در حال بارگذاری ...
گفت وگوبا مریم نیک آئین کارگردان و بازیگر حاضر در فجر36

مخاطب خاص به چالش های حضور خانم ها در فضای مجازی می پردازد

ایران تئاتر:مریم نیک آئین هنرمند سی و دو ساله تئاتری یزدی فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشکده سینما تئاتر است و از دوازده سالگی فعالیت های تئاتریش را آغاز کرده است و نمایش مخاطب خاص اولین تجربه کارگردانی نیک آئین در حوزه کارگردانی تئاتر خیابانی است. وی تا به حال سه بار به عنوان بازیگر منتخب اول از جشنواره های تئاتری و دو بار بازیگر منتخب دوم برگزیده شده است.

نیک آئین در نخستین جشنواره استانی نمایش‌های خیابانی چتر زندگی در بخش های مختلفی برای نمایش مخاطب خاص  جوایزی به دست آورد. هیئت داوران با اهدای تندیس جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی به مریم نیک آئین برای بازی در نمایش مخاطب خاص وی را به عنوان رتبه اول بازیگری زن نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی چتر زندگی معرفی کرد. رتبه دوم  بخش کارگردانی مریم نیک‌آئین برای نمایش مخاطب خاص اعطا شد که با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از او تقدیر به عمل آمد.سه نخ آخر ، یازده شاخه زنبق سفید ، روایت برای زنی که نیست . پیمان ولایت و کسی زیر سنگ ها آواز می خواند از جمله کارهای مهم کاری مریم نیک آئین است . داستان نمایش مخاطب خاص به نویسندگی کرامت یزدانی و کارگردانی مریم نیک آیین، درباره  زن جوانی به نام سارا است . گوشی سارا در آستانه ازدواجش توسط یک نفر هک شده و شخص هکر قصد دارد با عکس و اطلاعات خصوصی سارا، او را تهدید و از او اخاذی کند.مریم نیک آیین، احسان زرین آبادی، علی دهقانپور، سلمان حیدریان، نجمه پیله ور بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.با نیک آئین در باره اجرای نمایشش در جشنواره تئاتر فجر گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در مخاطب خاص قصد ارائه چه مفاهیمی را به مخاطب داشتید؟

این نمایش قبلا جشنواره چتر زندگی اجرا شد و موضوع به روزی دارد و موضوع سو استفاده از اطلاعات آدمها و به خصوص خانم ها در فضای مجازی یکی از چالش های مهم محسوب می شود و در نمایش به این موضوع پرداخته ام.

 

دریزد وضعیت تئاتر خیابانی و استقبال مردم به چه نحوی است؟

مردم یزد علاقه زیادی به نمایش های خیابانی دارند و من از حضورشان برای دیدن نمایش راضی هستم .

 

تئاتر خیابانی چه ویژگی های متفاوتی نسبت به تئاتر صحنه ای دارد؟

 به واسطه جنس تئاتر خیابانی ارتباط مخاطب با موضوع و فضای نمایش خیلی ملموس و نزدیک است و بعد از خاتمه اجرا با بازیگر و کارگردان وارد گفتمان می شوند و نظراتشان را ابراز می کنند .

 

تا به حال در چند دوره از جشواره تئاتر فجر حضور داشتید؟

اولین حضورم بر می گردد به سال 85 و نمایش سه نخ آخر و امسال سومین دوره حضورم در جشنواره تئاتر فجر است .  

 

حضور در جشنواره تئاتر فجر برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

جشنواره تئاتر فجر یک برند مهم تئاتری است و خیلی از تئاتری ها دوست دارند در این برند مهم سالانه تئاتر حضور داشته باشند .

 

گفتنی است نمایش مخاطب خاص پنجم بهمن ماه در محوطه تئاتر شهر و ششم بهمن در محوطه خانه هنرمندان اجرا می شود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران