در حال بارگذاری ...
سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روایت مخاطب

از تماشای تئاتر بر دوش پدر تا مشهور شدن به خاطر عشق به تئاتر

ایران تئاتر- سروش آناهیتا: تنوع گونه‌های نمایشی و تعداد زیاد آثار، سخت شدن انتخاب نمایش‌ها برای تماشا، انتقاد از بعضی بی‌نظمی‌ها و علاقه فراوان به تماشای نمایش‌های خارجی، نکاتی هستند که در گفت‌وگو با مردم و تماشاگران جشنواره تئاتر فجر به گوش می‌رسد.

روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر برای همه آنهایی‌که جزو تماشاگران و مخاطبان جدی تئاتر هستند و در طول سال حداقل یکی دو نمایش در هفته می‌بینند، به احتمال زیاد دیدن جمعیتی که هر روز مقابل سالن‌های تئاتر جمع می‌شود یک حس مشترک به وجود می‌آورد. حس یا نوعی حسرت با تِم آرزو. خواسته‌ای که احتمالا با پیشوند «ای کاش» آغاز می‌شود و به دنبالش آرزو می‌شود که چه خوب بود که  شرایط به شکلی بود که حداقل یک سوم این جمعیتی که در روزهای جشنواره  مقابل سالن‌ها می‌بینیم را در روزهایی که خبری از جشنواره نیست نیز مقابل سالن‌های تئاتر می‌دیدیم. اگر اینچنین نباشد احتمالا این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان بخشی از این جمعیت علاقه‌مند به تئاتر را در روزهایی که جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود هم باز در سالن‌‌های تئاتر دید.

در همین راستا و در حالی‌که کاروان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آرام آرام به نیمه راه خود می‌رسد به میان مردم رفتیم درباره جشنواره نظرشان را جویا شدیم.

 

پسرک بر دوش پدر تئاتر می‌بیند

مقابل تئاترشهر هنگام تماشای نمایش خیابانی «ویروس» با مرد جوانی که پسرک 7،8 ساله‌اش را بر دوش خود نشانده تا بهتر بتواند اجرا را ببیند، سر صحبت را درباره تئاتر و برگزاری جشنواره باز می‌کنم و نظرش را درباره این رویداد تئاتری می‌پرسم. مرد جوان خودش را فتاح‌پور معرفی می‌کند و می‌گوید که به خاطر پسرش در زمان‌هایی که در محوطه تئاترشهر تئاتر خیابانی اجرا می‌شود به اینجا می‌آیند. فتاح‌پور که 44 ساله و حدود ده سال است که ساکن تهران شده در پاسخ به این سوال که آیا در طول سال هم به دیدن تئاتر می‌آید یا فقط در زمان جشنواره تئاتر می‌بیند، می‌گوید: من و همسرم خیلی اهل تئاتر دیدن نیستیم ولی یک بار به طور اتفاقی از پارک دانشجو رد می‌شدیم که یک تئاتر خیابانی (خیمه شب بازی) اجرا می‌شد. از آن روز به بعد چون متوجه علاقه پسرم به تئاتر شدم هر وقت برنامه‌ای باشد حتما یا خودم یا همسرم پسرمان را برای دیدن تئاتر به اینجا می‌آوریم.

این همشهری جوان با بیان اینکه یک بار از طیق مدرسه پسرش را تالار هنر برده‌اند، افزود: به نظرم اگر کسانی که هم سن و سال ما هستند از کودکی تئاتر می‌دیدند الان راحت‌تر می‌توانستند با این هنر ارتباط برقرار کنند.

او همچنین درباره جشنواره تئاتر فجر نیز اضافه کرد: من و خانواده‌ام امسال سومین سال است که برای دیدن تئاترهای خیابانی جشنواره فجر به اینجا می‌آییم ولی امسال به نظرم کیفیت نمایش‌ها خیلی بهتر است اکثر  نمایش‌ها هم فضای شادی دارد.

 

مشهور شدن میان فامیل به خاطر علاقه به تئاتر

بعد تماشای نمایش «هنر» به کارگردانی وحید رهبانی هنگام خروج از سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر با خانمی 44 ساله و خانه‌دار که از تماشای نمایش «هنر» به ویژه به خاطر بازی داریوش فرهنگ بسیار لذت برده بود، درباره جشنواره تئاتر فجر گفت: من به همراه دخترم در طول سال هم سعی می‌کنیم تئاتر ببینیم ولی در جشنواره تئاتر فجر سعی می‌کنیم تماشای نمایش‌های خارجی را از دست ندهیم.

او که تا روز سوم جشنواره دو نمایش ایرانی و یک نمایش خارجی دیده، تنوع و تعداد زیاد نمایش‌های امسال در جشنواره را یکی از ویژگی‌های این دوره می‌داند و می‌گوید: البته تعداد زیاد نمایش‌ها باعث شده که انتخاب کردن کارها کمی مشکل بشود اما از طرفی دیگر دست تماشاگران برای انتخاب بازتر است.

این خانم خانه‌دار و دوستدار تئاتر آرزو می‌کند که ای کاش همه مردم بیایند و تئاتر ببینند، می‌گوید: من خودم تا 28 سالگی اصلا هیچ تئاتری ندیده بودم و اولی نمایشی که دیدم 28 سالم بود. اما انقدر تئاتر برایم جذاب بود که از آن سال تا امروز به خاطر علاقه‌ام به تئاتر در میان فامیل معروف شدم.

دختر این خانم هم در ادامه صحبت‌های مادرش نکته‌ای را درباره تئاترهای خیابانی مطرح می‌کند، و می‌گوید: به نظرم  باید تئاترهای خیابانی در طول سال هم اجرا بشود چون جایی مثل چهاراه ولیعصر همیشه جمعیت زیادی در حال رفت و امد هستند و اگر تئاتر خیابانی در این جا در هر زمان اجرا بشود مثل این روزها مطمئنا با استقبال مواجه می‌شود. ضمن اینکه مردمی که شاید خیلی تئاتر را نشناسند از طریق تئاتر خیابانی با این هنر آشنا می‌شوند.

 

خانواده‌هایمان به جای ما تئاتر می‌بینند

دو مرد جوان و متشخص نزدیک ورودی ایستگاه مترو تئاترشهر ایستاده‌اند و با اینکه چند متر آنطرف‌تر نمایش شاد خیابانی «سلبریتی‌های گمنام» در حال اجرا است و تماشاگرانش هم سر و صدای زیادی بپا کردند، اما انگار نه انگار که اصلا اتفاقی افتاده، آنها در گوشی‌های موبالیشان غرق شده‌اند. به سراغشان می‌روم و درباره تئاتر و جشنواره تئاتر فجر از آنها می‌پرسم. واکنش سرد و بی‌میلی‌شان به پاسخ دادن کمی متعجبم می‌کند. مردی که قد بلندتر است و خودش را محمدرضا معرفی می‌کند گویا متوجه تعجب من شده، در کمال ادب می‌گوید که 45 سال سن دارد و فوق‌لیسانس مدیریت آخرین مدرک تحصیلی‌اش است. محمدرضا می‌گوید به خاطر شغلی که او و دوستش (صادق) دارند به هیچ وجه فرصت نمی‌کنند که برای دیدن تئاتر وقت بگذارند. صادق هم که 41 سال سن دارد و در رشته مدیریت مشغول تحصیل است با تایید حرف‌های همکار و دوستش میگوید: اگر ما خودمان فرصت نمی‌کنیم تئاتر ببینیم دلیل نمی‌شود که مخالف آن باشیم. در واقع ما نه تنها مخالف تئاتر و هنر نیستیم بلکه با توجه به شغلی که داریم موظفیم به همه کسانی‌که به نوعی به فرهنگ و هنر کشور خدمت می‌کنند، کمک کنیم. ضمن اینکه خانواده‌هایمان تلافی ما تئاتر ندیدن ما را با دیدن تئاتر مستمر نمایشها هم در جشنواره و هم در روزهای عادی درمی‌آورند.

 

کیفیت آثار آف استیج بهتر است از کارهای سالنی است

میلاد سالاروند 24 ساله، دانشجوی رشته نقاشی و از تماشاگران حرفه‌ای تئاتر است. با او هنگام تماشای نمایش خیابانی «درد دل روی خط حامل» گفت‌وگو کردم و نظرش را درباره جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر پرسیدم. او با بیان اینکه به نظرش امسال آثاری که در بخش خارج از صحنه (آف استیج) اجرا می‌شوند کیفیت‌شان بهتر از کارهای سالنی است، گفت: من از روز اول جشنواره تا امروز هر روز یک کار خیابانی و دو کار صحنه‌ای دیده‌ام و به جرات می‌گویم که کارهای خارج از صحنه خیلی بهتر بودند. حتی از دوستانم هم که پرسیدم همین نظر را داشتند.

این دانشجوی اهل تئاتر در ادامه با بیان اینکه به طور کلی جشنواره تئاتر فجر را به خاطر اجرای نمایش‌های خارجی همیشه دنبال می‌کند، افزود: امسال حتی در نمایش‌های خارجی هم کیفیت کارهای خارج از صحنه بهتر از سالنی‌ها هستند. او همچنین اضافه کرد: بعنوان یک دانشجو امیدوار بودم که امسال تخفیف بیشتری به دانشجوها بدهند که خیلی با پارسال فرقی نداشت.

 

تعدد و تنوع آثار نقطه قوت جشنواره سی‌وششم

وقتی سوالم درباره تئاتر و جشنواره تئاتر فجر را با زوج جوانی که به گفته خودشان حدود سه سال است ازدواج کرده‌اند در میان گذاشتم، آنها با ذکر این خاطره که آشنایی آنها در سالن تئاتر اتفاق افتاده و به ازدواج ختم شده، مهم‌ترین ویژگی برگزاری جشنواره تئاتر فجر را تغییر حال و هوای شهر می‌دانند و می‌گویند: ما هم در طول سال و هم در جشنواره‌‌های مختلف مثل فجر، عروسکی مبارک، آئینی سنتی و... کارها را تا جایی‌که بتوانیم می‌بینیم.

این زوج جوان که هر دو لیسانس عمران هستند، یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال را در اجرای آثاری می‌دانند که باعث می‌شود فضای جامعه شادتر و پُرنشاط‌تر بشود. آنها ضمن اینکه تعداد زیاد کارها و تنوع گونه‌های نمایشی را یک نقطه قوت می‌دانند اما خاظر نشان می‌کنند: مدیریت جشنواره‌ای به بزرگی جشنواره تئاتر فجر کار آسانی نیست و وقتی تعداد کارها بیشتر می‌شود قاعدتا مدیریت آن نیز سخت‌تر می‌شود و نیاز است که تدابیر ویژه‌تری اندیشیده شود. آنها که اصالتا اهل کرمانشاه و ساکن تهران هستند در پایان با بیان اینکه به خاطر گستردگی برنامه‌های جشنواره بی‌نظمی‌هایی به خصوص در بخش فروش بلیط وجود داشته اما اینها تقریبا اجتناب ناپذیر است و بالاخره با توجه به مشکلات زیرساختی تئاتر در کشور ما هر کسی مدیریت جشنواره را بر عهده بگیرد باز صد در صد همه چیز درست نمی‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران