در حال بارگذاری ...
جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله / 6

حضور سیاسیون در تئاتر و تجربه های اجتماعی تئاتر

ایران تئاتر- حسین سینجلی: حضور کم رنگ سیاسیون در جشنواره تئاتر فجر، اسپانسر با طعم گوجه فرهنگی و نشان دیگری از توانایی‌های تئاتر، از جمله عناوین ششمین گزارش حواشی الدوله از جشنواره تئاتر فجر است.

امروز سرعت اینترنت کمی با اعصاب و روان حواشی الدوله بازی کرده بود و با اندکی تاخیر مجبور شد دستنویس‌هایش را برایم فکس کند. در واقع برای رساندن حاشیه های او از روی فکسی که برایم فرستاده بود، بعد از چند وقتی تایپ کردم. البته به همین خاطر رفیق ما هم یکی دو تا از حاشیه‌هایی که ظاهرا خیلی مهم نبود را از لیست‌اش حذف کرده است.

 

حضور  سیاسیون در جشنواره تئاتر فجر

 خبر دارم افراد زیادی از طرف مسولان و دست‌اندرکاران جشنواره برای دیدن آثار نمایشی دعوت شدند و  تا امروز علاوه بر وزیر ارشاد و معاون هنری که البته به نوعی خودشان برگزارکننده جشنواره محسوب میشن، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، سیدعلی حسینی مدیر امورکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفیر هلند، از جمله کسانی بودند که از میان افرادی غیر تئاتریِ شناخته شده به جشنواره تئاتر فجر آمده‌اند.

به نظر می‌رسد هنوز که هنوزه تئاتر از طرف اهالی سیاست، نمایندگان مجلس، اعضاء کابینه و بسیاری دیگر از چهره‌ای مطرح اجتماعی جدی گرفته نمی‌شه.  باید برای این مسئله فکری اساسی کرد.

 

اسپانسر با طعم گوجه فرهنگی

امسال هم مثل سال‌های گذشته جشنواره تئاتر فجر در جذب اسپانسرهای مطرح و قدرتمند آنچنان نتوانست موفق عمل کند و عملا در این جریان تئاتر قافله را به جشنواره‌های موسیقی و فیلم فجر باخته. البته نه اینکه تاکنون هیچ اسپانسری نبوده که اتفاقا امسال یکی از کارخانجات قدیمی و مشهور مواد غذایی یکی از اسپانسرهای جشنواره تئاتر فجر بود. اما نحوه حضور و حمایت این اسپانسر از همون روز اول سبب خلق لطائف و ظنزهای فراوانی میان اهالی تئاتر شده بود. عجیب اینکه این مضوع کم‌کم داشت از یادها می‌رفت که با انتشار دیرهنگام توضیح روابط عمومی جشنواره فجر  درباره روند حمایت این اسپانسر، دوباره بحث حامی جشنواره در صدر موضوعاتی که موجب نقش بستن لبخند بر لبان اهالی تئاتر می‌شود، نشست.

 

نشان دیگری از توانایی‌های تئاتر

دیروز نمایشی را که توسط بچه‌های کانون اصلاح و ترتبیت تولید شده بود را برای اندسته از افرادی که به توانایی تئاتر شک دارند معرفی کردم و امروز هم واجب دیدم به نمایش دیگری که نشان دهنده توانایی کم نظیر تئاتر است را معرفی بکنم. نمایش «سایبان آرامش ما، مائیم» با کارگردانی بهیاد نجفی، اثری ‌ست که با حضور کودکان کار جمعیت امام علی تهران شکل گرفته است. این اثر یک ساعته یک نمایش کاربردی است که به شیوه مجسمه تئاتر شورایی اجرا می‌شود. در این اثر با استفاده از کودکان کار افغان در نقش بازیگر سعی شده تا تصویری واقعی از شرایط موجود زندگی آنها به تصویر کشیده شود. این نمایش امروز و فردا در مکان‌های ایوان انتظار، محوطه تئاترشهر و باغ کتاب اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران