در حال بارگذاری ...
جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله / 5

لایو گذاشتن‌های جشنواره‌ای تا و واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق

ایران تئاتر- حسین سینجلی: انتشار عجیب لایو از داخل سالن‌های تئاتر، بچه‌های کرج و جلب نظر مساعد وزیر، واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق، نمایش گوشه‌ای از توانایی‌های هنر تئاتر در جشنواره فجر، از جمله عناوین جدیدترین حاشیه‌های نوشته شده توسط حواشی الدوله است.

راستش قبل از اینکه مطالب جدید حواشی الدوله را برایتان نقل کنم باید درباره یک روز تاخیر در ارسال حاشیه‌ها توضیحی از زبان حواشی  الدوله به عرض برسانم. این دوست ما باور دارد که حاشیه‌ای ارزش مطرح شدن دارد که بتوان از طرح آن کمکی به کلیت جریان تئاتر کرد. وگرنه حاشیه‌هایی که رنگ‌ورویشان به زردی گرایش داشته باشد فراوان است و به نظر هستند بسیار افرادی که به آنها می‌پردازند. در ادامه ضمن اعلام قدردانی حواشی الدوله بابت مطالبی که به ایمیلش به آدرس havashi1396@gmail.com ارسال کردید، جدیدترین مطلب ارسالی او را در ادامه می‌خوانید:

 

انتشار عجیب لایو از داخل سالن‌های تئاتر

خیلی بعیده که کسی فقط یه بار به دیدن یه تئاتر رفته باشه و نشنیده باشه که قبل از شروع هر نمایشی مسئولان سالن متذکر میشن که عکسبرداری و فیلمبرداری از اجرا اکیدا ممنوع است و در صورت مشاهده دوربین توقیف میشه. حالا به نظرتون عجیب نیست که امسال در جشنواره مهمی مثل تئاتر فجر و با اینکه قبل از هر اجرا این تذکر مدام تکرار میشه باز شاهد عکسبرداری و فیلمبرداری توسط تماشاگران باشیم. حداقل تئاتری‌ها در این سال‌ها بارها دیدن که انتشار یه تیکه از تئاترها در فضای مجازی چقدر میتونه سوتفاهم برانگیز باشه و باعث دردسر بشه. حالا اگه یه وقتی دیدید یه تئاتری خودش در حدی که در اینستاگرام لایو گذاشت خیلی تعجب نکنیدحتی اگر طرف داور جشنواره هم باشه . هر چند که من هنوز نتونستم جلوی تعجب خودمو بگیرم.

 

بچه‌های کرج و جلب نظر مساعد وزیر

وزیر ارشاد بعد از بازدیدی که در روزای نخست جشنواره از دبیرخونه داشت و در جریان دقیق برنامه‌های این دوره قرار گرفت، برای دیدن نمایش «دریازدگی» با کارگردانی مسعود بیگلریان از استان البرز به سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر رفت و به تماشای این اثر نشست. نمایشی که توانست نظر جناب وزیر رو هم به خودش جلب کنه و بعد از تماشای کار درباره این اثر در توئیتی گفته: تئاتر «دریازدگی» را دیدم. کاری از جوانان کرج با مضمون خانواده، عشق و زمان. از عشق می‌توان روایت ناب و طاهر داشت به دور از ابتذال و همراه با جذابیت. فردوسی و نظامی این راه را رفته‌اند. این نسل، راه بزرگان را می‌پوید.

این نمایش درباره زوج جوان عاشقی تصمیم می‌گیرند به ازای سال‌های طولانی کنار هم زندگی کردن هیچ نوع ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند و در یک خانه از خطی مرزی مابین خود عبور نکنند چراکه در شهرشان افسانه‌ای است که اگر از آن مرز عبور کنند 50 سال از عمرشان کم می‌شود، اما بعد از سال‌ها راز اصلی را متوجه می‌شوند.

 

واکنش‌های کمی عجولانه به یک اتفاق

بعد از اینکه اجرا نشدن نمایش «روز عقیم» قطعی شد، همونطور که قابل پیش‌بینی بود ناگهان عده‌ای از تئاتری‌ها که انگار منتظر چنین فرصتی بودند شروع به اظهارنظر و انواع واکنش‌ها نسبت به این اتفاق کردن و تا جایی‌که محمد عاقبتی داور بخش خارج از صحنه (آف استیج) جشنواره، با اقدامی شتابزده در اعتراض به اجرا نشدن «روز عقیم» با انتشار یادداشت کوتاهی از داوری بخش آف استیج سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انصراف داد! او در یادداشت خودش همچنین تشکری رندانه کرده بود از محمد مساوات کارگردان نمایش «این یک پیپ نیست» که به خاطر این جریان از حضور در بخش بین‌الملل انصراف داده بود! محمد رحمانیان با اعلام تسلیت به جامعه تئاترایران! و افسانه ماهیان هم با انتشار یادداشت کوتاهی خواستار مشخص شدن موضع نظارت و ارزشیابی آثار نمایشی به صورت شفاف یک بار برای همیشه شد!یعنی شفاف تر از این ؟! بدتر از این برخی مسئولین و مدیران دولت های سابق هستند که با علم به قوانین بازهم نتونستند از موج سواری چشم بپوشند.

خب تعجب آوره وقتی کسی به رفع اشکال های قانونی اهمیتی نمیده و نمی خواهد به مناسبات قانونی توجه کنه و دچار تخلف می شه طبیعی است با اعمال قانون مواجه می شه . در این میان نهاد قانونی تخلف نکرده ولی انگار این روزها جای همه چیز عوض شده و موج سواری روی حواشی به هر قیمتی مد روز شده .

اما آنچه که بیش از همه چیز در این مسئله سوال برانگیز است سکوت فرهاد خان مهندس‌پور  دبیر جشنواره امسال است ؛ مخلص کلام در این باره اینکه صرفه نظر از این مسئله که چه کسانی و چه عواملی باعث به وجود آمدن چنین وضعی شده، کاش دوستان تئاتری کمی بیشتر صبوری می‌کردند.

 

نمایش کارکرد های اجتماعی  تئاتر در «خط باریک قرمز»

احتمالا بارها درباره اینکه تئاتر و توانایی‌های زیادش بسیار شنیده و خوانده‌اید. اینکه تئاتر می‌تواند چقدر در تربیت و پرورش افراد تاثیرگذار باشد و از این گونه موارد. البته من خودم کاملا به این موضوع باور دارم و به نظرم هنر تئاتر این ادعا را بارها و بارها ثابت کرده. اما گفتم به اونایی که شاید هنوز به این توانایی خیلی باور ندارن، توصیه می‌کنم که برن و نمایش «خط باریک قرمز» نوشته کاملیا غزالی با کارگردانی توماج دانش بهزادی را که توسط مددجویان کانون اصلاح و تربیت در پلتفرم داربست محسن اجرا می‌شود را ببیند. جهت یادآوری اینکه این اثر با تهیه‌کنندگی فرزاد خوشدست و در ادامه ساخت مجموعه تلویزیونی «پس از حبس» به مرحله اجرا رسیده است. در واقع با دیدن این اجرا می تونید تاثیر هنر، به ویژه هنر تئاتر بر مجرمان نوجوان کانون اصلاح و تربیت را از نزدیک ببینید.

 




مطالب مرتبط

توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است
توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری موفق جشنواره تئاتر فجر چهل‌ودوم در صفحه شخصی فضای مجازی خود نوشت تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است.

|

در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست
در نشست «دنیای فانتزی» مطرح شد

دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی درست نیست

در نشست تخصصی «دنیای فانتزی» با بیان این نکته که دسته‌بندی تئاتر به عروسکی و غیرعروسکی دسته‌بندی درستی نیست، بر این موضوع تاکید شد که جشنواره‌ نمایش‌های عروسکی نباید تنها راه بقا و ادامه حیات هنرمندان تئاتری باشد که ابزار کارشان عروسک است.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

نظرات کاربران