در حال بارگذاری ...
  • کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ:

    رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است

    کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ در حاشیه کارگاه فضای باز در سی و ششمین جشنواره فجر گفت: نمایش های خارج از صحنه در ایران خیلی خوب در حال پیشرفت هستند.

    روزهای آغازین سی و ششمین جشنواره فجر با برگزاری یک کارگاه تئاتر خیابانی با عنوان «فضای باز» توسط کمپانی پودینگ فرانسه همراه بود.

    در این کارگاه که به مدت سه روز در عمارت روبرو برگزار شد، کریستوف کوتلین(کارگردان) و سیلوی ففر(دراماتورژ) مدیران کمپانی پودینگ به سوالاتی همچون چگونه در فضای عمومی یک شهر بتوانیم داستان‌های افراد را ببینیم و زندگی کنیم؟ چگونه می‌توانیم در قالب یک جمع در خدمت یک کاراکتر فردی باشیم و بالعکس؟ چگونه شهر می‌تواند سطوح مختلف درک ما از مشاهده و صدا را به طرز چشمگیری افزایش دهد؟ پاسخ دادند.

    در حاشیه آخرین روز از این کارگاه که بخش اصلی آن در محوطه تئاتر شهر برگزار می شد، گفتگویی با کریستوف کوتلین انجام دادیم و از حال و هوای او در جشنواره و نیز کارگاه اجرایی اش پرسیدیم:

     

    با تئاتر خیابانی در ایران آشنایی داشتید یا به تازگی این ارتباط برقرار شده است؟

    من و خانم ففر مدیران کمپانی پودینگ هستیم. از تئاتر کلاسیک کارمان را شروع کردیم و در حال حاضر تئاتر خیابانی کار می کنیم، هر چند معتقدیم هیچ تفاوتی بین این دو نیست. دو سال پیش با دو هنرمند به نام هادی کمالی مقدم و مینا بزرگمهر که در حال اجرای پروژه ای ایرانی-فرانسوی به نام «تله سیتی» بودند آشنا شدیم. از خودمان در کمپانی پرسیدیم که می شود ازآنها کمک گرفت؟ پاسخ به این سوال ارتباط ما با این گروه را بیشتر کرد و از طریق آنها دو سال پیش به ایران آمدیم و آنها نیز سال پیش به فرانسه آمدند و از این طریق  تا حدودی با تئاتر ایران اشنایی داریم.

     

    برگزاری ورک شاپ در جشنواره بین المللی تئاترفجر نیز به واسطه همین ارتباط بود؟

    بله.همین عزیزان ما را به مدیر جشنواره معرفی کردند که بیاییم و ورک شاپی در تهران برگزار کنیم.

     

    در این ورک شاپ چه اهدافی را مدنظر داشتید؟

    هدف ما این بود که اولا هنرمندان ایرانی را بشناسیم و با همکاری آنها تلاش کنیم راهی را بیابیم تا از طریق آن تماشاگران را در لحظه دعوت به تماشای یک کار نمایشی خیابانی کنیم. به عبارتی جذابتی ایجاد کنیم که مردم عادی که در حال گذر از خیابان هستند مجذوب کار ما شوند.

     

    و چه مسائلی آموزش داده شد؟

    روز اول را معطوف به معرفی کار کردیم. برایمان مهم بود هنرجویانی که در ورک شاپ شرکت می کنند ایده هایی را بپرورانند تا یک اثر هنر ابداع شود. دومین روز هم با ارائه موضوعات مختلف این بحث را ادامه دادیم و یک موضوع مناسب را با کمک هنرجویان شکل دادیم. در نهایت در روز سوم تصمیم گرفتیم از عمارت روبرو خارج شویم و به صورت عملی یک اجرا در میان مردم داشته باشیم خوشبختانه این امکان از سوی جشنواره فراهم شد که جا دارد از این بابت تشکر کنم.

     

    در حال حاضر در جشنواره تئاترفجر تئاترهای خیابانی همزمان با تئاترهای صحنه ای در حال اجرا هستند، نظرتان در خصوص کیفیت این تئاترها در ایران چیست؟

    ما در اینجا هنرمندانی که در خیابان کار کنند ندیدیم اما هنرمندانی را دیدیم که در بیرون از صحنه نمایش اجرا دارند. به عقیده من آنها خیلی خیلی جذاب بودند و فکر می کنم رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است.

     

    جشنواره فجر را چطور دیدید؟

    چیزی که در این جشنواره برای ما جذاب بود این است که همزمان نمایش هایی را هم بر روی صحنه و هم بیرون از صحنه می دیدم. خیلی خوب بود.

     

    گفتگو: علی رحیمی

     




    مطالب مرتبط

    یادداشت معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد یزد:

«تئاتر خیابانی» می تواند باز نشر اندیشه تعاملی انسان با فضا برای ارائه یک شیوه اجرایی باشد
    یادداشت معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد یزد:

    «تئاتر خیابانی» می تواند باز نشر اندیشه تعاملی انسان با فضا برای ارائه یک شیوه اجرایی باشد

    محمود دهقان هراتی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد یزد، در سال های 94 و 95 ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان یزد را برعهده داشت و سال گذشته نیز یکی از داوران نخستین جشنواره تئاتر خیاباتی «چتر زندگی» بود. با توجه به این که کمتر از 2 هفته از برگزاری دومین جشنواره ملی ...

    |

    گفت وگو با سعید کاظمیان مدیرمسئول و سردبیر سایت خبری تئاتر معلولین ایران:

انتظار داریم تئاتر معلولین را حرفه‌ای و جدی ببینیم
    گفت وگو با سعید کاظمیان مدیرمسئول و سردبیر سایت خبری تئاتر معلولین ایران:

    انتظار داریم تئاتر معلولین را حرفه‌ای و جدی ببینیم

    ایران تئاتر: سایت خبری تئاتر معلولین ایران، از جمله سایت های تخصصی حوزه تئاتر است که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای مرتبط با گروه‌های تئاتر معلولین را منتشر می کند.

    |

    به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولین بررسی شد:

گذری کوتاه بر آنچه در «پارا تئاتر» می گذرد
    به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولین بررسی شد:

    گذری کوتاه بر آنچه در «پارا تئاتر» می گذرد

    ایران تئاتر- علی رحیمی: «پارا تئاتر» گرچه واژه ای ناآشنا در حوزه تئاتر است اما هنرمندانی دارد که حوزه فعالیت آنها سالهاست مرزهای کشور را در نوردیده و همگام با سایر کشورها پیش می رود.

    |

    گفت و گو با محمد نژاد کارگردان نمایش زمستان:

«تکرار» شناسنامه کاری ام است
    گفت و گو با محمد نژاد کارگردان نمایش زمستان:

    «تکرار» شناسنامه کاری ام است

    ایران تئاتر: محمد نژاد این روزها نمایشی را به روی صحنه برده است که تمرکز خود را بر یک نوع آسیب اجتماعی خاص به نام خیانت -در مفهومی عامیانه تر بی قید و بندی به اصول و مبانی زندگی- و یکی از نتایج محتمل آن قرار داده است.

    |

    یادداشتی به مناسبت 7آذر سالروز شهادت سمیه کردستان:

چقدر جای اسطوره های مقاومت  در تئاتر ما خالی است
    یادداشتی به مناسبت 7آذر سالروز شهادت سمیه کردستان:

    چقدر جای اسطوره های مقاومت در تئاتر ما خالی است

    ایران تئاتر- علی رحیمی: همزمانی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت با سالروز شهادت مظهر مقاومت کردستان، بی شک تلنگری است برای مسئولان و هنرمندان این حوزه، تا با تاملی بیشتر عرصه مقاومت را کنکاش کنند.

    |

    کنکاشی بر 16 دوره فعالیت جشنواره سراسری تئاتر مقاومت

دریچه هنر نمایش  به سوی  مقاومت اسلامی
    کنکاشی بر 16 دوره فعالیت جشنواره سراسری تئاتر مقاومت

    دریچه هنر نمایش به سوی مقاومت اسلامی

    ایران تئاتر- علی رحیمی: جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس در حالی شانزدهمین دوره خود را طی می کند که تمام تلاش متولیان آن معرفی شکل جدیدی از تئاتر با تاکید بر تفکرات انقلاب اسلامی است.

    |

    داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان:

تئاتر خیابانی، تئاتری خلق الساعه
    داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان:

    تئاتر خیابانی، تئاتری خلق الساعه

    محسن پور قاسمی داور بخش خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی تئاتر فضای باز، خلق الساعه بودن آن است، گفت: در تئاتر خیابانی، اجرا باید متناسب با محیط باشد و تماشاگران به صورت دایره وار گرداگرد اجرای خیابانی قرار می گیرند.

    |

    نظرات کاربران