در حال بارگذاری ...
گفت وگو با هادی عطایی بازیگر نمایش آبی مایل به صورتی در فجر36

این مهم است که بتوانم همه نوع نقشی را بازی کنم

ایران تئاتر:نمایش آبی مایل به صورتی یک نمایش رئالیستی در باره آدم هایی است که در جامعه نادیده گرفته شده اند و کمتر به آنها و مشکلاتشان توجهی شده است .

هادی عطایی کارگردان ، بازیگر انرژیک و فعال تئاتر فارغ التحصیل رشته بازیگری از مدرسه عالی بازیگری است. وی سالها است علاوه بر بازی در تئاترهای صحنه ای در کارگردانی و اجرای نمایش های خیابانی فعالیت می کند. عطایی با درک درست از احوالات و مختصات دو جنسیتی ها در نمایش آبی مایل به صورتی نقش هومن را به درستی ایفا می کند.نمایش «آبی مایل به صورتی» به کارگردانی ساناز بیان، سه شنبه سوم بهمن، ساعت 18 و 21 در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود؛ به همین دلیل گفت و گو با بازیگر نمایش را بازنشر می کنیم.

 

بازیگر نمایش بالاخره این زندگی مال کیه؟/ نویسنده: برایان کلارک، مترجم: احمد کسمایی پور/ طراح و کارگردان: اشکان خیل نژاد/ سالن ناظرزاده کرمانی پاییز 93 ، بازیگر نمایش طروپ طرپ/ نویسنده : خیراله تقیانی پور/کارگردان: خیراله تقیانی پور و جواد نوری/ سالن چهارسو اردیبهشت 93 ، بازیگرنمایش سمنو/ نویسنده :خیراله تقیانی پور/ کارگردان :جواد نوری/ تالار سایه تئاتر شهر فروردین 92 ،بازیگر نمایش پچ پچه های پشت خط نبرد/ نویسنده: علی رضا نادری/کارگردان:اشکان خیل نژاد/ سالن مولوی آذر و دی 91 ،بازیگر فیلم تونل / کارگردان خیراله تقیانی پور/ تاریخ پخش 1393 ،بازیگر تئاتر خیابانی شمر خوش صدا ،بازیگر تئاتر خیابانی طریق حکمت، برلین، دو روایت نادی ، آبی چهار طبقه  ، راه بهشت ، فرشتگان بر فراز شهر ، دایره گچی قفقازی ، شاپرک ها ،فریاد خاموش خاطره ،ایست ، فردا روز دیگری است  ، آفرینش ، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی قائله شبیه خوانی، نویسندگی و کارگردانی نمایش های آسمان آبی ، آسمان سرخ ، نذر دمام ، سفر کرده، از جمله کارهای کارنامه کاری عطایی هستند. جایزه سوم بازیگری(بخش صحنه ای) ـ جشنواره سراسری دفاع مقدس ـ 1386، بازیگر برتر هفته تئاتر کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر ایران ـ 1389، جایزه کارگردانی ـ دومین جشنواره میراث فرهنگی (شمس العماره) ـ 1390از جمله جوایز دوران کاری عطایی هستند.  آبی مایل به صورتی روایتگر زندگی چند ترنس و دوجنسه و اطرافیانشان است . در آبی مایل به صورتی عاطفه رضوی،‌ نسیم ادبی، گیتی قاسمی، آناهیتا اقبال‌نژاد، بهنام شرفی، محمدهادی عطایی و امین میری امید سلیمی،‌ ملیکا پارسا به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین حمیدرضا آذرنگ گفتار متن نمایش را انجام می‌دهد . آبی مایل به صورتی آذر ودی ماه در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفت و این اثر یک نمایش پژوهشی است که از سال ۹۲ و چهار سال در مرحله میدانی و کتابخانه‌ای در مرحله تحقیق و پژوهش بوده است. نگارش این نمایش در کنار یک تیم پژوهشی و با همراهی نسرین ریاحی‌پور (پژوهشگر جامعه‌شناس و انسان‌شناس) شروع شده است.دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: رضا مهدیزاده، طراح صدا و موسیقی: شاهین انتظامی، طراح لباس: مهسا عبداللهیان، طراح نور: رضا حیدری، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح پوستر و بروشور: همراز بیان، عکاس، ساخت تیزر و مواد تبلیغاتی: مهیار گودرزی، مشاور رسانه ای: مریم نراقی، تبلیغات مجازی: ایلیا شمس، دستیار کارگردان و برنامه ریز: راحیل مرشدی، منشی صحنه: راضیه اسماعیلی، پژوهشگر: نسرین ریاحی پور و مدیر تولید و مجری طرح: وحید لک . با هادی عطایی در باره ایفای نقش هومن گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

جزو بازیگرانی هستید که قدرت کار بداهه و استفاده از خلاقیت را دارید. آیا بیشتر به این نوع بازی ها علاقه دارید و یا ایفای نقش های کلاسیک؟

من همه نوع جنس نمایشی مثل کارهای آئینی سنتی و یا کارهای اقتباسی و خیابانی بازی کرده ام . برای من بازیگر این مهم است که همه نوع نقشی را بازی کنم . هر کدام از نقش هایی که بازی کرده ام نکات جدیدی را آموخته ام .

 

همه بازیگران این توانایی کار بداهه در صحنه  را ندارد؟

درست است یک سری از بازیگران این توانایی ندارند . من داشتن این ویژگی را مدیون سالهای کار در تئاتر خیابانی می دانم .

 

 نقشی که در آبی مایل به صورتی بازی کردید . به دلیل آنکه جنسیت دوگانه ای دارد. برای همه بازیگران دارای جذابیت است. برای شما ایفای این نوع نقش ها چه ویژگی هایی دارد؟

قبلا نمایش هتلی ها را که ساناز بیان نوشته بود و به اتفاق حمید آذررنگ اجرایش کرده بود را دیده بودم و می دانستم دغدغه کارهای اجتماعی دارند . قبل از حضورم در این نمایش متوجه شدم قبلا این نقش را به چند بازیگر دیگر برای بازی کردن پیشنهاد داده بودند و همه شان ترسیده و پیشنهاد را رد کردند و از اینکه بعدا به آنها انگ ترنس خوردن بخورد از خیر ایفای نقش گذشتند . قبل از بازی در این نمایش مشغول بازی در نمایش پچپچه های پشت خط نبرد بودم .در این نمایش احمد دولابی را بازی می کردم که خاص بود و بسیار متفاوت از نقش هومن در آبی مایل به صورتی است .

 

اغلب بازیگران موقعی که قرار است نقش ترنس ها و دوجنسیتی ها را بازی کنند . می روند به سراغ یک جنس بازی کلیشه ای و نه چندان درست؟

بله، خیلی فالش بازی می کنند و خیلی درست نقش این بچه ها را در صحنه بازی نکرده اند و بازی ها گل درشت و اوراکت است و متاسفانه در برخی از نمایش ها حضور شخصیت ترنس فقط جنبه شوخی و سرگرمی سازی دارد .  به همین دلیل تصمیم گرفتم جور دیگری نقش را بازی کنم . آنقدر متن هم خوب نوشته شده بود که به من مصالح کافی را می داد و خواندن متن روی من خیلی تاثیر گذار بود . بازی در این نمایش را در حکم انجام یک رسالتی می دانستم. من هادی عطایی آمده ام یک هومنی را به تماشاگر نشان بدهم که تا به حال خیلی درگیرش نشده اند و به  راحتی از کنارش عبور کرده اند و یا مسخره اش کرده اند. نشان دادن سختی و مشکلات زندگی این بچه ها در این نمایش در نشان دادن چهره واقعیشان به جامعه نقش خیلی مهمی دارد .

 

فید بک  و نظر ترنس و دو جنسیتی ها که نمایش را دیده اند چگونه است؟

 خوشبختانه این شخصیت های نمایش را پذیرفته اند و خوشحال بودند از زاویه درستی به زندگی آنها پرداخته شده است .

 

در نوع بازی و راه رفتن هومن در صحنه تلاش کردید که به واقعیت رفتاری ترنس ها نزدیک بشوید. برای انتخاب شیوه و جنس بازی آیا فقط به توضیحات کارگردان بسنده کردید؟

ساناز بیان بازیگر را در جهت استنباط از نقش آزاد می گذارد  و بعدا بازی بازیگر را تصحیح و هدایت می کند .

 

آیا وجود میزانسن های بدون تحرک و ایستا کاستی در بازیتان به وجود نمی آورد؟

کلا آدم اکتیو و پر جنب و جوشی هستم . اما به عنوان بازیگر باید طبق مختصات نقشم بازی کنم و در روزهای اول تمرین کمی برایم این شیوه بازیگر سخت بود. اما به تدریج با این موقعیت کنار آمدم . به نظرم انتخاب این شیوه کارگردانی یک ریسک بود . اما خدا را شکر که تماشاگر با این نوع فضا و جنس بازی ارتباط برقرار می کند .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با دو بازیگر نمایش «خبرنگار بی‌خبر»

بداهه، اسلحه بازیگر در اجرای نمایش محیطی است
گفت‌وگو با دو بازیگر نمایش «خبرنگار بی‌خبر»

بداهه، اسلحه بازیگر در اجرای نمایش محیطی است

محمدهادی عطایی و مهدی ضیائیان‌پور، بازیگران اثر اجرایی «خبرنگار بی‌خبر»، تئاتر محیطی را پلی برای آشتی مخاطبان با تئاتر صحنه‌ای دانستند و همچنین بر نقش پُر رنگ بداهه در این گونه نمایشی، تاکید کردند.

|

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران