در حال بارگذاری ...
  • کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ:

    رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است

    کریستوف کوتلین مدیر کمپانی پودینگ در حاشیه کارگاه فضای باز در سی و ششمین جشنواره فجر گفت: نمایش های خارج از صحنه در ایران خیلی خوب در حال پیشرفت هستند.

    روزهای آغازین سی و ششمین جشنواره فجر با برگزاری یک کارگاه تئاتر خیابانی با عنوان «فضای باز» توسط کمپانی پودینگ فرانسه همراه بود.

    در این کارگاه که به مدت سه روز در عمارت روبرو برگزار شد، کریستوف کوتلین(کارگردان) و سیلوی ففر(دراماتورژ) مدیران کمپانی پودینگ به سوالاتی همچون چگونه در فضای عمومی یک شهر بتوانیم داستان‌های افراد را ببینیم و زندگی کنیم؟ چگونه می‌توانیم در قالب یک جمع در خدمت یک کاراکتر فردی باشیم و بالعکس؟ چگونه شهر می‌تواند سطوح مختلف درک ما از مشاهده و صدا را به طرز چشمگیری افزایش دهد؟ پاسخ دادند.

    در حاشیه آخرین روز از این کارگاه که بخش اصلی آن در محوطه تئاتر شهر برگزار می شد، گفتگویی با کریستوف کوتلین انجام دادیم و از حال و هوای او در جشنواره و نیز کارگاه اجرایی اش پرسیدیم:

     

    با تئاتر خیابانی در ایران آشنایی داشتید یا به تازگی این ارتباط برقرار شده است؟

    من و خانم ففر مدیران کمپانی پودینگ هستیم. از تئاتر کلاسیک کارمان را شروع کردیم و در حال حاضر تئاتر خیابانی کار می کنیم، هر چند معتقدیم هیچ تفاوتی بین این دو نیست. دو سال پیش با دو هنرمند به نام هادی کمالی مقدم و مینا بزرگمهر که در حال اجرای پروژه ای ایرانی-فرانسوی به نام «تله سیتی» بودند آشنا شدیم. از خودمان در کمپانی پرسیدیم که می شود ازآنها کمک گرفت؟ پاسخ به این سوال ارتباط ما با این گروه را بیشتر کرد و از طریق آنها دو سال پیش به ایران آمدیم و آنها نیز سال پیش به فرانسه آمدند و از این طریق  تا حدودی با تئاتر ایران اشنایی داریم.

     

    برگزاری ورک شاپ در جشنواره بین المللی تئاترفجر نیز به واسطه همین ارتباط بود؟

    بله.همین عزیزان ما را به مدیر جشنواره معرفی کردند که بیاییم و ورک شاپی در تهران برگزار کنیم.

     

    در این ورک شاپ چه اهدافی را مدنظر داشتید؟

    هدف ما این بود که اولا هنرمندان ایرانی را بشناسیم و با همکاری آنها تلاش کنیم راهی را بیابیم تا از طریق آن تماشاگران را در لحظه دعوت به تماشای یک کار نمایشی خیابانی کنیم. به عبارتی جذابتی ایجاد کنیم که مردم عادی که در حال گذر از خیابان هستند مجذوب کار ما شوند.

     

    و چه مسائلی آموزش داده شد؟

    روز اول را معطوف به معرفی کار کردیم. برایمان مهم بود هنرجویانی که در ورک شاپ شرکت می کنند ایده هایی را بپرورانند تا یک اثر هنر ابداع شود. دومین روز هم با ارائه موضوعات مختلف این بحث را ادامه دادیم و یک موضوع مناسب را با کمک هنرجویان شکل دادیم. در نهایت در روز سوم تصمیم گرفتیم از عمارت روبرو خارج شویم و به صورت عملی یک اجرا در میان مردم داشته باشیم خوشبختانه این امکان از سوی جشنواره فراهم شد که جا دارد از این بابت تشکر کنم.

     

    در حال حاضر در جشنواره تئاترفجر تئاترهای خیابانی همزمان با تئاترهای صحنه ای در حال اجرا هستند، نظرتان در خصوص کیفیت این تئاترها در ایران چیست؟

    ما در اینجا هنرمندانی که در خیابان کار کنند ندیدیم اما هنرمندانی را دیدیم که در بیرون از صحنه نمایش اجرا دارند. به عقیده من آنها خیلی خیلی جذاب بودند و فکر می کنم رشد نمایش های خارج از صحنه در ایران قابل توجه است.

     

    جشنواره فجر را چطور دیدید؟

    چیزی که در این جشنواره برای ما جذاب بود این است که همزمان نمایش هایی را هم بر روی صحنه و هم بیرون از صحنه می دیدم. خیلی خوب بود.

     

    گفتگو: علی رحیمی

     




    مطالب مرتبط

    گفت و گو با آرش دادگر کارگردان نمایش «او»:

اگر تماشاگر در طول نمایش به ساعتش نگاه کرد یعنی چیزی برای ارائه نداشته ایم
    گفت و گو با آرش دادگر کارگردان نمایش «او»:

    اگر تماشاگر در طول نمایش به ساعتش نگاه کرد یعنی چیزی برای ارائه نداشته ایم

    ایران تئاتر:آرش دادگر بیست و سومین اثر خود را در حالی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می برد که نه متن و نه فرم اجرایی این امکان را نمی دهد که مخاطب تا آخرین لحظات به راز نمایش پی ببرد.

    |

    گفت و گو با سیدعلی تدین صدوقی کارگردان همه دختران امیر کبیر:

این نمایش روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است
    گفت و گو با سیدعلی تدین صدوقی کارگردان همه دختران امیر کبیر:

    این نمایش روایتگر قصه تازه ای از مقاومت دختران ایرانی در بند اسارت است

    ایران تئاتر: کارگردان نمایش معتقد است با اینکه بخش زیادی از بار جنگ بردوش زنان قرار داشته همچنان این موضوع در حوزه سینما و تئاتر مغفول مانده.

    |

    گفت و گو با حمید متقی بازیگر مطرح شد:

راز پنهان ماندن موضوعات جنجالی روز کشور پشت دیوار سکوت تئاتر چیست؟
    گفت و گو با حمید متقی بازیگر مطرح شد:

    راز پنهان ماندن موضوعات جنجالی روز کشور پشت دیوار سکوت تئاتر چیست؟

    ایران تئاتر: اگر تئاتر وظیفه خطیر آگاهسازی و آموزش را بر عهده دارد، چرا جای موضوعاتی همچون شیوع ایدز، سرطان که بسیاری از صاحب نظران از آن به عنوان سونامی یاد می کنند و حتی موضوعات پرابهامی مثل خون های آلوده ای که از فرانسه وارد کشور شد، ... بر صحنه خالی است.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با چند تن از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

ضیافت در خیابان
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با چند تن از کارگردانان حاضر در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

    ضیافت در خیابان

    ایران تئاتر- حسین سینجلی: اگر تا چند سال پیش کسی در بین تئاتری‌ها بود که نسبت به تاثیرگذاری تئاترهای خیابانی تردید داشت، امروز بعکس آن روزها احتمالا علاوه بر اینکه تردید ندارد که اهمیت و تاثیرگذاری تئاترهای خیابانی نه تنها کمتر از تئاترهای صحنه‌ای نیست، که چه بسا در بعضی ...

    |

    مسعود طیبی کارگردان و نویسنده نمایش نمایش جدایی رمئو ژولیت:

این نمایش محصول کارگاه های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است
    مسعود طیبی کارگردان و نویسنده نمایش نمایش جدایی/ رمئو/ ژولیت:

    این نمایش محصول کارگاه های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است

    ایران تئاتر: نمایش جدایی/ رمئو/ ژولیت به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی از محصولات کارگاه های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است که تا 16شهریور ساعت 20 در تالار محراب به روی صحنه است.

    |

    نظرات کاربران