در حال بارگذاری ...
  • قاسم رحمتی طرح مجسمه های «اپرای عروسکی خیام»حاضر در فجر36:

    چشم‌های تماشاگر، یکی از اعضای اپرا و صحنه است

    قاسم رحمتی مدیر صحنه، طراح و سازنده مجسمه‌های اپرای خیام در یادداشت خود چشم‌های تماشاگر را یکی از اعضای اپرا و صحنه دانست. این نمایش از روز چهارم(۱بهمن) تا ۷ بهمن در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۹ در تالار فردوسی به صحنه می رود. به همین مناسبت این یادداشت را بازنشر می کنیم.

    به گزارش ایران تئاتر در متن یادداشت قاسم رحمتی آمده است:
    صحنه در اپرای عروسکی خیام، گویایی در عین سادگی است. رسیدن به‌سادگی و شفافیت ریالیسم با فراخوانی زنجیروار نور، نور، نور که باعث می‌شود تخته و پارچه و ... بعد چهارم از جسم را به تماشاگر القا کند، بعدی که در روزمرگی‌های انسانی جایی برایش متصور نیستیم.
    استاد غریب پور با ادغام و حل کردن اجسام و نور، صحنه‌هایی را آفریده که گویای شخصیت چندبعدی خیام باشد.
    صحنه در خیام اشاره‌ای تیزبینانه به واقعیت‌های بی‌چون‌وچرای زمانه‌ی اوست، زیبایی، افلاک و کهکشان، خاک، جنگ، عشق، تعصب کور، خون و نابودی هرچه هست و نیست.
    زبان صحنه خیام زبان خاص خیام است؛ سیال و رونده و زنده.
    در صحنه خیام استفاده از تاریکی به عنوان یک عنصر فعال در کنار نور و سایه خودنمایی می کند. در صحنه خیام هر شئی، هر روشنی و البته هر تاریکی شخصیت محوری خود را داراست، سایه ها مجاز حسمند که همچون حقیقتی گفتاری را فریاد می زنند. هر شئی در صحنه همچون بازیگریست که در قاب تصویر اپرای عروسکی خیام عرض اندام می کند و گویای فلسفه ایست که در همکاری با بقیه ی اجزا، جمله های استاد را روایت می کنند. در اپرای خیام به چشم بیننده احترام گذاشته می‌شود احترامی درخور.
    در اپرای عروسکی خیام چشم‌های تماشاگر خود یکی از اعضای اپرا و صحنه است که استادانه در بازی نور و رنگ همراه نمایشند. صحنه در خیام موجودی زنده است؛ نفس می کشد، نبض دارد، موجودی که زندگی شخصیت های نمایش در ارتباط تنگاتنگ با آن است.
    بازی دهندگی و صحنه در اپرای خیام دو جزء تفکیک ناپذیرند که استاد غریب پور سعی در استفاده از عناصر سه بعدی (مجسمه و نقش برجسته ها) به جای عناصر دو بعدی داشتند، زیرا انسان (عروسک) موجودیست سه بعدی و با صحنه ای سه بعدی به هم آمیختگی منطقی را رقم می زنند.




    مطالب مرتبط

    چند سؤال از بهروز غریب پور کارگردان  اپرای عروسکی خیام  حاضر در فجر36:

ما را از فراموش‌خانه نرانید!
    چند سؤال از بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی خیام حاضر در فجر36:

    ما را از فراموش‌خانه نرانید!

    ایران تئاتر- علی اکبر عبدالعلی زاده : اپرای عروسکی خیام از دیروز یک بهمن تا هفتم بهمن در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت ۱۹ در تالار فردوسی به صحنه می رود.

    |

    یادداشت مریم اقبالی بر اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در فجر36

از عشق تو سر ز خاک برخواهم کرد
    یادداشت مریم اقبالی بر اپرای عروسکی خیام نمایش حاضر در فجر36

    از عشق تو سر ز خاک برخواهم کرد

    مریم اقبالی بازی‌دهنده‌ پیشکسوت گروه تئاتر عروسکی «آران» که از سال ۸۱ همزمان با تاسیس این گروه پرآوازه دنیای عروسک ها با آن همراه بود یادداشتی را که به بهانه «اپرای عروسکی خیام» به رشته تحریر درآورده بود در اختیار ایران تئاتر قرار داد.

    |

    گفت و گو با بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی خیام حاضر در فجر36

150 عروسک در خدمت اپرای خیام
    گفت و گو با بهروز غریب پور کارگردان اپرای عروسکی خیام حاضر در فجر36

    150 عروسک در خدمت اپرای خیام

    ایران تئاتر: پنجمین اُپرا از اُپراهای عروسکی دکتر بهروز غریب‌پور با محوریت چهره‌های فرهنگی و ادبی ایران‌زمین در روز چهارم(1بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت 19 در تالار فردوسی به صحنه می رود. به همین مناسبت گفت و گو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    نگاهی به نمایش «قند خون»

روبرویی با تکه‌ای از واقعیت
    نگاهی به نمایش «قند خون»

    روبرویی با تکه‌ای از واقعیت

    ایران تئاتر،کیوان اسماعیلی: نمایش «قند خون» که نوشته و کارگردانی لیلی عاج است، شعار نمی دهد، فریبت نمی دهد، تنها با تکه‌ای از واقعیت روزگار مردمانی روبرویت می‌کند که همین‌جا و در همین سرزمین و در کنارمان زندگی می‌کنند.

    |

    گفت‌وگو با میرنادر مظلومی بازیگر نمایش «پایان بازی» در فجر 36:

بازیگری شنا کردن در حوضچه اکنون است
    گفت‌وگو با میرنادر مظلومی بازیگر نمایش «پایان بازی» در فجر 36:

    بازیگری شنا کردن در حوضچه اکنون است

    ایران تئاتر: میرنادر مظلومی از جمله بازیگران جوان در تئاتر است که تجربیات بسیاری را با ایفای نقش‌های متفاوت کسب کرده است. او کوشیده است در برآورده ساختن هدفش در نقش از کارکردهای مختلفی استفاده کند تا عنوانی که بر عهده گرفته است را در معنایی واقعی تحقق ببخشد.

    |

    گفت وگو با ندا هنگامی کارگردان نمایش خانه ای در انتهای خیابان بهار در فجر 36:

اشیاء برایم معانی متفاوتی دارند
    گفت وگو با ندا هنگامی کارگردان نمایش خانه ای در انتهای خیابان بهار در فجر 36:

    اشیاء برایم معانی متفاوتی دارند

    ایران تئاتر: ندا هنگامی مدرس ، نویسنده و کارگردان تئاتری بیش از یک دهه است که حضور جدی در تئاتر دارد و نمایش نیمروز اسکاتلند را براساس نمایشنامه مکبث درسی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا کرد و پیش‌تر نیز این اثر را در قالب اجرای عمومی به صحنه برده بود.ماضی ...

    |

    گفت وگو با امیر حسن دوانی طراح صحنه نمایش هفت عصر هفتم پاییز در فجر 36:

اشیاء دارای روح هستند و استفاده از آنها در دکور به باور پذیری فضای نمایش کمک می کند
    گفت وگو با امیر حسن دوانی طراح صحنه نمایش هفت عصر هفتم پاییز در فجر 36:

    اشیاء دارای روح هستند و استفاده از آنها در دکور به باور پذیری فضای نمایش کمک می کند

    ایران تئاتر:دفاع مقدس و زندگی سردارانش پتانسیل های زیادی در جهت استفاده در هنرهای نمایشی دارند . نمایش هفت عصر هفتم پاییز نمایش کم شخصیتی است. در این نمایش به سال های بعد از دوران جنگ (۱۳۶۹) پرداخته شده است و شروع داستان چالش های بین زن و شوهری بعد از سال های جنگ است.

    |

    یادداشتی بر « پایان بازی» به کارگردانی افشین زمانی حاضر در فجر36:

راز سر به مهر پادشاهی با آرمان های وارونه
    یادداشتی بر « پایان بازی» به کارگردانی افشین زمانی حاضر در فجر36:

    راز سر به مهر پادشاهی با آرمان های وارونه

    ایران تئاتر- علی رحیمی: نمایش «پایان بازی» به کارگردانی افشین زمانی امروز دوم بهمن در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت 16 و 19 در تماشاخانه سنگله به صحنه می رود؛ به همین بهانه یادداشتی بر نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    گفت و گو با افشین زمانی کارگردان «پایان بازی» در فجر36:

برای لحظه لحظه این نمایش مهندسی کرده ام
    گفت و گو با افشین زمانی کارگردان «پایان بازی» در فجر36:

    برای لحظه لحظه این نمایش مهندسی کرده ام

    ایران تئاتر: افشین زمانی کارگردان خوش آتیه ای است. او از شاگردان کلاس درس استاد سمندریان است و در سه نمایش قبلی خود ننه دلاور و فرزندانش، آندورا و خاطرات هنرپیشه نقش دوم که از آنها با نام سه گانه اول یاد می کند، نشان داد که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

    |

    گفت و گو با ایوب آقاخانی کارگردان هفت عصر هفتم پاییز در فجر36:

مصّر هستم تا ارادتم را به شهید جهان آرا نشان دهم
    گفت و گو با ایوب آقاخانی کارگردان هفت عصر هفتم پاییز در فجر36:

    مصّر هستم تا ارادتم را به شهید جهان آرا نشان دهم

    ایران تئاتر: هفت عصر هفتم پاییز پرتره نگاری جدید آقاخانی از جنگ وسردارانش ، آخرین حلقه از سه‌گانه ایوب آقاخانی و در امتداد نمایش‌های کابوس شب نیمه آذر و تکه‌هاى سنگین سرب است که با نگاهی تغزلی و سرشار از شاعرانگی به قهرمانان سال‌های جنگ تحمیلى می پردازد.

    |

    نظرات کاربران