در حال بارگذاری ...
  • گفت و گو با فریبرز کریمی کارگردان «بهارشکنی» در فجر 36

    نسل جوان باید تئاتر را خارج از کلیشه های آن تماشا کند

    نمایش «بهارشکنی» نوشته محمد حسین معارف و به کارگردانی فریبرز کریمی ۵ بهمن ساعت ۱۱ و ۱۵ در تئاتر آفتاب در بخش تمرین اجرا سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت.

    فریبرز کریمی کارگردان نمایش «بهار شکنی» که در بخش تمرین اجرای جشنواره فجر حضور دارد؛ درباره نمایش خود گفت: من سال گذشته این کار را شروع کردم و قرار بود که اینکار به یک اجرای کامل تبدیل بشود. بعد از دو ماه تمرین، سال گذشته در گالری محسن ما 5 شب اجرا داشتیم که برای من حکم آزمون و خطا داشت؛ مایل بودم واکنش مخاطب را درباره کار بدانم و به مقصودم هم رسیدم. البته طی آن اجرا ها بود که فهمیدم پروژه ی من کامل نیست.

    او درباره اجرای امسالش اضافه کرد: من روی همان پروژه سابق مجددا کار کردم؛ چه از نظر تمرینی و اجرایی و چه از نظر تحقیقاتی. قصد نداشتم آنچه را که پارسال به روی صحنه بردم دوباره داشته باشم؛ می خواستم تجربه ای جدید برای آزمون و خطا داشته باشم. تغییراتی در طی تمرین ها اعمال شد و به مسائل جدیدی درباره آن دست پیدا کردیم. مدت زمان اجرا هم به طبع بیشتر از سال گذشته شد و به 40 دقیقه رسید ولی همچنان نیت من مشاهده بازخورد مخاطب است.

    او درباره چشم اندازی که برای این پروژه در نظر دارد گفت: من میخواهم مرحله ی فعلی کار را ببینم. شاید کار در سال آینده کامل شود و به اجرای عموم برسد، شاید حتی در جشنواره های خارجی شرکت کنیم ولی ممکن است حتی در آن زمان کامل نشده باشد. ممکن است کار در حال تغییرات دائمی باشد و مدام به رشد و تکامل برسد.

    فریبرز کریمی مضمون نمایشنامه اش را این طور شرح داد: این نمایش درباره فراموشی است و عوامل بیرونی ای که موجب فراموشی می شوند. نوعی از فراموشی آلزایمر است که برای همه شناخته شده است و اغلب افراد پیر به آن مبتلا میشوند ولی من در این نمایش به سراغ فراموشی ای رفتم که در اثر یک عامل بیرونی برای یک جوان رخ می دهد. عامل بیرونی می تواند مسمومیت دارویی باشد و یا افسردگی. افسردگی نیز میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد، شکست عشقی، مرگ عزیز و... من در این نمایشنامه بر افسردگی ناشی از مهاجرت تمرکز کردم. تاثیر مهاجرت بر روح و روان و فراموشی ای که در اثر آن افسردگی به وجود می آید و سوال نمایش من این است که آیا فراموشی و عشق می توانند همزمان در یک لحظه با یکدیگر رخ بدهند و اگر رخ بدهند چه اتفاقی می افتد و عشق درک میشود؟ آیا با فراموشی عشق هم فراموش میشود؟

    او درباره ی الهام ابتدایی این ایده گفت: این ایده دلیلی شخصی دارد. یکی از نزدیک ترین افراد زندگی من سال گذشته دچار این مشکل شد و باعث شد تا من درباره این موضوع تحقیق کنم و در واقع تحقیقات من را به این ایده رساند. بعد با محمد حسین معارف که نویسنده متن است؛  صحبت کردم و با یکدیگر ایده پردازی کردیم و او متن را نوشت.

    کریمی درباره ی آنچه که مخاطب شاهدش خواهد بود توضیح داد: ما یک اجرای 40 دقیقه ای داشتیم با 4 بازیگر؛ مونا احمدی، احسان بهلولی، شکیبا فدایی و نوید صیاد. در هر سانس این تمرین اجرا تفاوت چندانی رخ نمی دهد.کلیت کار ثابت است و شبیه ژنرال یک تمرین است؛ بدون توقف، با همان لباس های طراحی شده. البته به عنوان مثال موسیقی ها کامل نیست و ما دکور نداریم. می شود گفت بیشتر شبیه یک کار در بازبینی است. توضیحاتی که قبل از اجرا من درباره ی کار دادم هم مشابه توضیحات کارگردان در بازبینی برای داوران است. چیزی که تغییر می کند نوع برخورد با مخاطب و ارائه کار است. اگر پرسش و پاسخی بین ما و مخاطب رخ بدهد طبعا مسیر ارائه تغییر خواهد کرد ولی خود اجرا ثابت خواهد ماند.

    او درباره ی پرزنتیشن اول اجرا اضافه کرد: در این بخش من توضیح کاملی درباره شکل اجرا مسیری که طی شده تا به اینجا برسیم و به چه صورت وارد کار شدیم به تماشاگر می دهم و اگر تماشاگر مایل باشد می تواند خارج از سالن پس از اجرا، صحبت با ما درباره  کار را ادامه بدهد.

    فریبرز کریمی درباره ی بخش ترای اوت یا تمرین اجرا گفت: من از مفهوم این قضیه و جریان آن با خبر بودم؛ به نظرم یک چنین بخش هایی جشنواره را خاص تر می کند و علاوه بر این، مخاطب آن هم فرد خاص تری ست و به مقوله ی تئاتر علاقمند تر است. برای من به عنوان یک مخاطب، دیدن تمرین اجرای افرادی که کارهایشان را دنبال میکنم خیلی جذاب است و از طرفی به عنوان یک کارگدردان می توانم ببینم که دیگران با چه الگویی پیش می روند و با بازیگرانشان چگونه رفتار می کنند یا مسیر رسیدن به یک اجرای کامل را چگونه طی میکنند.

    او درباره ی کلیت جشنواره فجر گفت: چیزی که در امسال بیش از هر چیزی توجهم را جلب کرد صداقت جشنواره بود. این صداقت هم خوب عمل کرده و هم گاهی حواشی و سو تفاهم های زیادی به وجود آورده ولی در نهایت چیزی که من از آن دریافت کرده ام این است که جشنواره در تلاش برای گفتن این مسئله است که ما همه چیز را نشان می دهیم و شما می توانید ببینید که ما چه میکنیم و هیچ چیز پشت پرده نیست.

    او اضافه کرد: تمرکز جشنواره امسال بر بخش های خارج از صحنه، اجراهای محیطی و تمرین اجراها از نقاط قوت آن به شمار می آید .سال های گذشته یا این بخش ها نبودند یا اگر بودند توجه چندانی به آن ها نمیشد ولی امسال به صورت جدی به آن ها اهمیت داده شده. همچنین اجرای گروه های خارجی و بخش بین الملل هم از نقاط جذاب جشنواره امسال بود.

    او درباره اهمیت این مسئله در جشنواره فجر گفت: برای نسل جدید تئاتر، دیدن این اجراها و دریافت این مسئله که تئاتر حقیقتا راجع به چیست خیلی مهم است. نسل جوان باید تئاتر را خارج از کلیشه های آن ببیند.

    فریرز کریمی راجع به اهمیت دادن به عرصه ی تمرین اجرا گفت: به نظر من لزوم خاصی ندارد که سالن خاصی به تمرین اجراها اختصاص داده شود و یا جشنواره ی خاصی برایشان وجود داشته باشد.این خود اهل تئاتر هستند که باید به آن بها بدهند مثلا شخص بزرگی مثل علی رفیعی می تواند تمرین اجراهایی داشته باشد در حکم کلاس آموزشی برای دیگران یا کارگردان ها  تازه کار می توانند از این فرم برای آزمون و خطا، گرفتن نظر مخاطب و اصلاح کار خود استفاده کنند. حتی لازم نیست عموم مردم حضور داشته باشند بلکه اجرا برای دوستان و آشنایان هم میتواند کمک زیادی بکند.

    او تجربیات گذشته ی خود را این چنین شرح می دهد: من در دانشگاه تهران تئاتر خواندم و جدا از کارهای دانشجویی، نمایش «نمیدونم فردا چی میشه» را اجرا کردم که به جشنواره های خارج از ایران هم راه پیدا کرد. اجرای «لانه ی خرگوش» در خانه هنرمندان، «در باب تفریحات سالم و غیر سالم» در سالن مولوی و «مده آ» در سالن موج نو از تجربیات پیشین من است.

     




    مطالب مرتبط

    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود
    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

    ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود

    ایران تئاتر : وقایع تاریخی و اسنادی که از دل آنها بیرون می آیند اگرچه همواره جذاب و مخاطب پسند بوده‌اند اما گاهی در مرحله خلق اثری دراماتیک خواسته یا ناخواسته، تغییراتی د این وقایع ایجاد می شود که اصل واقعیت را با شبهه روبرو می سازد و از ارزش آنها می کاهد به همین دلیل نیاز به ...

    |

    نقد نمایش خسیس حاضر در فجر۳۶

کمدی کلاسیکی دراماتیک و برابربا اصل
    نقد نمایش خسیس حاضر در فجر۳۶

    کمدی کلاسیکی دراماتیک و برابربا اصل

    ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی: زمانی که نمایش خسیس را در شب اختتامیه که ویژه دعوت از هنرمندان نیز بودم دیدم .افسوس خوردم که چرا زودتر به دیدن کار مریم کاظمی عزیز ننشستم تا فرصتی باشد که حداقل علاوه بر دیدن دوباره نمایش نقدی را در زمان اجرا کار بنویسم .ما در سال‌های قبل نیز ...

    |

    در واکاوی ایران تئاتر از بزرگترین حادثه تروریستی ایران انجام شد

بازخوانی شخصیت های اصلی نمایش هفت روز از تیر شصت
    در واکاوی ایران تئاتر از بزرگترین حادثه تروریستی ایران انجام شد

    بازخوانی شخصیت های اصلی نمایش هفت روز از تیر شصت

    ایران تئاتر- علی رحیمی: نمایش هایی که تلاش دارند یک واقعه یا حادثه تاریخی را به نمایش گذارند سوای جذابیت های متنی و تصویری و نیز اطلاعاتی که به مخاطب در خصوص آن موضوع ارائه می دهند، همواره علامت سوال هایی نیز در ذهن مخاطب ایجاد می کنند.

    |

    جشنواره سی‌وششم به روایت رسانه های کاغذی در هفتم بهمن

نمایشی که جشنواره را میخکوب کرد و تنور داغ گفت و گو های تئاتری
    جشنواره سی‌وششم به روایت رسانه های کاغذی در هفتم بهمن

    نمایشی که جشنواره را میخکوب کرد و تنور داغ گفت و گو های تئاتری

    ایران تئاتر: انعکاس اخبار و رویدادهای مرتبط با جشنواره تئاتر فجر فصل مشترک صفحات فرهنگی هنری اکثر روزنامه‌های سراسری کشور در روز شنبه 7 بهمن ماه بود.

    |

    یادداشت محمدقاسمی کارگردان نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» در فجر 36

لحظه‌های ناب تخیل
    یادداشت محمدقاسمی کارگردان نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» در فجر 36

    لحظه‌های ناب تخیل

    ایران تئاتر: نمایش «آبی‌ترین آسمان زمین» که از ملایر در همایش آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌ها حضور داشت، توسط محمدقاسمی نوشته و کارگردانی شده است. این نمایش  روز پنجم و ششم(2 و 3 بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت 17 و 19 در تماشاخانه سرو به صحنه رفت؛ به همین ...

    |

    نقد «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» نمایش حاضر در فجر36

کمدی تراژدی‌ای حماسی
    نقد «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» نمایش حاضر در فجر36

    کمدی تراژدی‌ای حماسی

    ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : نمایش سرآشپز پیشنهاد می‌کند. درواقع یک کمدی تراژدی برگرفته از داستان معروف شاهنامه یعنی ضحاک مار دوش است. نویسنده از روال معمول یک داستان حماسی که همگان کم‌وبیش آن را می‌دانند آشنایی‌زدایی کرده و آن را به‌گونه‌ای کمدی نگاشته. کمدی‌ای که ...

    |

    نقدی بر «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» نمایش حاضر در فجر36

فاطمه ، فاطمه است
    نقدی بر «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» نمایش حاضر در فجر36

    فاطمه ، فاطمه است

    ایران تئاتر-احمدرضا حجارزاده: آخرین کار جلال تجنگی یکی از موفقترین آثار اوست. «ابوبکر محمدی فاطمه محمدی» روز نهم(6بهمن) سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت 16 و 19 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود؛ به همین مناسبت نقد نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    گفت وگو با معصومه رحمانی بازیگر «آنا کارنینا» در فجر36

دوست ندارم به هر قیمتی بازیگر باشم
    گفت وگو با معصومه رحمانی بازیگر «آنا کارنینا» در فجر36

    دوست ندارم به هر قیمتی بازیگر باشم

    ایران تئاتر: «آنا کارنینا»، نمایشی شخصیت محور است و اجرای درستش نسبت مستقیمی به درک دو بازیگرش از مختصات نقش‌هایشان دارد. معصومه رحمانی با استفاده از تجربیات اثر گذار سال‌های اخیرش در صحنه، به‌خوبی از پس ایفای نقشش برآمده است.

    |

    نظرات کاربران