در حال بارگذاری ...
  • کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ:

    رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است

    کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ در حاشیه کارگاه فضای باز در سی و ششمین جشنواره فجر گفت: نمایش های خارج از صحنه در ایران خیلی خوب در حال پیشرفت هستند.

    روزهای آغازین سی و ششمین جشنواره فجر با برگزاری یک کارگاه تئاتر خیابانی با عنوان «فضای باز» توسط کمپانی پودینگ فرانسه همراه بود.

    در این کارگاه که به مدت سه روز در عمارت روبرو برگزار شد، کریستوف کوتلین(کارگردان) و سیلوی ففر(دراماتورژ) مدیران کمپانی پودینگ به سوالاتی همچون چگونه در فضای عمومی یک شهر بتوانیم داستان‌های افراد را ببینیم و زندگی کنیم؟ چگونه می‌توانیم در قالب یک جمع در خدمت یک کاراکتر فردی باشیم و بالعکس؟ چگونه شهر می‌تواند سطوح مختلف درک ما از مشاهده و صدا را به طرز چشمگیری افزایش دهد؟ پاسخ دادند.

    در حاشیه آخرین روز از این کارگاه که بخش اصلی آن در محوطه تئاتر شهر برگزار می شد، گفتگویی با کریستوف کوتلین انجام دادیم و از حال و هوای او در جشنواره و نیز کارگاه اجرایی اش پرسیدیم:

     

    با تئاتر خیابانی در ایران آشنایی داشتید یا به تازگی این ارتباط برقرار شده است؟

    من و خانم ففر مدیران کمپانی پودینگ هستیم. از تئاتر کلاسیک کارمان را شروع کردیم و در حال حاضر تئاتر خیابانی کار می کنیم، هر چند معتقدیم هیچ تفاوتی بین این دو نیست. دو سال پیش با دو هنرمند به نام هادی کمالی مقدم و مینا بزرگمهر که در حال اجرای پروژه ای ایرانی-فرانسوی به نام «تله سیتی» بودند آشنا شدیم. از خودمان در کمپانی پرسیدیم که می شود ازآنها کمک گرفت؟ پاسخ به این سوال ارتباط ما با این گروه را بیشتر کرد و از طریق آنها دو سال پیش به ایران آمدیم و آنها نیز سال پیش به فرانسه آمدند و از این طریق  تا حدودی با تئاتر ایران اشنایی داریم.

     

    برگزاری ورک شاپ در جشنواره بین المللی تئاترفجر نیز به واسطه همین ارتباط بود؟

    بله.همین عزیزان ما را به مدیر جشنواره معرفی کردند که بیاییم و ورک شاپی در تهران برگزار کنیم.

     

    در این ورک شاپ چه اهدافی را مدنظر داشتید؟

    هدف ما این بود که اولا هنرمندان ایرانی را بشناسیم و با همکاری آنها تلاش کنیم راهی را بیابیم تا از طریق آن تماشاگران را در لحظه دعوت به تماشای یک کار نمایشی خیابانی کنیم. به عبارتی جذابتی ایجاد کنیم که مردم عادی که در حال گذر از خیابان هستند مجذوب کار ما شوند.

     

    و چه مسائلی آموزش داده شد؟

    روز اول را معطوف به معرفی کار کردیم. برایمان مهم بود هنرجویانی که در ورک شاپ شرکت می کنند ایده هایی را بپرورانند تا یک اثر هنر ابداع شود. دومین روز هم با ارائه موضوعات مختلف این بحث را ادامه دادیم و یک موضوع مناسب را با کمک هنرجویان شکل دادیم. در نهایت در روز سوم تصمیم گرفتیم از عمارت روبرو خارج شویم و به صورت عملی یک اجرا در میان مردم داشته باشیم خوشبختانه این امکان از سوی جشنواره فراهم شد که جا دارد از این بابت تشکر کنم.

     

    در حال حاضر در جشنواره تئاترفجر تئاترهای خیابانی همزمان با تئاترهای صحنه ای در حال اجرا هستند، نظرتان در خصوص کیفیت این تئاترها در ایران چیست؟

    ما در اینجا هنرمندانی که در خیابان کار کنند ندیدیم اما هنرمندانی را دیدیم که در بیرون از صحنه نمایش اجرا دارند. به عقیده من آنها خیلی خیلی جذاب بودند و فکر می کنم رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است.

     

    جشنواره فجر را چطور دیدید؟

    چیزی که در این جشنواره برای ما جذاب بود این است که همزمان نمایش هایی را هم بر روی صحنه و هم بیرون از صحنه می دیدم. خیلی خوب بود.

     

    گفتگو: علی رحیمی

     




    مطالب مرتبط

    تاملی بر نمایش گیسو طلا به نویسندگی و کارگردانی بهاره میرزاپور

زیر تیغ انتخاب: اختیار با کیست؟
    تاملی بر نمایش گیسو طلا به نویسندگی و کارگردانی بهاره میرزاپور

    زیر تیغ انتخاب: اختیار با کیست؟

    ایران تئاتر- علی رحیمی: «گیسو طلا» پس از حضور موفق در سومین جشنواره تئاتر شهر در سال 1393 و کسب 4 جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی و بهترین طراحی صحنه و نامزدی در بخش نمایشنامه، بازیگری زن و طراحی لباس، بالاخره این فرصت را پیدا کرد تا میان مخاطبان و علاقه ...

    |

    نقدی بر نمایش گرگ سیاه و زشت به کارگردانی ندا نوری

نمایشی که اصلا نمیشه درباره اش نوشت
    نقدی بر نمایش گرگ سیاه و زشت به کارگردانی ندا نوری

    نمایشی که اصلا نمیشه درباره اش نوشت

    ایران تئاتر_علی رحیمی:نمایش «گرگ سیاه و زشت، که اصلا نمیشه درباره اش نوشت» گرچه به واسطه پیشینه درخشان در جشنواره تئاتر شهر و دریافت 3جایزه و کاندیداتوری در 2بخش، هر مخاطبی را در نگاه اول علاقه مند به تماشا کرد، اما آنگونه که باید نتوانست مخاطب را راضی از سالن خارج نماید.

    |

    گزارشی از فعالیت های تئاتر کشور در معرفی مقام و جایگاه امام خمینی(ره):

امام خمینی(ره) اسطوره ای در دسترس
    گزارشی از فعالیت های تئاتر کشور در معرفی مقام و جایگاه امام خمینی(ره):

    امام خمینی(ره) اسطوره ای در دسترس

    ایران تئاتر- علی رحیمی: امام خمینی(ره) به اذعان بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران مطرح جهان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های قرن بیستم و اسطوره عصر حاضر ایران محسوب می شود.

    |

    گفت و گو با عرفان عشوریون کارگردان نمایش گرونیکا:

در حال حاضر فقط به دنبال تجربه اندوزی هستیم
    گفت و گو با عرفان عشوریون کارگردان نمایش گرونیکا:

    در حال حاضر فقط به دنبال تجربه اندوزی هستیم

    ایران تئاتر: عرفان عشیرون اگرچه تازه به عرصه تئاتر وارد شده و دومین کار نمایشی خود را به روی صحنه می برد اما در همین کارها نشان داد که آینده خوبی را برای خود ترسیم کرده است.

    |

    نگاهی به نمایش هدیه اسرار آمیز میثم یوسفی:

وقتی نویسنده و کارگردان دنیای کودک را می شناسند
    نگاهی به نمایش هدیه اسرار آمیز میثم یوسفی:

    وقتی نویسنده و کارگردان دنیای کودک را می شناسند

    ایران تئاتر- علی رحیمی: اجرای نمایش هدیه اسرار آمیز نشان داد که بهره مندی از یک تیم متفکر، متخصص، با تجربه و خوش ذوق می تواند راهکار مناسبی برای تعلیم و تربیت قشری باشد که جامعه همواره دغدغه تعلیم و تربیت آنها را داشته و دارد.

    |

    نظرات کاربران