در حال بارگذاری ...
گفت و گو با لیلی عاج کارگردان «قند خون» نمایش حاضر در فجر36

با افتخار می گویم که یک کارگرزاده ام

ایران تئاتر: این روزها گروه پراکسیس، نمایشی را به روی صحنه برده است که می خواهد حرف دل این روزهای بسیاری از کارگرانی را بزند که به دلیل تعطیلی کارخانه های صنعتی، با مشکلات متعددی روبرو شده اند.

نمایش «قند خون» به کارگردانی لیلی عاج، سه شنبه سوم بهمن ساعت 16 و 18:30 در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و در تالار سایه به صحنه می رود؛ به همین بگفت و گو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

 

نمایش قند خون، با طرح این موضوع که هنوز کام کارگران کارخانه قند تلخ است، کسی هم پیدا نمی شود به دادشان برسد، بستری را برای انعکاس درد این قشر از جامعه به مردم ایجاد کرده است. در این ارتباط ایران تئاتر گفت و گویی با لیلی عاج نویسنده و کارگردان این نمایش انجام داده است که از نظر می گذرانیم:

 

نمایش قند خون تمرکز خود را بر چه موضوعی قرار داده است؟

این نمایش در خصوص کارخانه قند ورامین است که متاسفانه یکسال و اندی می شود که مثل خیلی از کارخانه های صنعتی دیگر از رونق افتاده و کارگران آن بیکار شده اند. تمرکز من در این نمایش بر روی خانواده یکی از کارگران است و در لوای آن مشکلات و معضلاتی که بیکاری برای این قبیل خانواده می تواند به بار آورد مثل طلاق‌ها، اعتیاد و انواع و اقسام بزه‌های ریز و درشت را از نظر می گذرانیم. در واقع این نمایش چکیده ای است از اینکه وقتی یک کارخانه تعطیل می شود چه اتفاقاتی در حاشیه آن بروز می کند.

 

موضوع نمایش با عنوان  متفاوت است،‌چرا عنوان نمایش را قندخون گذاشتید؟

 موضوع در مورد قند است و بر آن از ابتدا تاکید داشتم و قرار است مشکلاتی که پس از تعطیلی این کارخانه رخ می نمایانند و ضمن آن نگاهی نیز به مقصر اصلی حادثه داشته باشیم. از نگاه کارگران و خانواده آنها همیشه مقصر مدیرعامل است و همیشه اعتراض ها دامنگیر او می شود و در این داستان نیز  خانواده کارگر مدیرعامل کارخانه کشته می شود. اما من می خواستم نشان دهم که او هم مقصر نیست لذا باید راهی را برای بازگشت مدیرعامل به قصه پیدا می کردم و در میان دایره واژگان همسو با قند، قند خون را انتخاب کردم و داستان را بر پایه همان ادامه دادم.

 

اکثر نمایشهای شما به دردهای طبقه پایین جامعه توجه دارد و سعی می کنید به نوعی کارهایتان منعکس کننده اوضاع و احوال این قشر از جامعه باشد. علت خاصی دارد؟

اصولا هر کس در مورد چیزی می نویسد که می شناسد. من با افتخار می گویم که یک کارگرزاده ام و با روحیات مردم این قشر آشنا هستم. ادبیات، حال و هوا،‌ اتمسفر خانه،‌ شادی ها، شوخی ها و ... آنها را می شناسم و وقتی ایده شکل می گیرد راحت تر می توانم برایش قصه بنویسم. از طرفی احساس می کنم آنقدر مشکلات اجتماعی در کشور زیاد است که هر چقدر در این خصوص کار کنیم باز هم کف گیرمان به ته دیگ نمی خورد لذا بهتر می دانم که وقتی با این همه مشقت و سختی کاری را برای اجرا آماده می کنم به جای آنکه یک نمایشنامه مطرح را کار کنم روی مسائل روز و دغدغه قشر پایین جامعه تمرکز نمایم. البته من نمی گویم دیگر موضوعات را کنار بگذاریم یا الزامی برای پداختن به آنها نیست اما برای خودم این مسائل را ضروری تر می دانم.

 

به نظر می رسد در کارتان بیشتر به نتیجه توجه دارید تا وسیله رسیدن به هدف، چرا؟ 

به هر حال هرکس روشی برای اجرا دارد و به دنبال هدف خاصی است. برای من مهم این است که تماشاچی داغ از صحنه بیرون برود. لذا در کارم آنقدر فراز و فرود می دهم که بازیگر نگران میزانسن نباشد و درگیر اتفاق باشد. دوست دارم تماشاگر دغدغه ای را که من برایش تعریف می کنم درک کند و پس از پایان نمایش، وقتی از سالن خارج می شود مدتها به آن فکر کند.

 

خیلی از کارگردانان تئاتر از نبود متن خوب ناراحت هستند و اعتقاد دارند متن خوب برای اجرا در کشور زیاد نوشته نمی شود و مجبور هستیم نمایشنامه های خارجی را برای اجرا انتخاب کنیم. نظر شما به عنوان نویسنده در این خصوص چیست؟

من نمی توانم بگویم کسی که این موضوع را مطرح می کند اشتباه می کند چون زیبایی شناسی برای هرکسی تعریفی دارد و این تکثر است که باعث می شود متنی برای یک نفر خوب و برای دیگری بد به نظر آید. به نظر من تعریف از تن خوب و بد، یک موضوع شخصی است و نمی توان گفت که شمایی که می گویید متن خوب وجود ندارد اشتباه می کنید. اما این اعتقاد را دارم که یک حلقه گمشده به نام کار صنفی در تئاتر ما وجود دارد که نبود آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند. به عقیده من اگر صنفی وجود داشت بلیط یک نمایش فقط به خاطر داشتن ستاره، نباید 50 هزار تومان فروش می رفت و یک سیستم بلیط فروش منطقی ایجاد می شد. اگر صنف وجود داشت می توانستیم نمایش نامه خوانی دائمی داشته باشیم و نمایشنامه ها معرفی می شدند و هنرمندان همدیگر را پیدا می کردند، همدلی ایجاد می شد و چرخه نمایش خیلی سریعتر می چرخید. 

 

گفتگو از علی رحیمی




مطالب مرتبط

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

«من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت

نمایش محیطی «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو برای دور دوم اجرا در کافه‌تریای قشقایی تئاتر شهر پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

|

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد
گفت‌وگو با دبیر جشنواره چهل‌ودوم تئاتر فجر

مهدی حامدسقایان: جامعه به هنرمندان توان‌یاب احتیاج دارد

دبیر چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به توانمندی بالای هنرمندان توان‌یاب، می‌گوید افراد دچار معلولیت، با حضور قدرتمند در این جشنواره، می‌توانند مهارت‌ها و توانمندی‌های بالای خودشان را به نمایش بگذارند و اعلام کنند که اجتماع به حضور و افکار و اندیشه‌های آن‌ها ...

|

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

تئاتر شهر؛ نگین تابان هنرهای نمایشی

کاظم نظری: تئاتر شهر، مهم‌ترین سالن زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی، هفتم بهمن 1402 هم‌زمان با میزبانی از آثار چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر و در همراهی باشکوه هنرمندان و تماشاگران فهیم و ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود
کاظم نظری مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

کارگاه‌های آموزشی ادبیات نمایشی در استان‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت تصمیم داریم به‌واسطه ضعفی که در حوزه ادبیات نمایشی وجود دارد مجموعه کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برگزار کنیم که از همه مدیران استانی خواهش می‌کنم در ...

|

نظرات کاربران