در حال بارگذاری ...
درنگی بر تاثیر اجتماعی جشنوارۀ تئاتر فجر

گسترگی نشاط و هنجار به وسعت ایران

ایران تئاتر - رضا آشفنه :اگر جشنوارۀ تئاتر فجر با این شور و حال و مبتنی بر تجربه برگزاری فجر استانی در این سالها ، همزمان در تمام مراکز استانها برگزار شود آنگاه انگار یک آیین ایرانی در زمان معینی بر کل کشور حکمفرما همچون آین نوروزی و مهرگان و مانند اینها خواهد شد.

می دانیم هر جشنواره ای می تواند برای آدمهایی که در آن حضور می یابند و جامعه مرتبط با آنها نشاط بخش  باشد و هر چه گسترۀ جغرافیایی بیشتر باشد حتما افراد بیشتری از این شور و نشاط بهره مند خواهند شد. جشنواره هایی در قواره تئاتر فجر علاوه بر تاثیرات حرفه ای و تخصصی با ایجاد شور و نشاط اجتماعی اثری فرامتنی بر جامعه دارد.

 

چیستی تاثیر جشنواره

در ابتدا با پی بردن به چنین رویکردی نیازمند دانستن تعریفی از آن هستیم؛ جشنواره یا فستیوال* به روز یا دوره‌ای از جشن‌ها یا آیین‌ها، یا یک سری از رویدادهای فرهنگی‌ای (مانند نمایش و بررسی فیلم‌ها) که در یک مکان خاص رخ می‌دهد گفته می‌شود.

جشنواره یا فستیوال برگزاری مراسمی است که برگزارکنندگانش می‌خواهند اتفاق خوشایندی که مثلاً سال پیش در عرصه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی، صنعتی و نظایر آن رخ‌داده است، امسال مورد معرفی و تجلیل و تمجید قرار دهند. سخنرانان جشنواره می‌توانند در باب موضوع جشنواره صحبت کنند با این تفاوت که مطالب باید به‌سوی معرفی و تجلیل و تمجید میل داشته باشد. در برخی دیگر از جشنواره‌ها به بزرگداشت یا تجلیل از محصولی خاص پرداخته می‌شود یا با معرفی جوایزی فصلی برای تشویق عموم در شرکت و مشارکت در رویداد خاصی تلاش می‌شود.

 

یک جشنواره تخصصی پرنشاط

جشنواره بین المللی تئاتر فجر که سی و ششمین دورۀ خود را پیش روی دارد از سال 61 به صورت ملی در تهران و در بهمن ماه هر سال به مناسبت پیروزی انقلاب 57 برگزار شده است. در اواخر دهه 60 اولین گامها برای بین المللی شدنش برداشته شد اما این مهم از سال 77 به شکل بهتر و رسمی تری محقق شد و این گام برداشتن به سوی جهانی شدن باعث شد که این جشنواره رنگ و لعاب بهتری بگیرد و درواقع خود زمینه ساز چیزی فراتر از یک جشن شود و به تدریج باعث تعالی و پیشرفت در تئاتر کشورمان شود. بنابراین حضور خارجی ها و کارهای در خور تامل باعث اعتبار بیشتر آن در سطح جهانی شده است چنانچه آمدن روبرتو چولی، کلاوس پیمان، تانکرد دورست، پیتر اشتاین و توماس اوستر مایر از آلمان، کاستلوچی از ایتالیا و چهره هایی از این دست رونق این جشنواره و آوازه اش را بیشتر کرده است.

 

گستره کشوری

بعدها برخی از مراکز استانها به دنبال برگزاری جشنواره استانی تئاتر فجر برآمدند و این آغاز یک اتفاق تازه بود که حالا هر سال 5 یا 6 استان نیز علاوه بر تهران در این جشن همراهی می کنند. سپس تالارهای خصوصی در دهه 90 باعث ایجاد بخش به علاوه فجر شدند که این خود گستره تئاتر در تهران را افزایش می دهد و باعث می شود تماشاگران بیشتری در این ایام به دیدن تئاتر بیایند. یعنی هم استانها و هم تهران آمادگی گسترده شدن تئاتر فجر را یافته اند و بخش هایی هم در این  زمینه افزوده شده است و می توان تصور کرد چنین جشنواره ای همچنان آمادۀ برگزاری در سراسر ایران باشد.

 

نیم نگاهی به تاثیرات اجتماعی

شاید عمده ترین دلیل برگزاری این جشنواره بزرگ برای تئاتر، همانا تماشای تئاتر به انگیزۀ ارائه هنجارها در سطح گسترده باشد چون این هنر زنده همواره اثبات کرده که کارایی بسیاری برای ایجاد تحول در سطح دنیا را دارد و هر جا که تئاتر باشد حتما جرم و جنایت نیز کمتر خواهد شد و برعکس!

به هر حال می دانیم که مردم دوست دارند تئاتر خوب ببینند و جشنواره بستر گزینش های بهتر را فراهم می کند و حالا این فرصت فراهم هست که از میان انبوه اجراهای طول سال بهترین ها از سراسر ایران و تهران جذب جشنوارۀ فجر شوند و همچنین هر سال تعدادی نمایش تازه تولید شده و چند تایی هم نمایش های خارجی از کشورهای صاحب تئاتر جذب شوند و نتیجه آنکه همه چیز رنگ و لعاب بهتری بیابد و مردم نیز از این انتخاب دچار انبساط خاطر شوند و از سر شوق به یادآوری خاطرات از جشنوارۀ تئاتر فجر بپردازند چنانچه نگارنده بیست  و سه دوره است که به دیدن تئاتر فجر می آید و خاطرات و نظرگاههایی نسبت به برگزاری این دوره پیدا کرده است. حتما دیدن دوستان و همکاران و هم کلاسان تئاتری و غیر تئاتری در این روزها اتفاق خواهد افتاد و همان مفهوم جشن را تداعی خواهد کرد.

 

شور و حالی به وسعت ایران

این روزها اکثر تئاتری ها از نسل های متعدد به تهران دعوت می شوند و این خود فرصتی برای مبادلۀ اندیشه و مهمتر دید و بازدید انسانی است که همه را در دایرۀ همگرایی نسبت به تئاتر پیوست خواهد کرد و ما در می بابیم که از یک خانوادۀ بزرگ هستیم که هر یک در پست و مقامی به دنبال تدارک این همه رفاقت و فراگیری هنر تئاتر دوست و توسعه آن به مفهوم حقیقی در سراسر کشور هستیم و دلمان می خواهدعلاوه بر تهران و کلان­شهرهای ایران، همه شهرستان های کوچک و متوسط نیز تئاتر فعال داشته باشند. شاید بهترین انگیزه را همین جشنواره تئاتر فجر شروع کند که بهترین، بزرگ ترین و موثرترین جشنواره تئاتر در ایران هست و این ویترینی چند وجهی است که می تواند تئاتر ایران را هم به خودی ها و هم بیگانگان بشناساند.  

 

 

پی نوشت:

Festival*




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران