قرار می دهند در واقع چهره اصلیشان است و هرآنچه مردم تلاش میکنند ظاهرشان را پنهان کنند در فضای مجازی آن را عریان می کنند و شخص عکس خودش را در یک میهمانی نامتعارف و در حال خوردن مسکر در صفحه شخصیش قرار می دهد و بدین ترتیب افکار و رویکردهایش را بروز می دهد. بهر حال رضا در اثرش از مخاطب می خواهد که ماسکشان را بردارند. زیرا دیر و زود این ماسک برداشته می شود.

 

موقعیت شغلی شخصیتها چقدر در نمایش بلافیگورا نقش مهم و کلیدی دارد؟

بله، یکی از شخصیتهای مرد نمایش اشراف زاده میانسالی است و مرد دیگر هم شغل خاصی دارد. در جوامع غربی موقعیت شغلی بر خلاف ایران عنصر بسیار تعین کننده ای است و اگر کسی کارش را از دست بدهد انگاری تمام زندگیش را از دست بدهد. زیرا یک شهروند غربی باید برای تمام کارهایش عوارض پرداخت کند . همزمان اجرای بلافیگورا در نمایش فیش آباد سیروس همتی هم بازی دارید؟ بله ، من در این نمایش شخصیت اصلی نمایش مرد راننده را بازی می کنم و مانلی حسین پور نیز نقشم مقابلم را بازی می کند.

 

. دوست نداشتید در بلا فیگورا بازی هم می کردید؟

خیلی علاقه به بازی در نمایش و ایفای نقش بوریس داشتم. اما ترجیح دادم تمرکزم روی کارگردانی باشد.

 

این پر کاری یکی دوسال اخیرتان برایتان دارای جذابیت است و یا چالش هایی هم دارد؟

 خستگی و چالش های را به وجود آورد و زندگی شخصیم را تحت الشعاع قرار داده و دلیلش هم عدم وجود امنیت شغلی است. من سروش طاهری کارشناس ارشد کارگردانی ومدرس دانشگاههای مختلف ، اگر مدام کار نکنم و از این اجرا به آن اجرا نروم. زندگیم مختل می شود. تازه آلان که سالی در 7 – 8 کار بازی و یا کارگردانی دارم. وضعیت مالی زندگیم چندان ایده آل نیست . آلان هم بلافیگورا را با هزینه کاملاً شخصی اجرا می کنم و عواملم هم خیلی با من راه آمده اند و به جز یک نفر همه قرار داد گیشه بسته اند .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران