در حال بارگذاری ...
  • جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله / 5

    لایو گذاشتن‌های جشنواره‌ای تا و واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق

    ایران تئاتر- حسین سینجلی: انتشار عجیب لایو از داخل سالن‌های تئاتر، بچه‌های کرج و جلب نظر مساعد وزیر، واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق، نمایش گوشه‌ای از توانایی‌های هنر تئاتر در جشنواره فجر، از جمله عناوین جدیدترین حاشیه‌های نوشته شده توسط حواشی الدوله است.

    راستش قبل از اینکه مطالب جدید حواشی الدوله را برایتان نقل کنم باید درباره یک روز تاخیر در ارسال حاشیه‌ها توضیحی از زبان حواشی  الدوله به عرض برسانم. این دوست ما باور دارد که حاشیه‌ای ارزش مطرح شدن دارد که بتوان از طرح آن کمکی به کلیت جریان تئاتر کرد. وگرنه حاشیه‌هایی که رنگ‌ورویشان به زردی گرایش داشته باشد فراوان است و به نظر هستند بسیار افرادی که به آنها می‌پردازند. در ادامه ضمن اعلام قدردانی حواشی الدوله بابت مطالبی که به ایمیلش به آدرس havashi1396@gmail.com ارسال کردید، جدیدترین مطلب ارسالی او را در ادامه می‌خوانید:

     

    انتشار عجیب لایو از داخل سالن‌های تئاتر

    خیلی بعیده که کسی فقط یه بار به دیدن یه تئاتر رفته باشه و نشنیده باشه که قبل از شروع هر نمایشی مسئولان سالن متذکر میشن که عکسبرداری و فیلمبرداری از اجرا اکیدا ممنوع است و در صورت مشاهده دوربین توقیف میشه. حالا به نظرتون عجیب نیست که امسال در جشنواره مهمی مثل تئاتر فجر و با اینکه قبل از هر اجرا این تذکر مدام تکرار میشه باز شاهد عکسبرداری و فیلمبرداری توسط تماشاگران باشیم. حداقل تئاتری‌ها در این سال‌ها بارها دیدن که انتشار یه تیکه از تئاترها در فضای مجازی چقدر میتونه سوتفاهم برانگیز باشه و باعث دردسر بشه. حالا اگه یه وقتی دیدید یه تئاتری خودش در حدی که در اینستاگرام لایو گذاشت خیلی تعجب نکنیدحتی اگر طرف داور جشنواره هم باشه . هر چند که من هنوز نتونستم جلوی تعجب خودمو بگیرم.

     

    بچه‌های کرج و جلب نظر مساعد وزیر

    وزیر ارشاد بعد از بازدیدی که در روزای نخست جشنواره از دبیرخونه داشت و در جریان دقیق برنامه‌های این دوره قرار گرفت، برای دیدن نمایش «دریازدگی» با کارگردانی مسعود بیگلریان از استان البرز به سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر رفت و به تماشای این اثر نشست. نمایشی که توانست نظر جناب وزیر رو هم به خودش جلب کنه و بعد از تماشای کار درباره این اثر در توئیتی گفته: تئاتر «دریازدگی» را دیدم. کاری از جوانان کرج با مضمون خانواده، عشق و زمان. از عشق می‌توان روایت ناب و طاهر داشت به دور از ابتذال و همراه با جذابیت. فردوسی و نظامی این راه را رفته‌اند. این نسل، راه بزرگان را می‌پوید.

    این نمایش درباره زوج جوان عاشقی تصمیم می‌گیرند به ازای سال‌های طولانی کنار هم زندگی کردن هیچ نوع ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند و در یک خانه از خطی مرزی مابین خود عبور نکنند چراکه در شهرشان افسانه‌ای است که اگر از آن مرز عبور کنند 50 سال از عمرشان کم می‌شود، اما بعد از سال‌ها راز اصلی را متوجه می‌شوند.

     

    واکنش‌های کمی عجولانه به یک اتفاق

    بعد از اینکه اجرا نشدن نمایش «روز عقیم» قطعی شد، همونطور که قابل پیش‌بینی بود ناگهان عده‌ای از تئاتری‌ها که انگار منتظر چنین فرصتی بودند شروع به اظهارنظر و انواع واکنش‌ها نسبت به این اتفاق کردن و تا جایی‌که محمد عاقبتی داور بخش خارج از صحنه (آف استیج) جشنواره، با اقدامی شتابزده در اعتراض به اجرا نشدن «روز عقیم» با انتشار یادداشت کوتاهی از داوری بخش آف استیج سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انصراف داد! او در یادداشت خودش همچنین تشکری رندانه کرده بود از محمد مساوات کارگردان نمایش «این یک پیپ نیست» که به خاطر این جریان از حضور در بخش بین‌الملل انصراف داده بود! محمد رحمانیان با اعلام تسلیت به جامعه تئاترایران! و افسانه ماهیان هم با انتشار یادداشت کوتاهی خواستار مشخص شدن موضع نظارت و ارزشیابی آثار نمایشی به صورت شفاف یک بار برای همیشه شد!یعنی شفاف تر از این ؟! بدتر از این برخی مسئولین و مدیران دولت های سابق هستند که با علم به قوانین بازهم نتونستند از موج سواری چشم بپوشند.

    خب تعجب آوره وقتی کسی به رفع اشکال های قانونی اهمیتی نمیده و نمی خواهد به مناسبات قانونی توجه کنه و دچار تخلف می شه طبیعی است با اعمال قانون مواجه می شه . در این میان نهاد قانونی تخلف نکرده ولی انگار این روزها جای همه چیز عوض شده و موج سواری روی حواشی به هر قیمتی مد روز شده .

    اما آنچه که بیش از همه چیز در این مسئله سوال برانگیز است سکوت فرهاد خان مهندس‌پور  دبیر جشنواره امسال است ؛ مخلص کلام در این باره اینکه صرفه نظر از این مسئله که چه کسانی و چه عواملی باعث به وجود آمدن چنین وضعی شده، کاش دوستان تئاتری کمی بیشتر صبوری می‌کردند.

     

    نمایش کارکرد های اجتماعی  تئاتر در «خط باریک قرمز»

    احتمالا بارها درباره اینکه تئاتر و توانایی‌های زیادش بسیار شنیده و خوانده‌اید. اینکه تئاتر می‌تواند چقدر در تربیت و پرورش افراد تاثیرگذار باشد و از این گونه موارد. البته من خودم کاملا به این موضوع باور دارم و به نظرم هنر تئاتر این ادعا را بارها و بارها ثابت کرده. اما گفتم به اونایی که شاید هنوز به این توانایی خیلی باور ندارن، توصیه می‌کنم که برن و نمایش «خط باریک قرمز» نوشته کاملیا غزالی با کارگردانی توماج دانش بهزادی را که توسط مددجویان کانون اصلاح و تربیت در پلتفرم داربست محسن اجرا می‌شود را ببیند. جهت یادآوری اینکه این اثر با تهیه‌کنندگی فرزاد خوشدست و در ادامه ساخت مجموعه تلویزیونی «پس از حبس» به مرحله اجرا رسیده است. در واقع با دیدن این اجرا می تونید تاثیر هنر، به ویژه هنر تئاتر بر مجرمان نوجوان کانون اصلاح و تربیت را از نزدیک ببینید.

     




    مطالب مرتبط

    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله - 8

از کلیپ‌هایی که خیلی دیده نشد تا پیگیری مشکلات محوطه تئاترشهرو دو اعتراض نامعقول
    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله - 8

    از کلیپ‌هایی که خیلی دیده نشد تا پیگیری مشکلات محوطه تئاترشهرو دو اعتراض نامعقول

    ایران تئاتر- حسین سینجلی: عدم استقبال از گزارش‌های تصویری با محوریت جشنواره، چند پرداخت‌ها جدی به مسائل زنان توسط تئاتری‌ها و قول همسر معاون رئیس‌جمهور درباره پیگیری محوطه بیرونی تئاترشهر، بهانه تعجب‌آور گروه ترکیه‌ای حاضر در جشنواره به زیرنویس‌ها و اعتراض عجیب یکی از ...

    |

    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله  4

شور و حال مردمی ، خون‌ریزی هملت در کشتارگاه تا عقیم ماندن حاشیه سازی «روز عقیم»
    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله / 4

    شور و حال مردمی ، خون‌ریزی هملت در کشتارگاه تا عقیم ماندن حاشیه سازی «روز عقیم»

    ایران تئاتر- حسین سینجلی: خون‌ریزی هملت در کشتارگاه تئاترشهر، زیرنویس‌هایی که قرار نیست خوانده شود، چشم روشنی تلویزیون به تئاتری‌ها، داوری به مثابه راه رفتن روی شیشه شکسته، عیقم ماندن حاشیه سازی های عقیم ، اشتباه ایران کنسرت در فروش بلیط نمایش «هر طور شما بخواهید» و ...

    |

    حاشیه‌های مردادی تئاتر به روایت حواشی الدوله

از استارتِ آلامُد جشنواره تا رویارویی تماشاگران با یک تولید مثبت 18
    حاشیه‌های مردادی تئاتر به روایت حواشی الدوله

    از استارتِ آلامُد جشنواره تا رویارویی تماشاگران با یک تولید مثبت 18

    ایران تئاتر- حسین سینجلی: استارت آلامُد جشنواره تئاتر فجر، به هر جای ایران که سفر می‌کنید تئاتر ببینید، نمایش مثبت 18 را تصور نکنید اول ببینید بعد قضاوت کنید، حرکت فرهنگی تماشاگران تئاتر مشهد و چند ریز و درشت‌ قابل توجه تئاتری، تیترهای جدیدترین مطلب دریافتی از حواشی الدوله ...

    |

    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا
    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

    رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا

    ایران تئاتر- بهروز فائقیان: جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی است برای بررسی درستی بکارگیری ضرورت‌ها و اقتضائات اجرا به نحوی که هم‌افزایی با کارکردهای متن و درونمایه را دچار خدشه نکند، به ویژه آنکه در تولیدات نمایشی ما عکس این مسئله به نوعی عمومیت پیدا کرده است.

    |

    جشنواره سی و ششم تئاتر فجر و نشانه‌گذاری تئاتر

چه کسانی چراغ تئاتر کاربردی را در ایران روشن نگه داشتند
    جشنواره سی و ششم تئاتر فجر و نشانه‌گذاری تئاتر

    چه کسانی چراغ تئاتر کاربردی را در ایران روشن نگه داشتند

    ایران تئاتر- جشنواره سی و ششم تئاتر فجر با به رسمیت شناختن تئاتر کاربردی به صورت جدی قدمی درخور تأمل در توسعه کارکردها به ویژه کارکردهای اجتماعی تئاتر برداشته است.

    |

    پنل تئاتر معاصر ایتالیا با حضور جورجیو باربدیو کورستی و علی شمس در خانه هنرمندان برگزار شد

باربدیوکورستی: هنرمند تئاتر باید چشم‌های بزرگ و گوش‌های بزرگی داشته باشد
    پنل تئاتر معاصر ایتالیا با حضور جورجیو باربدیو کورستی و علی شمس در خانه هنرمندان برگزار شد

    باربدیوکورستی: هنرمند تئاتر باید چشم‌های بزرگ و گوش‌های بزرگی داشته باشد

    ایران تئاتر:پنل تئاتر معاصر ایتالیا در ادامه برگزاری پنل‌های گفت‌وگوی تخصصی جشنواره تئاتر فجر با حضور جورجیو باربدیو کورستی و علی شمس در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    |

    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله  6

حضور سیاسیون در تئاتر و تجربه های اجتماعی تئاتر
    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله / 6

    حضور سیاسیون در تئاتر و تجربه های اجتماعی تئاتر

    ایران تئاتر- حسین سینجلی: حضور کم رنگ سیاسیون در جشنواره تئاتر فجر، اسپانسر با طعم گوجه فرهنگی و نشان دیگری از توانایی‌های تئاتر، از جمله عناوین ششمین گزارش حواشی الدوله از جشنواره تئاتر فجر است.

    |

    ابران تئاتر با نگاهی به آثار معیار در جشنواره  تئاتر فجر بررسی می کند:

همزیستی مذاهب موضوعی راهبردی برای تئاتر ایران
    ابران تئاتر با نگاهی به آثار معیار در جشنواره تئاتر فجر بررسی می کند:

    همزیستی مذاهب موضوعی راهبردی برای تئاتر ایران

    ایران تئاتر - احمد عظیمی : مذاهب و ادیان به واسطه اصول مشخص و تاکید بر آنها مرز روشن و واضحی برای تمییز دادن خود و دیگری دارند و خودی و غیر خودی در گفتمان دینی تا جایی پیش می رود که درطول تاریخ اختلافات مذهبی و یا اشتراکات بین ادیان نقش مهمی در نزدیکی یا افتراق جوامع انسانی بازی ...

    |

    نظرات کاربران