در حال بارگذاری ...
جاسم هیندی مدرس ورک‌شاپ‌های «روح رامشگر» و «مفهوم احمق» در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

دوست دارم برای همیشه در ایران بمانم

جاسم هیندی هنرمند فرانسوی حاضر در جشنواره تئاتر فجر که برای حضور در ایران چند برنامه خود را کنسل کرده، می‌گوید: دوست دارم برای همیشه اینجا بمانم چون خیلی خوشحال هستم.

برای گفت‌وگو با جاسم هیندی هنرمند شناخته شده فرانسوی پس از هماهنگی با مترجمی که همراهش بود در پلاتو شماره 2 تئاترشهر قرار گذاشتم و در حالی‌که او مشغول آماده کردن آخرین کارهای ورک‌شاپ‌ خود برای ارائه نهایی بود، درباره حضورش در ایران و روند برگزاری ورک‌شاپ‌هایش گفت‌وگویی انجام دادم. او امسال در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دو ورک‌شاپ با عناوین «روح رامشگر» و «مفهوم احمق» را برگزار کرد.

هیندی که متولد ۱۹۸۱ در عربستان سعودی است و دانش‌آموخته کارشناسی فلسفه  از دانشگاه سوربن فرانسه، در پاسخ به این سوال که روند آشنایی‌اش با جشنواره تئاتر فجر از چه طریقی بوده و قبل از حضور در ایران چه تصوری از کشور ما داشته، به ایران تئاتر گفت: من حدود ده سال است که می‌خواستم به دلائل مختلف به ویژه تنوع فرهنگی غنی که در اینجا هست، به ایران سفر کنم. در واقع من قبل از اینکه به ایران بیایم هم نگاه مثبتی به ایران داشتم و الان که اینجا هستم دوست دارم برای همیشه اینجا بمانم چون اینجا خیلی خوشحال هستم.

او در ادامه با بیان اینکه پیش از این از وضعیت تئاتر در ایران اطلاع خیلی دقیقی نداشته، افزود: خیلی چیز زیادی درباره وضعیت تئاتر در ایران نمی‌دانستم اما به خاطر اینکه بیشتر از ده سال است که با آروند دشت‌آرای دوست هستم و او هم مدیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر است، پس از اینکه فراخوان جشنواره برای حضور هنرمندان بین‌المللی منتشر شد مطلع شدم و چند برنامه‌‌ام را کنسل کردم و برای حضور در اینجا اقدام کردم.

جاسم هیندی که تقریبا هفت سال است این ورک‌شاپ‌ها را در شهرهای مختلف مثل هلسینکی، وین، پاریس و... برگزار کرده، درباره تفاوت برگزاری این ورک‌شاپ‌ها در ایران با سایر کشورها، اظهار کرد: من معمولا وقتی در کشورهای دیگر تدریس می‌کنم معمولا افرادی از چند کشور و با فرهنگ‌های مختلف در کلاس کنار هم هستند و این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های برگزاری ورک‌شاپ در ایران با سایر کشورها است؛ چراکه در ایران همه کسانی‌که در ورک‌شاپ حضور دارند همگی ایرانی و از یک فرهنگ هستند. برای همین خیلی نمی‌توانم ورک‌شاپ‌هایی که در این جشنواره برگزار کردم را با ورک‌شاپ‌هایی که در سایر کشورها برگزار کردم، مقایسه کنم. ولی چیزی که می‌توانم بگویم اینست که افرادی که در ایران به ورک‌شاپ آمده بودند فوق‌العاده متعهد، جدی و بسیار روحیه شادی داشتند.

این مدرس، طراح صدا و نویسنده فرانسوی که در کارنامه هنری‌اش همکاری با عکاسان، ویدیو آرتیست‌ها و نوازندگانی مطحی همچون؛ توشیهیرو کوییکه، زرانگ مازن کرباج، جیکوب ریس، آنت کربز، کریستین نحوی، فردریک لاژونته، شریف سحنوی، لیز آلبی، میا حبیب و... وجود دارد، درباره ورک‌شاپ‌های خود که با عناوین «روح رامشگر» و «مفهوم احمق» در جشنواره تئاتر فجر برگزار کرده، توضیح داد: در ورک شاپ «روح رامشگر» به نقش صدا در اجرا از لحاظ تئوری و عملی پرداختیم. در واقع «روح رامشگر» برای سازندگان، طراحان و علاقه‌مندان به ترکیب رسانه‌های مختلف هنری با یکدیگر است؛ به ویژه کسانی‌که می‌خواهند بدانند چگونه می‌توان از صدا در اجرا استفاده کرد.

هیندی اضافه کرد: ورک‌شاپ «مفهوم احمق» هم درباره فلسفه است. در واقع یک مقدمه‌ای است بر مسائلی که در فلسفه معاصر به ویژه مسائلی که به هنرمندان مرتبط می‌شود. هدف این ورک‌شاپ توانایی کار بر ایده‌هاست؛ به ویژه آندست از ایده‌ها که توسط فلسفه معاصر به وجود آمده‌اند. بعبارتی چشم‌انداز این کارگاه، کشمکشی تاریخی میان ایده و بدن است که با ایده یک احمق شکل می‌گیرد؛ شخصیتی که در جهان ایده‌ها سفر می‌کند.

این هنرمند فرانسوی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه فضای ایران به دلیل تنوع فرهنگی آن فضای زیبایی برای تفکر معاصر است، گفت: من در این روزها با آدم‌هایی آشنا شدم که امیدوارم در سال‌های آینده بتوانم با آنها همکاری کنم.

او همچنین با اشاره به شهرت ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگ در دنیا، تصریح کرد: هنرمندان ایرانی مدت زیادی است که در سطح دنیا حضوری فعال دارند و همچنین هنرمندان تئاتر ایران نیز در دنیا خیلی شناخته هستند و احتیاجی به اثبات ندارد. ضمن اینکه قطعا ایرانی‌ها توانایی بیشتری از این دارند و لازم نیست در زمینه فرهنگ از کسی درسی یاد بگیرند.

او در پایان درباره کیفیت کارهایی که در بخش بین‌الملل امسال حاضر هستند نیز گفت: به نظر من آروند دشت‌آرای یک تصور خیلی دقیق از فرهنگ دارد و کاملا متوجه هست که در هنر امروز جهان دارد چه اتفاقی می‌افتد. به همین خاطر کسانی‌که به جشنواره امسال دعوت شدند نه تنها از نظر بین‌المللی شناخته شده هستند، بلکه جزو هنرمندانی هستند که در جهان امروز خیلی خواهان دارند.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران