در حال بارگذاری ...
یک پژوهش دوازده‌ساله از روح‌الله جعفری

«گروه هنر ملی از آغاز تا پایان» نامزد دریافت جایزه کتاب سال شد

روح‌الله جعفری برای تألیف کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان (۱۳۵۷ – ۱۳۳۵) نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش ایران تئاتر دکتر روح‌الله جعفری درباره این جایزه گفت: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین جایزه در حوزه کتاب است که هرساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای برگزاری آیین‌های بزرگداشت انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور رییس‌جمهور به نویسندگان برگزیده در بخش‌های کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم اجتماعی، زبان، ادبیات و تاریخ، علوم کاربردی و هنر اعطا می‌شود.
این استاد دانشگاه درباره سابقه این جایزه نیز افزود: جایزه کتاب سال در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۳۴ به پدیدآورندگان یازده کتاب برگزیده که در سال ۱۳۳۲ منتشرشده بودند، اهدا شد. روند اعطای این جایزه از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۲ به علت وقوع انقلاب، متوقف و از سال ۱۳۶۲ دوباره از سر گرفته شد.
جعفری افزود: امسال در سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در گروه هنر 290 اثر متقاضی حضور در این رویداد بودند که تنها 20 اثر به مرحله‌ی نیمه‌نهایی راه یافتند. در گروه هنر و در بخش هنرهای نمایشی از بین 43 اثر راه‌یافته به مرحله اول داوری، کتاب گروه هنر ملی از آغاز تا پایان (1357 – 1335) که پژوهشی کاربردی در این حوزه است نامزد دریافت جایزه شده است. این کتاب در دو جلد تألیف شده و بیش از 12 سال روند تحقیق و پژوهش آن به طول انجامید.
پژوهشگر درباره کتاب مذکور ادامه داد: کتاب گروه هنر ملی از آغاز تا پایان (1357 – 1335) شماره 12 از مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان است که توسط نشر افراز منتشر شده است. سرپرست و کارگردان گروه هنر ملی، استاد عباس جوانمرد بوده است. در این پژوهش به جریان شکل‌گیری گروه هنر ملی و فعالیت‌ها و نمایش‌هایی که اجرا کرده‌اند و همچنین تأثیر حضور این گروه در تاریخ تئاتر معاصر ایران پرداخته شده و برای اولین‌بار است که در کنار این تولید محتوا در کتاب، بخشی از اسناد و مدارک تاریخ تئاتر معاصر ایران که دیده نشده، منتشر شده است.
روح‌الله جعفری نویسنده و پژوهشگر، منتقد، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه در شهریور امسال، در شانزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، برای تألیف کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان 1335-1357» به‌عنوان پژوهشگر برگزیده سال 1395 انتخاب شد. از او در سال 1394 برای تألیف کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر، تهران: افراز» به‌عنوان پژوهشگر برگزیده همایش ملی جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی، ابن‌سینا تقدیر شد و این کتاب اثر برگزیده‌ در بخش هنر و مدیریت فرهنگی شد و توانست جایزه کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی را به خود اختصاص دهد. همچنین او در پانزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، برای تألیف کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر» به‌عنوان پژوهشگر برگزیده سال 1394 انتخاب شد.

 

 




نظرات کاربران