در حال بارگذاری ...
  • قاسم رحمتی طرح مجسمه های «اپرای عروسکی خیام»حاضر در فجر36:

    چشم‌های تماشاگر، یکی از اعضای اپرا و صحنه است

    قاسم رحمتی مدیر صحنه، طراح و سازنده مجسمه‌های اپرای خیام در یادداشت خود چشم‌های تماشاگر را یکی از اعضای اپرا و صحنه دانست. این نمایش از روز چهارم(۱بهمن) تا ۷ بهمن در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۹ در تالار فردوسی به صحنه می رود. به همین مناسبت این یادداشت را بازنشر می کنیم.

    به گزارش ایران تئاتر در متن یادداشت قاسم رحمتی آمده است:
    صحنه در اپرای عروسکی خیام، گویایی در عین سادگی است. رسیدن به‌سادگی و شفافیت ریالیسم با فراخوانی زنجیروار نور، نور، نور که باعث می‌شود تخته و پارچه و ... بعد چهارم از جسم را به تماشاگر القا کند، بعدی که در روزمرگی‌های انسانی جایی برایش متصور نیستیم.
    استاد غریب پور با ادغام و حل کردن اجسام و نور، صحنه‌هایی را آفریده که گویای شخصیت چندبعدی خیام باشد.
    صحنه در خیام اشاره‌ای تیزبینانه به واقعیت‌های بی‌چون‌وچرای زمانه‌ی اوست، زیبایی، افلاک و کهکشان، خاک، جنگ، عشق، تعصب کور، خون و نابودی هرچه هست و نیست.
    زبان صحنه خیام زبان خاص خیام است؛ سیال و رونده و زنده.
    در صحنه خیام استفاده از تاریکی به عنوان یک عنصر فعال در کنار نور و سایه خودنمایی می کند. در صحنه خیام هر شئی، هر روشنی و البته هر تاریکی شخصیت محوری خود را داراست، سایه ها مجاز حسمند که همچون حقیقتی گفتاری را فریاد می زنند. هر شئی در صحنه همچون بازیگریست که در قاب تصویر اپرای عروسکی خیام عرض اندام می کند و گویای فلسفه ایست که در همکاری با بقیه ی اجزا، جمله های استاد را روایت می کنند. در اپرای خیام به چشم بیننده احترام گذاشته می‌شود احترامی درخور.
    در اپرای عروسکی خیام چشم‌های تماشاگر خود یکی از اعضای اپرا و صحنه است که استادانه در بازی نور و رنگ همراه نمایشند. صحنه در خیام موجودی زنده است؛ نفس می کشد، نبض دارد، موجودی که زندگی شخصیت های نمایش در ارتباط تنگاتنگ با آن است.
    بازی دهندگی و صحنه در اپرای خیام دو جزء تفکیک ناپذیرند که استاد غریب پور سعی در استفاده از عناصر سه بعدی (مجسمه و نقش برجسته ها) به جای عناصر دو بعدی داشتند، زیرا انسان (عروسک) موجودیست سه بعدی و با صحنه ای سه بعدی به هم آمیختگی منطقی را رقم می زنند.




    مطالب مرتبط

    ایران تئاتر در سال حمایت از کالای ایرانی و بر اساس آرای صاحبنظران  بررسی کرد

پیشنهادهایی در مسیر رسیدن به تولید تئاتری پایدار
    ایران تئاتر در سال حمایت از کالای ایرانی و بر اساس آرای صاحبنظران بررسی کرد

    پیشنهادهایی در مسیر رسیدن به تولید تئاتری پایدار

    ایران تئاتر: در شرایطی که آمارها و نشانه‌های بسیار از ظرفیت‌های تولیدات تئاتری در شکل گرفتن یک چرخۀ اقتصادی پر دامنه در جامعه تئاتر حکایت دارند، پیش رفتن در مسیر رسیدن به استقرار و پایداری کامل این چرخه نیازمند چه تدبیرها و چگونه حمایت‌هایی است؟

    |

    جواد آتش‌باری عضو هیأت داوری بخش پوسترهای تئاتر فجر در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

بی‌توجهی به کیفیت پوسترهای تئاتر به آثار نمایشی لطمه می‌زند
    جواد آتش‌باری عضو هیأت داوری بخش پوسترهای تئاتر فجر در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

    بی‌توجهی به کیفیت پوسترهای تئاتر به آثار نمایشی لطمه می‌زند

    جواد آتش‌باری عضو هیأت داوری بخش پوستر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر معتقد است؛ طراحی پوسترهای تئاتر از جهات مختلفی مورد کم توجهی واقع شده و کارکردهای آن کم اهمیت تلقی می‌شود.

    |

    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا
    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

    رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا

    ایران تئاتر- بهروز فائقیان: جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی است برای بررسی درستی بکارگیری ضرورت‌ها و اقتضائات اجرا به نحوی که هم‌افزایی با کارکردهای متن و درونمایه را دچار خدشه نکند، به ویژه آنکه در تولیدات نمایشی ما عکس این مسئله به نوعی عمومیت پیدا کرده است.

    |

    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم
    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

    می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم

    ایران تئاتر: علی سینا رضانیا را دیگر باید به عنوان یکی از چهره های نام آشنای موسیقی تئاتر این روزها بنامیم. هنرمندی که با نمایش توانایی های خاص خود در اجرای زنده و همزمان چند ساز، کارگردانان بسیاری را به سمت خود کشیده و جذابیت فعالیتش بارها مورد تحسین مخاطبان و مسئولان این ...

    |

    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود
    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

    ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود

    ایران تئاتر : وقایع تاریخی و اسنادی که از دل آنها بیرون می آیند اگرچه همواره جذاب و مخاطب پسند بوده‌اند اما گاهی در مرحله خلق اثری دراماتیک خواسته یا ناخواسته، تغییراتی د این وقایع ایجاد می شود که اصل واقعیت را با شبهه روبرو می سازد و از ارزش آنها می کاهد به همین دلیل نیاز به ...

    |

    گفت وگو با ساقی زینتی بازیگر نمایش خسیس در فجر۳۶

تلاش می کنم هرشب اجرا، از شب قبل بهتر بازی کنم
    گفت وگو با ساقی زینتی بازیگر نمایش خسیس در فجر۳۶

    تلاش می کنم هرشب اجرا، از شب قبل بهتر بازی کنم

    ایران تئاتر:ساقی زینتی بازیگر با سابقه ای است و بعد از دو دهه غیبت با بازی در نمایش خسیس دوباره به تئاتر برگشته است. نمایش‌نامه خسیس اثری جذاب ، مفرح ،برجسته و جزوء کمدی‌های ماندگار دنیا است و ساختاری کاملاً دراماتیک و خوش ریتمی دارد. دیالوگ‌ها موجز و هوشمندانه نوشته ...

    |

    نقد نمایش خسیس حاضر در فجر۳۶

کمدی کلاسیکی دراماتیک و برابربا اصل
    نقد نمایش خسیس حاضر در فجر۳۶

    کمدی کلاسیکی دراماتیک و برابربا اصل

    ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی: زمانی که نمایش خسیس را در شب اختتامیه که ویژه دعوت از هنرمندان نیز بودم دیدم .افسوس خوردم که چرا زودتر به دیدن کار مریم کاظمی عزیز ننشستم تا فرصتی باشد که حداقل علاوه بر دیدن دوباره نمایش نقدی را در زمان اجرا کار بنویسم .ما در سال‌های قبل نیز ...

    |

    نظرات کاربران