در حال بارگذاری ...
گفت وگو با فرامرز غلامیان نویسنده وکارگردان نمایش خیابانی صادره از اروند

تئاتر خیابانی یک جور تئاتر اعتراضی است

فرامرزغلامیان نویسنده و کارگردان آبادانی تئاتر خیابانی از سال سال ۱۳۸۰ فعالیت تئاتریش را آغاز کرده است و به عنوان بازیگر هم در نمایش های زیاد خیابانی و صحنه ای به بازی پرداخته است. دی زنگرو، داستان خنده ناک دیو،کمدی اکتشافات ، راحیل وبا تقدیم به پدر و پسرم از جمله آثار کارنامه کاری غلامیان محسوب می شوند.

نمایش صادره از اروند(خَیِن) با نویسندگی و کارگردانی مشترک فرامرز غلامیان و هیام احمدی تولید شده و ومضمونی دفاع مقدسی دارد . این نمایش از زبان اروندرود روایت می‌شود که به شکل یک شخصیت، خاطرات قدیم آبادان و هشت سال دفاع مقدس را بیان می کند .فرامرز غلامیان و هیام احمدی بازیگرانی هستند که در این نمایش 35 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش صادره از اروند یکی از نمایش های خیابانی بخش خارج از صحنه (آف استیج) جشنواره سی و ششم تئاتر فجر است . با فرامرز غلامیان در باره اجرای نمایشش در جشنواره تئاتر فجر گفت وگویی انجا م داده ایم.

 

مضمون نمایش «صادره از اروند» مضمونی ارزشمند و متعالی و در باره آدم های دوران دفاع مقدس است ؟

 بله ، دوران دفاع و مقدس و آدم هایش  یکی از دغدغه های اصلی من و خیلی ازآبادانی ها است و جنگ را از نزدیک لمس کرده ایم  و دوست دارم این اتفاقات را در کارهایم ارائه کنم.بعد از آنکه ۱۷۵ شهید غواص، دست بسته وارد خاک وطن شدند این دغدغه دوباره به سراغم آمد و حس کردم که قصه این شهیدان امکان مناسب خوبی برای اجرای یک نمایش خیابانی است.  در ادامه پروسه تحقیقات آغاز شد و متوجه شدم که ورود غواصان به خاک عراق از طریق نهر خَیِن بوده است. خَیِن یکی از نهرهای بزرگی است که برای مردم آبادان و خرمشهر بسیار اهمیت دارد و تصمیم گرفتم نمایش را با موضوع این نهر که غواصان شهید در شب عملیات کربلای چهار، قصد رد شدن از آن را داشتند آماده کنم.نکته مهم دیگر در باره شرایط زیست در آبادان در این دوران این است  که مردم این شهر و سایر شهرهای جنوب با پدیده غبار و هجوم ریز گردها مواجه هستند و مواد شیمایی سال های جنگ با غبار وارد ریه های مردم می شود .

 

تئاتر خیابانی چه ویژگی های متفاوتی نسبت به تئاتر صحنه ای دارد؟

تئاتر خیابانی نه تنها در ایران و جشنواره فجر بلکه در تمام نقاط جهان وجود دارد و حتی استقبال مردم از آن بسیار بیشتر از تئاتر صحنه است. تئاتر خیابانی در اجرای خود مخاطبان را درگیر می کند وآنها در اجرا به مشارکت می رساند واگر در نمایش های خیابانی بتوانید تماشاگر را درگیر و وارد کار کنید به موفقیت می رسیدو مردم  هم با علاقه زیاد به تماشا می آیند . تئاتر خیابانی حرف های زیادی برای گفتن دارد و یک جور تئاتر اعتراضی است . در تئاتر صحنه ای مخاطب انتخاب می کند و بلیط برای دیدن تهیه می کند و شرایط متفاوت است.

 

تا به حال در چند دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته اید؟

این سومین دوره حضورم در جشنواره تئاتر فجر است و اولین حضورم در سال 85 در تئاتر فجر بود.

 

 حضور در جشنواره تئاتر فجر برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

تمام تلاش های تئاتری ها این است که کارهایشان در سایر جشنواره دیده شود و در نهایت برای حضور در فجر انتخاب شود و مهم ترین جشنواره تئاتری در ایران است و بهترین های تئاتر در این ویترین در معرض دید همه قرار می گیرد .

 

 

گفتنی است نمایش «صادره از اروند» چهارم بهمن ماه ساعت ۱۴ به ایوان انتظار و ساعت ۱۸ محوطه تئاتر شهر و همچنین ساعت ۱۶:۳۰ پنجم بهمن ماه خانه هنرمندان اجرا می شود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران