در حال بارگذاری ...
گفتگو با والنتاین دایننس، کارگردان بلژکی

«دهن‌گنده» درباره سیطره سخن و فرهنگ است

نمایش «دهن‌گنده» یکی از آثاری است که در این دوره برای شرکت در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر انتخاب‌شده است.والنتاین دایننس کارگردان این نمایش بلژکی دریک گفت و گوی صمیمانه توضیحاتی را درباره «دهن گنده» ارایه کرد.

به گزارش ایران تئاتر  «دهن‌گنده» به نویسندگی، کارگردانی و اجرای والنتاین دایننس از کشور بلژیک اجرا می‌شود. کارگردان با ارجاع به سخنرانی‌های معروف و البته مؤثر افرادی چون سقراط و پریکلس، مالکوم ایکس و مارتین لوتر کینگ بر رویه تاریخ نشان می‌دهد که سیاستمداران چگونه از قدرت کلام بهره برده‌اند و عنوان می‌کند در روابط سیاسی در طول 2500 سال گذشته تغییر زیادی نکرده است.
والنتاین دایننس نقطه مشترک سخنرانی‌هایی که در نمایش دیده می‌شود را چطور تغییر دادن دنیا با کلمات عنوان کرد و گفت: این اثر به‌هیچ‌وجه سیاسی نیست بلکه درباره سیطره سخن و فرهنگ است. من در آمریکا به دنیا نیامده‌ام، اما بدون آنکه بخواهم بافرهنگ آن‌ها بزرگ شدم. امروز وقتی به موزیک، فیلم و ... نگاه می‌کنیم، 80 درصد آن‌ها را تولیدات آمریکا شکل می‌دهد.
وی در ادامه با اعلام اینکه آمریکا همانند امپراتوری رم شده است، بیان کرد: امروز شرایط تغییر کرده و امپراتوری آمریکا نیز نفس‌های آخر خود را می‌کشد. انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور و همین‌طور زندگی اشرافی که آن‌ها برای خود انتخاب کردند، همگی دلایل آغاز این انحطاط‌اند. امریکا پا بر همان راهی گذاشته است که امپراتوری رم در واپسین سال‌هایش به آن پا نهاد و از درون پوسید.
این کارگردان در بخش بعدی صحبت‌هایش در پاسخ به این سؤال که مضمون ارجاعاتی که در نمایش به اسلام می‌شود چیست گفت: بعد از حادثه یازده سپتامبر اکثر سخنرانی‌ها درباره اسلام بوده است که در آن سیاستمداران با ارجاع به افرادی همچون اسامه بن‌لادن هراسی را نسبت به این دین ایجاد کرده‌اند و خواسته‌های خویش را پیش برده‌اند. آن‌ها دراین‌باره می‌گویند که این کار را برای خدا و کشورشان انجام می‌دهند، اما این کار را برای پیشبرد اهداف خود انجام داده و در این بار دروغ می‌گویند.
وی در ادامه یادآور شد: این نمایش گونه‌ای طنز و واژگونه نمایی است. من می‌خواهم مخاطبانم دریابند که سیاستمداران چگونه از مفاهیمی چون آزادی سو استفاده می‌کنند.
دهن‌گنده در طی سال‌هایی که از تولیدش می‌گذرد بازتاب گسترده‌ای را در جهان داشته و در جشنواره‌های مختلف مانند فستیوال ادینبورگ در سال 2014 پذیرفته‌شده است.
طبق برنامه اعلام‌شده «دهن‌گنده» امروز در ساعت‌های 17 و 20 و فردا در ساعت 20 به مدت 90 دقیقه از تئاتر دوستان در تماشاخانه ایرانشهر میزبانی می‌کند.
سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن‌ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان‌ها برگزار می‌شود. امسال مدیر این بخش آروند دشت آرای است.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران